יזמות | בלעדי

האתר הממשלתי החדש שקורא ליזמים להציע פתרונות לאתגרי המדינה

אגף החשב הכללי השיק את אתר "זירת האתגרים", שנועד לחבר בין יזמים למשרדי הממשלה ללא צורך במכרזים, ולהגדיל את נגישות השיח ביניהם • בין היתר, האתר משקף את אחת המסקנות מהפער בין התגובה המהירה של החברה האזרחית לאסון ה־7 באוקטובר, להתנהלות האיטית של משרדי הממשלה

שיטפון באזור חיפה, נובמבר 2020. אחת הבעיות הפתוחות המופיעות בזירת האתגרים / צילום: חילוץ והצלה
שיטפון באזור חיפה, נובמבר 2020. אחת הבעיות הפתוחות המופיעות בזירת האתגרים / צילום: חילוץ והצלה

החשב הכללי במשרד האוצר החל להפיץ את "זירת האתגרים", שנועדה לחבר בין משרדי ממשלה לבין יזמים, ללא צורך במכרזים מסורבלים ומוגדרים היטב. זו אחת המסקנות מהפער בין התגובה המהירה של היזמים והחברה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר והקשיים האזרחיים שנלוו אליו, לעומת ההתנהלות האיטית והקשיחה יותר של משרדי הממשלה. כעת, הם קוראים ליזמים להציע את מרכולתם בפתרונות לעבודת הממשלה, ולמשרדי הממשלה להציף את האתגרים העומדים בפניהם. "זה גם עניין של שוויון הזדמנויות", אומרים באגף החשב הכללי.

היום יתקיים סבב בחירות נוסף ב-35 רשויות מקומיות. איך זה יעבוד? 
דיווח: רכש ביטחוני דרמטי של אזרבייג'ן מישראל 

"כשמשרדים רוצים לקבל מידע לקראת רכש שהם לא מכירים, הם פשוט מגגלים או פונים לספקים מוכרים. רק מה שזמין ומוכר להם - זה מה שיש", אומרים גורמים באגף החשב הכללי באוצר. "משרדי הממשלה אפילו לא תמיד מודעים למה שיש בשוק. כתבו מסמכים מסורבלים אחרי יעוץ משפטי, פרסמו באתר מנהל הרכש - וקיבלו תשובות באימייל". ואכן, אחת הבעיות בשיטת הרכש של משרדי הממשלה בישראל, היא שיזמים שנמצאים כבר בתוך מינהל הרכש הממשלתי מקבלים את ההזדמנויות, בעוד שסטארט־אפים קטנים וחדשים, שייתכן שיש להם את הפתרון המושלם - לא יובאו לידיעת מקבלי ההחלטות.

זו אחת הסיבות שהחשב הכללי באוצר, שתחתיו נמצא מינהל הרכש הממשלתי, פתח לאחרונה את "זירת האתגרים". באתר ייעודי זה, משרדי הממשלה יכולים לפרסם "אתגרים" בפניהם הם עומדים, ולבקש מידע על שירותים ומוצרים פוטנציאליים מכל יזם שהוא. בנוסף, היזמים עצמם יכולים לפרסם בו פתרונות אפשריים מיוזמתם, שאולי משרדי הממשלה אפילו לא חשבו לחפש. בצורה כזאת, מקווים בחשב הכללי שמשרדי הממשלה יוכלו להגיע לפתרונות טובים יותר, ושתהליך הרכש הממשלתי יהפוך לפתוח ושוויוני יותר.

ניתן להיכנס ל"זירת האתגרים" של אגף החשב הכללי באמצעות לחיצה כאן

"השיטה המקובלת לרכש היא מכרזים, כמובן", מסבירים בחשב הכללי. "במכרז יש דרישות מוגדרות היטב. אם משרד ממשלתי רוצה לקנות כיסא, הוא יודע להגדיר אותו. אבל אם אני צריך שירותי אבטחה טכנולוגיים, ואני לא מכיר את הדרישות או מה רלוונטי, איך אפשר לנסח את זה במכרז? אם אני לא יודע מה מומחים אומרים, מה מקובל בשוק ומה ריאלי לבקש. אחרת, המשרד לא יקבל את המענה הכי איכותי, או יפסיד כלכלית לעומת אפשרויות אחרות, או אפילו לא יקבל מענים בכלל, כי ספקים יגידו - אין דבר כזה. אם לא נדע מה האפשרויות, לא נדע איך לבחור נכון".

