הבורסה לא פועלת היום ועוד 4 דברים שכדאי לדעת על השווקים

היום אין מסחר בבורסה • בסיכום שבועי, המסחר בת"א ננעל בעליות חדות • בוול סטריט, הנאסד"ק שבר את שיא כל הזמנים • ביום שישי לא יתקיים מסחר במרבית בורסות העולם • ומלך האג"ח מזהיר: "התלהבות לא הגיונית" מעלה את המניות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

 

1 הבורסה סגורה היום

הבורסה בתל אביב לא תפעל היום לרגל חג פורים. מחר בבוקר יתחדש המסחר, במקביל לפתיחת שבוע המסחר בשאר העולם.

2  ת"א 35 זינק בכ-5% בשבוע, ה-S&P 500 ב-2.3%

בשבוע החולף, הבורסה המקומית נסחרה בעליות שערים במשך חמישה ימי מסחר רצופים. מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו השבוע בכ-5.1% ובכ-6.3%, בהתאמה. את עליות השערים הובילו מדדי ת"א בנייה ות"א נפט וגז שעלו השבוע בכ-10.1%, ובכ-8.6%, בהתאמה.

במסחר ביום חמישי בלטו מניות חברת הביטוח מגדל  וחברת הנדל"ן המניב אקרו , שעלו לאחר שפרסמו דוחות כספיים. מהכיוון השני בלטה מניית יצרנית מדדי המים ארד  שנחלשה לאחר פרסום הדוחות שלה.

בקרב מניות ת"א 125 בלטו לחיוב השבוע מניות תמר פטרוליום  שזינקה בכ-22%, ונכסים ובנין  שטיפסה בכ-19%. מנגד, מניית ארד  צללה בסיכום שבועי בכ-4.5%.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בסוף השבוע במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.2% וננעל בשיא של 16,428 נקודות. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.4% ומדד ה-S&P 500 ב-0.1%. 

בסיכום שבועי, מדד ה-S&P 500 עלה ב-2.3%. הדאו ג'ונס הוסיף לערכו 2% ורשם את השבוע הטוב ביותר מאז חודש דצמבר. הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-2.9%.

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה  נסחרה בירידות ביום שישי האחרון לאחר שהודיעה על צמצום הייצור בסין וזאת לנוכח ירידה בביקושים ועלייה בתחרות, סין היא שוק המכוניות החשמליות הגדול בעולם. לפי בלומברג, החברה התאימה את שעות העבודה במפעלה בשנגחאי לחמישה ימים בשבוע בלבד וזאת משישה וחצי ימים בשבוע. 

3  עונת הדוחות לרבעון הרביעי בעיצומה

בשבוע הקרוב, עונת הדוחות בתל אביב תמשיך לצבור תאוצה. בין הדוחות שיפורסמו יהיו דוחות החברה הביטחונית אלביט מערכות, דוחות של הרשתות טיב טעם, שופרסל ומקס סטוק, וכן של אלקטרה צריכה, נובולוג, הפניקס ושיכון ובינוי.

בין החברות שיפרסמו דוחות בוול סטריט בשבוע הקרוב נמצאות חברת הקרוזים Carnival, בנק ג'פריס ורשת בתי המרקחת Walgreens Boots.

בין נתוני המאקרו שצפויים להתפרסם בשבוע הקרוב בעולם ניתן לציין את נתוני היתרי הבנייה ומכירות בתים חדשים בארה"ב, כמו גם מכירות מוצרים בני קיימא לחודש פברואר ומדד אמון הצרכנים לחודש מרץ. בהמשך השבוע יפורסמו בארה"ב גם התמ"ג לרבעון הרביעי של 2023 וכן נתוני תעסוקה.

בבריטניה יפורסם ביום שלישי התמ"ג, כשבשוק צופים צמיחה שלילית. בגרמניה יתפרסמו נתוני האבטלה לחודש מרץ.

בספרד יפורסם התמ"ג לרבעון הרביעי של 2023 ומדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, ובקנדה ואוסטרליה יפורסמו במהלך השבוע הקרוב נתוני המכירות הקמעונאיות.

בבורסות רבות ברחבי העולם שבוע המסחר יהיה מקוצר בשל Good Friday שחל ב-29 במרץ.

4 השקל התחזק בשבוע החולף, מחירי הנפט עלו קלות

לאחר שהשקל נחלש בתחילת השבוע, במסחר ביום חמישי הוא התחזק הן ביחס לדולר והן ביחס לאירו, כאשר במהלך יום המסחר נרשמה התחזקות של כ-2% ביחס לדולר. זאת, על רקע הודעת יו"ר הפד השבוע, לפיה הריבית בארה"ב צפויה לרדת עוד השנה שלוש פעמים, ללא שינוי מהודעה קודמת. עם זאת, במסחר ביום שישי הדולר התחזק בכ-1% מול השקל ועמד על רמה של 3.63 שקלים אך בסיכום שבועי נחלש בכ-0.9% מול המטבע הישראלי. 

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד ביום שישי על 85.5 דולר ובסיכום שבועי רשמו עליה קלה של 0.1%. בבנק לאומי העריכו השבוע כי מדיניות ארגון היצואניות OPEC+ להמשיך ולקצץ ביצוא הנפט, לצד שמירה על רמה גבוהה של ביקוש גלובלי לאנרגיה, יובילו לשמירה על רמה גבוהה יחסית של מחירי הנפט. מנגד, בטווח הארוך יותר האצת ייצור הנפט בארה"ב בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה, עשויים לקזז את הלחץ לעליית מחירים.

5 מלך האג"ח מזהיר: "התלהבות לא הגיונית" מעלה את המניות 

ביל גרוס, מייסד חברת Pacific Investment Management Co שנחשב ל"מלך איגרות החוב" בארה"ב מזהיר את המשקיעים ומציין כי להערכתו "התלהבות לא הגיונית" של המשקיעים מניעה את השווקים מאז 2022. 

גרוס מדגיש כי העובדה ששוק המניות ממשיך לעלות בזמן שעלויות המימון כה גבוהות מסבירה את האזהרה שלו. בנוסף הוא מדגיש כי ההתלהבות הלא רציונלית של השווקים בשנתיים האחרונות נובעת בעיקר מהוצאות הגירעון הפיסקאלי לצד ההתלהבות מתחום בינה המלאכותית.

לצד זאת, גרוס ציין את נאומו של אלן גרינשפן, יו"ר הפדרל ריזרב בשנת 1996, שהתייחס בזמנו לבועה שנוצרה במניות הטכנולוגיה וטען כי "לא ניתן לחזות מראש מתי ההתלהבות של המשקיעים "מוגזמת" ועלולה לייצר בועה". גרוס מסביר כי אותו משפט רלוונטי גם להיום.