שופט בית המשפט העליון לשעבר סלים ג'ובראן הלך לעולמו

ג'ובראן, שהלך לעולמו הבוקר בגיל 76, היה הערבי הנוצרי הראשון במינוי קבוע בבית המשפט העליון • בטקס הפרישה של ג'ובראן אמרה הנשיאה לשעבר חיות כי אישיותו מעוררת השראה, וראוי שתשמש דוגמה ומופת

השופט סלים ג'ובראן / צילום: אוריה תדמור
השופט סלים ג'ובראן / צילום: אוריה תדמור

שופט בית המשפט העליון לשעבר סלים ג'ובראן הלך לעולמו הבוקר בגיל 76. בתפקידו האחרון שימש כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון עד לפרישתו בגיל 70 בשנת 2017. הוא היה הערבי הנוצרי הראשון במינוי קבוע בבית המשפט העליון. 

שופט העליון בדימוס אורי שהם צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים
לוין סירב להצבעה על השופטת סקפה-שפירא, והמינויים למחוזי ירושלים נדחו שוב

ג'ובראן נולד בחיפה ב-1947. הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, וב-1982, לאחר שעבד כעורך דין פרטי, מונה לכהונת שופט שלום בחיפה. במרץ 1993 הוא קודם לבית המשפט המחוזי בחיפה.

בשנת 2003 מונה ג'ובראן כשופט בפועל בבית המשפט העליון. בשנת 2004 מונה לכהונת שופט בעליון, לאחר שכיהן 11 שנים כשופט בית משפט השלום בחיפה ו-10 שנים כשופט בית משפט המחוזי בחיפה.

ג'ובראן הוא בעל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה. בשנת 2017 הוא קיבל את אות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון.

"אדם שכל אורחותיו אומרות שלום, נועם-הליכות והארת פנים"

בטקס הפרישה של ג'ובראן אמרה הנשיאה לשעבר חיות כי אישיותו מעוררת השראה, וראוי שתשמש דוגמה ומופת. "סלים הוא אדם שכל אורחותיו אומרות שלום, נועם-הליכות והארת פנים לכל אדם. תכונותיו אלה קירבו את סלים אל הבריות והפכו אותו לאחד השופטים האהובים והמוערכים ביותר שכיהנו בינינו".

עוד הוסיפה חיות כי ג'ובראן השמיע "קול מתון, שפוי ואופטימי המאמין בכוחה של החברה הישראלית להתלכד סביב מכנה משותף שבסיסו עקרונות של שלטון החוק ושל חירויות הפרט החוקתיות, ולקיים כך מדינה יהודית ודמוקרטית ריבונית".

ג'ובראן כיהן 14 שנים בבית המשפט העליון. בתחום המשפט הציבורי הוא קידם את ההגנה על זכויות האדם, כשלא פעם עמדתו נותרה כמיעוט. כך היה בבג"ץ שביקש לפסול תיקון המאפשר ליישוב קהילתי להתנות הקצאת מקרקעין למועמדים המבקשים להתגורר ביישוב באישור של ועדת קבלה.

ביום פרישתו פרסם ג'ובראן פסק דין בו הביע את העמדה כי אין מקום להבחין בין יחידים וחד-מיניים לבין הטרוסקסואלים לעניין הולדת ילדים באמצעות פונדקאות. "הסדר חוקי המעניק זכות בעלת מעמד חוקתי לקבוצה אחת, ומדיר מפניו קבוצה אחרת בשל זהותה, העדפותיה, נטיותיה או אורחות חייה - הוא הסדר הנחזה להיות מפלה, אשר קשה להלום אותו".

בדברי הפרידה עם פרישתו בשנת 2017 אמר ג'ובראן :"מתינוק פליט בסירה מיטלטלת לביירות שבלבנון בשנת 1948, זכיתי לשבת בערכאה השיפוטית העליונה במדינת ישראל - דומני שאין לי אלא להודות לבורא עולם על זכות זו. חש אני בדבריי בפניכם היום לא רק תחושת סיפוק אישי אלא גם תחושה של סיפוק על שליחותי לחברה בישראל ובפרט לחברה הערבית, וכמבטא תקווה להמשך השתלבות ופריצת דרך גם לאזרחים ערבים אחרים שכבר מצליחים בתחומים רבים כגון הרפואה, האקדמיה, הטכנולוגיה, החינוך, המדע והשירות הציבורי לסוגיו".

עוד הוא הוסיף: "ראיתי בתפקידי כשופט משום שליחות כפולה: האחת להכריע באופן צודק במחלוקות בין בעלי דין; והשנייה להיות ככל יכולתי גשר לקירוב בין יהודים וערבים במדינת ישראל - מטרה שבחשיבותה אני מאמין באמונה שלמה".

התנועה לאיכות השלטון מסרו כי ג'ובראן היה "דמות מופת ופורץ דרך בחברה הישראלית והיווה מודל לחיקוי ומקור השראה לרבים. לאורך הקריירה המשפטית הארוכה והמרשימה שלו הוא הפגין מחויבות עמוקה לערכי הצדק, השוויון וזכויות האדם. בנוסף לכך, הוא תרם תרומה משמעותית לחיזוק שלטון החוק ולקידום ערכים דמוקרטיים בישראל".