החברה הטורקית שהפעילה 10 טיסות ביום בישראל הפסיקה להגיע. מי תחליף אותה?

החלטת טורקיש איירליינס לבטל את הטיסות לישראל מורגשת היטב בנתב"ג, ובעיקר בטיסות שהפעילה ליעדים באירופה ובמזרח • מי שזיהו את ההזדמנות והגבירו את פעילותן הן החברות האמירתיות ובראשן פליי דובאי, שתפסה בינואר את המקום השלישי בכמות הנוסעים

מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock
מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock

עד ה־7 באוקטובר, חברת התעופה טורקיש איירליינס הפעילה יותר מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול מדי יום. ואז פרצה המלחמה, טורקיה הזדהתה עם חמאס, וארדואן ניצל ומנצל כל הזדמנות להתנגח בישראל. החברה הממשלתית שמשמשת ככלי פוליטי בידיו הפסיקה את פעילותה בנתב"ג, ובנובמבר האחרון הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה לישראל עד אוקטובר 2024 לפחות. 

המדינה המוסלמית הראשונה שמחדשת את הטיסות לישראל
בלי תחרות: כך זינק מחיר טיסה לניו יורק בביזנס ל-8,000 דולר
חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג. מה יקרה למחירים?

היעדרה של טורקיש מורגש היטב בנתב"ג. על־פי נתוני רשות שדות התעופה, בחודשי הקיץ של שנת 2023 טורקיש שמרה על מקום יציב בין החברות שמפעילות את כמות הטיסות הגדולה ביותר בנתב"ג. כך למשל, ביולי ובאוגוסט האחרון עברו בה יותר מ־5% מהנוסעים בטיסות הנכנסות והיוצאות לתל אביב, והיא תפסה את המקום הרביעי בכמות הנוסעים בין חברות התעופה שפעלו אז בנמל התעופה.

בספטמבר 2023, חודש עמוס בנופשים, שיעור הנוסעים בטורקיש עמד על 5.53%, כלומר 127.5 אלף נוסעים בסך־הכול. אז התייצבה טורקיש במקום השלישי אחרי חברות התעופה אל על ו־ויזאייר.

 

באוקטובר, הביטול המיידי של הטיסות לא מנע מטורקיש להיות בין החברות הפופולריות ביותר בקרב הנוסעים, עם 3.42% מהנוסעים, במקום החמישי לאחר אל על, ישראייר, ארקיע ו־ויזאייר. נובמבר היה החודש הראשון שבו טורקיש לא הפעילה טיסות לישראל כלל.

היתרון היחסי

חברת הדגל של טורקיה מפעילה טיסות ל־340 יעדים על פני ארבע יבשות, והיא המובילה בעולם מהבחינה הזו. עם שווי שוק של 8.88 מיליארד דולר, היא רשמה רווחים של 2.79 מיליארד דולר ב־2023. היא מעסיקה 40 אלף עובדים, והחל מ־2008 היא חברה ב־Star Alliance.

לדברי יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, מחלקת העסקים של טורקיש איירליינס היא אחת הטובות ביותר באירופה, והיא פופולרית במיוחד גם בקרב יהלומנים שטסים ליעדים באסיה. "היתרון האדיר של טורקיש הוא שהממשלה הטורקית בנתה שדה תעופה בהתאם למידותיה של החברה.

"הפוליטיקה משחקת תפקיד בשדה התעופה באיסטנבול, בשונה מרוב המדינות בהן שדה התעופה מופרד מהמדינה, בטורקיה אין כך הדבר. טיסות המעבר באיסטנבול משרתות את האינטרס הפוליטי, כך לדוגמה, למרות שהחברה מפסידה לא מעט כסף על הטיסות שמפעילה לאפריקה, חשוב לארדואן לשמר את הקשר עם המדינות כאידיאולוגיה".

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון צרכנות הוט, מסביר כי טורקיש עשתה מהפכה של ממש בתחום התעופה. "בישראל, טורקיש הייתה החברה הזרה המועדפת ביותר, המטיסה הלוך ושוב יותר מ־2 מיליון ישראלים בשנה. אין לזה אח ורע".

מהן החלופות של הטסים שחיים על קו ישראל־טורקיה

הפסקת הטיסות הישירות בין ישראל לטורקיה משפיעה בעיקר על התיירות בין המדינות. לאחר שב־2022 נכנסו כ־843 אלף ישראלים לטורקיה, שנת 2023 הסתיימה עם כ־776 אלף. חודשי אוקטובר־דצמבר, בהם התנהלה המלחמה, הובילו לירידה של 8% בהיקף כניסת הישראלים.

