חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל • ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף
יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חברת האנרגיה המתחדשת  דוראל  דיווחה בתחילת השבוע כי התקשרה במזכר הבנות לא מחייב להשקעה בחברה הבת האמריקאית שלה, דוראל LLC. המזכר הוא מול גוף בינלאומי גדול המנהל השקעות עבור קרנות פנסיה, שאמור להשקיע סכום של 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל תמורת מניות מיעוט. ההשקעה תשלים את צורכי ההון של החברה הבת להקמת פרויקטים בהיקף של 2 ג'יגוואט ובעלות משוערת של 2 מיליארד דולר.

האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים 
רווח כפול: מדדי המניות בשיא וחברות בעולם מחלקות יותר דיבידנדים מאי פעם 

כנגד ההשקעה יוקצו למשקיע החזקות ב־Doral LLC בשיעור שבין 30%-49%, אשר ייקבע בהתאם לסבב הגיוס המשמעותי הבא של החברה, בכפוף למנגנונים מוסכמים (ובשלב ראשון יעמוד על 40%). במסגרת העסקה ייקבע בין כלל הבעלים הקיימים של Doral LLC מנגנון הגנת שווי לדוראל ולקבוצת הביטוח מגדל (בעלת מניות בחברה), אשר צפוי לבסס את שווי ההחזקות הנגזר לקבוצת דוראל בחברת הבת האמריקאית על כ־400 מיליון דולר.

מקורות בסביבת דוראל מסרו כי העסקה משקפת לדוראל LLC שווי חברה של 930 מיליון דולר לפני הכסף, וכ־1.3 מיליארד שקל אחריו. משקיעי דוראל הגיבו לדיווח בהתלהבות, ושלחו את המניה לזינוק של כ־13% ביום ראשון, המעמיד את שווי השוק של החברה על 1.6 מיליארד שקל.

ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור ומחזיק באופציות ל־3% מהמניות

מי שעוד עשוי ליהנות מגיוס ההון של החברה הבת ומהשבחתה הצפויה, הוא ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, המכהן כדירקטור בדוראל LLC. לכהן הוקצו בשנת 2022 אופציות למימוש ב־3% ממניות החברה, אשר הבשילו בתוך שנתיים לאחר תחילת מועד כהונתו באוגוסט 2021. שוויין הכלכלי של האופציות מוערך בעשרות מיליוני שקלים והן היוו את עיקר עלות שכרו בשנת 2022, שעמדה על כ-24 מיליון שקל. כהן גם זכאי על פי תנאי העסקתו לדמי ניהול בסך 25 אלף דולר בחודש, ולמענק של 2 מיליון דולר אם תונפק החברה הבת.

בשיחה עם גלובס אמר מנכ"ל דוראל, יקי נוימן, כי במגעים שניהלה החברה בארה"ב ובאירופה לגבי פעילויותיה השונות, לא חל שינוי מאז פרצה המלחמה. "לפני שבועיים ישבתי עם לא מעט בנקאים ומשקיעים ולא היה מקרה אחד בו מישהו ביקש לסגת מעסקה משום שאנחנו ישראלים. יש כאלה שמביעים אמפתיה ויש כאלה שלא נכנסים לעניין ומעדיפים להתמקד בעסקים. בכל מקרה לא נתקלנו בגורם ששינה משהו ביחסו אלינו".

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון
 יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

דוראל, מחלוצות האנרגיה הסולארית בישראל, נשלטת בידי דורון דוידוביץ ואלון קסל (המחזיקים כ־38% ממניות החברה בחלקים שווים). החברה יצאה להנפקה בת"א ב־2020 לפי שווי של 575 מיליון שקל (לפני הכסף). מאז זינק מחיר המניה בכ־70%.

דוראל פועלת בעיקר בישראל ובארה"ב, וכן באירופה. צבר הפרויקטים שלה בארה"ב מסתכם בכ־15.5 ג'יגוואט - יותר מפי שלושה מכלל ההספק בישראל. על הפרק כרגע פרויקט ענק באינדיאנה שבסיומו יספק כ־1.6 ג'יגוואט ל־275 אלף בתי אב. הקמתו של החלק הראשון בפרויקט, בהספק של 480 מגוואט, מושלמת בימים אלה.

מדוראל נמסר כי "עסקת ההשקעה המתגבשת בדוראל LLC מבטיחה גיוון משמעותי של מקורות המימון של החברה, כאשר קו אשראי שהעמידה לה בעבר קרן אפולו ימשיך לשמש כרשת ביטחון ל-LLC, שלא צופה משיכות נוספות ממנו".