פוטין זוכה בבחירות שהיתה להן רק תוצאה אחת אפשרית

הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko
ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבטיח לעצמו שש שנים נוספות בשלטון לאחר בחירות מנוהלות בקפידה, במסגרתן המתחרים שאיימו על תפקידו נדחקיו לשוליים, והציבו אותו על המסלול לעקוף את סטלין כמנהיג בעל משך הכהונה הארוך ביותר ברוסיה.

כותרות העיתונים בעולם | המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן
רוסיה לא מפעילה באוקראינה את הטנק הטוב ביותר שלה. זו הסיבה
בגלל החשש ממלחמת עולם שלישית: דנמרק תרחיב את גיוס החובה גם לנשים

הממשלה בראשותו עשתה הכל כדי להבטיח את הניצחון הזה, עליו הכריז פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה ביום ראשון, לאחר שלושה ימי הצבעה. זו לא היתה הפתעה. לקראת ההצבעה, הקרמלין כלא את מי שמתח ביקורת, השתיק את התקשורת, וחוקק חוקים חדשים כדי לדכא כל דבר שיכול להיחשב כביקורת על מלחמתו באוקראינה. יריבו החזק ביותר של פוטין, אלכסיי נבלני, נמצא מת במחנה כלא ארקטי בחודש שעבר, שם ריצה עונשים של 30 שנה בנסיבות שלא הוסברו במלואן.

ועדת הבחירות של רוסיה מנעה למועמדים שמתנגדים למלחמה את הזכות להיבחר, בגלל "בעיות במסמכים שלהם" לדבריה.

לאחר הבחירות: פוטין מקבל יפוי כוח מלא 

הניצחון לא מעניין, מידת הניצחון של פוטין כן.

אנליסטים פוליטיים אמרו שפוטין, כיום בן 71, צריך לרשום ניצחון מוחץ אם הוא רוצה יד חופשית להחיות את מה שלדבריו הן המסורות האורתודוקסיות השמרניות של רוסיה, ובסופו של דבר, לנצח באוקראינה ובעימות הרחב שלו עם המערב.

"זה ייתן לגיטימציה למורשתו של פוטין ולמלחמה התוקפנית שלו, יזיז לשוליים את האופוזיציה המתדלדלת, ויאפשר לפוטין ליישם, ללא פיקוח, את חזונו בשש השנים הבאות", צוות החשיבה של הפרלמנט האירופי, המספק ניתוח ומחקר בנושאי מדיניות הקשורים לאיחוד האירופי, אמר במאמר תדרוך החודש.

פוטין השיג קרוב ל-88% מהקולות, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית TASS, תוך שהיא מצטטת את ועדת הבחירות המרכזית במדינה - ומיקמה אותו בדרך לניצחון נוח. אחוז ההצבעה היה בדרך לעלות על 67.5% שנרשמו במהלך הבחירות הקודמות לנשיאות, ב-2018, אז פוטין קיבל קרוב ל-77% מהקולות.

מצביעים ברוסיה השבוע. פוטין זכה בכ-88% מהקולות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko
 מצביעים ברוסיה השבוע. פוטין זכה בכ-88% מהקולות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

כשהופיע במטה הקמפיין, הודה פוטין לציבור הרוסי על הפגנת אמון בו ותקווה לעתיד טוב יותר.

"כשאנחנו מאוחדים, לא משנה מי רוצה להפחיד אותנו, אף אחד מעולם לא הצליח בהיסטוריה, זה לא הצליח עכשיו, וזה לא יצליח בעתיד!" הוא אמר.

הקרמלין הבהיר שהוא רוצה לנצח במספרים גבוהים עוד יותר הפעם כדי לספק למנהיג הרוסי יד חופשית במילוי מטרותיו, בעקבות "מסורת יפוי הכוח המלא שמקבל פוטין לאחר הבחירות", כפי שבוריס וישנבסקי, סגן ראש מפלגת האופוזיציה, יבלוקו, פרסם בערוץ הטלגרם שלו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וכמה בכירים מערביים גינו את הניצחון של פוטין, וכינו אותו ניצחון מדומה, מכיוון שנקבע מראש.

