ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן בצעד דרמטי: יודיע על הקמת נמל בעזה כדי להכניס סיוע הומניטרי מהים

צה"ל יירט רחפן שחצה מלבנון, ותקף מבנים צבאיים של חיזבאללה בדרום המדינה • זאת, לאחר שטילי נ"ט נורו למטולה ולהר דב, נזק נגרם לאחד מהבתים במושבה • 3 רקטות שוגרו לעבר שדרות, אין דיווח על נפגעים • ביידן בצעד דרמטי: יודיע על הקמת נמל בעזה לסיוע מהים • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

עדכונים שוטפים 

22:00 - צבע אדום בשדרות ובעוטף

התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות, איבים ובניר עם. מעיריית שדרות נמסר כי זוהו שיגורי שלוש רקטות לעבר העיר. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בתתומי העיר, ושתיים אחרות נפלו בשטחים פתוחים מחוץ לעיר. לא דווח על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

מוקדם יותר, סביב 21:00 הופעלה התרעה בנחל עוז. ההתרעות הללו באות כשבחלק מהיישובים התושבים כבר חזרו לגור, כמו למשל בשדרות, שם חלק מהתלמידים חזרו למוסדות הלימוד השבוע.

19:10 - ביידן בצעד דרמטי: יודיע על הקמת נמל בעזה כדי להכניס סיוע הומניטרי מהים

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להודיע בנאום מצב האומה כי הנחה את הצבא האמריקני להוביל משימת חירום להקמת נמל בעזה - במטרה לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה דרך הים, כך חשף היום גורם בכיר בממשל. "אנחנו יודעים שהסיוע לא קרוב למספיק ולא מהיר מספיק, והנשיא יבהיר הערב שכולנו צריכים לעשות יותר ושארה"ב תשתמש בכל האמצעים האפשריים ובכל הערוצים כדי להגדיל את הסיוע", אמר הגורם.

לדבריו, הפסקת אש הכרחית לצורך העברת סיוע נוסף ותלויה בהסכמה של חמאס. "אנחנו לא מחכים לישראלים, זה רגע של מנהיגות. אנחנו בונים קואליציה של מדינות למספר פתרונות", הוסיף הגורם.

לכתבה המלאה, לחצו כאן

19:08 - צה"ל תקף מבנים צבאיים ויירט רחפן נפץ של חיזבאללה

מטוסי קרב תקפו שני מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב זבקין שבדרום לבנון. מוקדם יותר, יירטו כוחות צה"ל רחפן נפץ של חיזבאללה שזוהה חוצה משטח לבנון למרחב ברעם. בנוסף, כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה שחצה מוקדם יותר משטח לבנון נפל במרחב החרמון.

18:28 - משפחות החטופים מחוץ לקריה: שקבינט המלחמה ייפגש איתנו

בשעה בה מתכנס קבינט המלחמה, משפחות החטופים מוחות מחוץ לקריה בתל אביב. המשפחות חסמו את דרך בגין למספר דקות, שבהן ספרו ביחד את מספר הימים שעברו מאז יקיריהם מוחזקים במנהרות חמאס. המשפחות דורשות להיפגש עם קבינט המלחמה בהקדם האפשרי, על מנת להתעדכן במו"מ המתקיים בימים אלה. "אנחנו לא ישנים, לא אוכלים, עייפים, חרדים ומותשים ובעיקר חסרי אונים. אנחנו קוראים לקבינט המלחמה - שבו איתנו בהקדם האפשרי. אל תתעלמו מאיתנו".

18:00 - לוחמי מגלן, אגוז ושייטת 13 ממשיכים לפעול בח'אן יונס

לוחמי יחידות מגלן ואגוז, תחת עוצבת הקומנדו ושייטת 13, ממשיכים בפשיטות על שכונת חמד, בח'אן יונס. שכונה עם מגדלים רבי קומות. בשיתוף פעולה, פעלו לוחמי יחידת מגלן ושייטת 13 בפשיטות רגליות, חשאיות ומדויקות, וכך איתרו עשרות אמצעי לחימה במקומות מחבוא. במהלך הלחימה, הכוחות חיסלו מחבלים רבים בהיתקלויות, במארבי צלפים ובהכוונת אש מהאוויר. בנוסף, שני מחבלי חמאס חמושים נכנעו לעבר הכוחות והועברו להמשך חקירה.

