ענק הטכנולוגיה שהוביל את החברה שלו מתא כלא בגודל 6.5 מ"ר

האיש העשיר ביותר בדרום קוריאה חופשי מבעיות משפטיות דחופות בפעם הראשונה מזה עשר שנים • מה השלב הבא לסמסונג?

לי ג'יי־יונג, יו''ר סמסונג, מגיע לבית המשפט בסיאול / צילום: ap, Ahn Young-joon
לי ג'יי־יונג, יו''ר סמסונג, מגיע לבית המשפט בסיאול / צילום: ap, Ahn Young-joon

יו"ר סמסונג אלקטרוניקה, לי ג'יי-יונג, הורשע במתן שוחד לנשיא קוריאה הדרומית לשעבר. הוא הואשם בהרצת מניות ובתרמית חשבונאית, בגלל מיזוג בעבר בין שתי חברות בנות של סמסונג, והוא הואשם גם בשימוש לא חוקי בחומר ההרדמה פרופופול. על ההרשעה בשוחד ריצה בערך 560 ימים מאחורי סורגים, בשתי תקופות שונות בעשור האחרון, אך המשיך להוביל את ענקית האלקטרוניקה בתקופה זו.

בתים בעלות של 55 מיליון דולר: פורטפוליו הנדל"ן של מנכ"ל אנבידיה 
סערה בפורמולה 1 מציפה את מעורבות המפרציות בענף שמגלגל מיליארדים 

כעת, בנקודת זמן נדירה מבחינת מנהיג סמסונג, הוא לא ניצב בפני האשמה פלילית משום סוג.

לי, בן 55, הוא האיש העשיר ביותר בקוריאה הדרומית וסלב מבוקש במדינה. התקשורת המקומית עוקבת מקרוב אחרי כל צעד שלו. אפודה מרופדת שצולם לובש בשדה התעופה, ושמיוצרת על ידי המותג Beanpole שבבעלות סמסונג, נמכרה באינטרנט במהירות, עד שהמלאי אזל.

קוריאנים שמו לב לבחירת מסגרות המשקפיים שלו (המותג האוסטרי Silhouette), ונהרו לרכוש גם את שפתון הלחות שלי נראה משתמש בו בזמן שימוע מצולם בפרלמנט (המותג האמריקאי Softlips). מאוחר יותר, תוכניותיה של בתו לעבור התמחות קיץ בעמותה בשיקגו הפכו לחדשות ברמה לאומית.

בית משפט בסיאול זיכה אותו החודש מההאשמות התלויות האחרונות, בהרצת מניות ובתרמית חשבונאית. התובעים ערערו, אבל אפילו אם הערכאה הגבוהה יותר תגיע למסקנה אחרת, הסיכויים שיחזור לכלא נמוכים, כך לדברי מומחים משפטיים. לי אמר שהוא חף מפשע מכל ההאשמות הפיננסיות, וקיבל חנינה על ההאשמה בשוחד ב-2022. הוא שילם קנס לסגירת אישומי הסמים ב-2021.

דוברת של סמסונג אלקטרוניקה סירבה להגיב, או לדאוג שלי יהיה זמין לריאיון לכתבה זו.

כשאביו, מנהל עיקש ושאפתן שהיה לאגדה בסמסונג, נפל למשכב ב-2014, נראה היה שלי מוכן להרים את סמסונג לגבהים חדשים. הוא הוכן מגיל צעיר להוביל את הקונגלומרט העסקי הגדול ביותר בקוריאה הדרומית, ואת יהלום הכתר שלו, סמסונג אלקטרוניקה, היצרנית הגדולה בעולם של שבבי זיכרון, ושחקנית דומיננטית בתחום הטלפונים החכמים והטלוויזיות. הוא למד מנהל עסקים בהארוורד, מדבר יפנית ואנגלית באופן שוטף, וכשהוא נמצא במערב הוא מעדיף להיקרא בגרסה של שמו הנוחה לאוזן מערבית: Jay Y.

