הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה המקומית; קמטק ונובה צללו בכ-7%

מדד ת"א 35 ירד ב-1.1%, ות"א 90 השיל מערכו 1.3% • השקל שב להתחזק מול הדולר בסופ"ש האחרון לאחר מספר ימים שהפגין חולשה • בשבוע הקרוב יתפרסמו נתוני אינפלציה במדינות גוש האירו ובארה"ב • בבנק UBS מעריכים המשך של המגמה החיובית בשוק המניות האמריקאי

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר
בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:01

נעילה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-1.1%, ות"א 90 השיל מערכו 1.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה השיל מערכו 1.6%. מנגד, בלט לחיוב מדד ת"א ביומד שהוסיף לערכו כ-3.7%.

בלטו לשלילה מניות קמטק , ננובה , חברה לישראל , פריורטק  ואיי.סי.אל .

מנגד, אורמת טכנו , מיטרוניקס , נכסים ובנין , סאפיינס  וטבע .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו בכ-0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בשיעור דומה.

15:40

חברת אקופיה , העוסקת בפיתוח, של מערכות רובוטיות לניקוי מתקנים סולאריים, דיווחה כי היא מוכרת את פעילותה לאקו אופס, בבעלותו של מנכ"ל אקופיה, ערן דגני, שיסיים את תפקידו בחברה. בהמשך לדיווח המניה צוללת בשעה זו בכ-25%.

13:56

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.7%. 

מדד ת"א ביומד בולט לחיוב ומזנק בכ-4%. את העליות במדד הביומד מובילה מניית קומפיוג'ן  שמזנקת בכ-17%. החברה, העוסקת במחקר, וגילוי תרופות ומוצרים דיאגנוסטיים דיווחה בשבוע שעבר תוצאות כספיות חזקות לרבעון. החברה היכתה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח הנקי שהסתכם בכ-9.7 מיליון דולרים.

12:59

חברת פלסאנמור , העוסקת בפיתוח מכשירי אולטרסאונד ניידים לשימוש ביתי, דיווחה הבוקר על הרחבת סל השימושים במכשיר הדגל של החברה, ה- Pulsenmore ES, המספק פתרון לביצוע אולטרסאונד ביתי לנשים בהריון. פלסאנמור עדכנה היום כי התקשרה עם המוסד האקדמי University of Michigan Health בהסכם לביצוע ניסוי קליני לבדיקה מרחוק של העובר במהלך תקופת ההריון. מטרת המחקר היא להעריך האם מטופלות יכולות לבצע בעצמן באמצעות מכשיר האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור בדיקת פרופיל ביופיזיקלי בהנחיית קלינאי מרחוק.

11:39

הירידות בתל אביב נמשכות. מדד ת"א 35 מאבד מערכו 0.8% ות"א 90 יורד ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א נפט וגז מאבד מערכו 1.3%. מנגד, מניות הביומד קופצות בכ-3.6%.

חברת הפינטק נאייקס , שהודיעה במהלך השבוע שעבר על רכישת חברה בברזיל ב-22 מיליון דולר ועל הנפקה משנית בנאסד"ק, הודיעה בסוף השבוע על תמחור ההנפקה. מחיר המניה בהנפקה נקבע על 26 דולר, ומחיר מניית נאייקס ננעל ביום שישי ב-26.7 דולר, זהה למחיר לפני הדיווח על ההנפקה הצפויה.

במסגרת ההנפקה, החברה מגייסת לקופתה 55.4 מיליון דולר, ושלושה בכירים בחברה - המנכ"ל יאיר נחמד, מנהל הטכנולוגיה הראשי דוד בן-אבי והדירקטור אמיר נחמד - מוכרים מניות בתמורה כוללת של 26 מיליון דולר.

10:33

חברת בזק  מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי ניר דוד נבחר לכהן כמנכ"ל החברה. עוד דיווחה החברה כי תחילת הכהונה צפויה להתחיל בתהליך ה-01.04.2024.

מטעם בזק נמסר כי: "החברה מתכבדת להודיע כי הדירקטוריון החליט למנות את מר ניר דוד לכהן כמנכ"ל החברה. מר דוד מכהן כסמנכ"ל החטיבה העסקית בחברה, לפני כן, מילא מגוון תפקידים בכירים בחטיבות שונות בחברה".

10:06

ירידות בפתיחה בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. 

בולטות לשלילה מניות נובה , קמטק , פריון נטוורק , נאייקס  ואנרג'יאן ן.

מנגד, בולטות לחיוב אורמת טכנולוגיות , טבע , סאפיינס , אלטשולר שחם  ונייס .

08:03

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון, המסחר בת"א ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.8% ומדד ת"א 90 ב-1.1%. מדד הבנקים ירד ב-1%. 

