עקפה את ארה"ב: המדינה שהפכה לשיאנית ייצור הפגזים בעולם

החברה הישראלית שתמכור סימולטור לצלפים לאירופה • ארה"ב מבצעת ניסויים בטיל היפרסוני כאשר עלות טיל בודד עשוי להגיע ל־18 מיליון דולר • רוסיה מייצרת פי שלושה פגזי ארטילריה מארה"ב ומאירופה, מגמה שמביאה לה יתרון משמעותי במלחמה באוקראינה • ברוניי מגדילה את תקציב הביטחון שלה ב־31.6% • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שוטרים אוקראינים לצד חלקי פצצות רוסיות שפגעו בחרקוב, דצמבר 2022 / צילום: Associated Press, Libkos
שוטרים אוקראינים לצד חלקי פצצות רוסיות שפגעו בחרקוב, דצמבר 2022 / צילום: Associated Press, Libkos

בזמן שכל העולם רווי ברוחות מלחמה, קצב הייצור המערבי של פגזים ממשיך לפגר משמעותית אחרי זה של רוסיה - כאשר באותה עת ארה"ב מבצעת ניסויים היפרסוניים. בה בעת, טורקיה מבצעת שינויים בפרויקט צבאי משמעותי שלה, תקציבי הביטחון באסיה־פסיפיק מזנקים וחברה ישראלית במגעים למכירת סימולטור למדינה במערב אירופה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בגלל החשש ממלחמת עולם שלישית: דנמרק תרחיב את גיוס החובה גם לנשים 
פייננשל טיימס: חמאס רוסק לחתיכות, כעת הוא נלחם על קיומו

סימולטור ישראלי לצלפים בדרך לאירופה

אסגארד מערכות, שמפתחת מוצרים טכנולוגים מבוססי בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות, נמצאת במגעים מתקדמים למכירת סימולטור הצלפים שפיתחה למדינה מובילה במערב אירופה תמורת כ־1.5 מיליון אירו. כך נודע לראשונה לגלובס.

מוצר ה-VRange הוא סימולטור לצלפים ומיועד למפעילים מבצעיים וכוחות לוט"ר וחי"ר. הסימולטור מבוסס טכנולוגיית גיימינג ובינה מלאכותית, שמשנה את מודל הכשרת הצלפים ומאפשר תרגול ואימון שוטף להכשרות חדשות ושמירה על כשירות מבצעית.

אסגארד מערכות, בראשות המנכ"ל רותם מי־טל, מצליחה להשלים את יצירת הסימולטור ומכירתו, על אף שמאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל - כ־80% מכוח האדם המקצועי של החברה משרת במילואים.

רוסיה מייצרת פי 3 פגזים מארה"ב ואירופה

רוסיה מייצרת פי שלושה פגזי ארטילריה מארה"ב ומאירופה, מגמה שמביאה לה יתרון משמעותי במלחמה באוקראינה. כך מדווח ב־CNN. הרוסים מייצרים כ־250 אלף פגזים בחודש וכ־3 מיליון בשנה, לפי הערכת ברית נאט"ו. לצורך ההשוואה, ארה"ב ואירופה מגיעות יחדיו לקצב שנתי של כ־1.2 מיליון. 

כיום, היעד של צבא ארה"ב הוא להגיע לקצב ייצור חודשי של כ־100 אלף פגזים עד סוף 2025, קרי פחות ממחצית מזה של רוסיה. החשש בוושינגטון הוא שבלימת המימון בסך כ־60 מיליארד דולר בקונגרס תשפיע גם על תוכנית הפיתוח. 

גורמים שמעורים בפרטים סיפרו ל־CNN כי רוסיה משגרת מדי יום כ־10 אלף פגזים - פי חמישה מהקצב האוקראיני. מגבלת הייצור המערבית הובילה לכך שלפי וול סטריט ג'ורנל - מאז פרוץ המלחמה זינק מחירי פגזים 155 מ"מ מ־2,100 דולר ליחידה ל־8,400 דולר. 

המסר ההיפרסוני של ביידן לשי ג'ינפינג

ארה"ב מבצעת ניסויים בטיל ההיפרסוני AGM-183 ARRW בגואם, לא הרחק מסין. "הטיל נמצא בשלב הבחינה המבצעית", מסרה דוברת חיל האוויר האמריקאי, אן סטפאנק, לסוכנות ג'יינס.

