מדיניות | שאלות ותשובות

ראש הממשלה נתניהו שוב הבטיח קרקעות לחיילים משוחררים. איפה החסמים?

כבר היום ניתנות הנחות של עד 100 אלף שקל לרוכשי קרקע לבית צמוד קרקע בנגב ובגליל • אלא שמינואר 2023 ועד היום נסגרו מכרזים להקמת 1,437 יח"ד צמודות קרקע בלבד בסך־הכול • מהי התוכנית החדשה, והאם יש לה היתכנות?

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל
חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בשבוע שעבר כי הוא מקדם תגמול עבור חיילים משוחררים, כך שיקבלו הנחות על קרקע באזורי עדיפות לאומית בנגב ובגליל. "אני מכין חוק שיתגמל יוצאי צבא באופן דרמטי על ידי מתן הנחות עצומות על קרקעות בגליל ובנגב באזורי עדיפות לאומית", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים, והוסיף: "חייל משוחרר יקבל על הקרקע הנחה של 90% ולוחם קרבי משוחרר יקבל הנחה עד 95%, כמעט בחינם. הלוחמים הגיבורים שלנו הרוויחו את זה בזכות. הם הגנו על הבית ועכשיו הם יקבלו קרקע לבנות עליה בית". 

האוצר מתכנן הטבת מס דרמטית לרכישת דירה. מי יוכל ליהנות ממנה?
יותר מכל אזור בעיר: מחירי המשרדים בתל אביב צונחים - בעיקר בציר הזה

התקשורת סערה, משום שמדובר בהצעה שנתניהו כבר קידם בעבר והובילה להנחות לקבוצה קטנה של משרתי מילואים בבנייה של צמודי קרקע. בניסיון להבין את ההצעה המתגבשת של נתניהו, פנינו למשרדים הרלוונטיים - משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה ודובריו הפוליטיים של ראש הממשלה, שלא היו מוכנים להתייחס לפנייה. גורמים בענף מעריכים שהרחבתה, אם בכלל תקודם, לא תוביל לסיוע משמעותי ובוודאי שלא לכלל המשוחררים מהצבא ולאנשי המילואים בגלל מיעוט קרקעות הניתנות לשיווק.

מה ההטבות שניתנות כיום למשרתי המילואים ברכישת קרקעות?

חיילי מילואים בעבר או בהווה כבר זכאים להטבה חד־פעמית של עד 100 אלף שקל לבנייה צמודת קרקע, בתים בודדים, דו־משפחתיים וארבע־משפחתיים. ברמ"י מפרטים כי ההטבה ניתנת עבור חיילי מילואים ששירתו שש שנים לפחות וצברו 80 ימי מילואים החל משנת 2000 בתקופה זו (אין הכרח שבכל שנה בתקופה זו שירת במילואים). המימוש ניתן עד שש שנים מיום שחרור משירות המילואים.

באתר רמ"י מציינים ששיעור ההנחה באזורי עדיפות לאומית א' סמוכי הגדר יקבלו עד 35% הנחה ובאזורי עדיפות לאומית ב' שיעור ההנחה עד 20% - כל זה עד לתקרה של 100 אלף שקל. יישובים באזורי עדיפות לאומית ב' כוללים למשל את היישובים הקהילתיים ביישובי שגב (משגב), ערים, יישובים וקיבוצים בעמק יזרעאל, הגלבוע והכינרת. באזורים שאינם אזורי עדיפות לאומית ניתנת הנחה של עד 10% ובתקרה של 100 אלף שקל.

הטבות למשרתי המילואים וכוחות הביטחון כיום

עד 100 אלף שקל הטבה לקרקע לצמודי קרקע, בהתאם למיקום
מינואר 2023 ועד היום, שווקו במכרזים קרקעות להקמת 1,437 יח"ד צמודי קרקע
ביישובי הגדר לא משלמים על הקרקע ויש סבסוד על עלויות הפיתוח

במכרזים פומביים לבנייה נמוכה ההנחה לחיילי המילואים היא 15% ועד 100 אלף שקל לא כולל מע"מ. בקרקעות שמשווקות בפטור היא ניתנת במחיר אפס.

למי שחושב שאפשר לעשות "סיבוב" על הקרקע, כלומר לקנות אותה בלי לבנות ולחכות שהערך יעלה, נזכיר שברוב המכרזים של רמ"י יש מגבלה לזמן הבנייה. (בדרך כלל שלוש־ארבע שנים מהמכרז) או התחייבות לא למכור את הקרקע במשך כמה שנים.

מה ההטבות הצפויות ועל מי הן ישפיעו?

