טיסות | ניתוח

טרמינל 1 סגור, חברות לואו־קוסט לא מגיעות, וכרטיסי הטיסה מתייקרים

ריינאייר האירית, שערב המלחמה בלטה בלוח הטיסות בנתב"ג, הודיעה על ביטול טיסותיה לישראל עד סוף אוקטובר • בענף טוענים כי העובדה שטרמינל 1 נותר סגור מכבידה על חברות הלואו־קוסט, אם כי חלקן חוזרות בהדרגה לפעילות • מי עשויות להביא לפתרון חלקי בקרוב?

טרמינל 1 בנתב"ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'
טרמינל 1 בנתב"ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת ריינאייר האירית, אחת מחברות הלואו־קוסט הפופולריות ביותר בישראל ובעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה, ביטלה השבוע פעם נוספת את כלל הטיסות שלה לנתב"ג - הפעם עד לסוף אוקטובר. בעקבות הודעת החברה התבשרו עשרות אלפי לקוחות ישראלים על ביטול הטיסה שהזמינו.

החברה הטורקית שהפעילה 10 טיסות ביום בישראל הפסיקה להגיע. מי תחליף אותה?
בלי תחרות: כך זינק מחיר טיסה לניו יורק בביזנס ל-8,000 דולר

זו לא הפעם הראשונה כאמור שריינאייר מבטלת את טיסותיה לישראל. לפני כחודש עלתה החברה לכותרות לאחר שאמרה כי היא אינה מוכנה להפעיל את טיסותיה מטרמינל 3 - שכן מאז פרוץ המלחמה סגרה רשות שדות התעופה את טרמינל 1. בריינאייר סירבו לכך כיוון שמסי הנמל בטרמינל 3 גבוהים יותר.

בענף התעופה הסבירו בתגובה כי אין כיום מספיק טיסות לישראל בכדי להצדיק כלכלית פתיחה של שני טרמינלים במקביל, ולכן טרמינל 1 נסגר.

הסיבה העיקרית לפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים היא השירותים שמעניקה רשות שדות התעופה. הדיוטי פרי בטרמינל 1 קטן יותר, וגם אולם הנוסעים שבו מצומצם יחסית - מה שמוביל לעלויות תפעול זולות יותר. "במקום להציב מכשולים לחברות שחוזרות לארץ, צריך לעזור להן. לא הגיוני שחברה שרוצה לחזור תיתקל במחסומים", אומר מומחה בענף.

אולם, בחברות לואו־קוסט אחרות בחרו להמשיך לטוס לישראל. בוויזאייר, עם חידוש הטיסות לנתב"ג, פרסמו כי בגלל המעבר לטרמינל 3 יתווסף תשלום נוסף. בחודש הקרוב תפעיל החברה 134 טיסות מדי שבוע, ובאפריל תגדל כמות הטיסות השבועיות ל־282. גם טראנסבייה ובלו בירד חידשו את פעילותן בנתב"ג.

בנוגע לאיזי ג'ט, למרות ההערכות בענף כי תפעיל מסוף החודש 18 טיסות מדי שבוע, מבדיקת גלובס עולה כי בחברה עדיין לא התקבלה החלטה רשמית בנוגע לכך. חברת לואו־קוסט פופולרית שעדיין לא הודיעה על חידוש הטיסות היא פגסוס הטורקית, אם כי מסיבות פוליטיות מובהקות.

הסיכונים, הטרמינל או הפוליטיקה?

גורמים בענף התעופה חלוקים בדעתם בנוגע לסיבות שהובילו לצעד החריג של ריינאייר. אחדים מסבירים את החלטת החברה בשיקולים שנוגעים למצב הביטחוני. למרות שישראל נחשבת ליעד רווחי עבור חברות לואו־קוסט רבות, עלויות התפעול והביטוח מאז פרוץ המלחמה עלו באופן דרמטי, לצד חוסר הוודאות ששורר בכל הנוגע לאפשרות של מלחמה בצפון או הסלמה ביטחונית.