הניסויים התבצעו בים, ככל הנראה, בין התאריכים 10-3 במרץ, זאת בהתחשב בהודעת מזכירות הביטחון הימית על ניסויי נשק באזור קוואג'ליין באוקיאנוס השקט. במסגרת הניסויים, הטיל ככל הנראה משוגר מהמפציץ האסטרטגי B-52. לפי הערכות, מחיר טיל בודד מהדגם עשוי להגיע ל־18 מיליון דולר.

הדמיה של טיל היפרסוני בפעולה / הדמיה: DARPA
 הדמיה של טיל היפרסוני בפעולה / הדמיה: DARPA

טיל היפרסוני מהווה חיבור יכולות בין טיל בליסטי, שנודע בשל המהירות הגבוהה שלו אך אינו יודע לתמרן, לבין טיל שיוט - שנחשב איטי יותר, אך יכול לתמרן. שילוב התכונות מביא לקושי ביירוטו - גם אם כיום מעריכים כי טילים שמגדירה, למשל, רוסיה בתור "היפרסוניים", הם רק בעלי חלק מהתכונות. אחת מהחברות הראשונות בעולם שמפתחת מיירט לאיום ההיפרסוני היא רפאל הישראלית עם מערכת "קלע חד". 

טורקיה מבצעת שינויים בפרויקט דגל של הצי

טורקיה החליטה לבצע שינויים בתוכנית ספינת ההגנה האווירית TF-2000 שמפתחת המדינה. כך הודיע מפקד הצי, אדמירל ארג'ומנט טטליאולו. את תכנון הספינה החלו במספנות של הצי באיסטנבול כבר ביולי 2017, כאשר בצורה אופיינית לטורקיה - לא ברור כמה ספינות אנקרה תייצר, מה תקציב התוכנית ומהן לוחות הזמנים.

במהלך 2021, הודיע הצי הטורקי כי אורך הספינה המתוכנן יעמוד על 166 מטרים ורוחב של 21.5 מטרים. עם זאת, כעת מדובר על אורך ספינה של 149 מטרים ורוחב של 21.3 מטרים. המנוע של הספינה יתבסס על דיזל וגז, כשמהירותה תעמוד על 26 קשר.

TF-2000 תישא, בין השאר, תותח 127 מ"מ, עמדת ירי 25 מ"מ נשלטת מרחוק ואת מערכת הירי 35 מ"מ "גוקדניז". אמצעי ההגנה האווירית המרכזיים שלה יהיו מערכות מתוצרת מקומית, כאשר ברמה ההתקפית יותקנו גם טילי שיוט מדגם "גזגין" הטורקי.

המדינה הזעירה במזרח הרחוק שמגדילה את תקציב הביטחון

ברוניי היא מדינה זעירה שסמוכה למלזיה ועולה לכותרות, לרוב, רק מעצם היותה סולטנות עשירה בנפט, עם תמ"ג לנפש גבוה מול שכנותיה (כ־37,150 דולר, לפי הבנק העולמי). כעת, בצל המתיחויות המתרבות במרחב אסיה־פסיפיק, ברוניי מגדילה את תקציב הביטחון שלה ב־31.6% ל־796.3 מיליון דולר ברוניי (כ־594 מיליון דולר). 

הזינוק בתקציב הביטחון מהווה את הגורם העיקרי לעלייה בכלל תקציבה של הסולטנות ב־5.5% בשנה הפיסקלית 2024/25. שר ההגנה המשני של ברוניי (הסולטאן נחשב לשר ההגנה), חלבי בן מוחמד יוסוף, הסביר כי המדינה נמצאת בסיטואציה ביטחוניות בלתי ניתנת לחיזוי. "משרד ההגנה וכוחות צבא ברוניי פועלים לשיפור יכולות המודיעין, האיסוף, ובחירת המטרות", סיפר השר.

האתר דיפנס ניוז דווח כי מינהל הסחר הבינלאומי האמריקאי פרסם לאחרונה הודעה שמציפה את ההזדמנויות בסולטאנות. "ברוניי הודיעה כי ברצונה לרכוש ציוד ביטחוני נוסף, כולל רדאר איסוף ימי, מערכי איסוף אוויריים, מטוסי סיור ימיים ומערכות הגנה אווירית לטווח הבינוני", נכתב בהודעה.