ביקורי מנהלים בכלא

אבל בשונה מהתוכניות, המנהלים הבכירים בסמסונג ביקרו אותו בקביעות בכלא בסיאול, שם ריצה את עונשו על ההרשעה בשוחד, בתא בגודל כ-6.5 מ"ר, בערך חצי מהגודל של מקום חניה סטנדרטי בארה"ב. היו לו מזרן מתקפל, שולחן, כיסא, כיור, אסלה וטלוויזיה (תוצרת LG, יריבתה של סמסונג).

אחרי שסיים לרצות את עונשו, המשיכו הצרות המשפטיות של לי. בשלוש השנים וחצי האחרונות פחות או יותר, הוא הופיע בבית המשפט אחת לשבוע, בגלל תביעה על אישומים הקשורים למיזוג בין שתי חברות בנות של סמסונג ב-2015.

העסקים בסמסונג מנוהלים על ידי מנכ"לים ומנהלים בכירים, אבל לי הוא הבוס העליון, הקובע את האסטרטגיה של החברה ומאשר החלטות גדולות.

כעת, כשהוא יכול להתמקד בעסקים במשרה מלאה, סמסונג אלקטרוניקה, שלה מקדיש לי את רוב זמנו, בדיוק פרסמה את הרווחים השנתיים הגרועים ביותר שלה בעשור האחרון, כחלק מהנסיגה בענף הפעילות המרכזי שלה, שבבי הזיכרון, ושינוי סדרים בתעשיית המעבדים בעולם.

אפל זה עתה עקפה את סמסונג כיצרנית הטלפונים הראשונה בעולם, על פי כמות המשלוחים.

החברה SK Hynix מיהרה וחתמה על שיתוף פעולה עם אנבידיה בייצור שבבי זיכרון ייחודיים המניעים מערכות של אינטליגנציה מלאכותית. החברה הטאייוואנית לייצור מעבדים TSMC הגדילה את המעמד המוביל שלה כיצרנית שבבים בקבלנות. סמסונג לא ביצעה רכישה משמעותית כבר שבע שנים.

לאחרונה, כמה ימים לאחר הזיכוי שלו, ביקר לי במפעל סוללות של Samsung SDI במלזיה. הוא ביקש מהעובדים לא להתמקד בביצועים בטווח הזמן הקצר. הוא רצה השקעות נועזות ושינוי. "אסור לנו לפחד מקשיים", אמר.

העלייה של לי לפסגת הכוח בסמסונג מעולם לא הוטלה בספק. המינוי ללא יריבים שלו להוביל את החברה - שתי אחיותיו מנהלות חברות בנות של החברה - הוא שריד לקונגלומרטים העתיקים של קוריאה בניהול משפחות, או צ'בול (chaebols), שבהם הורשה משפחתית היא הנורמה המקובלת. כשהמדינה יצאה מהעוני שלאחר המלחמה, הממשלה שמרה על קשרים קרובים עם כמה חברות ענק, כמו סמסונג, והקצתה להן הון כדי לסייע לבעיות של תעסוקה.

הקווים בין הממשלה והעסקים היטשטשו לעיתים קרובות. רבים מראשי הצ'בול בעבר הורשעו בפשעי צווארון לבן שבהם היו מעורבים מנהיגים מהפוליטיקה. רובם של אילי העסקים האלה זוכו בחנינות נשיאותיות שנועדו לעודד את הכלכלה - ובמקרה של אביו של לי, לי קון-הי, המטרה הייתה לעזור לקוריאה הדרומית לזכות באירוח אולימפיאדת החורף ב-2018. החנינה של לי ג'יי-יונג הביאה בחשבון את המצב הכלכלי במדינה, וניתנה לאחר שתדלנות על מצד קבוצות עסקים שהזהירו שהיעדרו עלול לגרום למדינה לאבד את מעמדה המוביל במעבדי מחשבים ובתחומים מרכזיים אחרים.

מומחי משילות תאגידית דרום קוריאניים, משקיעים זרים וקבוצות אזרחיות מקומיות מתחו לעתים קרובות ביקורת על קלות הראש שבה מתייחסת הממשלה לראשי ה'צבול - כפי שעשו גם במקרה של הזיכוי לאחרונה של לי ג'יי-יונג.

"זו פסיקה חסרת תקדים של 'לפטור את סמסונג מאחריות'", כך על פי Solidarity for Economic Reform, קבוצה אזרחית בקוריאה הדרומית, שטענה שההחלטה עיוותה את העובדות הבסיסיות כדי לזכות בחפות עבור לי ועבור סמסונג.

