ישראל במלחמה | סיקור שוטף

נתניהו: תפסנו בכירי חמאס בשיפא, הכניסה לרפיח תיקח זמן

צה"ל חיסל ארבעה בכירי חמאס ברפיח שהיו אחראים על ארגון פעילות הטרור ועל הקשר עם מחבלי חמאס בשטח • עימותים ומעצרים בכנסת: מפגינים נגד הממשלה ניסו לפרוץ למשכן - ואזקו את עצמם • דיווחים בעזה: חאלד אל-בטש, ממנהיגי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, נתפס בפעילות של צה"ל בבית החולים שיפא • גלנט: 2024 תהיה שנת מלחמה, דרוש גיוס של כל חלקי העם • עדכונים שוטפים

ביה''ח שיפא בצפון רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
ביה''ח שיפא בצפון רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

20:00 | הרמטכ"ל בשיפאא': "משרתים שני דברים - פגיעת בהנהגת חמאס ולחץ על המו"מ"

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב בבית החולים שיפאא' שברצועת עזה, ומשם המשיך לביקור בחטיבת גולני בגבול הצפון. "בפעילות פה אנחנו משרתים שני דברים - פגיעת בהנהגת חמאס ולחץ על המו"מ", אמר הרמטכ"ל במהלך הדיון. בהערכת המצב השתתפו מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן, מפקד שייטת 13 אל"מ א' ומפקדים נוספים.

"עד כה התוצאות טובות, אבל אנחנו מכוונים לבכירים", הבהיר הרמטכ"ל בפני המשתתפים בדיון שנערך בבית החולים שבשליטת כוחות צה"ל. "מרואן עיסא, מעצר של בכירים, זה מאוד מאוד חשוב ללחץ על חמאס, זה מאוד חשוב ללחץ גם על המו"מ, ואנחנו פה משרתים שני דברים. פגיעה קשה בחמאס, וגם לא לתת למקום כזה לשלוט ואנחנו משרתים גם את הלחץ על המו"מ", הוסיף.

"באנו לפה לעצור הרבה פעילים, בדגש על בכירים, ולהרוג את מי שנלחם", המשיך הרמטכ"ל בדבריו. "אנחנו מעדיפים עצורים, זה קלפים חשובים, אבל מי שנלחם להרוג אותו. עד פה העמידה במשימה היא טובה מאוד", הוסיף. "על העניין של פשיטה בהפתעה, תחבולה, מדברים מתחילת הדרך, ופה הדוגמא אולי הכי טובה עד כה שהשתמשנו. כניסה ללחימה במתחם בית חולים, עם ירי שיש כאן כ-20 מחבלים הרוגים בכניסה. רמת הלחימה מאוד גבוהה".

בהמשך, סייר הרמטכ"ל בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין, מפקד אוגדה 91 תא"ל שי קלפר, מפקד אוגדה 36 תא"ל דדו בר-כליפא, ולאחר מכן קיים שיח עם מפקדי ולוחמי חטיבת גולני, שיצאו מהלחימה בעזה ותופסים כעת קו בצפון.

18:30 | צה"ל: כ-350 חשודים נעצרו עד עתה בפעילות כוחות הביטחון בבית החולים שיפא

כוחות צה"ל ושב"כ עצרו עד כה כ-350 חשודים במרחב בית החולים שיפא, כך לפי דובר צה"ל. בהודעת צה"ל נאמר כי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401, יחידת דובדבן וכוחות שייטת 13 יחד עם כוחות השב"כ איתרו אמצעי לחימה ברחבי בית החולים, בהם: רובי קלצ'ניקוב, מקלעים, מחסניות, מרגמות, רימונים, אר פי ג'י ומדי לחימה.

17:52 | חיסול מהאוויר בג'נין: שני מחבלים נהרגו ברכב שהותקף

שני מבוקשים פלסטינים חוסלו בתקיפה מהאוויר של כלי רכב במחנה הפליטים ג'נין. המחבלים תכננו להוציא פיגוע בטווח הזמן המיידי.

17:42 | צה"ל והשב"כ: עצרנו בשיפא את אחד ממתכנני חטיפת שלושת הנערים

הותר לפרסום כי במסגרת פעילות של שב"כ וצה"ל בבית החולים שיפא נעצר היום מחמוד קוואסמה, בכיר חמאס שהיה אחד ממתכנני ומממני התשתית אשר ביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014.

