משודרגות, גם במחיר: שתי משפחתיות חדשות נחתו בארץ

מודלים חדשים של מאזדה 2 וסקודה סקאלה נחתו בארץ, והן מוצעות במחירים גבוהים מבעבר • מבקר המדינה קבע: ישראל לא ערוכה למעבר לרכבים חשמליים • וגם: מתקפות בים האדום ממשיכות לפגוע באספקת הרכבים • השבוע בענף הרכב

המשפחתיות שנחתו בארץ / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המשפחתיות שנחתו בארץ / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הדגמים המחודשים שנחתו בארץ, והתייקרו בכמה אלפים

חברת דלק רכב השיקה בישראל את מודל 2024 המחודש של מאזדה 2 הקומפקטית. הרכב עבר שינויים חיצוניים קלים בגריל, בפגושים ובחישוקים וזכה לקבל שידרוג באבזור התקני בהתאם לגרסה. כל הדגמים מצוידים במערך בטיחות אקטיבי מתקדם.

קבוצת משקיעים רוכשת את הזיכיון להפעלת יאנגו טקסי בישראל
זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס 

המנוע נותר ללא שינוי עם נפח של 1.5 ליטר, ללא טורבו, שמייצר 116 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית של 6 מהירויות.

המחירים מתחילים ב־120 אלף שקל ומגיעים לכ־130 אלף שקל, התייקרות ממוצעת של כ־5,000 שקלים.

מודל 2024 המחודש של מאזדה 2 / צילום: יח''צ
 מודל 2024 המחודש של מאזדה 2 / צילום: יח''צ

משפחתית קומפקטית נוספת שנחתה בישראל במודל 2024 המחודש היא הסקודה "סקאלה", שיובאה על ידי צ'מפיון. הרכב עבר מתיחת פנים כוללת עם עיצוב מחודש של החרטום והזנב, וקיבל תא נוסעים משודרג, שכולל חומרי דיפון חדשים, מערכת מולטימדיה מורחבת ולוח מחוונים דיגיטלי כסטנדרט.

המפרט התקני כולל גם חישוקי 16 אינץ', מערכת בטיחות אקטיבית מקיפה ועוד. להנעה אחראי כעת מנוע טורבו־בנזין בנפח 1 ליטר, עם הספק של 115 כ"ס. המחיר עומד על כ־137 אלף שקל, התייקרות ממוצעת של כ־2,000 שקלים.

סקודה ''סקאלה'' / צילום: יח''צ
 סקודה ''סקאלה'' / צילום: יח''צ

מבקר המדינה: ישראל לא עומדת ביעדי המעבר לרכב חשמלי

חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל מתוך סך כלי הרכב המורשים לתנועה מפגרת משמעותית אחר הממוצע באירופה, עד כדי 90%. כך עולה מדוח חדש של מבקר המדינה על הטיפול הממשלתי בנושא משבר האקלים, אשר פורסם השבוע.

על פי המצב כיום, שיעור הפחתת פליטות גזי החממה מסקטור התחבורה, שהוא השני בחשיבותו מבחינת הפליטות, צפוי להיות נמוך ב־2030 בכ־80% מהיעד שנקבע לשנה זו.

המבקר מצא כי כלי הרכב החשמליים מהווים רק 1.14% מכלל כלי הרכב הנעים על הכבישים בישראל, כשהיעד לשנת 2030 נקבע על 25%. על כן עולה ספק אם ניתן יהיה לגשר על הפער עד סוף העשור.

משרד האנרגיה מסר בתשובה כי לפי מודל שבנה, שיעור הרכבים החשמליים מסך הרכבים בשנת 2025 צפוי להיות 5.6%, כלומר כ־230 אלף כלי רכב. המשרד צופה כי בשנת 2027 יעמוד היחס הזה על כ־12.5%, ובשנת 2030 על כ־30% מכלל הרכבים, ו־95% מכלל הרכבים הפרטיים המיובאים.

אין הסדרה בחוק

בדוח פורטו גם ליקויים במוכנות של ישראל בתחום הטעינה החשמלית. המבקר מציין כי בדוח הקודם (2021) עלה כי קיימים בתחום זה חסמים ובהם היעדר תשתית יעילה, וקושי בהתקנת נקודות טעינה בבתים משותפים, שנובע מסיבות משפטיות. ביקורת המעקב העלתה כי "הליקוי תוקן במידה מועטה", והמצב המשפטי של עמדות הטעינה בבתים משותפים קיימים לא הוסדר בחקיקה, כנדרש בהחלטת הממשלה 208.

מתקן טעינה מהירה. מחסור חמור בתשתיות / צילום: רפי דלויה
 מתקן טעינה מהירה. מחסור חמור בתשתיות / צילום: רפי דלויה

המבקר ציין כי העדכון האחרון של תקנות התכנון והבנייה, שנועד לסייע להקמת עמדות טעינה בבתים חדשים, חל רק על בניינים שהבקשה להיתר לבנייתם הוגשה ממרץ 2023, ואין בו מענה אפילו לבניינים בשלבי הקמה מתקדמים.