בסיכום שבועי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו בכ-0.4% ובכ-1.0%. את ירידות השערים הובילו מדד ת"א ביומד, מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות מידע, ומדד ת"א מניב חו"ל שירדו השבוע בכ-2%, כל אחד. יוצאי דופן השבוע מדדי ת"א-נפט וגז ות"א טכנולוגיה שעלו בכ-1.6% ובכ-0.4%, בהתאמה.

מדד ת"א 35 ריק ממנכ"ליות. האם יש סיכוי לשינוי בעתיד הקרוב? 

מדד ת"א בנקים 5 רשם השבוע ירידה של כ-1.8%. בסקירה השבועית של הבורסה לניירות ערך הסבירו כי המגמה השלילית נבעה בין היתר מהחלטת וועדת הכספים לאשר את הצעת החוק לפיו הבנקים הגדולים ישלמו לקופת המדינה 6% מרווחיהם בעבור השנים 2025-2024, עד לסכום מצרפי של 2.5 מיליארד שקל, בשל עלויות המלחמה.

המהלך הזה של בורסת ת"א הקפיץ את הסוחרים. עכשיו הם מאיימים לשבות 

חברת תאת טכנולוגיות , העוסקת בציוד ושיפוץ בתחום התעופה, פרסמה דוחות כספיים ביום חמישי האחרון ומניית החברה נחלשה במהלך המסחר. גם חברת בריינסוויי  המפתחת מכשור רפואי נסחרה בירידה לאחר שפרסמה דוחות מוקדם יותר השבוע.

דניה סיבוס , חברת הבנייה והתשתיות דיווחה ביום חמישי האחרון כי הכניסה ב-2023 כ-5.4 מיליארד שקל, גידול של 21% לעומת הכנסות של כ-4.5 מיליארד שקל בשנת 2022. הרווח הנקי של החברה לשנת 2023 הסתכם בכ-196.1 מיליון שקל, גידול של 11% לעומת רווח נקי של כ-175.3 מיליון שקל בשנת 2022. כמו כן בישרה החברה שתחלק דיבידנד בסך 127.83 אגורות למניה שישולם במאי השנה.

במקביל, חברת פוקס  ריכזה עניין ביום חמישי לאחר שדווח כי היא רוכשת ממגה אור  וצד שלישי שלישי קרקע באזור התעשייה בבית שמש. החברה תבנה מרכז הפצה ולוגיסטיקה מרכזי אשר יושכר לחברה. המרכז המתוכנן יאפשר האחדה של פעילות ההפצה והלוגיסטיקה של הקבוצה המבוצעת כיום באמצעות למעלה מ-25 אתרי הפצה ואחסנה לוגיסטיים במיקומים שונים ברחבי הארץ. לוחות הזמנים המשוערים להשלמת בניית המרכז הייעודי ופרויקט האוטומציה הינם עד לתום רבעון ראשון 2028.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו ביום שישי בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 ירד בכ-0.6%, הנאסד"ק ננעל בירידות של כ-1.1%. 

גם בסיכום שבועי וול סטריט ננעלה בירידות. ה-S&P 500 איבד מערכו 0.3%, הדאו ג'ונס איבד 0.9% והנאסד"ק ירד ב-1.2%.

על רקע המגמה האדומה, מניית אנבידיה  צללה בכ-5.5% ביום שישי האחרון ומחקה 128 מיליארד דולר ביום המסחר, הירידה היומית החדה מאז מאי 2023. עם זאת בסיכום שבועי עלתה ביותר מ-6%. סם סטובאל, אסטרטג השקעות ראשי ב-CFRA Research הסביר כי הירידות בסוף השבוע אינן מסמנות להערכתו את סיום פוטנציאל העליות במניה וציין כי הסיבה המרכזית לירידות נבעה ממימוש רווחים של משקיעים. 

בהמשך לכך, מניות שבבים נוספות רשמו ירידות שערים חדות. מארוול צללה בכ-11.3%, ברודקום השילה מערכה 7% ו-ARM ירדה בכ-6.5%.

גם מניית איליי לילי  ירדה בכ-2% לאחר שמנהל מינהל המזון והתרופות האמריקאי הודיע על עיכוב מתן האישור לתרופת האלצהיימר שלה, והחליט להעביר אותה בדיקות נוספות לאחר שהיתה אמורה לקבל את האישור החודש. 

מנגד, מניית גאפ  זינקה במעל ל-8% לאחר שרווחיה היכו את התחזיות. החברה דיווחה על הכנסות של 4.3 מיליארד דולר ורווח של 49 סנט למניה, בעוד התחזיות המוקדמות עמדו על הכנסות של 4.22 מיליארד דולר ו-23 סנט למניה. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. טבע בולטת עם פער חיובי של כ-2.5% ומנגד נובה עם פער שלילי של 5.7%.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עמדה ביום חמישי האחרון על 4.12% ותשואת האיגרת ל-2 שנים על 3.87% ביום חמישי האחרון. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו ללא שינוי. 

