100 עורכי דין בצעד חריג: חתמו על עצומה לקידום שופט

בצעד חריג, עורכי דין שמופיעים מול השופט רון סולקין חתמו על מכתב תמיכה בו • זאת עקב פרסום בגלובס על מחלוקת שעיקרה בין הקואליציה שתומכת בקידומו לבין השופטים שמתנגדים

השופט רון סולקין / צילום: אוריה תדמור
השופט רון סולקין / צילום: אוריה תדמור

בצעד חריג, כ־100 עורכי דין מהדרום חתמו על מכתב תמיכה בקידומו של שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין, לבית המשפט המחוזי. 

השופטת מפרשת המסרונים וזה שסירב לשחרר מפגין: פורסמו המועמדים לבתי המשפט המחוזיים במרכז ובתל אביב
שני מועמדים לשיפוט מאיימים מחדש על יציבות הוועדה לבחירת שופטים

עניינו של סולקין יושב על שולחנה של הוועדה לבחירת שופטים, וכפי שפורסם בגלובס, צפוי לעמוד במחלוקת בין שר המשפטים יריב לוין וחברי הקואליציה, שצפויים לתמוך בו - לבין השופטים, האופוזיציה ולשכת עורכי הדין, שצפויים להתנגד לו. לדברי מוביל העצומה, עו"ד מוטי יוסף, החתומים עליה מופיעים מול השופט ומכירים את עבודתו.

הרקע לעצומה הוא כתבה שפורסמה לפני כשבועיים בגלובס ועסקה במחלוקת שקיימת בוועדה לבחירת שופטים ביחס למינויו של סולקין. בכתבה צוין כי סביב קידומו של סולקין, שופט שלום מזה 13 שנים, קיימת מחלוקת מסיבות שונות, בהן כאלה שנוגעות למדיניות הענישה שלו, ובפרט כלפי נאשמים בדואים, לטענות הנוגעות להתנהלות ולפסקי דין שלו שמתהפכים בערכאות הערעור.

ימים ספורים לאחר הפרסום, הופצה בקבוצות וואטסאפ של סנגורים העובדים במחוז הדרום הודעה שבה נכתב בין היתר: "חברים שלום, כידוע לכולם הועדה למינוי שופטים אמורה להתכנס, ולמרבה הצער עושים שיימינג מטורף לשופט סולקין, ולכן רציתי לבדוק אתכם את האפשרות לחתום על מכתב תמיכה של כולנו לשר (המשפטים, נ"ס) בעקבות הכתבה בגלובס. מי מעוניין לחתום?".

לטענת עו"ד יוסף, כ־100 חתמו על העצומה, בהם עורכי דין בדואים. גורם בלשכת עורכי הדין הבהיר לגלובס כי מדובר בהתארגנות פרטית שהלשכה אינה חלק ממנה, וכי חוות־הדעת של הלשכה ביחס למועמדים מועברות בפורומים הרלוונטיים.

"שיקולים פוליטיים"

עו"ד יוסף, המוביל כאמור את תמיכת עורכי הדין בשופט סולקין, הסביר לגלובס כי העצומה אורגנה "מהסיבה הפשוטה שאם אני סבור שיש חסימה מלמנות שופט מקצועי וראוי בגלל שיקולים פוליטיים של השתייכות למחנה כזה או אחר - חבל. אז כן, אני אעשה מכתב תמיכה למען רון סולקין".

בהמשך דבריו הסביר יוסף כי הוא פונה לאנשים בנושא ואף משכנע אותם, אך כי החותמים מאמינים בעצמם בצדקת המהלך: "קודם כל אתה צריך להאמין כדי לחתום, אתה לא יכול לכפות על אף אחד שהשם שלו יופיע".

לדבריו, הוא העביר את העצומה לשר המשפטים ולחברים בוועדה. בלשכת לוין אישרו שראו את העצומה, אך ישנם גורמים בוועדה שהמכתב לא הגיע לידיהם.

