בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-14%

נאסד"ק עלה ב-0.2% • ביומה הראשון במסחר, רדיט זינקה ביותר מ-47%, ולמה הושמט שמו של מייסדה, אלקסיס אוהניאן ממסמכי ההנפקה • לאחר הנעילה, פדקס ונייקי עקפו את הציפיות • משרד המשפטים האמריקאי תובע את אפל • בנק אוף אמריקה מזהיר ש"סימני האטה בכלכלה מגדילים סיכון לתיקון חד"

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:36

פדקס  ענקית המשלוחים דיווחה על תוצאותיה הכספיות לאחר הנעילה - החברה הרוויחה ברבעון השלישי  3.86 דולר למניה לעומת צפי של 3.49 דולר למניה, ההכנסות היו 21.7 מיליארד דולר לעומת צפי של 22.04 מיליארד דולר, המניה מזנקת במסחר המאוחר. דירקטוריון החברה אישר תוכנית לרכישה עצמית של מניות בשווי 5 מיליארד דולר. המנייה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר. 

גם נייקי  עקפה את הציפיות - יצרנית ביגוד הספורט הגדולה בעולם פרסמה שהכנסותיה ברבעון השלישי היו 12.43 מיליארד דולר, מעט יותר מהרבעון המקביל אשתקד ומציפיות האנליסטים, 12.28 מיליארד דולר. 

22:01

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בעליות שערים - נאסד"ק עלה ב-0.2%, דאו ג'ונס ב-0.7% ו-S&P 500 ב-0.3%.

אפל  השילה היום כ-115 מיליארד דולר משוויה לאחר שנודע שמשרד המשפטים האמריקאי תובע את החברה על התנהלות מונופוליסטית, מניית החברה ירדה בכ-11% משוויה מתחילת השנה. 

רדיט ביומה הראשון למסחר עלתה ב-48% למחיר של 50.4 דולר, כ-47% מעל מחיר ההנפקה, 34 דולר. 

19 שנה אחרי שיסדו את רדיט, ההנפקה של החברה אתמול היתה אמורה להיות "חגיגה" עבור מייסדיה - המנכ"ל סטיב הופמן ואלקסיס אוהניאן. תחת זאת אלקסיס נשאר מחוץ להנפקה והשניים סיימו את היחסים ביניהם.

השניים הקימו את רדיט ב-2005 כשהיו עדיין בקולג'. הם אפילו חלקו לתקופה דירת סטודנטים. הופמן היה השושבין בחתונתו של אוהניאן עם שחקנית הטניס לשעבר סרינה וויליאמס בשנת 2017. אבל היחסים בין השניים עלו על שרטון בהקשר של הטיפול בתגובות פוגעניות ברדיט.

כשרדיט הגישה את המסמכים להנפקה, שמו של אוהניאן הושמט. במסמך שכזה - S1  שמו, מלמדת החברה על ההיסטוריה שלה ועל מייסדיה, אבל הופמן המנכ"ל לא ציין בכלל את אוהניאן. היו שהרימו גבה לאור היותו של אוהניאן דמות ציבורית ידועה.

כאשר התבקש אוהניאן להגיב על כך לעיתון  Fortune, הוא ענה באימוג'י של משיכת כתפיים. מן הסתם, עוד ידובר בפרשה. 

20:13

המסחר בוול סטריט מוסיף ומתנהל כעת בעליות שערים - נאסד"ק עולה ב-0.4%, דאו ג'ונס ב-0.8% ו-S&P 500 ב-0.5%.

רשת המסעדות המקסיקנית צ'יפוטלה מקסיקן גריל תבצע פיצול של המניה של 1 ל-50, הראשון בהיסטוריה של החברה ואחד הפיצולים הגדולים בהיסטוריה של הבורסה בניו יורק. הפיצול עדיין דורש את אישור בעלי המניות בפגישת המשקיעים השנתית של החברה שתתרחש ב-6 ביוני. במידה והמהלך יאושר, המניה תפוצל החל מה-25 ביוני. המהלך דוחף את מניית החברה מעלה אל שיא כל הזמנים.

מי שנהנה מעליית ערך המניה הוא המיליארדר היהודי, ביל אקמן שהשקיע ברשת המסעדות המקסיקנית בשנת 2016, מאז עלתה בכ-600%. 