אג"ח מסדרה ג' של חברת האשראי החוץ בנקאי מלרן בלטה במהלך המסחר בעלייה, לאחר שהחברה דיווחה על הארכת התקופה לקיום התנאים המוקדמים להתקשרות בהסכם עם גוף מוסדי להעמדת מסגרת אשראי.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, המליץ השבוע בסקירתו להשקיע באג"ח ממשלתיות במח"מ בינוני עד ארוך, וציין כי הדירוג המומלץ באיגרות חוב קונצרניות הוא AA.

בשבוע החולף, גייס החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג בחו"ל 8 מיליארד דולר באמצעות איגרות חוב - כמעט מחצית מסך הגיוסים של מדינת ישראל בארץ ובעולם בשנת 2022 כולה. עלויות המלחמה וההאטה הכלכלית הציבו בקדמת הבמה את חטיבת המימון באגף החשכ"ל, שאמורה לממן את העמקת הגירעון החזויה ל-6.6% אחוזי תוצר בסוף השנה הנוכחית - 128 מיליארד שקל. לשם כך, מתכוונים לגייס שם לאורך השנה כ-220 מיליארד שקל. 

3. שוקי המטבעות והסחורות

במהלך המסחר ביום שישי הדולר התחזק קלות מול השקל ועמד על שער של 3.57 שקלים. מול האירו, השקל נחלש קלות.

מבנק ישראל נמסר כי גם בחודש פברואר הוא לא ביצע התערבות בשוק המט"ח. כעת יתרות המט"ח המוחזקות בידי הבנק המרכזי גדלו מעט הודות לשערוך, והיקפן 206 מיליארד דולר.

במקביל, מחיר הזהב שנמצא במגמה חיובית לאחרונה המשיך לעלות ביום שישי. בחברת Global-X העריכו השבוע שהעליות במחירי הזהב ומתכת הכסף מגיעות למרות ששינוי הסנטימנט באשר להורדת הריבית בארה"ב ובאירופה, לצד התחזקות הדולר, היו אמורים להחליש את המתכות היקרות. להערכתם, אם הראלי בסחורה זו יימשך, ייתכן שהדבר מלמד על עלייה בשנאת הסיכון.

במשך שנים הזהב הגן על המשקיעים מפני ירידות בבורסה. עכשיו המגמה השתנתה 

מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד בכ-1% ועמד במהלך המסחר בשישי על כ-82.05 דולר.

4. מאקרו

ביום חמישי התפרסמה החלטת הריבית של הבנק המרכזי של גוש האירו, ECB, וזו נותרה על כנה ברמה של 4.5%, כפי שצפו התחזיות המוקדמות.

ביום שישי פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש פברואר. 275 אלף משרות חדשות נוספו לשוק התעסוקה האמריקאי, בעוד התחזיות המוקדמות עמדו על 198 אלף משרות חדשות. הנתון הקודם עמד בינואר על 353 אלף משרות חדשות.

שיעור האבטלה עומד על 3.9%, כאשר צפי האנליסטים היה לשיעור אבטלה של 3.7%, כפי שהיה בינואר.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות של בנק מזרחי טפחות, הסביר כי כי לאחר הזינוק החריג, בחודש הקודם, תוספת המשרות במשק האמריקאי נמשכת בקצב, של 270 אלף, גבוה משמעותית מקונצנזוס האנליסטים. "מעבר לזה, בדומה למספר דוחות משוק התעסוקה בחודשים האחרונים, אפשר היה למצוא לקראת הנתון היום לא מעט ציפיות שהנה, הריבית הגבוהה תיתן את אותותיה, דרך הפעילות בשוק הנדל"ן, או סתם דרך הסנטימנט הקמעונאי, ותביא להתמתנות דרסטית בביקוש לעובדים", אומר פנינג. "על זה נוספו במהלך החודש לא מעט דיווחים חדשותיים על צמצומי כח אדם - באופן בולט בחברות טכנולוגיה כמו מטא וגוגל, אבל גם בענפי פיננסים כמו גולדמן סאקס,ואפילו ריטייל כמו נייקי ופאראמאונט. 

"למרות עובדה זו, הקונטקסט ההיסטורי, מצנן במידה מה את הנתון הנוכחי. בפרט, נזכיר כי עיתויי ניכוי העונתיות היו אחראים במידה רבה לתוספת בחודש שעבר. ועדיין, אל מול תוספת של כ-350 א' משרות בחודש הקודם, העלייה הנוכחית מרגישה כמו התמתנות ניכרת, גם אם היא נובעת מגורמים טכניים.