"כולם בעולם מבינים שהאדם הזה... נהיה חולה כוח ולא יבחל בשום אמצעי כדי לשלוט לנצח", אמר זלנסקי בהודעה שפורסמה ב-X. "לחיקוי הזה של 'בחירות' אין ולא יכולה לגיטימציה. האדם הזה חייב להגיע להאג. זה מה שעלינו להבטיח", הוסיף.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר כי תוצאת ההצבעה אינן מפתיעות. "הבחירות כמובן אינן חופשיות ולא הוגנות בהתחשב באופן שבו פוטין כלא יריבים פוליטיים ומנע מאחרים להתמודד נגדו", אמר.

פוטין כבר סימן כמה מתוכניותיו לאחר הבחירות בנאומים ובראיונות. העיקרית שבהן היא התעקשותו להמשיך במלחמה באוקראינה, שכן תמיכתה של ארה"ב בקייב מראה סימני חולשה.

"אני חושב שזה מה שנועדו הבחירות להראות - שזו מלחמה לאומית, שהוא מנהיג האומה במאבק הקיומי הזה כדי לשמור על תפקידה של רוסיה בעולם, לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של רוסיה", אמרה אנג'לה סטנט, מחברת הספר "עולמו של פוטין: רוסיה נגד המערב ויחד עם השאר" ויועצת בכירה במכון השלום של ארצות הברית בוושינגטון הבירה. "הכל הם סימנים שהוא הולך להמשיך במלחמה".

משקיפים צופים שהמנהיג הרוסי עלול להשיק בקרוב גל נוסף של מעצרים במדינה, לחוקק חוקים חדשים כדי לחנוק התנגדות ולהגדיל את המסים של העשירים. אנליסטים אמרו שיכול להיות גם גל חדש של גיוסים למלחמה כדי לחזק את היתרון ההולך וגדל של רוסיה בשדה הקרב באוקראינה.

"לאחרונה ראינו עלייה בפעילות של שירותי הביון והביטחון הרוסיים, שפועלים באגרסיביות רבה", התנהגות המשקפת את הפרנויה של משטר פוטין לפני הבחירות, אמר אנדריי סולדטוב, עמית בכיר במרכז לניתוח מדיניות אירופה שבוושינגטון בתדרוך לתקשורת ביום חמישי. "מכיוון שהיציבות הפוליטית שלו על כף המאזניים, הכל מוצדק, כולל הרג של יריבים פוליטיים [ותקיפות] בחו"ל," אמר.

סולדאטוב חזה כי לאחר הבחירות הממשלה תגביר את הלחץ על מתנגדי המשטר. הוא מסביר כי זהו דפוס מוכר ברוסיה. "הם משתמשים בבחירות כתירוץ, ואז הם פשוט מוסיפים את השיטות והפעולות האלה לחלק מדרך הפעולה שלהם נגד האופוזיציה. הדאגה הגדולה ביותר שלי היא שהם ישתמשו בזה בעתיד הנראה לעין", אמר.

התוכנית הכלכלית

בכל הנוגע לשמירה על כלכלת רוסיה, ייתכן שפוטין יצטרך להתנהל בזהירות יתרה. עד כה, הכלכלה הצליחה לשמור על כוחה, למרות הסנקציות המערביות, שכן סחר עם סין ועליות במחירי נפט שומרים על אליטה הפוליטית והעסקית של המדינה מפני אתגרים. לפי אנליסטים, פוטין יתמקד ככל הנראה בשימור אורח החיים והשגרה של האזרחים הרוסים. במקביל לכך הוא גם צפוי להכריז על תוכניות בשווי מיליארדי דולרים כדי להתמודד עם העוני הגובר במדינה, ולשיפור התשתיות המתיישנות של המדינה כאשר מרבית הכלכלה מושקעת במאמצי מלחמה.