לפי דברי נתניהו יורחבו ההטבות לקרקעות להנחה של עד 95% באזורי עדיפות לאומית בנגב ובגליל. אלא שלא ברור מה יהיה היקף הביקוש למגרשים הללו, וגם לא ברור מה יהיה ההיצע: לפי אתר רמ"י, מינואר 2023 ועד היום נסגרו מכרזים להקמת 1,437 יח"ד צמודות קרקע בסך־הכול. חסם נוסף הם תהליכי הקבלה ליישובים הקהילתיים - אלה היישובים שבהם יש קרקעות בפטור ממכרז.

יש לציין כי ביישובי העדיפות הלאומית סמוכי הגדר ישנם מקרים שממילא מחיר הקרקע הוא 0. באזורי עדיפות לאומית הסמוכים לגבול ההקצאות בפטור ממכרז הקרקע ניתנת לא עלות כלל ויש לשלם את עלויות הפיתוח. ביישובים שאינם שייכים למרחב הכפרי, ישנם מכרזים בשיטת 'הרשמה והגרלה' בהקצאות לקרקעות ביישובי עדיפות לאומית, שמיועדים לבני המקום, מילואים ונכים וגם בהם הקרקע היא ללא עלות ומשלמים רק את עלויות הפיתוח. מכרז כזה נסגר ביישוב שלומי עבור 98 יח"ד, בדצמבר האחרון. בנוסף ישנם מכרזים 'רגילים' שבהם כל המרבה במחיר לקרקע, גם ביישובי עדיפות לאומית וצמודי הגדר כמו המכרז הפומבי שנסגר בינואר האחרון ביישוב שלומי להקמת 138 יח"ד שנסגר בהצלחה במהלך המלחמה.

גורמים בענף אומרים לגלובס שאם הכוונה רק להנחות בקרקע בלבד זה ישפיע בעיקר על היישובים היותר מבוקשים שאינם סמוכי גדר, שבהם ערכי קרקע גבוהים, כמו יישובי משגב. "אם יתנו שם הנחה של 90% מערך הקרקע זה יהיה משמעותי. אך ביישובים שליד הגבולות בהם ממילא לא גובים תשלום על הקרקע - זה לא רלוונטי".

מה לגבי תשלומי הפיתוח?

אסנת קמחי, סמנכ"לית מנהל ענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון, מסבירה: "ישנן ארבע קבוצות של יישובים בעדיפות לאומית. העדיפות הכי גבוהה, שבה נדרשים הכי הרבה תקציבי מדינה, היא קבוצה א'1, שבה נכללים כל היישובים בטווח 0־7 קילומטרים מגבול עזה, ו־0־2 קילומטרים מגבול הצפון. בקבוצה הזו מקבלים 70% סבסוד פיתוח.

"במגרשים צמודי קרקע הסבסוד עד 50% ולא יותר מסכם קבוע לפי השיפוע של האתר".

ממשרד הבינוי הוסיפו כי ישנו סבסוד פיתוח גם ביישובים סמוכי הגדר שאינם כפריים, "הכל לפי החלטת עדיפות לאומית. שקובעת גובה הסבסוד ליישובים עירוניים". בשורה התחתונה, קשה לדעת מראש מה יהיה גובה הסבסוד של הוצאות הפיתוח.

אילו הטבות נוספות ניתנות למשרתי המילואים בתחום הדיור?

דיור בהנחה: לראשונה הוגרלו דירות בעדיפות למשרתי המילואים במסגרת התוכנית הממשלתית להגרלת דירות בהנחה, שנפתחה בסוף חודש דצמבר, ובה הוגרלו 6,816 יח"ד. בהגרלה זו הוקצו לראשונה כ־10% מהדירות עבור חיילים וחיילות.

השבוע החלו לעדכן את הזוכים בהגרלה, מהם כ־500 חיילי מילואים. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי זכו בסך־הכול 500 בגלל סדר העדיפות בהגרלות: קודם מבוצעת ההגרלה בעדיפות לנכים שנרשמו, לאחריה לבני המקום, לאחריהם משרתי מילואים ולבסוף כל שאר הנרשמים. עוד נמסר כי פועלים להחלת עדיפות זאת גם בהגרלות דירות להשכרה ארוכת טווח.

ארנונה: בחלק מהרשויות המקומיות יש הטבה של עד 5% בתשלום הארנונה למשרתי מילואים פעילים, בכפוף לשיקול דעת הרשות המקומית.

הטבות במשכנתה המסובסדת: משרתי מילואים פעילים במשך שש שנים בעלי תעודת זכאות למשכנתה ממשרד הבינוי והשיכון, יכולים לקבל תוספת של עד 10% לסכום המשכנתה. התוספת הניתנת היא בשיעור של 0.5% מהמשכנתה הבסיסית לכל 15 ימי שירות. התוספת המינימלית הנה 2% ועד 10% כאמור.