19:23

ביומה הראשון במסחר בוול סטריט, מניית רדיט נוסקת ביותר מ-60%. מניית רדיט שהוקמה לפני 19 שנה מארח מיליוני פורומים מקוונים תומחרה בהנפקה ב-34 דולר למניה.  החברה גייסה סכום של 519 מיליון דולר, ובעלי המניות מכרו מניות בהיקף של 229 מיליון דולר, ביניהם המייסד והמנכ"ל סטיב האפמן שמוכר מניות ב-17 מיליון דולר. 

המסחר במניה נפתח לפני שעה קלה במחיר של 47 דולר, 35% מעל מחיר ההנפקה.

18:36

הזינוק הגדול ביותר במניית מיקרון טכנולוג'י מאז סוף 2011 מקפיץ גם מניות שבבים נוספות - אנבידיה , אינטל  וטייוואן סמיקונדקטור  מוסיפות יותר מ-2% לערכן, מארוול אף ביותר.

"המגה מניות" מוסיפות אף הן לעליות במדדים היום - מטא , מיקרוסופט  ואמזון.קום  מוסיפות מעל ל-1%. אפל  נופלת לאחר התביעה ממשרד המשפטים האמריקאי.

17:41

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת בעליות שערים והמדדים ממשיכים בשבירת השיאים היומית - נאסד"ק עולה ב-0.7%, דאו ג'ונס ב-0.8% ו-S&P 500 ב-0.6%.

אבל לא כולם אופטימיים: בנק אוף אמריקה מזהיר היום ש"סימני האטה בכלכלה מגדילים סיכון לתיקון חד מטה". לפי הבנק, "השווקים הפיננסיים זינקו לשיאים חדשים בתחילת 2023, חרף הידוק מוניטרי מתמשך של הבנקים המרכזיים. ביצועים אלו מגדילים סיכון לתיקון חד כלפי מטה. בנק אוף אמריקה מצביע על היחלשות בנתוני האשראי למגזר הפרטי, במקביל לאינפלציה 'דביקה' יותר מהצפוי, כסימנים המעידים על נחיתה אפשרית של הכלכלה". 

"הנתונים מעלים את האפשרות שהבנקים המרכזיים ייאלצו להמשיך להדק את המדיניות המוניטרית כדי לרסן את הביקושים ואת האינפלציה.הבנק מזהיר כי תיקון משמעותי בשוקי המניות עלול להשפיע לרעה על המטבעות הבאים: ין יפני (JPY), דולר אמריקאי (USD), כתר נורבגי (NOK) וכתר שוודי (SEK)". 

16:42

משרד המשפטים האמריקאי תבע היום את אפל  בגין הפרת חוקי הגבלים עסקיים ובהאשמה של מניעת גישה לחומרה וליכולות התוכנה של האייפון ליריבים, ושבכך, מהווה אפל היווה מונופול שתרם ל"שווי השוק האסטרונומי שלה" על חשבון המשתמשים, המפתחים והמתחרים.

כ-16 תובעים כלליים אמרו גם שהפעולות המונופוליסטיות של אפל הן אפילו מעבר לשוק הטלפונים ולשוק השעונים, אלא גם בבפרסום באפל, בבראוזר, בפייס טיים ובאתר החדשות שלה.

התביעה עלולה לאלץ את אפל לבצע שינויים בכמה מהעסקים הכי רווחיים שלה - האייפון שאחראי על כ-200 מיליארד דולר במכירות ב- 2023, אפל ווטש, שהוא חלק מההכנסות של  40 מיליארד דולר במוצרים הלבישים, והשירותים שלה שהכניסו לקופתה 85 מיליארד דולר. 

אפל מצידה דוחה את ההאשמות. מתחילת השנה ירדה מניית החברה בכ-10%. 

16:09

אסטרה לאבס, סטארטאפ השבבים של היזם הותיק אביגדור וילנץ עולה גם היום ב-15%, לאחר שאתמול, יום המסחר הראשון שלה, זינקה בכ-70%. שווי השוק של החברה עומד כבר על 11 מיליארד דולר ולפי בלומברג זוהי ההנפקה הרביעית בגודלה בארה"ב השנה.

אסטרה עוסקת בפיתוח שבבים המסייעים להאיץ עיבוד כמיות נתונים גדולות מבוססי בינה מלאכותית ולימוד מכונה. ככל הנראה מתכוונת החברה לספק פתרון שלם המורכב לא רק מהשבב שלה אלא ממשק PCIe מהיר המיועד להבטיח תקשורת מהירה בכרטיסי גרפיקה וציוד היקפי למחשבים בסביבת מרכזי נתונים וענן. 

15:30

הפדרל ריזרב הצית אתמול אופטימיות בכל השווקים בעולם כששמר אמנם על הריבית כפי שהיא אך גם על תחזית הורדות הריבית השנה - שלוש הורדות ריבית ב-2024 -האופטימיות נמשכת גם בפתיחת המסחר אחר הצהריים - נאסד"ק עולה ב-0.8%, דאו ג'ונס ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.5%.

 אמש (ד'), מיקרון טכנולוג'י  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקאלי השני בהן ניפצה את תחזיות האנליסטים הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות: הרווח למניה ברבעון עמד על 42 סנט לעומת התחזיות המוקדמות שציפו כי מיקרון תציג הפסד של 25 סנט למניה. הכנסות החברה הסתכמו ב-5.82 מיליארד דולר לעומת 3.69 מיליארד דולר ברבעון הקודם, בעוד התחזיות עמדו על 5.35 מיליארד דולר. 

הבנק המרכזי של שוויץ היה הראשון בין הבנקים המרכזיים בכלכלות המפותחות להוריד את הריבית. הבנק המרכזי של בריטניה לעומת זאת, הותיר את הריבית היום בצהריים ללא שינוי, כצפוי.

נייקי, פדקס ולולולנום אתלטיקס יפרסמו את הדוחות הכספיים שלהן אחרי נעילת המסחר.

15:08

בורסות אירופה נסחרות לפי שעה במגמה מעורבת. הפוטסי מזנק בכ-1.5%, הדאקס מוסיף לערכו 0.4%, והקאק הצרפתי נסחר סביב רמות הבסיס.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון  מזנקת בכ-17% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שהציגה תוצאות כספיות מרשימות אמש (ד') שנבעו מהתנופה של תחום הבינה המלאכותית. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב 4.25%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.6%.

14:01

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את רמת הריבית בבנק על 5.25% בהתאם לתחזיות המוקדמות.

13:51

לאחר שבהחלטת הריבית הראשונה שלו החליט נגיד הבנק המרכזי של טורקיה, פתיך קרהאן, להותיר אותה בעינה - היום (ה') הוא החליט להעלות אותה ב-5% לרמה של 50%. קרהאן למעשה ממשיך את המגמה של קודמתו בתפקיד, חפיזה גאיה ארקאן, שהעלתה את הריבית בשמונה פעימות רצופות מ-8.5% ל-45%.

12:59

בורסות אירופה נסחרות לפי שעה במגמה מעורבת. החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

מחיר הזהב קופץ בשעה זו ב-2% ונסחר בשיא כל הזמנים סביב 2,210 דולרים לאונקיה.

בבנק השוויצרי לומברד אודייר התייחסו למגמה: "בשבועות הראשונים של מרץ, מחירי הזהב זינקו לשיא, והגיעו ל-2,195 דולר לאונקיה, זינוק מפתיע בניתוק מגורמי שוק מסורתיים כמו ריבית ריאלית ותנועות מטבע. הזינוק הזה ניזון בעיקר מהזרמות של משקיעים פיננסיים שיטתיים, מונעי מומנטום, שהימרו על הורדת ריבית מוקדם מהקונצנזוס על ידי הפד, שנגרמה על ידי נתוני ייצור חלשים מהצפוי בארה"ב.

"עם זאת, לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב בפברואר, מחירי הזהב עצרו את עלייתם מכיוון שהשווקים בקושי התאימו את ציפיותיהם להורדת הריבית. נראה שהעלייה המהירה במחירי הזהב מונעת יותר מזרימה ואולי מוגזמת, לדברי אנליסטים, של משקיעים פיננסיים סיסטמתיים שפועלים בהתאם למומנטום בשוק. לפי ההערכה שלנו, אומדן השווי ההוגן הנוכחי של הזהב הוא בסביבות 2,070 דולר לאונקיה, בהשוואה למחיר הנוכחי כיום. עם זאת, עלייה זו מדגישה את השפעת תזרימי ההשקעות ומאשרת תחזית חיובית לזהב.

"הביקוש של הבנק המרכזי התגלה כגורם משמעותי נוסף המשפיע על מחירי הזהב בשנים האחרונות. מאז 2022, בנקים מרכזיים רוכשים זהב כדי לגוון את יתרות המט"ח, במיוחד על רקע אי ודאות גיאופוליטית כמו הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה וסנקציות מערביות. מגמה זו צפויה להימשך, כאשר סקר מצביע על כך שרוב הבנקים המרכזיים מתכננים להגדיל את יתרות הזהב שלהם. הדרישה האסטרטגית הגוברת הזו מצד בנקים מרכזיים, במיוחד בשווקים מתעוררים, לצד מתחים גיאופוליטיים מתמשכים, תורמת לתחזית שורית למחירי הזהב.

"במבט קדימה, מחירי הזהב יהיו תלויים בגורמים כמו ריבית ריאלית והדולר האמריקאי. ירידה נוספת בשערים הריאליים עלולה לתרום למחירי הזהב, בעוד שיציבותו של הדולר האמריקני מעידה כי ייתכן שלא תהיה לו השפעה שלילית משמעותית על מחירי הזהב. בנוסף, ביקוש מתמשך של הבנקים המרכזיים ומתיחות גיאופוליטית עלולים להעלות את המחירים, כאשר תחזיות מצביעות על כך שהזהב עשוי להגיע ל-2,250 דולר לאונקיה בתוך שנה. לכן, אנליסטים ממליצים לשמור על חשיפה אסטרטגית לזהב בתיקי השקעות".

11:04

בורסות אירופה נסחרות במגמה חיובית. הדאקס עולה ב-0.8%, הקאק הצרפתי מטפס ב-0.5% והפוטסי קופץ ב-1.2%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בשעה זו במגמה ירוקה.

08:31

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים בעליות חדות על רקע עליות השערים שנרשמו אמש בוול סטריט. הניקיי מטפס בכ-1.9% ושובר שיא חדש כשנסחר סביב רמה של 40,771 נקודות. ההנג סנג עולה בשיעור דומה, הקוספי קופץ בכ-2% ובורסת שנגחאי יורדת ב-0.2%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בעליות בשעה זו.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה ירוקה. ה-S&P 500 עלה ב-0.9% ושבר שיא חדש לאחר שחצה את רף ה-5,200 נקודות. הנאסד"ק קפץ ב-1.3% והדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-1%.

על רקע המגמה החיובית, המשקיעים התעודדו מתחזיות הפד לגבי מתווה הורדות הריבית שנותר ללא שינוי בהשוואה לתחזית הקודמת. להערכתם, הריבית תרד ב-2024 כ-3 פעמים ותעמוד בסוף השנה על 4.6% (הרחבה מטה).

במהלך המסחר בלטה לחיוב מניית מיקרון  שזינקה בכ-18% לאחר פרסום דוחותיה הכספיים. חברת השבבים דיווחה כי הרווח למניה ברבעון עמד על 42 סנט לעומת התחזיות המוקדמות שציפו כי יעמוד על 25 סנט. הכנסות החברה הסתכמו ב-5.82 מיליארד דולר בעוד התחזיות עמדו על 5.35 מיליאד דולר. במיקרון הדגישו כי התוצאות הטובות שהציגו נבעו מהביקוש לתחום הבינה המלאכותית.

בשוק האג"ח האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו אמש (ד') לאחר החלטת הריבית של הפד. התשואה על אג"ח ארה"ב לשנתיים ירדה ב-8 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.61%. התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה קלות לרמה של 4.27%. 

בשוק הנפט הבוקר נרשמת עלייה קלה במחירים. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 86.6 דולרים.

תסתכלו על מחיר הנפט ותבינו למה ארה"ב תזיע כדי למנוע מלחמה בצפון 

בשוק הקריפטו, לאחר ירידות חדות במחיר הביטקוין בימים האחרונים, הבוקר הביטקוין מזנק בכ-7% ונסחר סביב 66,488 דולרים.

אמש (ד') הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5% בהתאם לתחזיות המוקדמות שציפו כי הריבית תיוותר ללא שינוי ב-98%. רמת הריבית בארה"ב עדיין נמצאת בשיא של 22 שנים. 

במקביל להחלטת הריבית, בפד פרסמו את התחזיות לתוצר ל-2024 שגדלו ל-2.1% מ-1.4% בתחזית הקודמת שפורסמה בחודש דצמבר. תחזית האינפלציה לשנת 2024 נשארה על שיעור של 2.4% על פי חברי הפד אך התחזית לאינפלציית הליבה עלתה ל-2.6%, מ-2.4% בתחזית הקודמת.

תחזיות הריבית ל-2024 גם נותרו ללא שינוי כאשר הפד צופה שהריבית תעמוד בסוף השנה ברמה של 4.6% ותופחת כ-3 פעמים. עם זאת, התחזית לשנת 2025 לרמת הריבית עלתה ל-3.9% מ-3.6% בתחזית הקודמת.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה זמן קצר לאחר החלטת הריבית אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול כי בצד החיובי, האינפלציה הצליחה להתמתן בזמן ששוק העבודה נותר הדוק, אך רמת המחירים עדיין גבוהה. במקביל, פאוול הדגיש כי העלייה בשיעורי האינפלציה בחודשים ינואר ופברואר נובעת מגורמים עונתיים. 

נראה כי השוק היה מרוצה מתחזיות הפד ודברי פאוול כאשר לאחר פרסום החלטת הריבית המדדים המרכזיים בוול סטריט נצבעו בירוק.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות התייחס לאירועי אמש: "האזנה לדברי פאוול לא בהכרח מבשרת על ריכוך קרוב של המדיניות. ייתכן כי העליות בשווקים שיקפו התפוגגות חשש מכך שבעקבות נתוני מדדי המחירים והתעסוקה האחרונים, שדי הפתיעו בעוצמתם, יינקט קו קשוח יותר.

"להתרשמותי, דברי פאוול לא חידשו רבות בהשוואה למסרים שניתנו במסגרת הודעות הריבית האחרונות. אני מוצא שם, בראש ובראשונה, המשך זהירות, נכונות ורצון להמתין לנתונים הרצויים, כפי היה בכל החודשים מאז העלאת הריבית האחרונה בקיץ אשתקד.
פאוול הדגיש כי יימשך החיפוש אחר סימנים לכך שהאינפלציה אכן נעה בעקביות ובצורה בת קיימא לכיוון יעד 2% לפני שיוחלט על הורדת ריבית. פאוול מכוון לליבת האינפלציה שכרגע ממש לא שם.

"אני מייחס חשיבות לא קטנה דווקא לדבריו של פאוול על אי הוודאות הגבוהה האופפת את סביבת האינפלציה ועל הצורך להיוותר קשוב לסיכוני אינפלציה. זו אולי הערה שנשמעת שגרתית, אך היא מחזקת עוד יותר את הצורך להמשיך לנקוט מדיניות תלוית נתונים. לכן, הפד עדיין לא יכול לאמץ סדר יום של מעבר למדיניות מרחיבה יותר ועל השוק להיערך לכל אפשרות.

"פאוול יודע כי קשה עד בלתי אפשרי לזהות את העיתוי המושלם לשינוי המדיניות ולהשקת סבב הורדות ריבית. הוא ער לסיכון הדו-כיווני: להוריד מוקדם מדי את הריבית, ולהסתכן באינפלציה חוזרת, או להוריד את הריבית מעט מדי ומאוחר מדי (דבר שיוכל לדעת רק בדיעבד), ולהביא להאטת יתר של הכלכלה והפעילות העסקית והצרכנית. נראה לפי התחזית המעודכנת והמשופרת לצמיחה של 2.1% השנה, כי התרחיש השני פחות מטריד אותו".

בהמשך היום (ה') צפויות להתקיים החלטות ריבית של הבנקים המרכזיים בשוויץ ובבריטניה.

בבנק ניהול העושר יוליוס בר התייחס הכלכלן דיוויד אלכסנדר מאייר להחלטת הבנק המרכזי של יפן להעלות את הריבית בתחילת השבוע, מהלך שבו לא נקט זה 17 שנה. כחלק משינוי המדיניות של הבנק, הוא החליט גם על עצירת מדיניות השליטה בעקום התשואה, ובתגובה הין היפני עלה ב-0.7% ביחס לדולר.

אלכסנדר מאייר סבור כי "הין לא צפוי להתחזק בחדות כפי שציפו בשווקים, אך כן לעלות במתינות עם ירידות הריבית בבנקים המרכזיים במערב בהמשך השנה". את ההתחזקות הנוכחית בערך הין לאחר שינוי המדיניות, הוא מייחס לכך שביפן עדיין מפגינים זהירות רבה בכל הנוגע להמשך נרמול ערכי הריבית, כאשר "למרות הוויתור על השליטה בעקום התשואה, הבנק היפני הודיע ​​כי ימשיך ברכישות אג"ח ממשלתיות באותם היקפים למשך תקופת זמן בלתי מוגבלת".

הוא צופה שהמדיניות המוניטרית ביפן תישאר מרחיבה, לטובת שמירה על תשואות נמוכות באג"ח (במונחי ין) גם כאשר הבנקים המרכזיים בכלכלות המערב יתחילו להוריד את הריבית שלהם בהמשך השנה.