כדי לממן את ההוצאות האלה, פוטין הציע שיטת מיסוי פרוגרסיבית יותר שכמה אנליסטים הציעו שמטרתה לפייס רוסים עניים יותר שמקריבים יותר קורבנות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת בני משפחה המגויסים להילחם במלחמה.

"האמת היא, שחלוקת נטל המס צריכה להיות הוגנת במובן זה שתאגידים, ישויות משפטיות ויחידים שמרוויחים יותר צריכים לתרום יותר לאוצר הלאומי, לטיפול בבעיות כלל ארציות, בעיקר למלחמה בעוני", אמר במהלך ראיון בטלוויזיה הממלכתית ביום רביעי.

הוא גם דיבר על יצירת אליטה חדשה המורכבת מוותיקים ואלה ששירתו במלחמת אוקראינה וקרא לתת להם יותר תמיכה, כולל הזדמנויות אקדמיות והכשרה.

"האליטה האמיתית היא כל מי שמשרת את רוסיה, פועלים ולוחמים, נאמנים, שהוכיחו את מסירותם לרוסיה, אנשים ראויים", אמר פוטין.

כמה אנליסטים תיארו רטוריקה כזו כהבטחות ריקות שלפני בחירות. אחרים מאמינים שמטרתו של פוטין היא להכין את הקרקע לגיוס שני, הדרוש לרוסיה כדי להשיג יתרון בשדה הקרב, בזמן שאוקראינה מתמודדת עם התמהמהות התמיכה של מדינות המערב.

גיוס שני ללחימה באוקראינה

הגיוס הראשון של פוטין, שכלל כ-300 אלף גברים בספטמבר 2022 הבריח מאות אלפים מהמדינה, ביניהם המוני אנשי מקצוע צעירים. המנהיג הרוסי יצטרך למצוא דרך למנוע בריחה נוספת, באמצעות סגירת הגבול, למשל, אמרו כמה אנליסטים.

"אין שום הוכחה שהוא לא יספוג התנגדות רבה אם הוא יבצע גיוס נוסף בחודשים הקרובים", אמרה סטנט. למרות שכמה סקרים מראים שהרוסים תומכים במידה רבה במלחמה, "זה סיפור אחר כשהאבות, הבנים, והאחים שלהם מתגייסים ונשלחים לקרב", אמרה.

הפגנה נגד המשטר ברוסיה, השבוע / צילום: ap, Ebrahim Noroozi
 הפגנה נגד המשטר ברוסיה, השבוע / צילום: ap, Ebrahim Noroozi

אחרים שבוחנים את התנהלות רוסיה אמרו שבנוסף לזריקת כספים על חיילים פוטנציאליים, דרך נוספת לחדש את הכוחות בשדה הקרב תהיה לגייס יותר חיילים בשירות חובה.

על פי החוק הרוסי, חיילים בשירות חובה לא אמורים להשתתף בלחימה באוקראינה, אלא רק חיילי מילואים שסיימו את שירותם הצבאי והכשרתם. אך בקיץ שעבר העלתה רוסיה את גיל הגיוס המקסימלי בשלוש שנים לגיל 30 וקבעה כי מתגייסים יוכלו לחתום על חוזי שירות צבאי למשך שנה בנסיבות מסוימות, כולל במהלך גיוס, בזמן מלחמה וכאשר הכוחות המזוינים של רוסיה נלחמים מחוץ למדינה.

"צהריים נגד פוטין"

כמה אזרחים רוסים הסתכנו במעצר כדי להביע את התנגדותם לפוטין עם תחילת ההצבעה ביום שישי. ועדת הבחירות המרכזית דיווחה על חמישה מקרים של מצביעים שניסו לחבל בקלפיות על ידי שפיכת נוזל לתוכם, כולל צבע. ועדת החקירה, רשות החקירה הפדרלית הראשית במדינה, אמרה שהיא בודקת מספר אירועים כאלה על רקע פלילי.

