"גרוע כמו 1929": תחזית האימים של מנהל קרן ההשקעות לוול סטריט

בראיון לביזנס אינסיידר, אומר מארק שפיצנגל, מייסד קרן ההשקעות יוניברסה, כי הנפילה של וול סטריט לא רחוקה, והיא תהיה החמורה ביותר מאז 1929 • אבל יש לו גם המלצות השקעה להגנה על התיק בשנתיים הקרובות

מארק שפיצנגל, מייסד קרן יוניברסה / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
מארק שפיצנגל, מייסד קרן יוניברסה / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

כל מה שעולה, חייב לרדת. זאת המסקנה העיקרית של מארק שפיצנגל, מייסד קרן ההשקעות יוניברסה. בראיון שנתן השבוע לביזנס אינסיידר אומר שפיצנגל שמשקיעים לא למדו את הלקח הזה. שפיצנגל צבר מוניטין בוול סטריט עם גישה דובית, שמתבססת על ניצול ירידות בשווקים ליצירת רווח. לאחרונה, הביע שפיצנגל דאגה, שבועת החוב בארה"ב, שהגיעה לממדי שיא, עלולה להתפוצץ בקרוב, אם כי הוא לא נתן לוח זמנים לאותה התפוצצות.

WSJ | האנשים שמרוויחים הון מקריסת השווקים, מאסונות טבע וממשברים
"במקומם, הייתי מחכה": העצה של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב לפד
ניתוח | הנפילה האחרונה היא תמרור אזהרה: מומחים מנתחים לאן הולך שוק השבבים

הקרן אותה מוביל שפיצנגל, מהמרת על "ברבורים שחורים": אירועים קטסטרופליים בלתי צפויים. והאסטרטגיה שלה כוללת הימורים גדולים ועקביים על קריסות שוק גדולות.

האסטרטגיה עובדת כך: קנייה יומית של אופציות מכר, אשר מניבות רווח כאשר המניות יורדות. כאשר מהמרים לא על ירידות קטנות - אלא על קריסות ענק. בדרך כלל, פג תוקפן של האופציות כשהן חסרות ערך והן סופגת הפסד קטן. אבל כשהשוק אכן מתרסק, האופציות הופכות לבעלות ערך עצום, ומספקות רווחים אדירים בזמן שהתיקים של משקיעים אחרים עולים בעשן.

שפיצנגל היה סטודנט של הכלכלן נסים טאלב, מחבר הספר "ברבור שחור" ומי שחזה את המשבר הפיננסי של 2008. לפני כ-20 שנה השניים גם ייסדו את קרן הגידור אמפיריקה קפיטל (שנסגרה) וטאלב גם משמש יועץ ביוניברסה.

שפיצנגל מיישם את שיטת הברבור השחור בהצלחה. כך לדוגמה, ב-2020, כששוק המניות האמריקאי התרסק עם תחילת מגיפת הקורונה, קרן ההשקעות יוניברסה הניבה למשקיעים רווח של 4,144%.

"התפוצצות, ואז הנפילה החמורה ביותר מאז 1929"

במידה והתחזית של שפיצנגל תתגשם, הרווח שלו יהיה עצום - וזאת מבלי לנסות לתזמן את השוק. ואכן, גם בראיון עם ביזנס אינסיידר, נמנע שפיצנגל מלתת לוח זמנים לאותה התרסקות עתידית של השוק, אך הוא הסביר למה לאחר העליות האחרונות בוול סטריט, בהן מדד ה-S&P 500 , הנאסד"ק ומספר מניות בולטות הגיעו לשיא כל הזמנים, תגיע נפילה היסטורית, בין היתר בגלל פיצוץ בועת החוב.

שפיצנגל מזהיר כבר שנה מעלות הריבית שממשלת ארה"ב מביאה על עצמה עם החוב של 35.5 טריליון דולר שצברה. והוא לא היחיד. מנהל קרן הגידור ריי דאליו לדוגמה, אמר גם הוא בעבר כי תשלום החוב של ממשלת ארה"ב עלולים להאט את הכלכלה.

אבל כאמור, שפיצנגל לא מנסה לתזמן את השוק. "זה לא הוגן לקרוא לי רואה שחורות" הוא אמר לביזנס אינסיידר בראיון האחרון. הוא אמר כי לפני אותה התרסקות היסטורית, השוק עוד יעלה.

המשקיעים זורמים כעת לשוק המניות בעקבות הראלי. הם מפחדים לפספס הזדמנות שהם מאמינים שלא תחזור, אמר פיצנגל. ואותם משקיעים נמצאים באופריה שלא מאפשרת להם להקשיב לקולות שליליים.

"השווקים מתנהגים כמו יצור חי" הסביר פיצנגל בראיון. "ואנשים מתבססים על אותו מומנטום של השוק, כך שכשהשוק נע לכיוון מסויים, אנחנו לא מאמינים שהכיוון ישתנה אף פעם". כעת, לדבריו, אנחנו בסוף אותו מומנטום של השוק, ולקראת מפנה, שעשוי להתרחש עוד השנה - אך לא לפני שהשווקים יגיעו לשיא נוסף.

"אני צופה התפוצצות, ואז את הנפילה החמורה ביותר שחוו השווקים מאז 1929", אמר שפיצנגל, כתוצאה ישירה למשבר החוב המתקרב בארה"ב.

העצות של שפיצנגל למשקיעים עצמאיים הן: אל תרדפו אחרי השוק, אל תנסו לתזמן את השוק, אל תסמכו יותר מדי על המומנטום הנוכחי בוול סטריט ואל תבססו את ההחלטות שלכם על החלטות הפד.

במקום זאת, הוא ממליץ לבנות פרוטפוליו מגודר - שמחשב מה יהיו הרווחים אם השוק יפול ב-50%. "אל תהיה הטיפש שימכור כשהשוק למטה, ואל תהיה הטיפש שיקנה רק כשהשוק מזנק ב-50% נוספים" הוא אמר. "זאת בקשה גדולה, אבל בשביל לשרוד את השנתיים הקרובות משקיעים צריכים לבנות תיק שקצת מתעלם מהמומנטום בשוק".