מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, הבהיר בכנס התשתיות של גלובס: "המטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת" • על אגרת הגודש: "אנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז"

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף
משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו רגילים שמאשימים אותנו בעיכובים, ודוגמה טובה היא ועדת האיתור לרשות המטרו" - כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בראיון ראשון. "מרגע שנכנסנו לתפקיד אנחנו מקדמים את ועדת האיתור לרשות המטרו, קרו בדרך דברים, היה 7 באוקטובר. עכשיו אנחנו בדרך לסיים את הסאגה. יש דיונים עדיין והתייעצות, כי אחד המועמדים החליט לפרוש. אני מאמין שנקבל החלטה בימים הקרובים".

אליאב פולק ממקינזי: "פער משמעותי בפריון בישראל לעומת העולם, המחסור בתשתיות מסביר 30% ממנו" 

בן זקן דיבר עם כתב התחבורה אסף זגריזק בכנסת התשתיות של גלובס. 

תיקון חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים - אלה הנושאים שנמצאים על הפרק
בלעדי | קאמבק ענק: הוא עזב את נת"ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?
מסתמן: זה המועמד המוביל למנהל רשות המטרו

לפני שמונית תהו רבים מה הקשר בינך - איש ליכוד, ראש המטה של מירי רגב, מארגן הליכודיאדה, יחצ"ן מסיבות - לתחום התחבורה.
"בכניסתי לתפקיד היו כל מיני אמירות על הרקע שלי, אבל אני, שגדלתי והתחנתי בעיר אשדוד, מביא איתי את כל מה עשיתי לפני שנכנסתי לתפקיד. אני גאה בהכול, ואני לא רוצה להעיד על עצמי, אבל המעשים שאנחנו עושים למען ישראל זה מה שמכתיב את סדר היום שלי. עם זה אני קם בבוקר. מה שחשוב זה לקום לעבוד למען אזרחי ישראל".

ישראל בפקק תנועה אדיר. לאגרות גודש אתם לא מסכימים, התחבורה הציבורית לא תוגברה, השרה אומרת שלא חייבים לבנות את המטרו, ולגבי הנת"צים - אתם רוצים שכולם ייסעו עליהם.
"הדברים שציינת רחוקים מהמציאות. לגבי הפקקים, המדינה חווה אותם לא מהיום. השרה מובילה מדיניות וחזון של האבים תחבורתיים וחיבור ישראל ברכבת מקריית שמונה ועד אילת.

"לגבי הנת"צים, ראינו שאם אין מספיק אוטובוסים, והנתיב עומד ריק, אין צורך להשאיר אותו ריק, אז צריך להעביר לשם את התנועה ולהגביר תדירויות של תחבורה ציבורית. 

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף
 משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"מאיפה נולדה השמועה שלא צריך מטרו? הייתי ראש מטה במשרד התחבורה, ובאחד הדיונים שישבנו על תקציב לגוש דן בנוסף לקו האדום, הירוק והסגול, ולאופנידן, ובנוסף למטרו שיכול להגיע ל-200 מיליארד שקל, בירכנו על כל אלה, ועלה הנושא של שביל לאופניים לילדים בבית שאן ובעפולה. זה עולה עשרות מיליוני שקלים בודדים, ואין לזה כסף. השרה שאלה, למה יש כסף למרכז תל אביב, ולפריפריה אין? אז היא אמרה שאם לא יהיו תקציבים לשבילי אופניים לילדים בבית שאן, נראה מה עושים עם המטרו. הוא אף פעם לא עצר, והוא בשלבי תכנון. ברגע שהייתה הסכמה על זה, המשכנו.

"התקציב האחרון הוא תקציב גדול מאוד, 53 מיליארד שקל שהבאנו, מתוך זה 30 מיליארד שקל לתוכנית חומש ו-2.4 מיליארד שקל לחיבור ישראל מקריית שמונה ועד אילת. 200 מיליון שקל מתוך זה לתכנון הציר לאילת. לא האמינו בזה, ואמרו שזה לא יקרה, אבל היא העבירה את זה בתקציב, ואני מאמין שזה יקרה".  

"רוצים לקדם את המטרו" 

מי החברה שתוביל את המטרו?
"אנחנו חושבים שהמטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת. מיטב המומחים צריכים להתעסק רק בזה, ולא בעוד קווים, עם אפס בירוקרטיה. אנחנו רואים ממינהלת תקומה איך דברים מתקדמים כשעושים אותם באפס בירוקרטיה. אחרת יש עיכובים ובזבוזי כספים וחריגות לא קטנות בתקציב, ומדובר פה במיליארדים.