17:19 - בפעם השלישית השבוע: צבא ארה"ב הצניח לרצועת עזה סיוע הומניטרי

בפעם השלישית השבוע: צבא ארצות הברית הודיע שהצניח לרצועת עזה סיוע הומניטרי. מטוסים אמריקנים וירדנים הטילו לצפון הרצועה כ-38 אלף מנות מזון.

16:59 - חיזבאללה שיגר טילי נ"ט לעבר מטולה והר דב

מחבלי חיזבאללה שיגרו שני טילי נ"ט לעבר המושבה מטולה. נגרם נזק לבתים, אין נפגעים. במקביל זוהה שיגור אחד לכיוון הר דב. אין נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות צה"ל משיבים באש לשני המקרים.

16:40 - נתניהו: "צה"ל יפעל בכל מעוזי חמאס בעזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך טקס סיום קורס קצינים כי "צה"ל ימשיך ללחום בכל מעוזי חמאס בעזה, זה כולל את רפיח. מי שאומר לנו לא לפעול ברפיח - אומר לנו להפסיד במלחמה וזה לא יקרה". הוא הוסיף כי "אני אומר לעולם: כשאנחנו מנצחים את מרצחי ה-7 באוקטובר, אנחנו מונעים את ה-11 בספטמבר הבא. לכן אתם חייבים לעמוד לצד ישראל ומאחורי צה"ל".

16:24 גלנט על התחקיר בצבא: "נחוץ להפקת לקחים"

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לתחקיר הפנימי שהחל בצה"ל וגיבה את הרמטכ"ל. "אני תומך ונותן גיבוי מלא לרמטכ"ל הרצי הלוי על הובלת תהליך ההתחדשות, ושיבוץ הקצינים במערכים השונים, לצד תהליך התחקור הפנימי, הנחוץ להפקת הלקחים ולתפקוד צה"ל בכל משימותיו", אמר בנאום בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. "המלחמה הזו הוכיחה לכולנו שמפקדי צה"ל הם מפקדים אמיצי לב, נחושים ודבקים במשימתם. ברוח זו, נמשיך לבנות את צה"ל, ונציב בכל המערכים מפקדים אשר תכונות אלו מייצגות את דמותם ודרכם".

"גם בשעת מלחמה, צה"ל זקוק להתחדשות ולהמשכיות - נעשה זאת תוך תעדוף מוחלט של הערכים המרכזיים המהווים את מצפן הפעולה של מפקדי צה"ל - אומץ לב, דוגמה אישית, יוזמה, התקפיות, נחישות ורוח קרב", הוסיף שר הביטחון. כמו כן, הוסיף גלנט עקיצה לראש הממשלה נתניהו: "יכולת להוביל טמונה גם בהפנמה שנשיאה באחריות היא מקור הסמכות".

15:45 - צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו שני מבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה באזור עיתרון ובאזור עייתא א-שעב. אתמול בשעות הערב הותקף מבנה צבאי של הארגון באזור אל-מטמורה וכן עמדת תצפית של חיזבאללה באל-ג'יבין.

בתגובה לשיגורים האחרונים מלבנון באזור ראש הנקרה ובגליל העליון - צה"ל תקף בירי ארטילרי את מקורות הירי.

15:10 - גורם מדיני מכחיש את הדיווח לפיו ישראל הציבה דד-ליין לחיזבאללה: "דיווחים שמגיעים מגורמים לא מוסמכים"

גורם מדיני: "הדיווחים על דד-ליין כביכול שהציבה ישראל לחיזבאללה אינם נכונים ומגיעים מגורמים שאינם מוסמכים לנהל את השיח למציאת פתרון בצפון". 

14:51 - אזעקות הופעלו בגליל המערבי

עשרה שיגורים זוהו מלבנון.

12:32 - המגעים לעסקת חטופים - חמאס בהצהרה רשמית: המשלחת שלנו עזבה את קהיר לקיום התייעצויות

ארגון הטרור חמאס הודיע כי סבב המשא-ומתן בקהיר להפסקת האש הסתיים ללא הגעה להסכם, וכי משלחתו שבה להתייעצות עם ההנהגה. זאת, למרות שהמתווכים ניסו לגשר על הפערים. לדבריו, ישראל סירבה לבקשת חמאס להפסקת אש קבועה, נסיגת צה"ל מרצועת עזה ושיבת העקורים ללא תנאים. המשא-ומתן לעסקה ולהפסקת אש יתחדש בשבוע הבא.