הפתרון בעיניהם הוא תהליך RFI, בקשת מידע, שייעשה דרך האתר, ויאפשר לבחון את המצב בשטח ולקבל הצעות בלתי-אמצעיות מכלל השוק. "זה מאפשר לקבל מידע בצורה פשוטה, ולנהל שיח ברמה גבוהה יותר בין משרדי הממשלה", אומרים בחשב הכללי. לדבריהם, "יש פה עניין של שוויון הזדמנויות. יש ספקים קבועים של הממשלה שמכירים את הממשלה והממשלה מכירה אותם, ורוצים להרחיב את מגוון ההצעות לכלל השוק. מי שבעיקר נפגע זה ספקים קטנים וחדשניים, שלא בהכרח יש להם תקשורת כזאת מול הממשלה".

"משרדי הממשלה יצטרכו ללמוד לדבר בשפה חדשה"

כרגע, האתר עדיין קטן ויש בו שלושה אתגרים בלבד: שירותי דואר תחת הרגולציה החדשה, פעילות חינוכית מקדמת חקלאות ומערכת לחיזוי שיטפונות. נראה גם שעדיין אין מענים מצד יזמים לתחומים אלה. אך בחשב הכללי אומרים שעד כה, האתר היה ב"הרצה שקטה", כדי לבדוק את תקינותו ולוודא שהכל מוכן. החל מהיום, יופץ האתר לכלל הספקים הממשלתיים, לקהילות טכנולוגיות ולסטארט-אפים, לרבות דרך התקשורת.

"זה ידרוש ממשרדי הממשלה לדבר בשפה חדשה", אומרים בחשב הכללי. "היום, הם רגילים לפנות דרך מינהל הרכש לקבוצה מצומצמת יחסית של חברות ודרך מכרזים מוגדרים היטב. אנחנו רוצים שהם ינסחו את הבעיות בצורה רחבה יותר, כדי לתת לשוק הזדמנות להציע פתרונות יצירתיים".

התהליך גם יאפשר למשרדי הממשלה להעביר כסף בצורה קלה יותר ל"פיילוטים" מול אותם יזמים, כדי לבחון בפועל הצעות ולראות מה מתאים ועונה על הצרכים שמשרדי הממשלה מגדירים. כרגע, אין גבול קשיח לכספים שאפשר להעביר בצורה כזאת, אך בחשב הכללי אומרים שכלל התהליכים יהיו תחת פיקוח מינהל הרכש, כדי למנוע ניצול לרעה ועקיפת חוק המכרזים. "נניח שאני רוצה פתרון לכיבוי שריפות. ההתנסות תהיה דרך זירת האתגרים, אבל הרכש המסיבי יעשה דרך מכרז מסודר".

כאמור, האתר משקף גם את אחת המסקנות מהפער בין התגובה המהירה של היזמים וארגוני החברה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר, לעומת הפעולה האיטית יותר של משרדי הממשלה. "האתר מאפשר לבוא בתור ספק ולהגיד, למשל: 'יש לי פתרון למיצוי זכויות לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה'; זאת, בנוסף להליכה ב'דרך המלך' של מכרזים דרך מינהל הרכש", אומרים בחשב הכללי.

כעת, האתגר הגדול בזירת האתגרים הוא להכניס אליה משתמשים: "צריך לראות כמה אנשים ייכנסו בפועל, כמה תהליכים באמת מתרחשים מההתחלה עד הסוף וכמובן - עד כמה המענים שהתקבלו היו איכותיים", אומרים בחשב הכללי. "כמובן שנלמד 'על הדרך', בהתאם לצרכים בשטח. אבל בסופו של דבר, המטרה הראשית היא להגדיל את הנגישות של היזמים לממשלה. בטוח יהיו גם התפתחויות ושיפורים בהמשך. וכמובן - יש כאן שפה חדשה עבור משרדי הממשלה. הם צריכים ללמוד להגדיר את הצרכים שלהם בצורה נכונה; זה דורש מהם יציאה מאזור הנוחות וזה יהיה מאתגר. כל הזזה של הגבינה היא לא פשוטה, במיוחד בתהליכים חדשניים".