עוד רגולציה על עסקים: התקנות החדשות שיחייבו להחזיק צוות כבאים

בדוח שפרסמה לאחרונה רשות הכבאות כלולות התקנות שיחולו על עסקים ששטחם עולה על 2,000 מ"ר, בהן החזקת צוות על חשבונם • לנציב תהיה הסמכות להחליט על איזה עסקים תחול הדרישה, ובשוק מתריעים מפני תביעות נגד המהלך • רשות הכבאות: "הטיוטה טרם הושלמה"

נציב כבאות והצלה, אייל כספי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נציב כבאות והצלה, אייל כספי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בניגוד למדיניות המוצהרת של רשות הכבאות להקל את הנטל על עסקים בישראל, דוח השפעות הרגולציה שפורסם בשבוע שעבר מצביע על כוונתה להטיל רגולציה חדשה שעלותה עבור העסקים מוערכת בכ־69 מיליון שקל בשנה. לפי רשות הכבאות, הרגולציה לא תחול באופן שווה על כל העסקים, כאשר נציב הכבאות יוכל לדרוש תקנות שונות מכל עסק בנפרד - דבר שעל פי גורמים עלול להוסיף לאי־הוודאות בשוק ולעורר התנגדות רבה.

בלעדי | בעלי תעודת זהות ביומטרית? בקרוב תוכלו לחדש דרכון באינטרנט
בעקבות ציוץ תגובה שעורר סערה: אילון לוי מושעה מתפקידו

דוח הערכת השפעת רגולציה (RIA) של רשות הכבאות כולל את התקנות החדשות שידרשו מעסקים להחזיק על חשבונם "נאמני בטיחות" או "כבאים מפעליים". לפי הדוח, עסקים יחויבו להחזיק אותם בכל שעות הפעילות של העסק ולעתים אף מעבר להן, וכן גם לממן את הציוד הנדרש להם ואת הכשרתם.

לפי הדוח, הרגולציה תחול על כל מפעל או בניין משרדים בשטח של 2,000 מ"ר ומעלה - כמו גם קניונים ובתי דפוס מעל 1,000 מ"ר ומקומות אחסון של 3,000 מ"ר ומעלה. יש לציין כי כל העסקים האלו כפופים כבר היום לדרישות של רשות הכבאות, כמו חובת התקנת מתזים, גלאי אש ועשן וזרנוקים. על חלק מהעסקים, בייחוד אלו שבהם הסיכון לשריפה גבוה יותר, כבר קיימת חובה להחזיק צוות מיומן.

כאמור, לנציב הכבאות תהיה הסמכות לדרוש מכל עסק תקנות שונות. בשוק חוששים כי הרגולציה הפרטנית הזאת תפגע בוודאות הרגולטורית שעסקים צריכים, ותוביל לתביעות ועתירות מצד עסקים שיתנגדו לתקנות הנדרשות מהם. גורם אחר אומר שהרגולציה תהפוך את נציב הכבאות ל"שריף", שיכול לעשות כרצונו.

"לא נשקלו חלופות"

התקנות החדשות שבכוונת הרשות להחיל מעלות ביקורת רבה בשוק. נתנאל היימן, מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, אומר כי "בזמן שישראל מנסה להקל ברגולציה ולהתאים אותה לסטנדרטים בינלאומיים, יש מי שפועל הפוך". עו"ד איתן צפריר, שותף במשרד עורכי דין פירון וראש ועדת האסדרה הארצית של לשכת עורכי הדין, מוסיף כי "מרבית המפעלים הגדולים והמסוכנים נמצאים כבר היום באסדרה הסכמית מול נציבות הכבאות, וזה עובד טוב".

בהתאחדות התעשיינים מוסיפים כי הערכת רשות הכבאות שמדובר בעלות כוללת של 69 מיליון שקל בשנה היא "ככל הנראה הערכת חסר שמחושבת לפי איש צוות אחד. זה בדיוק החומר שממנו עשוי יוקר המחיה, כי כל התשומות האלה בסוף מתגלגלות לצרכנים".

בתעשייה מתרעמים גם על כך שרשות הכבאות לא שקלה חלופות שונות, כמו דרישה לצוות כבאות ברמת אזור התעשייה ולא ברמת העסק. בנוסף, לפי גורמים, הרשות אינה מתייחסת לנתונים שלה־עצמה שהוצגו ב־2021, לפיהם 80% מההרוגים בשריפות בישראל הם משריפות בבתי מגורים עד 13 מטר, ולא בעסקים ומפעלים.

לדברי גורם בשוק, "בכל ה־RIA (הדוח, ע"א) אין ניתוח סיכונים. גם חסרים שלבים חיוניים כמו שיתוף ציבור, הערכת עלויות מבוססת נתונים וזיהוי סטנדרט בינלאומי. עצם העובדה שהם מפנים רגולטור כתחליף ליועץ מדיניות רגולציה רק מוכיח שהם לא מבינים מה זו מדיניות רגולציה ולמה היא חשובה".

מכבאות והצלה נמסר בתגובה: טיוטת התקנות אליה התייחסתם טרם הושלמה, והיא נמצאת בשלב מקדמי של התייעצות עם משרדי ממשלה ובעלי עניין. לכשתושלם תופץ להערות הציבור. בנוסף, טיוטת התקנות אינה דורשת צוות כיבוי בנכסים המפורטים וכל תכליתה מתן האפשרות לנציב כבאות והצלה להורות על הקמת צוות כיבוי או חתימה על הסכם כחלופה לצו. יודגש כי ההחלטה לגבי עצם הקמת צוות, כמו גם הרכבו, הכשרתו וציודו תינתן פרטנית ובכל מקרה לגופו בהתאם לכלל השיקולים הבטיחותיים הרלוונטיים.