עומאן בחרה בסין - אך סובלת מנחת ידם של החות'ים

בעומאן מדווחים על הפרעות חמורות בשירותי האינטרנט במדינה בשל נזק שנגרם לכבלים התת ימיים על ידי ארגון הטרור החות'י-איראני בשבוע שעבר • הפגיעה בכבלים התת-ימיים גרמו נזק גם לבני בריתם של החות'ים והאיראנים

לוחמים חות'ים / צילום: ap
לוחמים חות'ים / צילום: ap

רשות התקשורת הלאומית בעומאן, הסולטנות השוכנת מדרום לסעודיה וממזרח לתימן, מדווחת על הפרעות חמורות בשירותי האינטרנט במדינה בשל נזק שנגרם לכבלים התת ימיים לדבריה.

אחרי הפגיעה של החות'ים בכבלי האינטרנט: האם ישראל עומדת בפני מצור מקוון? 
החות'ים הטביעו את אוניית הצובר רובימאר; חשש לאסון סביבתי 

הדבר קרה לאחר שביום ראשון שעבר נגרם נזק לארבעה מתוך 17 כבלי תקשורת תת ימיים בסמוך לג'יבוטי בים האדום המקשרים בין אירופה ואסיה ונמצאים בבעלות של קבוצות תקשורת מערביות, הודיות, וערביות. התקרית החמורה דווחה לראשונה בגלובס ועוררה סערה בענף התקשורת בעולם מאחר והייתה זו הפעם הראשונה בה מדווח על נזק לכבלי תקשורת תת ימיים על ידי ארגון טרור.  

הנזק שנגרם, ככל הנראה על ידי החות'ים שאיימו לעשות כן, השפיע על כל מפעילות התקשורת בעומאן והוביל את רשות התקשורת במדינה לקרוא לחקירה של המועצה העולמית להגנה על כבלים (ICPC), שבעצמה כבר קראה לחקור את התקרית ועוסקת מאז השבוע שעבר בבקרת נזקים ובעידוד ממשלות וחברות תקשורת לפעול יחד לתיקון הכבלים ולמניעה עתידית של נזק דומה. מחוץ לעומאן, עדיין לא דווח על נזק משמעותי מאחר שכבלים רבים באזור לא ניזוקו ומהם מהווים מעין גיבוי בין מזרח ומערב.  

היחסים בין עומאן לסין מתחממים

הנזק שסופגת עומאן מידם של החות'ים, שלוחיה של איראן בתימן הוא מפתיע לאור התקרבותה לגוש האנטי-אמריקאי. לפי הדיווחים מהשבועות האחרונים היחסים בין עומאן לסין הולכים ומתחממים, כאשר בחודש נובמבר דיווח ה"ווייס אוף אמריקה" כי סין מעוניינת להקים בסיס בעומאן ואילו בשבוע שעבר פורסם כי עומאן בוחנת רכישה של מערכות הגנה אווירית מסין. החות'ים, שמקבלים גיבוי מדיני ותחמושת מאיראן, מביעים סולידריות עם סין על ידי כך שהם מאפשרים לכלי שיט סיניים מעבר חופשי במפרץ וחסינות מפגיעה.  

יחד עם זאת, הפגיעה בכבלים התת-ימיים גרמו נזק גם לבני בריתם של החות'ים והאיראנים, כפי שדווח בגלובס. אחד הכבלים שנפגעו, AAE-1 , מחבר את סין עם המערב דרך מדינות הציר האיראני-סיני, בהן סין עצמה, פקיסטן וקטר. בין הבעלים בקונסורציום השולט במניות הכבל - גם צ'יינה יוניקום וטל-ימן התימנית. כבל נוסף, Seacom , שהנהלתו הודתה כי נפגע, עובר גם בדרום אפריקה.