"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן • "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock
באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"אנחנו מזהים עלייה של כ־8% בשיעור הצעירים עד גיל 34 שרכשו דירה ב־2023 לעומת 2022. מנתונים ראשונים ל־2024 שיעור הצעירים מקרב רוכשי הדירות החדשות ממשיך לעלות ועומד על כ־30%", מספר מארק זאבי, מייסד ויו"ר חברת במבי (bmby), המספקת שירותי תוכנה לחברות יזמיות בתחום הנדל"ן.

שאלות ותשובות | חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה
בדיקת גלובס | קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן  

לדברי זאבי, בחברה מזהים כי התופעה מתקיימת במידה רבה בזכות הורים שקונים דירות ורושמים אותן על שם ילדיהם. מאפיין נוסף הוא רכישה בערים הידועות כאטרקטיביות למשקיעים, כמו באר שבע. "יש כמה סיבות לתופעה: הורים רוכשים על שם הילדים משיקולי מס - וחוסכים מס רכישה של 8% על רכישת דירה שנייה; מבצעי פריסייל של יזמים שמאפשרים תשלום הון עצמי נמוך מאוד בעת העסקה מבלי לקחת משכנתה ואת שאר הסכום באכלוס - בעוד 3־4 שנים לפחות - מכניסים צעירים לשוק הדירות החדשות מבלי שיחשפו לריבית הגבוהה ומבלי שישלמו שכר דירה במקביל למשכנתה; וגורם נוסף שדוחף את הצעירים לשוק הוא עליית מחירי השכירות", מסביר זאבי.

לדברי זאבי, "אנשים מנסים לקנות דירה בגיל צעיר כדי ל'היצמד לשוק'. עוד דבר שלא היה נפוץ לפני כמה שנים הוא קניית דירות ב'פרי פריסייל' - 6־7 שנים לפני שהן מוכנות. זו מגמה שלא הייתה פעם. לפני עשור היה נהוג לרכוש עד שנתיים־שלוש לפני הבנייה, והיום הזמן הזה כמעט הוכפל".

השקעה אחרי צבא

הרבה מהצעירים, מספר זאבי, מחפשים דירות להשקעה במחיר נמוך יחסית של פחות ממיליון שקל. "בבאר שבע, בירת הדירות להשקעה, ההיצע זול, אבל יש שם בעיה שדירות עומדות ריקות לאחר שנקנו להשקעה, כי אין מספיק אנשים שישכרו את הדירות הללו".

רנית סוויסה, מתווכת מבאר שבע, מספרת כי "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם מגיעים לעיר ישר אחרי הצבא להשקיע בנכסים. יש אפילו בחור אחד לפני צבא שהגיע אלי. הוא עשה תאונה וקיבל כספים שהוא לא רוצה לבזבז אלא להשקיע בנדל"ן. בשבוע שעבר רכש בן 24 לבד דירה להשקעה".

סוויסה מספרת כי הרוכשים הצעירים מחפשים דירות בסביבת האוניברסיטה במחיר של 650-750 אלף שקל. לדבריה, "הצעירים קונים דירות שיושכרו לסטודנטים בשכונות ד', ו' ו־ב' שצפויה בהן גם התחדשות עירונית. המחירים שלהן נמוכים יחסית, ככה שאם יש לך הון עצמי מינימלי, דמי השכירות ישלמו את המשכנתה".

נראה כי בחלק מהמקרים הצעירים עצמם מצליחים לגרד את ההון העצמי בעצמם ולא בהכרח נעזרים בהורים. סוויסה מוסיפה כי "הרכישות של הצעירים התחילו לבלוט בשנתיים האחרונות - מאז הקורונה. הם יודעים מה הם רוצים, והם מבקשים שכונה ואפילו רחוב ספציפי. הם חוקרים טוב לפני הרכישה".

הערים המבוקשות

עיר נוספת שמציגה ביקוש גבוה היא באר יעקב. בני 25־34 מהווים 28% מהרכישות בעיר, לפי נתוני במבי. בשיחה עם שמחה מרציאנו, זכיינית אנגלו סכסון בבאר יעקב שגרה 20 שנים בעיר, היא מספרת כי "הצעירים שקונים בעיר עושים את זה בדרך־כלל כדי לגור בה ולא להשקעה. אני רואה הרבה זוגות צעירים בכיוון גיל 30 שמקימים משפחה, או עם משפחה, שמגיעים עם ההון עצמי שלהם שהושג בעזרת ההורים וקונים דירות במחירים של 2.5־2.6 מיליון שקל לדירות 4 חדרים.

"יש גם חתך של בני 38־50 שמחפשים שדרוג או לעבור לבתים פרטיים - ויש בבאר יעקב היצע של בתים פרטיים במחיר שנע בין 5־5.5 מיליון שקל. יש אופציה של בתים פרטיים עם יחידות מניבות כמו מרתפים. בגלל הקרבה לבתי חולים כמו שמיר (אסף הרופא) ושמואל הרופא, יש הרבה עובדים מהצפון ומהדרום שמחפשים יחידות דיור, ומחיר ההשכרה הוא סביב 3,500 שקל לחודש - כולל הכול חוץ מחשמל".

בחיפה, מספר זאבי, רואים ביקוש שנובע מהאוניברסיטה ומהטכניון. לדבריו, "ליד מוסדות לימוד יש הרבה רכישות של צעירים. יש כמה שכונות מבוקשות בין הטכניון לאוניברסיטה. למשל בחלק העליון של רמות רמז, בעמק השמש, יש פרויקט תמ"א 38 שיש בו תופעה מדהימה - את רוב הדירות קנו הורים עבור הילדים שלהם.

מארק זאבי, מייסד ומנכ''ל במבי מערכות תוכנה / צילום: מיכה בריקמן
 מארק זאבי, מייסד ומנכ''ל במבי מערכות תוכנה / צילום: מיכה בריקמן

"צריך לשים לב למחירים - רחובות יקרה יותר מחיפה ומבאר שבע. חיפה מאוד מאחור במחיר - אפשר למצוא בה דירות 3־4 חדרים חדשות במחיר של 1.5-2 מיליון שקל". זאבי מוסיף שכל תהליך ההתעניינות נעשה בדרך־כלל על ידי הילד: "הכול נעשה ברשת ומסתכלים על כל המידע כמו מניה".

אלא שעולם המכירות דרך האונליין לא חדר עד כה מספיק למשרדי המכירות של הקבלנים, שבהם עדיין מחלקים קלסרים ופרוספקטים. "הקבלנים לא משקיעים בפרסום עבור הצעירים והיעילות לא גבוהה. צריך להבין שהשוק אצל הצעירים, אבל האמצעים שמשתמשים בהם לשווקים הם למבוגרים - תיק כזה עם פרוספרט וקלסר. אני מאמין שההפנמה תגיע בקרוב גם לזה", מסכם זאבי.