בנוסף, מטוס שנשאר על הקרקע עולה לחברה כסף רב. כך לדוגמה, מטוס דרימליינר שעומד בשדה עולה מיליון דולר בחודש. גורם בכיר בענף התעופה מסביר כי "בשונה ממה שהיה בתקופת הקורונה, בה כל חברות התעופה הפסיקו את פעילותן - המלחמה בישראל פרצה בזמן שענף התעופה עובד כרגיל. ברגע שחברות ראו שהמלחמה מתמשכת, הן לא רצו לקחת סיכונים. הן שמות את המטוסים במקומות אחרים, הן לא רוצות שהמטוס 'ישכב', כי העלויות של זה גבוהות מאוד".

מנגד, אחרים סבורים כי מאחורי הודעת ריינאייר עשויות להיות סיבות אחרות שאינן נוגעות למצב הביטחוני ולפערי המסים בין הטרמינלים. לפני חודש בלבד עוררה ריינאייר סערה בישראל כאשר התגלה כי באתר שלה ישנה אפשרות לבחור ב"שטח פלסטיני כבוש" בהכנסת הפרטים האישיים בעת הזמנת כרטיס.

גורמים בענף אומרים עוד כי טענות החברה נגד המסים בטרמינל 3 אינם תקפים, שכן את האגרות לא משלמות חברות התעופה, אלא הנוסעים. אם לא די בכך, ההבדל בין המסים עומד על 18 דולר בלבד (11 דולר בטרמינל 1 לעומת 29 דולר בטרמינל 3). אותם גורמים מצביעים גם על העובדה שבשנה שעברה הפעילה ריינאייר 1,300 טיסות מטרמינל 3 חרף המסים.

"בחברות הלואו־קוסט מחשבים לנו כל דולר. יש פה שיקול עסקי, ואני מבין אותו, אבל יכול להיות שיש עוד סיבות אחרות שאנחנו לא יודעים עליהן", מוסיף סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים "בשביל הזהב". "אולי גילו שהטיסות שלהם לא מתמלאות לפי התוכנית. אבל מהשיקול הענייני אי־אפשר להתעלם - כחברת לואו־קוסט שבה כל אגורה נלקחת בחשבון במחיר הטיסה, פה פתאום יש משהו שמפריע להם. אני לא חושב שזה קשור לתמיכה פוליטית בישראל - ריינאייר היא חברה מאוד רצינית, שהמטרה העליונה שלה, כמו כל חברה בריאה, היא להרוויח כסף".

עוד מוסיף עובדיה כי חברות תעופה רבות חוזרות לישראל באופן הדרגתי, דבר שמבטא את הזהירות שהן נוקטות. כמות המושבים לחודשים הקרובים לא גדלה בצורה משמעותית, וזה משפיע על הצרכנים, שישלמו יותר על הטיסות.

רשות שדות התעופה: "פתוחים לקבל את כולן"

גורמים בענף מעידים כי ריינאייר תכננה להחזיר תשע טיסות שבועיות בלבד לישראל, מספר נמוך יחסית של טיסות. בספטמבר, ערב המלחמה, הייתה ריינאייר החברה החמישית בגודלה מבחינת תנועת הנוסעים בנתב"ג. הקדימו אותה רק אל על, וויז, טורקיש וישראייר.

כעת, נראה כי מי שירוויחו מהיעדרה של ריינאייר הן החברות הישראליות, אל על בראשן. גם חברות הלואו־קוסט וויזאייר ואיזי ג'ט (אם אכן תחזור) עשויות להרוויח מהצעד של ריינאייר. גורמים בענף מעריכים כי "וויזאייר הולכת לכבוש את היעדים של ריינאייר".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בשנה שעברה הופעלו 1,750 טיסות של חברת ריינאייר עם אגרות של טרמינל 3. נתב"ג פתוח לקבל את כל חברות התעופה".