רפובליקת סמסונג

קוריאה הדרומית זכתה לכינוי רפובליקת סמסונג. יש בה עשרות חברות בנות, שעיסוקיהן כוללים פארקי שעשועים, תרופות וכרטיסי אשראי. אזרח דרום קוריאני יכול להיוולד בבית חולים של סמסונג, ולאחר מותו הלווייתו תיערך בבית לוויות בבעלות סמסונג. סמסונג אלקטרוניקה לבדה מהווה כחמישית ממדד קוספי (Kospi), מדד הבנצ'מרק בבורסת סיאול.

הצרות המשפטיות של לי לא פגעו ברובן במעמד שלו או של החברה שלו בתוך המדינה. יותר משלושה רבעים מהדרום קוריאנים תמכו בחנינה שלו ב-2022.

לי התחתן עם לים סה-ריונג, יורשת של קבוצת דסנג (Daesang Group), אחד מהקונגלומרטים הגדולים ביותר בתחום המזון בדרום קוריאה, ב-1998. יש להם בן ובת שנולדו בארה"ב והם בעלי אזרחות כפולה בארה"ב ובקוריאה הדרומית. בני הזוג התגרשו ב-2009, ולים היא בת זוגו של אחד מהשחקנים הראשיים בסדרת הלהיט של נטפליקס "משחק הדיונון".

לי לא מקבל משכורת. הוא שמר על התואר של סגן יושב ראש מ-2012 עד 2022, והפך ליו"ר באוקטובר 2022.

"אני יודע שישנם חששות, ביקורת, דאגות וציפיות גדולות ממני. אעשה ככל שאוכל", אמר לי לעיתונאים ב-2021, לאחר שהשתחרר מבית הכלא בסיאול בעקבות שחרור בערבות על האישום בשוחד.

במועדים שקבע בזמן שהותירו לו ההופעות שלו בבית המשפט, ערך לי נסיעות יותר מתריסר פעמים בשנים האחרונות, כולל ביקור רשמי בהולנד בדצמבר, לצד נשיא קוריאה הדרומית יון סוק יאול, כדי לדון במעבדי מחשבים. הוא גם ביקר בחברות בנות שונות של סמסונג בקוריאה ובמקומות אחרים, ונשא נאומי מוטיבציה קצרים לעובדים.

בפברואר בשנה שעברה ביקר לי במפעלי ייצור המסכים של סמסונג בעיר הדרום קוריאנית אסאן, וקרא לחברה "לחדש כל הזמן ולהשקיע מראש בפיתוח יכולות שאיש לא יוכל לעקוף".

מאז שיצא מהכלא, לי גם נסע למדינות זרות לביקורים אצל כמה מהשותפות העסקיות המרכזיות של סמסונג - או אירח אותן בסיאול, כולל מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומייסד סופטבנק מסיושי סון.

הסגנון שלו בולט בניגוד לניהול הכוחני של אביו המנוח, שמת ב-2020. תחת לי קון-הי, סמסונג הפכה ליצרנית דומיננטית של שבבי זיכרון והתפתחה מיצרנית אלקטרוניקה שמעתיקה עיצובים של אחרים ליריבה העיקרית של אפל בענף הסמארטפונים. פעם אחת קיבץ את המנהלים הבכירים בסמסונג, שרף בגועל ערימה מהסמארטפונים של החברה, ויצא בהוראה המפורסמת: "חוץ מאשתכם והילדים, תשנו הכול".

כעת צפוי לי להפוך אקטיבי יותר במאמץ להשקעות גדולות או לשינויים מבניים, כדי להראות מה הוא מסוגל לעשות כשאין בעיות משפטיות המכבידות עליו, כך אמר מייק צ'ו, מומחה למשילות תאגידית ומרצה באוניברסיטת קוריאה בסיאול.

"הרבה אנשים רוצים שהוא יתנהג כמו מנהל טכנולוגיה גדול, שהוא באמת פעיל ויוזם. הוא יודע את זה, וחושב שהוא יתנהג יותר ככה בעתיד", אמר צ'ו.