12:21 - ראש השב"כ ושר הפנים נפגשו עם ראשי רשויות בחברה הערבית להרגעת הרוחות בחודש הרמדאן

פרסום ראשון: בישיבה החריגה שיזמו שר הפנים משה ארבל וראש השב"כ רונן בר, השתתפו ראשי רשויות מרכזיות בחברה הערבית במטרה לדון בדרכי הרגעת הרוחות והגברת האיפוק בחודש הרמדאן, בצל המתיחות שנוצרה בעקבות הצהרותיו של השר איתמר בן גביר לאחרונה.

ראשי רשויות הביעו את דאגתם בפני שר הפנים וראש השב"כ שבן גביר ינסה במהלך החודש הקדוש להתגרות בציבור הערבי דרך הצהרות מקוממות בעניין מסגד אל-אקצא, ואף הציגו את המאמצים שלהם מתחילת המלחמה לעודד שיח של שותפות בין ערבים ויהודים. 

12:16 - אזעקות בגליל העליון

התרעות הופעלו בקיבוץ דן, בשאר ישוב ובדפנה. 

 12:00 - דיווח באיראן: הרוגים בפיצוץ בבית זיקוק בדרום המדינה 

סוכנות הידיעות האיראנית IRNA דיווחה על "מספר הרוגים" בפיצוץ שהתרחש בבית זיקוק בבנדר עבאס שבדרום המדינה. לידיעה המלאה

11:35 - מחסום כרם שלום נחסם לתנועת משאיות הסיוע לרצועה

פעילים מתנועת צו 9 ובני משפחות חטופים חסמו את מעבר כרם שלום לתנועת משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה.

10:53 - אזעקות הופעלו בראש הנקרה

שלוש התרעות על ירי טילים נשמעו בעיר בתוך שתי דקות.

09:23 - דיווח בלבנון: ישראל הציבה אולטימטום - הסכם מדיני עד 15 במרץ או מלחמה

בצל המטח בכבד השבוע ליישובי הצפון, סגנו של חסן נסראללה הבהיר: "90% שלא תהיה מלחמה כוללת, אבל אנחנו מוכנים אליה". לידיעה המלאה

08:10 - דיווח: ממשל ביידן שוקל למנוע מישראל שימוש בנשק אמריקאי במבצע ברפיח 

ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקאי אם תתקוף אזורים המאוכלסים בצפיפות ברצועת עזה - כך דווח הלילה ב"וושינגטון פוסט". על-פי הדיווח של הפרשן הבכיר דיוויד איגנשיוס, ביידן ובכירי ממשלו טרם קיבלו כל החלטות על הצבת תנאים כאלה לישראל, אך עצם העובדה שהם דנים בכך, מראה עד כמה מודאגים בממשל מהמשבר ברצועה, ואת המחלוקות הגדולות בין וושינגטון וירושלים. לידיעה המלאה

06:43 - משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקאית נפגשו עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן

במהלך הלילה נפגשו משפחות חטופים בעלי אזרחות ארה"ב עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן. בהודעה מטעם המשפחות, נמסר כי הן הביעו הערכה למחויבות הבלתי מעורערת של הממשל להשיג עסקה שתביא הביתה את כל 134 החטופים, בהם 8 אמריקאים, שעדיין מוחזקים בשבי חמאס.

עם זאת, המשפחות הביעו תסכול מהתעכבות המשא-ומתן, ודחקו בממשל להמשיך לעבוד עם קטר, מצרים, ישראל ובעלות ברית אחרות באזור כדי ללחוץ על חמאס להסכים להפסקת אש, והדגישו כי אין די בשום דבר מלבד שחרור מוחלט של כלל החטופים.

זו הייתה הפגישה השישית של המשפחות עם סאליבן, ובהודעה נכתב כי והמשפחות ימשיכו לשמור על קשר הדוק איתו עד שחמאס יסכים לעסקה שתשחרר את כל החטופים. 

04:46 - שר החוץ של סין: אין תירוץ להרג של אזרחים, יש לשחרר את כל ה"עצורים"

שר החוץ הסיני התייחס למלחמה בעזה: "אין תירוץ להרג של אזרחים, יש לשחרר את כל ה'עצורים'". עוד הוא אמר כי סין תומכת בחברות מלאה של הפלסטינים באו"ם וקוראת לוועידת שלום גדולה וסמכותית יותר: "אנו קוראים לפלסטינים לישראל לחדש את שיחות השלום בהקדם האפשרי. נמשיך לעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי להחזיר את השלום ולהציל חיים"

04:04 - סנטקום: תקפנו שני כטב"מים בתימן

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ביצע תקיפות נגד שני כטב"מים באזור הנשלט על-ידי החות'ים בתימן. לפי הצהרתו, הכטב"מים היוו איום מיידי על ספינות סחר ועל ספינות חיל הים האמריקאי באזור.