סגן יו"ר ועדת הבחירות, ניקולאי בולאייב, האשים גורמי אופוזיציה באימוץ מה שלדבריו הן טקטיקות טרור. הבוסית שלו, אלה פמפילובה, כינתה את החשודים "חלאות" שצריכים לשבת בכלא לחמש שנים, כך דיווחה TASS.

בתקרית נפרדת, החוקרים אמרו שהם פתחו בחקירה פלילית בתיק של אישה החשודה בהצתת תא הצבעה בקלפי בדרום מזרח מוסקבה. מריה אנדריבה, הנמנית עם תנועה של נשים ואימהות הפועלות למען החזרת הגברים המגויסים שלהן הביתה, פרסמה בטלגרם מכתב מהרשויות המזהיר אותה מפני השתתפות באירועים ציבוריים בלתי מורשים שתוכננו בקלפיות במוסקבה.

יתכן והמבחן האמיתי של ההתנגדות אולי עוד לפנינו.

מתנגדיו של פוטין ניסו להשמיע את קולם. יוליה נבלניה, שהובילה חלקית את המאמץ לאחר מותו של בעלה נבלני, ארגנה קריאה לבוחרים להציף את הקלפיות בצהרי יום ראשון, ולאלה האמיצים מספיק, ללבוש כחול ולבן - צבעים המסמלים את ההתנגדות לפלישת רוסיה לאוקראינה. המתנגדים עודדו אנשים לפסול את פתקי ההצבעה שלהם או להצביע למועמד חלופי.

יוליה נבלניה, מובילה את המאבק נגד פוטין אחרי מות בעלה / צילום: ap, Ebrahim Noroozi
 יוליה נבלניה, מובילה את המאבק נגד פוטין אחרי מות בעלה / צילום: ap, Ebrahim Noroozi

קירה ירמיש, הדוברת לשעבר של נבלני, פרסמה סרטון ב-X, בו נראית נבלניה עומדת בתור בצהריים עם מאות אחרים מחוץ לקלפי בשגרירות רוסיה בברלין. היא זכתה לעידוד ולמחיאות כפיים מהקהל.

דיווחים של עיתונאים בשטח ברוסיה ותמונות וסרטוני וידאו שפורסמו ברשתות החברתיות ביום ראשון הראו תורים ארוכים בחלק מהקלפיות בצהריים, במספר ערים כולל מוסקבה, סנט פטרסבורג והעיר קאזאן שבדרום-מערב המדינה. הוול סטריט ג'ורנל לא יכול היה לאשר באופן עצמאי אם העומדים בתור היו שם למחאה שכונתה "צהריים נגד פוטין". לפחות 85 בני אדם נעצרו ב-21 ערים בקשר לבחירות, לפי OVD-Info, ארגון רוסי לפיקוח על זכויות.

בשלב זה, ההפגנות - אם זה אכן מה שהן היו - היו לא יותר ממחווה של התרסה, וכזו שעלולה לגרום לתוצאות חמורות עבור כל מי שנקלע למחאה נוספת.

הבחירות המשמעותיות יותר על רוסיה עשויות להיות ההצבעה לנשיאות ארה"ב בנובמבר. סטנט, האנליסטית, אמרה שפוטין כנראה מחכה לתוצאות יחד עם בחירות אחרות באירופה, בהן נחשפים סדקים בתמיכה באוקראינה.

"הוא מחכה למה שיקרה אם התמיכה המערבית באוקראינה תישחק, וכבר ישנן דעות סותרות בנושא", אמרה. "אני חושבת שהוא ימשיך במלחמה כל עוד הוא צריך. בשלב זה, הוא מרגיש שהזמן משחק לטובתו".