"ה-"חכמה המקובלת," גם על ידי הפד, גורסת כי דיי בתוספת של 100 א' משרות בחודש, במשק האמריקאי, כדי לאזן את השפעת הדמוגרפיה. בהשוואה לזה, קשה לקבוע בוודאות אם התוספת הניכרת היום מהווה סימן להמשך שוק תעסוקה 'חם' יתר על המידה, או המשך הזנב הארוך (מאוד) של היציאה מהקורונה, וחלק אינטגרלי מתהליך חזרת שוק התעסוקה לשגרה - כזה שיאזן את עצמו בשלב כזה או אחר. למרות זאת, העובדה ששיעור האבטלה דווקא מזנק, לרמה של 3.9% מסייעת לערער את התפיסה לפיה השוק נתור הדוק. כנ"ל, העובדה שקצב עליית השכר השעתי הואט במקצת, ל-4.3% ממתנת גם היא את החששות האינפלציוניים של הפד.

"במצב הנוכחי, החלטת הפד בעוד שבוע וחצי נראית כבר 'אבודה' מבחינת הסיכוי להורדת ריבית. ובהתחשב בנתונים, ספק אם נראה הורדת ריבית בארה"ב, במאי. בראייה מקומית, התפתחות כנ"ל כמובן אינה מעודדת את בנק ישראל להוריד גם את הריבית אצלנו, בתחילת אפריל. אבל תנועה לכאן או לכאן במדד פברואר, אשר יפורסם בשבוע הבא, או בשער הדולר, שהיה תנודתי לאחרונה, תהיה חשובה יותר להערכתנו".

בין נתוני המאקרו שיתפרסמו במהלך השבוע הקרוב ניתן לציין את הצמיחה בתמ"ג ביפן לרבעון הרביעי של 2023, כשהכלכלנים מצפים לצמיחה שלילית של 0.4% ביחס לשנה קודמת. באוסטרליה יתפרסם מדד אמון הצרכנים, בבריטניה נתוני תעסוקה, הייצור התעשייתי וכן הצמיחה בתמ"ג. במספר מדינות בגוש האירו יפורסמו מדדי המחירים לצרכן לחודש פברואר - גרמניה, ספרד, צרפת ואיטליה, וכן יפורסם נתון הייצור התעשייתי בגוש לחודש ינואר.

גם בארה"ב יתפרסם מדד המחירים לצרכן לפברואר, ובהמשך יפורסמו גם נתוני המכירות הקמעונאיות ונתוני אבטלה.

בבורסה בתל אביב עונת הדוחות נמשכת, ובין החברות שידווחו בשבוע הבא נמצאות חברות התקשורת פרטנר, סלקום ובזק, הבנקים דיסקונט, הבינלאומי ומזרחי טפחות וכן חברת שירותי ה-IT מטריקס. בוול סטריט יפורסמו דוחות כספיים שרובם של חברות ששנת הכספים שלהם לא חופפת לשנה הקלנדרית, ובהן חברת הטכנולוגיה אורקל המנוהלת על-ידי צפרא כץ, חברת הבנייה Lennar ורשת Dollar General.

5. תחזית

בבנק UBS מעריכים שהסביבה תומכת בהמשך מגמה חיובית בשוק המניות האמריקאי בטווח הקצר והבינוני. לדברי מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS Global Wealth Management: "למרות שתמיד יש סיכונים כלכליים ובשווקים, והעלייה החדה של נכסי סיכון עשויה להאט, אנו רואים עדויות התומכות בתחזית חיובית לטווח הקרוב והבינוני. אנו מאמינים כי אופוריית המשקיעים אינה קרובה למה שהייתה בסוף שנות ה-90 לפני התפוצצות בועת הדוט.קום".

לפי UBS, אחד ההבדלים מתקופת הבועה הוא שוק ההנפקות הראשוניות (IPO), שבסוף שנות ה-90 היה בועתי ומניות שהונפקו זינקו ביום המסחר הראשון שלהן. לעומת זאת כיום שוק ההנפקות עוד לא חזר לעצמו לאחר הגאות של 2020-2021, ומדד מניות שהונפקו נחתך בחצי משיאו ב-2021 בעוד ש"שבע המופלאות" נסחרות מעל לשיאן הקודם. "השונות בין חברות הענק לחברות קטנות וספקולטיביות לא הייתה קיימת בתקופת הדוט.קום", מציינים בבנק.

לסיכום ממליצים ב-UBS כי "עם יסודות כלכליים מוצקים ורוח גבית של בינה מלאכותית, המספקים יחד שילוב תומך, אנו ממליצים על הקצאת ליבה לחברות אמריקאיות גדולות, בתוספת מניות קטנות, שמות אירופיים איכותיים ומניות בשווקים מתעוררים".