"אומרים שאנחנו לא רוצים לקדם את המטרו, אבל אנחנו רוצים, ורוצים חברה מיוחדת לשם כך. בעוד שבועיים נקבל החלטה סופית בעניין".

אולי אתם רוצים למנף את האיום מעל ראשה של יו"רית נת"ע לקראת בחירת מנכ"ל חדש?
"זה לא הסגנון שלנו והשיטות שלנו. אנחנו ביחסים מצוינים עם מיה ליקוורניק. אנחנו מאמינים שאם תתקבל החלטה להקים חברה, זה לטובת הפרויקט והאזרחים".

הקו האדום בירושלים אמור היה להיפתח מזמן, ולא נראה שאתם מפגינים נחישות כלפי החברה המבצעת כפי שהפגנתם כלפי נת"ע. המסילה הרביעית מתקדמת לאט, הקווים הנוספים בגוש דן נדחו לסוף העשור. מה הפתרון?
"זה מתחבר למה שאמרתי, שצריך להקים חברות שמתמחות בדברים מסוימים. נת"ע בונה את התשתית ומפעילה, שזו אחריות גדולה. חוץ מזה, תוך כדי תנועה אנחנו לומדים לשפר ולייעל. תוך כדי הלחימה יש מחסור בעובדים. יש כאלה שחזרו לארצות שלהם, יש הסכמים שמתעכבים. אנחנו לא מקלים בזה ראש ועושים הכול כדי שפרויקטים יתקדמו".

מה לגבי עבודה בשבת? זו דרך לקדם פרויקטים, אבל נראה שבינתיים הפוליטיקה מנצחת את התשתיות.
"יש בישראל מדיניות ברורה, ויש סטטוס-קוו. לא בנו מסילות וכבישים בשבת, רק ביצעו עבודות מצילות חיים. כל השאר - עובדים ביום חול. אם הייתה המלצה שהעבודות מסכנות חיים ביום חול - יש ועדת היתרים, והיא מאשרת את העבודה".

אז המטרו לא יעבוד בשבת.
"קודם שיעבוד".

רבים סבורים שאתם עוסקים במינויים פוליטיים.
"אנשים שאני עובד איתם במשרד הם אנשים ראויים ביותר, מקצועיים, זה פשוט לעשות להם עוול לשייך אותך למפלגה כזו או אחרת. נתיבי ישראל היא אחת החברות המובילות בכל רמות הביצוע, מסירות של עבודות לפני הזמן. צריך למדוד רק ביצועים ומקצועיות ותרומה לאזרחים". 

מתגייסים למאמץ המלחמתי

מה חלקו של משרד התחבורה במאמצי השיקום ובמהלך המלחמה? בהתחלה הייתה ביקורת על כך שלא הפעלתם את הרכבת מספיק מוקדם ולא פעלה בשבת.
"פתחנו את החמ"ל כבר בשבת בבוקר, והבנו שזו מלחמה. עבדנו רק לפי הוראות פיקוד העורף ומשרד הביטחון. לא ידענו אילו צירים חשופים, יש פה אחריות. היינו ערוכים משבע וחצי בבוקר לפתיחה מלאה, אבל מכיוון שקראו לחיילים הגיבורים שלנו בנקודות ריכוז שיש בהן תחנות רכבת, והם קיבלו הנחיות לא לעלות לרכבות אלא להסעות, אז יצאו תמונות שחיילים ממתינים, ולא פותחים. זה פייק שהריצו, וזה לא נכון. הרכבות היו ערוכות. עד היום אנחנו עושים הרבה. יש טיסות חינם למפונים שנמצאים באילת, היסעים לבתי החולים, וזו רק טיפה בים. העובדים המסורים של משרד התחבורה עזבו את בתיהם והתגייסו למאמץ המלחמתי".

מדברים הרבה על חשיבות התחבורה הציבורית. היא לא תוגברה, ולא ניתנו תוספות שירות.
"אנחנו מוטרדים מזה. עושים מאמצים רבים מול משרד האוצר שיפשירו לנו תקציב, זה ישליך על הנת"צים".

אבל התקציב הותנה באגרות גודש.
"רוצים שוב להטיל על הפריפריה אגרות גודש, שיצטרכו לשלם בכל מעגל, ואנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות גודש על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז.

"השרה הביאה את רפורמת צדק תחבורתי, היא הכניסה 50% הנחה לתושבי הפריפריה באשכולות 1-5, שנה חינם לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, 33% הנחה לצעירים עד גיל 26 ולאנשים עם מוגבלות. הרפורמה תיכנס לתוקף בשבוע הבא. השליחות שלנו היא לעשות טוב לאזרחי ישראל".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד