גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מאכזב מאוד": מה הוביל לביטול הרכישה של אוטוטוקס הישראלית

ניסיון למנוע מיזוג בין שתי שחקניות דומיננטיות בשוק או חשש אירופאי מהשתלטות אמריקאית וסינית על שוק הרכבים המקומי? הרגולטור הבריטי מגלה גישה יצירתית ואקטיבית ו-126 העובדים ייאלצו להמתין עוד זמן רב לאקזיט המיוחל

און הרן וחגי זיס, מייסדי אוטוטוקס / צילום: אלון רון
און הרן וחגי זיס, מייסדי אוטוטוקס / צילום: אלון רון

לא ברור מה הוביל לביטול עסקת הענק במסגרתה הייתה אמורה ענקית השבבים האמריקאית קוואלקום לרכוש את אוטוטוקס (Autotalks) הישראלית, חברת שבבים הפעילה בנישה הקטנה של תקשורת ישירה בין רכבים - תחום עתידני ומתעורר שבו מכוניות ידברו בעתיד זו עם זו וישדרו מידע אחת לשניה. מה שבטוח הוא שאכזבה פשטה בין הגורמים הישראלים הקשורים לחברה. "זה מאוד מאכזב", התבטא מקורב לחברה בעילום שם. "כיוון שההערכה הייתה שקוואלקום תצליח ברכישה הזו".

עסקת מאות המיליונים נפלה: ענקית השבבים קוואלקום לא תרכוש את אוטוטוקס הישראלית 
מעבדת ענק סינית שנבנית מתחת לאדמה תנסה לפצח ראשונה את אחת מתעלומות היקום 

בראש ובראשונה מדובר באכזבה ל-126 העובדים שציפו לאקזיט, חלקם מועסקים בחברה שנים רבות. אוטוטוקס היא חברה ותיקה בת 16 שנה שנלחמה בחברות ענק כדי לקדם את תקן התקשורת שלה בין רכבים, ורכישת קוואלקום היוותה מעין הכרזת ניצחון שלה על השוק, לאחר שהאחרונה ניסתה להילחם בה כמעט בכל דרך.

גם המשקיעים, המרכזיים שבהם קרנות פעילות כמו גלנרוק של ליאון רקנאטי ו-וינטג', וקרנות שכבר אינן פעילות דוגמת מאגמה וג'מיני, לא יזכו לכספי האקזיט להם ציפו מאז מאי 2023, תאריך הכרזת העסקה. לחברה גם כמה משקיעים בינלאומיים כמו חברת הביטוח היפנית מיצוי, יונדאי וסמסונג הקוריאניות וכן מעט כסף סעודי וסיני, באמצעות קרן ליברטי של שר האוצר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ'ין ובאמצעות FIT, חברת רכיבים לרכב מקבוצת פוקסקון בהתאמה. גם שמן של הפניקס ודלק רכב נקשר בעבר בהשקעה בחברה. האקזיט היה מנזיל את אחזקותיהם בחברה ומונע מהם להזרים לה כספים נוספים, או חוסך ממנה לחפש משקיע חדש. קוואלקום צפויה לשלם קנס על ביטול העסקה בסכום שלא פורט, וככל הנראה הוא לא צפוי להיות מהותי. ביטול עסקת אדובי פיגמה הוביל לתשלום של מיליארד דולר מצדה של אדובי, אך הוא היווה 5% מסכום העסקה שבוטל. אם קוואלקום תשלם קנס בשיעור דומה, הוא יעמוד על 18 מיליון דולר בלבד.

הלילה (שישי) הודיעה קוואלקום על ביטול הרכישה של החברה הישראלית, שהוערכה בעבר בכ-350 מיליון דולר, לאחר חקירה נמרצת של רשות ההגבלים בבריטניה. הבריטים הביעו יצירתיות ותעוזה בביטול עסקאות מיזוג ורכישה באחרונה, הגדולה והמשמעותית יותר היא דווקא זו של אדובי ופיגמה שהיו אמורות להתמזג בעסקה של 20 מיליארד דולר ובעקבות לחץ של הרשויות באירופה ובריטניה, בחודש דצמבר האחרון בוטל המיזוג. שני התהליכים הללו ארכו זמן רב, יש שיטענו זמן רב מדי מרגע אישור העסקה. עסקות קוואלקום עמדה על המדוכה כבר לפני עשרה חודשים.  

אוטוטוקס היא החברה הגדולה היחידה בתחום

אוטוטוקס פעילה בשוק שהיא מקדמת כמעט לבדה, תקן לתקשורת ישירה בין רכבים המכונה V2X ומאפשר למכוניות להתריע על סכנות בכביש או להעביר ביניהן מידע. בעבר ניסתה קוואלקום להילחם בתקן זה על מנת לקדם את קישוריות סלולרית סטנדרטית בין מכוניות, ואף הצליחה בשלב מסוים לבטלו במועצת התקשורת האמריקאית (FCC). לחץ של כמה חברות התומכות בתקן, כמה מהן משקיעות באוטוטוקס, החזיר את התקן לחיים, אך קוואלקום לא ויתרה ורכשה את חברת השבבים NXP המקדמת תקן דומה, אך עסקה זו בוטלה על ידי הרגולטור הסיני.  

ככל שנודע, קוואלקום חדלה מלפתח מוצר מתחרה לזה של אוטוטוקס בעקבות הרכישה, כך שלמעשה החברה הישראלית נותרה כחברה הגדולה בתחום זה. ייתכן כי הרגולטורים האמינו לדבריה של קוואלקום כי תקן זה יוכל להוות תחרות לתקשורת הסלולרית בין רכבים ומוצר משלים למערכות ה-ADAS של חברות כמו קוואלקום ומובילאיי, המעניק לרכבים יכולות אוטונומיות באמצעות מערך של חיישנים.  

על פי מחקר של חברת מרקטס אנד מרקטס, שוק השבבים והתוכנות בתחום ה-V2X צפוי לעלות מחצי מיליארד דולר ב-2023 ל- 9.5 מיליארד דולר ב-2030, כאשר עיקר הצמיחה בו תגיע מהשוק של סין ואסיה. עם זאת, הדוח מגלה כי אירופה צפויה להחזיק בשיעור הגבוה ביותר של שימוש בטכנולוגיית V2X בתחום התקשורת ברכבים. באירופה מקדמים תדר תקשורת המערב V2X עם רשת סלולרית ויצרניות רכב כמו פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ כבר החלו בניסוי הטכנולוגיה ברכבים שלהן ובתכנון רכבים עתידיים שיעשו בה שימוש.

"ביטול העסקה מראה עד כמה העולם נמצא בשבר רגולטורי"

אוטוטוקס פעילה בשוק השבבים התומכים בתקן התקשורת, אך המחקר מגלה כי חברות תוכנה בתחום צפויות לצמוח באופן הבולט ביותר בעשור הקרוב, ובהן חברות כמו Commsignia, Altran וקוואלקום עצמה.

נוסף על כך, אוטוטוקס הולכת ומרחיבה את פעילותה בסין, גם לאחר הרכישה. אוטוטוקס הודיעה כי תמכור שבבים לשתי יצרניות רכב סיניות, מבלי להזכיר את שמן, הפעילות באופן נרחב בשוק הסיני והאירופי והצהירה כי השבבים שלה הם היחידים שתומכים בתקני V2X בכל העולם וכך מאפשרים ליצרניות הרכב למכור רכבים במדינות רבות, כולל ארה"ב. על פי ההודעה, הרכב הסיני הראשון בשילוב שבבי אוטוטוקס ייצא לשוק ב-2025. על פי המחקר של מרקטס אנד מרקטס, חברת הרכב הסינית BYD היא הבולטת ביותר במדינה באימוץ התקן, לצד חברת הסוללות לרכב CATL.

קרן טרנר, מנכ''לית משרד האוצר לשעבר. מכהנת כדירקטורית באוטוטקס / צילום: אייל פישר

האם העסקים הנרחבים שמנהלת אוטוטוקס עם סין הרתיעו את הרגולטור? אתר החדשות Global Competition Review דיווח רק לפני יותר משבוע על חשש כי הנציבות האירופאית קיבלה מידע לפיו מתנהל שיח בין סין לבין "ממשלות שונות" בדבר עומק התחרות בשוק, וכי הדבר עשוי להשפיע על התפתחות השוק בשנים הקריטיות לעיצובו. ייתכן כי באירופה ראו כיצד חברה אמריקאית וישראלית חברו יחד כדי לקדם תקן בסין ובאירופה ויש מקום גם לשחקניות נוספות בתחום. עסקת אדובי-פיגמה בוטלה מסיבות דומות - כאשר הרגולטור נטל לעצמו חירות לשער כי שתי החברות עשויות להפוך למתחרות חזקות בעתיד. "ביטול העסקה מראה עד כמה העולם נמצא בשבר רגולטורי", אומר אדם שמכיר את ביטול העסקה. 

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות