סקר גלובס חושף: רוב הציבור חושב – ישראל צריכה לפעול ברפיח

סקר מיוחד וגדול של גלובס, בהשתתפות 1,000 נשאלים ובשיתוף מכון "שילוב", בדק כמה אחוזים מהציבור תומך בפעולה ברפיח • מה הישראלים חושבים על המשבר המסתמן מול ארה"ב ברקע המלחמה • מהי עמדת הציבור לגבי הסיוע ההומניטרי לעזה והאם הישראלים חושבים שביידן צריך לנאום בכנסת? • יחסים במשבר, פרויקט מיוחד

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך בדקנו ולמה?

הסקר שלפניכם נערך על ידי מכון "שילוב" בראשות ישראל אוליניק, בקרב 989 גברים ונשים, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של תושבי מדינת ישראל. הסקר נערך באופן אינטרנטי, באמצעות מערכת ממוחשבת, בין התאריכים 12-13.03.2024, מתוך פאנל גולשי האינטרנט iPanel.

סקרים המוצגים בכלי התקשורת מפעם לפעם נערכים בדרך כלל בקרב מדגם הכולל כ־500 נשאלים בלבד. על מנת להרחיב ולהעמיק את היריעה, ביצענו סקר ענק שכלל פי 2 משתתפים. הגדלת מספר המשתתפים בסקר העלתה משמעותית את מהימנותו ועל כן טעות הדגימה המירבית בו עומדת על 3.1% +/- בלבד.

לביצוע הסקר נבחר מכון "שילוב", בין היתר על רקע העובדה שהוא אינו מבצע סקרי מנדטים ואינו עובד עבור פוליטיקאים. הקפדנו על כך מתוך רצון להגביר את אמון הציבור גם בסקר הזה וכדי לנטרל טענות על הטיות פוליטיות. כל הסקרים שאנחנו מבצעים ב"גלובס" כוללים גם את החברה הערבית וכך גם בסקר זה. מפאת מורכבות השאלון ואורכו, תורגמו השאלות גם לערבית.

יש לציין כי חלק מהגרפים אינם משלימים ל־100%, מאחר שהנתונים הבודדים עוגלו ויהיו נוחים להצגה.

1הציבור בעד פעולה ברפיח, חרף התנגדות אמריקאית

רוב הציבור הישראלי תומך בפעולה באזור רפיח (82%). בקרב הנשאלים, מחצית אומרים "בכל מצב", כלומר גם בהינתן התנגדות ארה"ב; חמישית רק בתיאום עם האמריקאים ו־13% ללא תיאום, ובלבד שיימצא פתרון לפינוי האוכלוסייה העזתית. רק 10% מהנשאלים מביעים התנגדות לפעולה ברפיח, והיתר לא מחזיקים בעמדה בנושא.

2הישראלים משוכנעים: המדינה עושה הכול כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע

קרוב לשני שלישים מהציבור סבורים שישראל עושה כל שביכולתה לא לפגוע באזרחים בלתי מעורבים בעזה. לעומת זאת, כחמישית מהנשאלים אומרים שישראל "עושה יותר מדי" כדי להגן על אזרחים, בטענה כי אין חפים מפשע ברצועה, ורק 11% טוענים שהמדינה לא עושה מספיק. בעוד שרוב המשיבים שמגדירים את עצמם כצביעי ימין ומרכז מחזיקים בעמדה כי ישראל עושה כל שביכולתה לא לפגוע באזרחים, בקרב בקרב אלו שמגדירים את עצמם כמצביעי שמאל - 44% מציינים שהמדינה לא עושה מספיק.

 

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3כמחצית מהנשאלים קוראים להתנות סיוע הומניטרי בהשבת החטופים

חלק ניכר מהציבור הישראלי (44%) מחזיק בעמדה שישראל צריכה להתנות סיוע הומניטרי בעסקה להשבת החטופים. מנגד, 27% תומכים בהענקת סיוע הומניטרי לעזה ככל הנדרש, בין היתר כי הדבר מסייע לישראל בזירה הבינלאומית. 22% בלבד מביעים התנגדות לרעיון.

 

4הישראלים חושבים שביידן עומד לצד המדינה, אך חלוקים לגבי הצהרותיו

מעורבות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במלחמה מעוררת מחלוקת בציבור הישראלי. 37% מהמשיבים אומרים שלמרות שביידן תומך בישראל, הוא מצוי בתקופת בחירות ולכן יש לקחת את אמירותיו בעירבון מוגבל. יתרה מכך, כשליש מהציבור, בעיקר בקרב מצביעי ימין, סבור שישראל איננה צריכה להתחשב בדעותיו כלל. מנגד, כחמישית מהנשאלים סבורים שיש להתחשב בעמדת הנשיא האמריקאי, לנוכח תמיכתו הרבה במדינה, ורק ל־11% אין עמדה בנידון.

 

5מחצית מהציבור קורא לביידן לנאום בכנסת

נשיא ארה"ב ביידן הכריז השבוע בראיון כי הוא רוצה לנאום בכנסת. למרות המחלוקת לגביו עמדותיו בקרב הציבור הישראלי, מחצית מהמשיבים תומכים בהצהרתו, בעוד שרק כרבע מתנגדים. יתר המשיבים לא הביעו דעה בעניין. בקרב מצביעי ימין יש רוב דחוק של 42% שתומכים ביחס ל־37% שמתנגדים, לעומת רוב ברור בקרב מצביעי שמאל ומרכז.

6מחצית מתנגדים לפתרון המדיני בשלב זה; כ־40% תומכים

הנשיא ביידן הצהיר מספר פעמים שיש לקדם פתרון מדיני ליום שאחרי המלחמה בעזה. רוב הציבור הישראלי חלוק לגבי עמדה זו, כאשר 37% מסכימים איתו, אך 36% אומרים שכל עוד ישראל נלחמת ברצועה ואין עסקה לשחרור החטופים - אין לעסוק בפתרון מדיני בשלב זה. 14% נוספים טוענים שישראל בלאו הכי צריכה לשלוט בעזה בעתיד, ולא לחפש פתרונות מדיניים.

7כ־40% מהציבור מסכים עם התבטאות ביידן נגד נתניהו

הנשיא ביידן החריף את הטון השבוע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהצהיר כי הוא "יותר פוגע מאשר מסייע לישראל". חלק ניכר מהציבור (42%) מסכים עם עמדת הנשיא האמריקאי, בעוד ש־37% מתנגד; ליתר אין עמדה בעניין. בקרב מצביעי ימין, כחמישית הסכימו עם הטענה, לעומת 80% ממצביעי שמאל ו־68% ממצביעי מרכז.

 

8הישראלים רוצים בהמשך המלחמה, אך הביקורת בעולם מעוררת מחלוקת

באשר להמשך הלחימה בעזה, רוב הציבור סבור שיש להמשיך בה. 41% טוענים כי יש לעשות זאת גם ללא התחשבות בדעת הקהל העולמית, לעומת 40% שכן. רק 11% השיבו שיש להפסיק את המלחמה ברקע הביקורת בעולם, ול-8% לא הייתה עמדה בעניין.