03:24 - לאחר הפגישה עם גנץ: שר החוץ הבריטי קמרון ייפגש עם מקבילתו הגרמנית

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, ייוועד היום בברלין עם אנאלה בארבוק, שרת החוץ הגרמנית. אחרי שנפגש אמש עם השר בני גנץ בלונדון, ידון קמרון עם בארבוק במאמצים להכנסת סיוע הומניטרי נוסף לעזה.

00:10 - בסנטקום התייחסו לתקיפת אוניית המשא אמש, שבה נהרגו שלושה בני אדם

 פיקוד המרכז של צבא ארה"ב התייחס בהצהרה למתקפת החות'ים על אוניית המשא M/V True Confidence אתמול בצהריים. התקיפה נעשתה בזמן שהאונייה עברה במפרץ עדן, ובאמצעות טיל בליסטי נגד ספינות שנורה מאזורים שבשליטת החות'ים בתימן. הטיל פגע בכלי השיט, והצוות דיווח על 3 הרוגים ולפחות 4 פצועים - מתוכם 3 במצב אנוש. הצוות אף דיווח על נזק משמעותי שנגרם לאונייה.

עוד נמסר מסנטקום כי הצוות נטש את כלי השיט, וספינות מלחמה של הקואליציה הגיבו ומבצעות הערכת מצב. זהו הטיל הבליסטי החמישי שירו החות'ים ביומיים האחרונים.  

22:45 - דיווח ב"וושינגטון פוסט": מתחילת המלחמה ארה"ב העבירה לישראל בחשאי יותר מ-100 עסקאות נשק - שלא הוצגו לאישור הקונגרס

לפי הדיווח בעיתון, רק שתי עסקאות נשק לישראל הוצגו בקונגרס - תחמושת לטנקים בשווי 106 מיליון דולר ורכיבים לפגזי ארטילריה 155 מ"מ בשווי 147.5 מיליון דולר, שגררו ביקורת רבה. יתר התחמושת שעברה לישראל ביותר מ-100 עסקאות נשלחה ללא פיקוח של המחוקקים, דבר שעלול להגביר כעת את הביקורת על ממשל ביידן.

עוד הוסיף העיתון כי העסקאות לא הוצגו לאישור הקונגרס, מכיוון שהיו מתחת לערך הכספי המינימלי המחייב עדכון רשמי.

22:25 - שני שיגורים זוהו משטח סוריה לכיוון מרכז רמת הגולן

בשעה האחרונה זוהו שני שיגורים של רקטות משטח סוריה לכיוון מרכז רמת הגולן. לא הופעלה התרעה, ואין דיווח על נזק או על נפגעים. צה"ל הגיב בארטילריה. 

20:30 - סמ"ר דויד ששון, לוחם יחידת עוקץ בן 21 מגנות הדר, נפל בקרב בדרום רצועת עזה

דובר צה"ל התיר לפרסם את שמו של סמ"ר דויד ששון (21) מגנות הדר, לוחם ביחידת עוקץ, שנהרג בפיצוץ מטען במסגרת היתקלות עם מחבלים בדרום הרצועה. באותו הקרב נפצעו שלושה לוחמים מחטיבת הקומנדו ושני לוחמים מעוקץ באורח קשה, ושבעה לוחמים נוספים נפצעו באורחים שונים.

הכוח של סמ"ר ששון ז"ל יצא לסרוק שורת מבנים בשכונת חמד שבצפון-מערב ח'אן יונס, ובכניסה לאחד מהם נתקל בחוליית מחבלים ובמטען. הכוח הספיק להסתער על החוליה - חלק מהמחבלים חוסלו, ואחרים נמלטו. 

19:57 - הרמטכ"ל במסר לחרדים: "הדרך להבטיח שקורבן הנופלים לא היה לשווא - ללבוש מדים"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם הערב בטקס סיום קורס חובלים. ברקע הסערה סביב חוק הגיוס והדרישה הציבורית לשיוויון בנטל, העביר הרמטכ"ל מסר לחרדים, כשאמר: "הדרך להבטיח שקורבן הנופלים לא היה לשווא - ללבוש מדים". 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12