עם זאת, ישראלים עדיין מגיעים לטורקיה. "כרגע אין טיסות ישירות, אבל מי שרוצה, יקבל מענה", אומרת יעל אורן, סוכנת נסיעות. ישראלים רבים מגיעים לטורקיה בקונקשן דרך אתונה, והמחירים בהתאם: עד המלחמה, ישראלים היו משלמים כ־250 דולר לטיסה לאיסטנבול עם מזוודה, וכעת, עם הקונקשן באתונה, המחיר עומד על כ־550 דולר, בלי מזוודה.

"אם בעבר ישראלים וטורקים היו מבקרים בתדירות גבוהה, כעת, בשל ההחלטה של טורקיש איירליינס, פגסוס והחברות הישראליות - הגשר האווירי בין המדינות לא קיים", אומר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. 

דין שמואל אלמס

בוננזת הקונקשנים

הפסקת הפעילות של טורקיש איירליינס בארץ הותירה חלל גדול. חברות תעופה מנסות לתת מענה לנוסע הישראלי, שנאלץ לשלם מחירים גבוהים במיוחד עקב ההיצע הנמוך והביקוש ההולך וגובר לטיסות, אך לא מצליחות למלא את הנפח.

כך למשל, על־פי נתוני רשות שדות התעופה, ניתן לראות כי פליי דובאי ואיתיאחד איירוויס (אבו דאבי) כיכבו במקום הרביעי והחמישי בדוח תנועת הנוסעים בנתב"ג - פליי דובאי עם 2.15% מהנוסעים ואיתיחאד איירווייס עם 1.29% מהנוסעים.

חודשיים בלבד לאחר מכן, בינואר 2024, פליי דובאי כבר תופסת מקום שלישי אחרי חברות התעופה הישראליות אל על וישראייר, עם 3.88% מהנוסעים. לדברי זפרני, "הסכמי אברהם הם ההפתעה הכי גדולה של המלחמה. החברות האמירתיות לא הפסיקו לטוס לאורך כל המלחמה, ולכן אנחנו רואים את איחוד האמירויות כיעד השני הפופולרי ביותר עבור ישראלים בחודש בפברואר".

יהודה זפרני / צילום: בני בכר
 יהודה זפרני / צילום: בני בכר

לוואקום שהותירה טורקיש כחברה, ואיסטנבול כיעד לטיסות קונקשן, ייכנסו חברות שונות, בהתאם ליעד הטיסה הסופי. "ההיעדרות של טורקיש היא הזדמנות אדירה לשני גורמים. ראשית, לחברות הישראליות ובעיקר אל על - לכל היעדים באירופה, והחברות של איחוד האמירויות שנפתח להן פתח לכל הקונקשנים ליעדי המזרח הרחוק. זאת תחרות משמעותית והן יצאו הנשכרות הגדולות. עבור היעדים השונים באירופה, גם לופטנזה ובריטיש איירוויז יהוו תחליף. בנוגע למזרח, גם אייר אינדיה תתחזק, ואנחנו נראה עלייה של מחירים".

ניר מזור, סמנכ"ל שיווק של קשרי תעופה, מצטרף לדבריו ואומר כי "מי שיכנסו כאלטרנטיבה לחיבור למזרח הרחוק, יהיו בראש ובראשונה פליי דובאי ואמירייטס. הן עדיין לא מצליחות להציג היצע דומה לטורקיש, אבל נכנסות ביתר שאת לפעילות. הבחריינים גם צפויים לחזור ואף ליהנות מההיבט של הקונקשנים, כיוון שיש להם יכולות וכמות מטוסים שאין לחברות אחרות".

פליי דובאי הודיעה כי תוסיף עוד שתי טיסות יומיות בקו תל אביב־דובאי (הפעילה עד כה 4 טיסות יומיות), לאור הביקוש הרב. מדובאי ניתן להמשיך לרחבי העולם - החברה מציעה טיסות זולות למעל 95 יעדים במזרח התיכון, באפריקה, באסיה ובאירופה.

בנוסף, מזור מסביר כי "ניכרת התחזקות של ויזאייר שצפויה להחזיר השנה המון קווים, כולל איים יוונים שהיא לא הציעה בעבר, וצפויה להתחרות גם בעולמות הנופש. יש להם כמות משמעותית של מטוסים. כרגע קיים חוסר של מטוסים בעולם, ולכן הם צפויים לקחת נתח שוק משמעותי בנתב"ג".

האינטרס הכלכלי ינצח?

האם יש סיכוי שלא נחזור לאיסטנבול? קשה להעריך. אך חשוב לזכור, גם טורקיה מפסידה לא מעט כסף מביטול הטיסות לנתב"ג, בקו תל אביב־איסטנבול שנחשב לרווחי ביותר.

זפרני מסביר כי "האינטרסים הכלכליים הם כל־כך חזקים, שקשה לי מאוד לראות שלא יחזרו כבר אחרי החורף או שנה הבאה, אם המלחמה תסתיים. אני צופה שהשנה אנחנו נראה טיסות של חברות סחר, טיסות לטורקיה עם חברות אחרות".