באשר לשאלה בדבר השפעה אפשרית של המכתב על יחסו של השופט לעורכי הדין החותמים בו לעומת אלה שלא, יוסף סבור כי אין כל חשש: "מההיכרות שלי עם סולקין וכמי שמופיע מולו פעמיים־שלוש בשבוע - זה לא הבן אדם. זה לא משנה מי חתם או לא חתם, אף אחד מאיתנו לא מנסה למצוא חן. שופט אמור לבוא ולשפוט עם אמות־מידה משפטיות, ולא לעשות הנחות עם מי שחתם או להחמיר עם מי שלא".

יצוין כי סניגורים שלא חתמו על המכתב ושוחחו עם גלובס דווקא הביעו חשש מכך שהדבר עלול לפגוע בהם ובלקוחות שלהם.

"עלול להוביל למרוץ"

לדברי עו"ד יוסף, אין זו הפעם הראשונה שבה הוא מביע תמיכה מועמד בשופט מכהן, כאשר היה ראוי לדעתו לעשות כן - אלא שאז לא היה השופט מועמד לקידום. בפעם הקודמת היה זה שופט המחוזי בבאר שבע, נסר אבו טהה. "כתבו עליו שהוא ישב עם מישהו מהתנועה האסלאמית, ושהוא מקל עם נאשמים בדואים, השחירו אותו. אז עשיתי מכתב תמיכה שהעברתי לנשיאה פה במחוזי ולנשיאה חיות. אני יוצר תקדימים, זה מה שעורכי דין עושים", הסביר.

ד"ר לימור זר־גוטמן, חוקרת בתחום של אתיקה ואחריות מקצועית של עורכי דין ושופטים וראש המרכז לאתיקה ע"ש דיויד וינר במכללה למינהל, הביעה הסתייגות משמעותית מעצם הבעת תמיכה של עורכי דין בשופט שהם מופיעים מולו. "קידום של שופטים הוא לא 'תחרות יופי'. הוא אמור להיעשות על סמך פסקי דין שלו וקריטריונים מהותיים, ולא בהתאם לשאלה כמה חתימות אספת, מה גם שזה עלול להביא למרוץ. זה עשוי לגרום לשופטים בעתיד לשאול מה עליהם לעשות כדי להשיג חתימות", הסבירה.

"לעורכי הדין שעשו את זה היו כוונות טובות, הם רצו לעזור לשופט שהם מעריכים, אבל הם כנראה לא הבינו שהם מנסרים את הענף שעליו המערכת יושבת", מוסיפה זר־גוטמן. "לטווח הארוך הם גורמים נזק לכל הליך המינוי. זה ליקוי מאורות. טוב תעשה הנהלת בתי המשפט אם תגיד שאין מקום אפילו להגיש את זה לוועדה לבחירת שופטים".

תגובות

מהרשות השופטת נמסר בתגובה: "העצומה האמורה אינה מוכרת לנו. עצומות למיניהן אינן קריטריון רלוונטי להליך בחירת השופטים בוועדה. הרשות השופטת סברה וסוברת כי תהליך בחירת השופטים ראוי שייעשה על בסיס מקצועי וענייני".

השופט סולקין, באמצעות דוברות הרשות השופטת, מסר בתגובה: "מדובר ביוזמה פרטית של עורכי הדין במחוז. השופט שמע על קיומה של העצומה בדיעבד, לא ראה אותה עד היום ואינו יודע את זהותם של כלל החתומים על העצומה. מכל מקום, השופט פועל במקצועיות, ולעניין זה אין ולא תהיה כל השפעה בנוגע להליך כלשהו המתנהל בפניו. השופט ימשיך לעשות את עבודתו ביעילות ובמסירות, מתוך שליחות, למען תושבי הדרום בכלל וציבור המתדיינים בפרט, והוא סומך על הוועדה לבחירת שופטים שתעשה את עבודתה במקצועיות ובאופן ענייני".