רשות התחרות תקנוס את רפאל ב-3 מיליון שקל לאחר שלא המתינה לאישור המיזוג עם אירונאוטיקס

מדובר בקנס נמוך יחסית, מאחר שלא עלה חשש לפגיעה בתחרות עקב ההפרה • רפאל ואירונאוטיקס החלו בביצוע פעולות של תחילת מיזוג, לפני שפנו לרשות התחרות לקבלת האישור שהתקבל בהמשך

אירונאוטיקס / צילום: יח''צ
אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

רשות התחרות החליטה לקנוס את רפאל ב-3 מיליון שקל, לאחר שרפאל ויצרנית הכטב"מים אירונאוטיקס ביצעו מיזוג לפני שהתקבל אישור הממונה על התחרות, בניגוד לחוק. 

מדובר בקנס נמוך יחסית, מאחר שלא עלה חשש לפגיעה בתחרות עקב ההפרה. רפאל ואירונאוטיקס החלו בביצוע פעולות של תחילת מיזוג, לפני שפנו לרשות התחרות לקבלת האישור שהתקבל בהמשך. 

בלעדי | תרמית הענק של חברת הנדל"ן: החובות נחשפים, והם מגיעים כבר למעל 200 מיליון שקל
מתווך תבע בני זוג שקנו בית, ואז העסקה בוטלה. מה קבע בית המשפט?

הרשות פרסמה הבוקר (א') כי הגיעה להסכמה עם החברות כי בית הדין לתחרות יוציא צו מוסכם לתשלום הקנס. הצו פורסם להערות הציבור למשך 30 ימים החל מהיום. לפי הצו, ובכפוף לאישורו על-ידי בית הדין ותשלום על-ידי החברות, הרשות לא תנקוט כל צעדי אכיפה נגד החברות או נושאי משרה בהם. ההסכם פורסם להערות הציבור.

בספטמבר 2019 רכשו חברת רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו את אירונאוטיקס, חברת הכטב"מים מיבנה, תמורת 852 מיליון שקל - פרמיה של כ-70% על שווי הבורסה בתחילת יום המסחר, אך עדיין נמוך משווי של כמיליארד שקל בהנפקת אירונאוטיקס בבורסה שנה וחצי קודם לכן.

חברת אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון כטב"מים בתצורות ויכולות מגוונות, מערכות אלקטרואופטיות וכן מערכות חישה ותקשורת, בלוני תצפית ורחפנים.

ביוני 2017 הונפקה החברה. מחיר המינימום בהנפקה עמד על 18 שקל למניה. ההנפקה שיקפה לחברה שווי של יותר ממיליארד שקל. בעלי המניות של החברה, בראשות קרנות המנוף בראשית ו-KCPS (החזיקו בכ-27% מהמניות כל אחת) וקרן ויולה (23.4%), מכרו כמחצית מאחזקתן בחברה ורשמו אקזיט מרשים.

לאחר מספר חודשים, בנובמבר 2017 נפתחה חקירה פלילית נגד בכירי אירונאוטיקס בגין אירועים שעליהם מוטל צו איסור פרסום עד היום. החקירה וההחלטה בתיק נמשכו זמן רב, עד שהוגש כתב אישום בשנת 2021. ביולי 2023 המחלקה הכלכלית בפרקליטות חזרה בה מכתב האישום, והוא בוטל בשל שיקולים ביטחוניים.