קוואסמה גורש לרצועת עזה בעסקת שליט ומשם עסק בהכוונת פעילות טרור של חמאס ביהודה ושומרון, כולל מספר פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות. קוואסמה הועבר להמשך חקירת השב"כ בישראל. מהשב"כ נמסר כי השב"כ וצה"ל ימשיכו לפעול נגד אלו שפגעו, חטפו ורצחו אזרחים ישראלים, גם בחלוף השנים.

17:25 | רקטות שוגרו מלבנון לאצבע הגליל

לפחות שתי רקטות שוגרו מלבנון לאצבע הגליל. אחת מהן נפלה בשטח פתוח באזור רכס רמים. לא ידוע על נזק או על נפגעים. אזעקות הופעלו ביישובים מרגליות, מנרה, קריית שמונה ומשגב עם.

17:19 | בכיר חמאס בלבנון: ישראל סירבה להצעה שלנו לעסקה

נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן אמר במסיבת עיתונאים כי תשובת ישראל להצעת חמאס לעסקה "הייתה שלילית". עוד אמר חמדאן כי התשובה "אינה מגיבה לדרישות עמנו".

17:00 | נתניהו: "נערכים להיכנס לרפיח, זה ייקח קצת זמן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי נתפסו בכירי חמאס בפעילות כוחות צה"ל. "בשעה שאנחנו נערכים להיכנס לרפיח, וזה ייקח קצת זמן, אנחנו ממשיכים לפעול בכל העוצמה", אמר נתניהו. "ממשיכים לפעול בחאן יונס, במחנות המרכז, בחיסול ובתפיסת בכירי החמאס כפי שעשינו עכשיו בשיפא, ובחיסול מאות רבות של מחבלים".

16:34 | מפגינים נגד הממשלה חוסמים את הכניסה למתחם הכנסת

עשרות מפגינים נגד הממשלה מתנועת "משנים כיוון" חסמו את הכניסות הרכובות למשכן הכנסת, וחלקם ניסו לפרוץ למתחם. המפגינים אזקו את עצמם בשרשראות בכניסות הרכובות למשכן ועשרות אנשי משמר הכנסת, שוטרים ואנשי יס"מ הוקפצו למקום כדי לבלום אותם.

16:06 | שגריר גרמניה בישראל: "נשקול מכירת נשק לישראל"

שגריר גרמניה בישראל לעמליה דואק במהדורת היום: "גרמניה תשקול כל החלטה על מכירת נשק לישראל. מבצע צבאי ברפיח כמעט בלתי מתקבל על הדעת מבחינתנו".

14:33 | גלנט: שנת 2024 תהיה שנת מלחמה, דרוש גיוס של כל חלקי העם

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי שנת 2024 תהיה "שנת מלחמה", והבהיר כי "נדרש לגיוס של כל חלקי העם והחברה - כדי להבטיח את יתרוננו האיכותי והמספרי". השר גלנט אמר את הדברים בכנס תוכנית העבודה של משרד הביטחון לשנה הקרובה, במהלכו שוחח עם בכירי המשרד על הכיוונים וההיערכות הנדרשת לשנת 2024.

יותר חיילי סדיר, במקום מילואימניקים: תוכנית האוצר לתגבר את צה"ל 

"אנחנו נידרש אל מול האתגרים שמולנו לכולם. נצטרך את כל החיילים שלנו - בסדיר ובמילואים, כל אחד בתורו", הוסיף שר הביטחון בדבריו. "אנחנו נצטרך גיוס של כל חלקי העם וכל חלקי החברה שיכנסו 'מתחת לאלונקה'. זה נכון צבאית, ביטחונית, חברתית ומדינית, מכל סיבה שהיא". הוא הסביר כי "אנחנו נצטרך להבטיח את היתרון האיכותי שלנו וגם את היתרון הכמותי". בכנס השתתפו גם מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל.) אייל זמיר, ראשי אגפים והחטיבות במשרד הביטחון.

14:04 | צה"ל ושב"כ חיסלו בכירים בוועדות החירום של חמאס ברפיח

צה"ל ושב"כ הודיעו כי מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו שלשום בכירים בוועדות החירום של חמאס במרחב רפיח, שסייעו לזרוע הצבאית של ארגון הטרור לבסס המשך שליטה ופעילות בשטח. הבכירים שחוסלו, סיד קטב אלחשאש, אסאמה חמד סהיר ומחמד עוס אלמלאלחי, שימשו כראשי ועדות החירום בצפון ומזרח רפיח. לצידם חוסל גם האדי אבו אלרוס, שהיה קצין המבצעים של ועדות החירום.

