בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה • ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור
ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

חברת האשראי החוץ בנקאי הגדולה בישראל, מימון ישיר , מסכמת שנה פושרת שבה נחתכו רווחיה בחצי. תוצאות החברה, המתמחה במימון לרכישת כלי רכב, הושפעו לרעה מעליית הריבית במשק והמלחמה, שהכבידו על נוטלי האשראי. מניית החברה, שבשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, איבדה קרוב למחצית משווייה מהשיא שבו נסחרה בינואר 2022, הימים האחרונים של עידן הריבית האפסית, ומשקפת לה כיום שווי של 1.3 מיליארד שקל.

ערן וולף, מנכ"ל ומייסד מימון ישיר, פורש אחרי 18 שנים בתפקיד 
חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

תיק האשראי המנוהל של מימון ישיר עמד בסוף 2023 על כ-14.1 מיליארד שקל (לעומת 11.8 מיליארד שקל ב-2022), כאשר כמחצית ממנו מתופעל עבור גורמים אחרים. לצד הלוואות הרכב מגדילה מימון ישיר את הלוואות המשכנתה שהיא מעמידה, אשר חצו כבר את רף מיליארד השקלים. הכנסות החברה עלו אשתקד בכ-7% ועמדו על כ-1.3 מיליארד שקל, בין היתר כתוצאה מהצמדת הלוואות למדד המחירים לצרכן.

עם זאת בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי ב-45% והסתכם ב-133 מיליון שקל, כאשר ברבעון הרביעי שבו פרצה המלחמה בעזה נעלם הרווח כמעט לחלוטין ועמד על 4.7 מיליון שקל בלבד, צניחה של 88% ביחס לרבעון האחרון של השנה הקודמת. החברה מציינת כי המלחמה הובילה לגידול חד בהפסדי האשראי וגם להקשחת המדיניות של מתן אשראי חדש מטעם החברה.

שיפור אחרי המלחמה

סיבה מרכזית לפגיעה בשורה התחתונה של מימון ישיר הייתה העלייה בהפרשות להפסדי האשראי, כאשר ההוצאות בגין סעיף זה יותר מהוכפלו כשזינקו ב-119% לסך של 243 מיליון שקל (מתוכן 73 מיליון שקל ברבעון הרביעי). שיעור הפסדי האשראי מסך התיק ההלוואות של מימון ישיר זינק ל-3.65% בשנה שחלפה (4.22% ברבעון הרביעי), למול 2.33% שנה קודם לכן. הנהלת החברה מציינת כי הגידול בשיעור הפסדי האשראי בגין הלוואות הרכב נבע מהשפעת סביבת הריבית הגבוהה על לקוחותיה, לצד העלייה החדה בהיקף העמדת ההלוואות בשנת 2022.

בנוסף כאמור הושפעו ביצועי הרבעון הרביעי לרעה מהשלכות מהמלחמה בעזה. מנכ"ל מימון ישיר הנכנס, ערן גולן (שהחליף לאחרונה את המנכ"ל הוותיק ערן וולף), ציין כי המלחמה "הביאה עמה ירידה זמנית בהיקף ההלוואות שהועמדו על ידי החברה, ועלייה בהוצאות להפסדי אשראי עקב דחיית תשלומי הלוואות בידי המחוקק, הפחתה זמנית במאמצי הגבייה של החברה - על מנת להקל על לקוחות בתקופת המלחמה, ועיכוב במימוש בטוחות, שנוצר כתוצאה מאי פתיחת תיקי הוצאה לפועל חדשים".

במימון ישיר מציינים כי להערכת החברה, אם המלחמה לא תחמיר משמעותית, הרי שצפויה להירשם מגמת שיפור בסוגיית הפסדי האשראי בשנה הקרובה, לשיעור מוערך של 3%.

וולף כבר לא מוביל בשכר

בסוף השנה החולפת פרש מתפקידו, במפתיע, ערן וולף, ששימש כמנכ"ל מימון ישיר במשך 18 שנים ונמנה עם מייסדיה. בשנת 2022 עמדה עלות שכרו של וולף על סכום גבוה במיוחד של 10.3 מיליון שקל, עיקרה בתגמול הוני (מבוסס מניות החברה).

בשנת 2023, שבה כיהן עדיין כמנכ"ל, נעלם שמו של וולף מצמרת המרוויחים בחברה. הסיבה לכך היא שבשל פרישתו, פקעו חלק מהאופציות שניתנו לו והיה להן בעצם רישום חשבונאי שלילי של כ-800 אלף שקל. כלומר היה צורך לנכות אותן משכרו השנתי, כך שעלות העסקתו עמדה על 1.7 מיליון שקל "בלבד".

את רשימת שיאני השכר בחברה ל-2023 מוביל מחליפו של וולף, ערן גולן, ששימש אשתקד כמשנה למנכ"ל עם שכר בעלות של 2.8 מיליון שקל. עלו זו דומה לתנאי העסקת סמנכ"ל הכספים אורן שקדי.