בטורקיה בטוחים: "ישראל לא תוכל לחסל את חמאס"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בתאגיד השידור הטורקי טוענים כי ישראל לא השיגה אף הישגים, ביידן מתרחק מנתניהו, האריס בולטת בביקורת שלה על ישראל, ופרופסור בטקסס התבטא בצורה אנטישמית ויצא לחל"ת • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

הערכות חדשות: ישראל בדרך למלחמה בצפון בתוך שישה עד שמונה חודשים
החות'ים שוב טעו: תקפו ספינה שבעבר היה לה קשר לצים  

1תאגיד השידור הטורקי בטוח: "ישראל כשלה במטרותיה"

"המלחמה המתמשכת של ישראל בעזה חצתה את רף חמישה החודשים, ומומחים מאמינים שישראל עוד לא הצליחה להשיג את מטרות המלחמה שלה ועדיין מחפשת דרכים להביס את חמאס מבחינה מדינית", נכתב אמש ב-TRT, תאגיד השידור הטורקי. נכתב כי "לדברי טהאני מוסטפא, אנליסט בכיר בארגון ללא מטרות רווח 'קבוצת המשבר הבינלאומית', ישראל לא הצליחה להשיג ולו מטרה צבאית אחת שהיא שמה לה. גם אנדריאס קריג, מרצה בכיר בבית הספר ללימודי ביטחון בקינגס קולג' בלונדון, סבור שישראל 'ממש לא מצליחה' וגוררת את המלחמה ללא חזון או אסטרטגיה ברורה".

עם זאת, צוין כי "ישראל עשויה להחליש באופן משמעותי ואסטרטגי את יכולת הטילים של חמאס". אך בנוגע למטרה ישראלית של שחרור בני ערובה ישראלים, אמר קריג כי 'אפילו קומץ בני ערובה לא שוחררו על ידי הצבא הישראלי (קריג טוען זאת למרות שצה"ל הצליח לשחרר 3 חטופים, ע"ט), מה שמוכיח שגישה 'צבאית בלבד' לשחרור בני ערובה לעולם לא תעבוד", והוסיף כי "לכן, גם מהבחינה הזו ישראל נכשלה באסטרטגיה שלה. היא למעשה הרגה יותר בני ערובה ממה ששחררה בכוח צבאי".

קריג הוסיף וציין כי "כ-20-30% מפעילי חמאס נהרגו - מספר נמוך מאוד 'בהתחשב בתקופה הממושכת של המלחמה, ובהרס שהיא הספיקה לגרום באזור'". מעבר לזה, צוין כי לפי קריג, "ישראל לא תוכל לחסל את חמאס, ארגון שלדבריו חדר עמוקות לכל ההיבטים של החיים האזרחיים, הממשל והחברה בעזה ב-17 השנים האחרונות".

מאמר מערכת מתוך TRT, תאגיד השידור הטורקי. לקריאת הכתבה המלאה.

2המתיחות הגוברת בין ביידן לנתניהו, והאריס הופכת למבקרת בולטת של ישראל

"השבוע בוושינגטון באה לידי ביטוי המתיחות הגוברת בין הבית הלבן לנתניהו", נכתב הבוקר בוושינגטון פוסט. "ביידן אולי הציע לישראל 'חיבוק דוב' כתמיכה בעקבות ה-7 באוקטובר, אבל הוא שומר יותר ויותר על מרחק מראש ממשלת ישראל", נכתב. "עבור הבית הלבן, גנץ מייצג מנהיג ישראלי סביר יותר, שבניגוד לנתניהו, אינו מלווה באשמת שחיתות ולא בילה את העשור האחרון בהתערבות בפוליטיקה המפלגתית של וושינגטון", נכתב על רקע פגישת גנץ עם נציגי הממשל האמריקאי, ביניהם סגנית הנשיא, קמילה האריס.

על האריס נכתב אמש, בכתבה אחרת של הוושינגטון פוסט, כי הפכה לאחת המבקרות הקולניות יותר של פעולות ישראל בעזה לאחרונה. צוין כי אמנם "במשך חודשים, האריס הביעה באופן פרטי דאגה ממצוקת הפלסטינים", אך לאחרונה היא "לוקחת חלק יותר פעיל בביקורת", שמקבלת ביטוי יותר ציבורי. צוין כי בתחילת השבוע, יום לפני פגישתה עם גנץ, הצהירה האריס בנאום הלאבמה: "אנשים בעזה גוועים ברעב. התנאים לא אנושיים. והאנושיות מאלצת אותנו לפעול". עוד אמרה כי "ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגביר משמעותית את זרימת הסיוע", והוסיפה: "אין תירוצים". עוד צוין כי "חלק ממבקרי הבית הלבן היו סקפטיים ביום שני לגבי הביטוי הציבורי יותר של האריס. 'בעיני, זהו שינוי ביחסי ציבור והעברת מסרים', אמר וואליד שהיד, אסטרטג דמוקרטי שמתח ביקורת על הבית הלבן. 

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת אישן ת'רור. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך הוושינגטון פוסט, מאת קליב ר. ווטסון, טיילר פייג'ר, יסמין אבו טאלב, סטיב הנדריקס. לקריאת הכתבה המלאה. 

3ניצוצות של סולידריות 

"בשכונה בירושלים הריעו תושבים חרדים לחייל שחזר משירות צבאי. בסמינר דתי התאספו תלמידים דתיים אדוקים לשמוע קצין מדבר על חובותיו הצבאיות, ובבית כנסת שנכחו בו שומרי מצוות הקדישו החברים ספר תורה לזכרו של חייל שנהרג בעזה. המתקפה של חמאס על ישראל באוקטובר האחרון גרמה לניצוצות של סולידריות חדשה בין חלקים מהמיעוט היהודי החרדי בישראל והמיינסטרים החילוני", נכתב אמש בניו יורק טיימס.

"ככל שמלחמתה של ישראל בעזה נמשכת וחיילי מילואים ישראלים נקראים לשירות ממושך, מחלוקות ארוכות על פטורים צבאיים ליהודים הדתיים במדינה עומדות שוב במרכזו של דיון לאומי. אך כעת, בעקבות היום הקטלני ביותר לעם היהודי מאז השואה, חלקים מהקהילות החרדיות בישראל שוקלים מחדש את תפקידם במרקם האומה. מספרים גבוהים באופן חריג הביעו תמיכה או עניין בשירות הצבאי, על פי נתוני סקרים וסטטיסטיקות צבאיות". עם זאת, צויין כי "רובם המכריע של החרדים עדיין מקווים לשמור על הפטור".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת פטריק קינגסלי, נתן אודנהיימר. לקריאת הכתבה המלאה. 

4פרופ' באוניברסיטה בטקסס התבטא בצורה אנטישמית ויצא לחל"ת

"אוניברסיטת טקסס טק, השישית בגודלה בטקסס, הוציאה חבר סגל לחל"ת אתמול (ב') לאחר שמנהלי האוניברסיטה גילו שהפרופסור פרסם הערות ברשתות החברתיות שגורמים רשמיים תיארו כמביעות 'שנאה, אנטישמיות ובלתי מתקבלות על הדעת'", נכתב אמש בטקסס טריביון.

צוין כי "על פי הצהרה משותפת של נשיא האוניברסיטה, לורנס שוואנק, ומזכיר האוניברסיטה, טד מיטשל, הערות שנאמרו לכאורה על ידי פרופ' ג'יירו פונז פלורס ברשתות החברתיות היו 'לא אתיות' לפי ערכי האוניברסיטה, ולא הלמו את הקוד ההתנהגות האתי של המוסד". עוד צוין כי "המשרד לשוויון הזדמנויות של המערכת האוניברסיטאית בודק כעת האם הפרופ' העיר הערות דומות בכיתה או בסביבת העבודה".

צוין כי מטעם הנשיא והמזכיר נמסר כי "אנו מתייחסים ברצינות ליישום התיקון הראשון לאוניברסיטאות ציבוריות; עם זאת, אנו גם מחויבים לספק סביבת למידה ועבודה בטוחה, נקייה מהטרדות, לרבות הטרדה אנטישמית, ולא נסבול התנהגות שחוצה את גבולות ההטרדה ומפריעה או מגבילה את יכולתו של אדם להשתתף בלימודים".

מתוך הטקסס טריביון, מאת קייט מקגי. לקריאת הכתבה המלאה.