גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר נמל אשדוד חשף: נצא להנפקה, גם העובדים יקבלו חבילה

שאול שניידר חשף בכנס התשתיות של גלובס כי 49% ממניות נמל אשדוד יונפקו לציבור, וכן כי עובדי הנמל יזכו לקבל חבילה כחלק מהמהלך ● יו"ר הנמל דיבר בכנס על האתגרים בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר ועל המצב הגיאופוליטי המתהווה: "סין היא שותפה לציר הרשע יחד עם איראן ורוסיה"

שאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד בשיחה עם אורן דורי / צילום: שלומי יוסף
שאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד בשיחה עם אורן דורי / צילום: שלומי יוסף

בשיחה בכנס התשתיות של גלובס, יו"ר נמל אשדוד, שאול שניידר, שוחח עם כתב גלובס אורן דורי על החשיבות הביטחונית של נמל בבעלות המדינה, יחד עם הצורך להתייעל ולגייס הון - באמצעות הנפקת 49% ממניות הנמל לציבור.

כנס התשתיות של גלובס | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"
כנס התשתיות של גלובס | מנכ"ל משרד התחבורה: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו" 

השיחה שלנו היא תחת הכותרת "לשמור על שער פתוח", אבל השער הימי נסגר ב־7 באוקטובר. אחת אחרי השנייה, הספינות הפסיקו לפקוד את הרציפים שלכם.
"הנמל היה פתוח ב־7 וב־8 באוקטובר ועד היום. נמל אשדוד הוא העורק הכלכלי הראשי של ישראל. 99% מכלל הסחורות מגיעות מהים, מתוכן 40% דרך נמל אשדוד. הנמל הזה לא נסגר אף פעם. הרציפים כן התרוקנו, וסבלנו מזה שחברות ספנות פקדו אותנו ב־50% פחות בשבועות הראשונים למלחמה. הרבעון הרביעי של 2023 נפגע משמעותית מכך, אבל אנחנו רואים את קו השיפור וקרובים לממוצע השבועי מבחינת ההכנסות".

כולם מאז חזרו לפקוד אתכם, כולל אניות הגלנוע הענקיות שנושאות מכוניות?
"המוצר הרווחי ביותר שלנו הוא פריקה של אוניות גלנוע שפורקות כלי רכב. החל מה־7 באוקטובר, החברות האלה הפסיקו לפקוד אותנו בהוראות משרד התחבורה האיטלקי. אבל כבר הגיעה אוניה ראשונה כזאת, וזה יחזור לשגרה כבר השבוע. צריך לזכור שנמל אשדוד נותן גם מענה ביטחוני למדינה, ולכן הוא חייב להיות פתוח כל הזמן.

יש אילוצים ואתגרים כמו החות'ים. בגללם, נמל אילת הושבת ואשדוד נשאר. הפגיעה הזאת לא פגעה רק בנמל אילת: מצרים סבלו מהפסד הכנסה משמעותי של 10 מיליארד דולר בשנה, שנחתכו ב-50%. נמל עקבה, שהוא המוצא היחיד של ירדן לים, מושבת. אוניות שאמורות להגיע אלינו עושות סיבוב דרך אפריקה, וזה הביא לכך שהיו עיכובים של שלושה שבועות, כי המסע התארך. אבל חברות הספנות הבינו שהן ממשיכות לספק לישראל, העלו את הקיבולת, ואוניות ממשיכות לפקוד אותנו באופן סדיר. בזכות זה, לא הרגשנו מחסור בארץ".

בוא נדבר על התחרות מול נמל הדרום ונמל המפרץ. איך הפעילות שלהם מורגשת אצלכם?
"נמל אשדוד הוא היחיד בשליטת מדינת ישראל. כל השאר פרטיים, כולל שחקנים משמעותיים בעולמות האלה. מאתגר להיות הנמל הממשלתי היחיד, אבל אנחנו עובדים יותר על הזהות הלאומית. החל מהרבעון השלישי של 2023, התחילה התחרות, וסיפרו שאנחנו אמורים להפסיד, אבל אנחנו רווחיים ומעבירים דיבידנדים למדינה. אנו ממשיכים לשמור על הנמל כרווחי ומשמעותי. אנחנו בעד תחרות, וזה חיובי, אבל יש לנו משקולות בגלל הסכמי שכר והסכמים קיבוציים. אנחנו מוציאים 500 מיליון שקל בשנה על שכר. היה תהליך פרישה אחד, ונעשה עוד אחד. נוריד את סך כוח האדם כדי להיות תחרותיים ורווחיים. יש היום 1200 עובדים, ובתהליך הפרישה הקרוב נוריד עוד 250-300 עובדים.