בכירי חמאס שחוסלו שלשום בתקיפה ברפיח / צילום: דובר צה''ל
 בכירי חמאס שחוסלו שלשום בתקיפה ברפיח / צילום: דובר צה''ל

הבכירים היוו שליחי הנהגת חמאס ברפיח, פעלו למען ריכוז הפעילות הארגונית של חמאס במרחבים הומניטריים והיו אחראים על כלל עשיית התנועה והקשר עם פעילי הארגון בשטח. חיסולם מצטרף לחיסול נצאל אלעיד שהותקף בשבוע שעבר וששימש כיושב ראש ועדות החירום במחוז רפיח, ואף ניהל את כלל הפעילות התנועתית של המחוז.

13:28 | צבא ארה"ב: הצנחנו כ-2.7 טון קמח ומוצרי מזון בצפון הרצועה

צבא ארצות הברית הודיע שהצניח, יחד עם חיל האוויר של ירדן, כ-2.7 טונות של קמח, חלב, פסטה, אורז ומזון משומר בצפון רצועת עזה.

11:50 | צה"ל תקף בשכונה אזרחית בעומק לבנון

צה"ל פרסם היום תיעוד מתקיפה ב"לב שכונה אזרחית" בעומק לבנון במקום שבו אוחסנו אמצעי לחימה.

מצה"ל נמסר: "ארגון הטרור חיזבאללה, ממקם את תשתיות הייצור שלו בלב אוכלוסיות אזרחיות בדרום לבנון, בבקאע ובבירות, ומשתמש בעם הלבנוני כמגן אנושי. כפי שניתן לראות בתיעוד, גודל התקיפות, ריבוי פיצוצי המשנה ומשך השריפה בנכס מהוות הוכחה נוספת לשיטת הפעולה של חיזבאללה במסגרתה מאחסן חומרי נפץ וחומרים כימיים מסוכנים בכפרים אזרחיים".

11:13 | דיווח פלסטיני לא מאומת: נעצר בשיפא בכיר מאוד בג'יהאד האסלאמי

הפלסטינים מדווחים כי צה"ל עצר את חאלד אל-בטש, אחד מבכירי ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי. לפי הדיווחי הוא נעצר בבית החולים שיפא.

ח'אלד אל-בטש, חבר הלשכה המדינית של הגאפ
 ח'אלד אל-בטש, חבר הלשכה המדינית של הגאפ

7:25 | מפגינים חוסמים את איילון צפון במחאה למען החטופים

מפגינים חסמו בשעת השיא הבוקר את איילון צפון במחלף לה גרדייה במחאה למען הגעה לעסקה לשחרור החטופים. את הכביש חסמו משפחות החטופים ופעילים נוספים של מחאות אחרות.

04:15 | משרד החוץ הבריטי: יותר מ-2,000 טון של מזון חצו לעזה דרך ירדן ומופצים על ידי תוכנית המזון העולמית של האו"ם

01:20 | מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין הזמין את שר הביטחון גלנט לביקור בשבוע הבא

ברויטרס מדווחים כי מזכיר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, יארח את שר הביטחון יואב גלנט בשבוע הבא. הפגישה מגיעה לאחר שאוסטין הזמין לאחרונה את גלנט לביקור, והיא נפרדת מההודעה שבאה בעקבות השיחה בין ביידן לנתניהו, שהסכים לשלוח צוות של בכירים לוושינגטון כדי לדון בהתפתחויות בנוגע למלחמה בעזה. 

21:42 | צה"ל אישר: הנפילה סמוך לאילת שלשום - טיל שיוט מתימן

טיל שיוט מתימן, שהגיע מכיוון ים סוף, נפל שלשום בשטח פתוח סמוך לאילת, כך מסר דובר צה"ל. עוד נמסר כי המטרה הייתה במעקב בידי כוחות חיל האוויר. אין נפגעים ולא נגרם נזק, האירוע מתוחקר.

21:32 | קנדה מכריזה: נפסיק לשלוח נשק לישראל

שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי הודיעה כי ממשלת קנדה לא תאפשר עוד ייצוא נשק לישראל. בקהילה היהודית בקנדה תקפו את ההחלטה ואמרו שהיא מערערת את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס. אתמול קרא בית הנבחרים בקנדה לעצור את משלוחי הנשק לישראל.

פורסם לראשונה ב-N12