עוד נכתב כי ככל שתחול התקדמות בכניסת רכבים חשמליים לשוק הישראלי, הצפי הוא שיהיו ברשות הדיירים בבתים משותפים יותר מ־20% כלי רכב חשמליים, כך שהתקנות הקיימות לא יתנו מענה מספק ליעדים. בתשובה למבקר חשף משרד האנרגיה כי הוא מקדם בשיתוף רשות המסים קביעת סיווג מכס נפרד לעמדות טעינה "חכמות", שיאפשרו טעינה מנוהלת. אלה ייהנו מפטור ממס קנייה בשיעור של 19.2%. ביחס לעמדות טעינה ציבוריות לרכבים פרטיים כתב המבקר כי עד אפריל 2023 הותקנו רק 1,460 שקעי טעינה ציבוריים במימון משרד האנרגיה, שמהווים 58% בלבד מהיעד שקבע המשרד למועד זה.

רובן המוחלט של העמדות שהותקנו הן עמדות להטענה איטית, שמתאימות להטענה של כלי רכב החונים זמן ממושך. "עמדות אלה אינן מיועדות להטענה מהירה עבור נהגים שנמצאים בנסיעה ממושכת בדומה לתדלוק רכב בתחנת דלק; הן אינן מספקות רשת ביטחון לאספקת חשמל רציפה בנסיעות ארוכות ובשל כך אינן מקטינות את חרדת הטווח הנובעת ממגבלת המרחק שרכב חשמלי יכול לעבור בטעינה בודדת".

בנוסף, הדוח מציין כי משרד התחבורה לא הציג הנחיות על אופן השימוש הנאות בעמדות הטעינה הציבוריות וכלים לאכיפתן. כתוצאה, לא בוצעה הסדרה חוקית של מקומות החניה שלצידם הן מותקנות, וכל נהג יכול לחנות בהן ללא מגבלת זמן. ביחס לאוטובוסים חשמליים מציין המבקר כי משרד התחבורה מתכנן להעביר רק את האוטובוסים הציבוריים העירוניים לחשמל, שמהווים רק כ־18% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים הנוסעים בכבישי ישראל.

בשורה התחתונה קובע הדוח כי "חלקים ניכרים מהתוכנית להפחתת פליטות גזי חממה מסקטור התחבורה שמקדמים משרדי התחבורה, הגנת הסביבה והאנרגיה נותרים בגדר המלצות או הצעות לנקיטת פעולות וכלי מדיניות… משרד התחבורה טרם גיבש תוכנית מפורטת להפחתת גזי חממה מסקטור זה, אשר משתלבת עם יתר התוכניות האסטרטגיות במשרד התחבורה".

מצוקת המלאים מחריפה בשל המצור בים האדום

המתקפות בים האדום ממשיכות במלוא העוז, ובמקביל מחריפים גם שיבושי האספקה של כלי רכב חדשים, שמיובאים מהמזרח הרחוק. יבואנים מדווחים כי יצרנים רבים מקוריאה, סין ויפן מעכבים כיום את האספקה של כלי רכב לישראל ו/או מקטינים את הכמויות.

זאת, בשל העומס הגובר על קווי הספנות להובלת רכב מהמזרח, והעיכובים המצטברים שנובעים מהצורך לפסוח על תעלת סואץ ולהקיף את כף התקווה הטובה במסלול עוקף אפריקה.

בנוסף, קיימים שיבושים לוגיסטיים שנובעים מהעובדה שרוב כלי הרכב מהמזרח נפרקים בנמלים שונים באירופה ומועברים משם באוניות "גישור" לנמלי מזרח הים התיכון, כולל בישראל. עיקר המחסור מורגש דווקא בדגמי בנזין והייבריד ופחות בפלח החשמלי - בו לרוב היבואנים עדיין יש מלאים, שנבנו בסוף 2023 כהכנה לעליית מס הקנייה בינואר.

מכוניות סיניות נפרקות בנמל חיפה / צילום: יח''צ
 מכוניות סיניות נפרקות בנמל חיפה / צילום: יח''צ

האספקה לליסינג תצומצם

בענף אומרים, כי למרות שהצפי לרכישות רכב חדש ברבעון השני נמוך משמעותית מהממוצע השנתי בשל התמשכות הלחימה והמצוקה המשקית, עדיין נוצרים עיכובים של חודשים בזמני המסירה של דגמים מהמזרח ללקוחות.

כדי לטפל בבעיה, פועלים חלק מהיבואנים לצמצם את האספקה לחברות הליסינג לטובת ההקצאה ללקוחות פרטיים. כתוצאה עשויים להיות עיכובים גם בחידוש חוזי ליסינג ללקוחות ציים ו/או צמצום משמעותי באפשרויות בחירת הרכב, שיוצעו לעובדים בשני הרבעונים הקרובים לפחות.

יצוין כי חלק מיצרני הרכב, בעיקר מסין, החלו להפעיל לאחרונה תוכניות חלופיות של הובלת רכב לאירופה באמצעות מכולות. זאת כדי לעקוף את המחסור בספינות להובלת רכב. בין השאר מיוצאים כיום עשרות אלפי כלי רכב חשמליים מתוצרת סין לנמל ברצלונה באוניות מכולה, שהן זמינות הרבה יותר - אם כי מחיר ההובלה בהן גבוה כרגע. מנמל ברצלונה מופצות המכוניות למדינות שונות במזרח הים התיכון, כולל לישראל.