לאחרונה, נודע שהמדינה החליטה לא לתת לחברה הסינית CCCC להתמודד עם נמל התזקיקים בחיפה. מה דעתך על הפעילות של חברות סיניות בתשתיות חיוניות?
"סין היא שותפה לציר הרשע יחד עם איראן ורוסיה. היה לאחרונה תרגיל ימי של כל השלוש. השגריר הסיני התארח אצל הנייה ותמך במאבק הפלסטיני של חמאס. בו זמנית, יש לנו נמל סיני. זה חלק ממיזם 'החגורה והדרך', במסגרתו הם מבצעים השתלטות ובנייה של נתיבי סחר לשליטתם המלאה והבלעדית. יש שיטה של 'הכרוב הסיני', במסגרתה כל גוף אזרחי בימי שלום יכול להפוך לגוף ביטחוני ולמוצב קדמי, בהינתן הוראה של סין.

יש לנו מוצב סיני קדמי, וצריך להבין שהגורם הסיני הוא גורם עוין היום. זה לא סוד. הם מחוברים לכל התשתיות, ורואים את כל המטענים והאוניות שמבצעים בנמלי הים ומחוברים במערכות האלקטרוניות, החשמל והמידע. אנחנו יודעים מה הם עושים עם המידע הזה. גם אצלנו בנמל אשדוד יש מנופים סיניים, הם שולטים ב-85% בשוק המנופים העולמי. לפני שלושה שבועות, ביידן הוציא 25 מיליארד דולר כדי להתנתק מהסינים שנותנים את השירות, ויש להם דלתות אחוריות שעושות ריגול סיני על אדמה אמריקאית".

בנקודה זו, כתב גלובס אורן דורי הפנה שאלה לקהל: "האם מסוכן לתת לחברות סיניות לרכוש ולהשקיע בפרויקטים של תשתית?" רק מיעוט מהקהל ענה שכן.

נמל אשדוד הוא הנמל הימי היחיד שמפעילה המדינה. במשך שנים דיברו על הפרטת הנמל, אבל כבר לא בטוח שזה יקרה. יש לך הפתעה בשבילנו, מה התוכניות החדשות?
"אירועי ה־7 באוקטובר שינו את התפיסה במדינה והביאו להתעוררות. לא הכל יכול להיות מופרט וכבסיס לתחרות. נמל אשדוד צריך להישאר בשליטת המדינה, אבל זה גוף שזקוק להשקעות ולכספים כדי להיות תחרותי יותר. לכן, יש לנו שתי אפשרויות: אחת, לבצע גיוס חוב - זה פחות אטרקטיבי בגלל הריביות, ואפשר לבצע הנפקה של מניות מיעוט. אנחנו מדברים על זה עם רשות החברות וגם ההסתדרות בתמונה.

ביצוע הנפקה של 49% מהנמל ישפר את מבנה ההון של החברה ויאפשר לה להתחרות בצורה יותר יעילה. אנחנו במהלך הערכת שווי ראשונה, עוד חודש נקבל אותה. מדובר במספר מיליארדים. צריך לנטרל את המזומנים בקופה ולראות כמה התשתיות שוות למפעילים. נמל חיפה שווה 4 מיליארד, אבל ההצעה השניה הייתה פחות מ-3 מיליארד, זה גם השווי שלנו בנטרול המזומן".

מה לעובדים ייצא מזה?
"בלי העובדים המסורים, לא היינו מגיעים לתוצאות האלה. באירועי ה־7 באוקטובר, תחת מטחי טילים ואש, אנשים עבדו באופן מלא, העמיסו ופרקו סחורות. העובדים זכאים וראויים לקבל חבילה כתוצאה מההנפקה הזאת. אנחנו בשלבים מוקדמים, אבל צריכה להיות חבילה. בהייטק נהוג לקבל אופציות, אולי הם יוכלו לרכוש מניות בתנאים מועדפים".

איזה דברים צריך לסדר לפני תשקיף? יש ביקורת על הפעילות על קצב הפריקה והמשמרות, למשל.
"בוא לא נשכח שנמל אשדוד מדורג במקום 109 מקרב נמלי ים בעולם. אבל כשמסתכלים על כל הפרמטרים, אנחנו יעילים. אפשר תמיד להתייעל יותר ואנחנו עובדים על זה. מבחינת הדוחות הכספיים אנחנו ערוכים, כי הדוחות שלנו עומדים בתקינה ונותנים גילוי מלא. אנחנו מדורגים AA+ על־ידי מעלות".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד

עוד כתבות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה