בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; טסלה צללה ב-7%

הנאסד"ק ירד ב-0.5% • אירופה ננעלה במגמה מעורבת • האיחוד האירופי קנס את אפל ב-2 מיליארד דולר • האינפלציה בטורקיה: 67% • ארגון אופ"ק מאריך את הקיצוצים בייצור הנפט עד סוף יוני • האם מהפכת ה-AI תגרום לבעיית אבטלה גלובלית? • לפי הפרופסור הנודע מ-NYU, מבין שבע המופלאות - מניית גוגל תזנק השנה יותר מכולן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

 סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בירידות קלות. הנאסד"ק איבד מערכו 0.4%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1%, והדאו ג'ונס ירד ב-0.3%.

בקרב מניות הטק, אנבידיה  ננעלה בעליות של כ-3.6%. מנגד, אפל , טסלה , מיקרוסופט  ואלפאבית  ננעלו במגמה שלילית.

מניית סופר מיקרו קומפיוטר , המספקת בין היתר שרתי AI ליצרניות השבבים הגדולות, זינקה בכ-20% במסחר ביומה הראשון במדד ה-S&P 500.

בשוק החוב האמריקאי, התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.21%.

21:50

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק והדאו ג'ונס נסחרים סביב רמות הבסיס. ה-S&P 500 מוסיף לערכו כ-0.2%.

מניית ליפט  נסחרת בעליות חדות לאחר שזכתה בשדרוג ההמלצה על מנייתה מבנק RBC . מנגד, פרארי  נסחרת בירידות שערים לאחר שבסיטי בנק הורידו את דירוג המניה ל'נייטרלי' מ-'קניה'.

חברות ג'ט בלו איירווייס  וספיריט איירליינס הודיעו באופן רשמי כי המיזוג בין שתי חברות התעופה בוטל, לאחר שדווח לפני מספר שבועות כי הפסידו בתביעה מול רשות ההגבלים העסקיים שהתנגדה למיזוג בין החברות. 

20:40

מניית טסלה  צוללת בכ-7.5%. על פי רויטרס המשקיעים התאכזבו מנתוני המכירות בסין שהציגה החברה בחודש פברואר, שהיו נמוכים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ההערכות הן שהפגיעה במכירות הגיעה על רקע התגברות התחרות יחד עם ההאטה במכירות במהלך חג ראש השנה בסין. באתר מרקט וואטץ' מסבירים כי הסיבה לירידות במניית יצרנית המכוניות החשמליות דווקא נעוצה בכוונת החברה להוריד את מחירי מוצריה בסין ובארה"ב. מתחילת השנה מניית טסלה ירדה בכ-25%.

19:35

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס יורד ב-0.1%, ה-S&P 500 נסחר סביב רמות הבסיס והנאסד"ק משיל מערכו 0.1%.

מניית מייסיס  מזנקת בכ-15% לאחר שחברת ההשקעות ארקהאוס העלתה את הצעתה לרכישת החברה ל-24 דולר למניה (6.6 מיליארד דולר) מ-21 דולר למניה.

מנגד, מניית אפל  נסחרת בירידות לאחר שדווח כי האיחוד האירופי קנס את ענקית הטק בכמעט 2 מיליארד דולר בטענה להפרת חוקי התחרות מול מפתחי אפליקציות מוזיקה, וזאת במה שמסתמן כמאבק גדול יותר בין האיחוד לחברה הענק. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.22%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה ב-7 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.6%.

18:50

נעילה מעורבת באירופה. הפוטסי ירד ב-0.6%, הדאקס איבד מערכו 0.1% והקאק הצרפתי עלה ב-0.3%.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות קלות. הנאסד"ק והדאו ג'וינס יורדים ב-0.2% כל אחד וה-S&P 500 מאבד מערכו 0.1%.

17:17

הירידות בוול סטריט נמשכות. באירופה, המסחר מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת.

בקרב מניות הטק, אנבידיה  עולה ב-3.2%. מנגד, טסלה , אפל , מיקרוסופט , גוגל  ומטא פלטפורמס (פייסבוק)  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 83.4 דולרים.

16:30

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בירידות קלות. הנאסד"ק מאבד מערכו 0.1%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.4% וה-S&P 500 יורד ב-0.1%.

יצרנית שרתי הבינה המלאכותית, סופר מיקרו קמפיוטר , מזנקת בכ-18%. מניית החברה זינקה בכ-820% בשנה האחרונה ובמעל ל-200% רק מתחילת 2024. הזינוק החד במניה דחף את שווי השוק שלה מעבר ל-50 מיליאד דולר, וכתוצאה מכך המניה הצטרפה למדד ה-S&P 500 בסוף השבוע האחרון. 

15:05

המסחר באירופה מתנהל כעת במגמה מעורבת. מדד דאקס הגרמני נסחר כעת ללא שינוי, מדד קאק יורד ב-0.6% ומדד פוטסי עולה ב-0.2%.

סימילרווב  רוכשת את חברת התוכנה הצ'יליאנית אדמטריקס. האחרונה מפתחת תוכנה לפרסום מתוחכם של פרסומות והתוכנה תצורף למעטפת הפרסום של סימילרווב.

החברה הנרכשת הוקמה לפני כ-12 שנה ויצא לה מוניטין כמקדמת מותגים יוקרתיים בדרום אמריקה.

סימילרווב, בניהולו של המייסד אור עופר, פיתחה פלטפורמה למדידה, בחינה וחיזוי התנהגות של גולשים באינטרנט ובכך מספקת ללקוחות מידע שמסייע להם למשל בשיווק ובמכירות. היא הונפקה לראשונה בנאסד"ק בשנת השיא של הטכנולוגיה 2021 לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר, וכמו רוב חברות הטכנולוגיה שהונפקו באותה שנה, איבדה חלק ניכר משוויה ונסחרת כיום בשווי של 680 מיליון דולר.

14:17

האיחוד האירופי קנס היום את אפל  בכמעט 2 מיליארד דולר בטענה להפרת חוקי  התחרות מול מפתחי אפליקציות מוזיקה, וזאת במה שמסתמן כמאבק גדול יותר בין האיחוד לחברה הענק. 

החברה, לדברי האיחוד לא מאפשרת למפתחים לידע את המשתמשים על דרכים אחרות וזולות יותר להרשם לשרות ולצרוך מוזיקה. באיחוד אמרו שהורו לאפל שתוריד את ההגבלות.

13:53

מייסיס  מזנקת ב-16% בטרום המסחר לאחר שנודע שקיבלה הצעת רכש משודרגת במיליארד דולר יותר. חברת הנדל"ן ארקהוס וחברת ההשקעות ברגידג' קפיטל הגישו שוב הצעה בת 6.6 מיליארד דולר. 

הצעתם הקודמת היתה 21 דולר למניה בתחילת השנה. ההצעה היא בפרמיה של כ-33% על מחיר מניית מייסיס ביום שישי.

11:24

האינפלציה בטורקיה נסקה ל-67% בפברואר בחישוב שנתי, מעל הצפי. מפתיע או שלא, סקטור המסעדות והמלונאות רשם את העלייה החדה ביותר, 95% ומעט יותר מסקטור החינוך, 92%. 

הנתונים החזקים מחזקים את הדאגה שהבנק הטורקי המרכזי ימשיך ויהדק את המדיניות המוניטרית. 

 10:18

המסחר באירופה נפתחה הבוקר במגמה יציבה ומעט שלילית. מדד דאקס הגרמני נסחר כעת ללא שינוי, מדד קאק ומדד פוטסי יורדים ב-0.1% וב-0.2% בהתאמה.

באסיה ננעל הבוקר המסחר במגמה מעורבת. מדד שנגחאי עלה ב-0.4% אך מדד הנג סנג ירד ב-0.1%. מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק ב-1.2%. 

08:33

באסיה נפתח שבוע המסחר במגמה מעורבת, הניקיי עלה ב-0.4% וחצה לראשונה את רף ה-40 אלף, מדד שנגחאי עולה ב-0.2%, מדד הנג סנג יורד ב-0.1% ומדד קוספי עולה ב-1.2%. 

הכלכלה שאיבדה את מעמדה הרם בשעה ששוק המניות דווקא שובר שיא של למעלה מ-30 שנה

בוול סטריט, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר ביציבות ובמגמה מעורבת. מדד נאסד"ק עולה ב-0.1%, מדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 יורדים ב-0.1%. 

המדדים המרכזיים סגרו את שבוע המסחר במגמה חיובית ביום שישי האחרון. נאסד"ק  עלה ב-1.1% ושבר את השיא של 2021. מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 הגיע גם הוא לשיא של מעל 5,100 ונסגר בעליות של כ-0.8%.

דל טכנולוג'יס  זינקה ב-30% בשישי האחרון לאחר שהציגה דוחות רבעוניים חזקים. אנבידיה   המשיכה במומנטום החיובי וזינקה ב-4%, בכך, ענקית השבבים השלימה זינוק של מעל ל-260% ב-12 חודשים האחרונים.

מנכ"ל טאואר רוצה להקים מפעל בהודו ולא בישראל. אך הדרך עוד ארוכה ומורכבת 

בשוק החוב בארה"ב נרשמה בשישי האחרון ירידה די חדה בתשואת איגרת החוב ל-10 שנים, זו ירדה ב-8 נקודות בסיס ל-4.18%.

בשוקי הסחורות נסחר הנפט האמריקאי בעליה של כ-2% וב-79.8 דולר לחבית, הנפט מסוג ברנט נסחר ב-83.4 דולר לחבית ורשם עליה של 8% מתחילת השנה.

ארגון המדינות המייצאות נפט ובעלי בריתו החליטו להאריך את הקיצוצים עד סוף חודש יוני, ובכך הודיעו כי יצמצמו את אספקת הנפט העולמית לרבעון נוסף. המהלך הזה הובל על ידי ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית ואלג'יריה.

הביטקוין מוסיף ועולה הבוקר ב-2.5% ונסחר ב-63,500 דולר, האת'ריום ב-3,500 דולר. 

מאקרו: ביום רביעי ישא יו"ר הבנק המרכזי, ג’רום פאוול את נאומו החצי שנתי מול הסנאט, המשקיעים יקשיבו קשב רב לעדותו על הכלכלה האמריקאית, המאבק מול האינפלציה ובעיקר, מתי תחל הורדת הריבית. 

השבוע יתפרסמו מספר נתונים על שוק התעסוקה בארה"ב כשהחשוב ביניהם הוא דוח התעסוקה שיתפרסם ביום שישי. הצפי הוא לתוספת של 190 אלף מועסקים שהתווספו בחודש האחרון. 
.
ביום חמישי הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בגוש האירו. 

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי סיגמא מצביע על הקשר בין הבינה המלאכותית לשוק העבודה, "אחד החששות הגדולים מהתבססותה של הבינה המלאכותית הוא מכך שהיא תחליף את מקומם של עובדים רבים, מה שעלול לגרום לכך שלצד ההתקדמות הטכנולוגית, העולם ייאלץ להתמודד עם בעיית אבטלה גלובלית". אזולאי, ציין נתונים מטרידים מתוך הבלוג של סקוט גאלוואי, פרופסור לשיווק ב-NYU. גאלוואי נחשב לאחד המומחים המובילים בעולם לנושאי אסטרטגיה עסקית. לפי האחרון, "השפעת טכנולגיית ה-AI ניכרת בעיקר בחברות הטכנולוגיה".

גאלוואי מציג נתונים בהם הוא משווה בין השינוי ברווח של כמה חברות טכנולוגיה אמריקאיות לצד השינוי בכוח האדם באותן חברות - בין היתר, מטא פיטרה 13% מכח האדם שלה והרווח השנתי צמח ב-73%, אלפאבית פיטרה 6% מכח האדם והרווח השנתי צמח ב-23%, טי-מובייל פיטרה 7% והרווח על ב-221%.

"ב-2022 פוטרו 165 אלף עובדים בחברות הטכנולוגיה, 260 אלף ב-2023, והתחזית היא 270 אלף ב-2024. אבל אל תצפו מהמנכ"לים להודות שזה השיפור הטכנולוגי שמאפשר להם לשחרר עובדים מבלי לפגוע בעסקים - אל תצפו שיגידו לעובדים - 'היה לנו רבעון שיא אבל אנחנו יכולים בלי חלקכם'".

בנוסף, פרופסור גאלוויאי מ-NYU מהמר שמניית אלפאבית (גוגל) תזנק השנה והיא המועמדת המועדפת לדעתו להוביל את מהפיכת ה-AI. גאלוויאי ומצביע על כך שגוגל נסחרת כעת במכפיל הכי נמוך (24) מבין שבע המופלאות, אנבידיה למשל נסחרת במכפיל של 65.

"היתרון שלה הוא דאטא, מנוע החיפוש שזוחל על פני כל האינטרנט בכל יום, מיליארדי סרטוני הוידאו ביוטיוב, הרגלי קריאה בגוגל כרום והמסמכים בגוגל דוקס, עם מיליארד אנשים שמשתמשים בגוגל מאפס, 1.8 מיליארד בג’ימייל ו-500 מיליון אנשים מתזמנים את החיים שלהם בגוגל קלנדר". 

WSJ | זה ללא ספק "השוק של אנבידיה" כיום, אבל זו החלטה שלך איך להתנהל בו 

ביום חמישי הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בגוש האירו (ה־ECB), והתחזיות הן כי תיוותר על כנה ברמה של 4.5%. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, התייחסו לכך בסקירתם והסבירו כי "נראה שב־ECB מעוניינים בעוד זמן כדי להשתכנע שהאינפלציה תרד באופן ברור ומתמיד ל־2%. לכן, אף שנראה שהריבית באירופה תרד לפני שיחל מהלך דומה בארה"ב, לא נראה שצעד כזה יתרחש כבר בהחלטה הקרובה השבוע".