זינוק של 370% ברווח: הבלעדיות בשמיים סידרה לאל על את הרבעון

חברת התעופה פרסמה תוצאות כספיות חזקות: הציגה זינוק בשורת הרווח וההכנסות לאור השפעות מלחמת "חרבות ברזל", שהובילו לזינוק בנתח השוק של אל על ליותר מ-80% משוק הטיסות • החברה שינתה את הצפי, וכעת היא צופה שיפור בתוצאות גם ברבעון הראשון של 2024

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על
מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

חברת התעופה אל על פרסמה הבוקר (ה') את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. נראה כי למלחמת "חרבות ברזל" היו השפעות חיוביות על תוצאות החברה, לאור העובדה שכמעט כל חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, מה שהפך את אל על למונופול בתחום התעופה בישראל. החברה הציגה זינוק בנתח השוק ליותר מ-80% משוק הטיסות (לעומת כ-22% קודם לכן). הדבר בא לידי ביטוי בתוצאות שמפרסמת אל על לרבעון הרביעי ולשנת 2023 כולה. 

האתר שקרס והאותיות הקטנות: אל על חילקה כרטיסים בחינם ועוררה סערה
התחרות על קווי התעופה צפויה לגדול. האם המחירים יירדו?

אם בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" אל על דיווחה, פעמיים, כי היא צופה פגיעה בתוצאות החברה בעקבות המלחמה, גם בשנת 2023 וגם ברבעון הראשון של 2024 - כעת התמונה נראית שונה לגמרי. אל על מציינת בדוחות כי "על רקע הפסקת טיסותיהן של החברות הזרות ויכולת החברה לבצע את ההתאמות הנדרשות בשל כך, חוותה החברה ביקושים מוגברים לטיסותיה מעבר להערכותיה המוקדמות, דבר שהשפיע לחיוב, ביחד עם גורמים נוספים, על התוצאות העסקיות לרבעון הרביעי לשנת 2023. מגמה זו נמשכת גם ברבעון הראשון לשנת 2024".

זינוק של 370% ברווח ברבעון הרביעי

אל על הרוויחה בשנת 2023 כ-117 מיליון דולר, לעומת 109 מיליון דולר בשנה שעברה. ההכנסות בשנה כולה עלו ב-26% והסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי הרוויחה אל על 39.7 מיליון דולר, זינוק של 370% לעומת 8.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי זינקו ב-21% ל-677.8 מיליון דולר, והרווח התפעולי תזרימי (EBITDAR) גדל ל-161 מיליון דולר, עלייה של 58% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. 

בחברה מציינים עוד כי שיעור ההכנסה הממוצע מלקוח עלה ב-4%, כך שמבחינתה של אל על - היא לא הקפיצה מחירים בעקבות המלחמה. אז מדוע אם כן המחירים שהציבור רואה גבוהים משמעותית? לדברי מנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה, "כולם יודעים שמי שחיכה לרגע האחרון להזמין כרטיס, המושב במטוס לא חיכה, ובסוף מדובר באחוזים בודדים של נוסעים שהמחיר עלה, וכך אנשים חווים מחיר יקר. מי שהזמין מראש - ויש כאלה שמזמינים חצי שנה וגם שנה מראש - המחיר שהם שילמו לא עלה".

צריך לומר - אל על נמצאת במגמת שיפור גם לפני המלחמה. ההכנסות בעלייה, החברה עברה לרווח גם בשנת 2022, ומגמת השיפור נמשכה גם בשנה האחרונה. תוכנית ההתייעלות שביצעה אל על, הסכמי השכר החדשים, פיטורי עובדים, הקטנת האבטלה הסמויה בחברה וכוחו של ועד העובדים באים לידי ביטוי בשיפור בתוצאות החברה, שהצליחה למחוק לפני שנה מדוחותיה הערת "עסק חי".

על-פי ההערכות, גם ללא מלחמת "חרבות ברזל" תוצאות הרבעון הרביעי היו טובות יותר מאשר ברבעון המקביל בשנה שעברה, והיא הייתה צפויה לסיים אותו עם עלייה ברווחים לכ-15-20 מיליון דולר. המלחמה פשוט הפכה את הרבעון להרבה יותר טוב, והרווח היה יותר מכפול, וזאת כאשר היקף פעילותה עומד על כ-90% מזה של שנת 2019, טרום הקורונה.

אל על גם  נהנתה מכך שמחירי הדלק הסילוני (דס"ל) לא התייקרו ברבעון האחרון, כך שלמרות שהיא צרכה כ-14% יותר דלק, הוצאות הדלק שלה נשארו יציבות על כ-148 מיליון דולר.

לחברה אומנם יש עדיין גירעון בהון של 209 מיליון דולר, אך מדובר בשיפור לעומת גירעון של 347 מיליון דולר בשנה שלפני כן. באל על מציינים חמש סיבות לעלייה בתוצאות: גידול בפעילות ובקיבולת המוצעת (ASK); התאמת תמהיל היעדים הכוללת התמקדות ביעדים המבוקשים; ירידה במחיר הדלק שחסכה כ-17 מיליון דולר לחברה; עלייה משמעותית בשיעור הטסת המטען עד כדי הכפלת ההכנסה מהרבעון המקביל אשתקד; שימור ההתייעלות מתקופת הקורונה שמשמעותה הגברת הפעילות תוך צמצום הוצאות. 

השיפור בתוצאות החברה בא לידי ביטוי גם בזינוק חד בשכר הבכירים. כך, מנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה נהנתה בשנת 2023 משכר כולל של 5.9 מיליון שקל, מתוכו 2.15 מיליון שקל במזומן, מענק בהיקף של 2.4 מיליון שקל ומניות בהיקף של 1.3 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנת 2022 עמד שכרה על 2.56 מיליון שקל (כ-1.6 מיליון מתוכו שכר), בדומה לשכר שהרוויח גם קודמה בתפקיד, אביגל שורק.

גם יו"ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי נהנה משכר גבוה של 4.2 מיליון שקל על כ-80% משרה, וזאת בהשוואה ל-1.9 מיליון שקל בשנה הקודמת.

חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לישראל

השאלה העיקרית מבחינת אל על היא כיצד היא תצליח לשמור על נתח שוק גדול יותר, כאשר ברור לגמרי שעל נתח של 80% קשה מאוד לשמור. חברות התעופה הבינלאומיות מתחילות לשוב לעבוד עם ישראל, וחלקן צפויות לחזור לפעילות הדרגתית כבר בימים הקרובים. יש לכך השפעה ישירה על מניית אל על . המניה הכפילה את שוויה מאז חודש אוקטובר ועד אמצע פברואר. אלא שאז פורסם כי יונייטד איירליינס מתכננת לחזור לישראל בתחילת חודש מרץ, ומניית אל על צללה ב-14% באותו יום.

אומנם החברות הטורקיות טורקיש איירליינס ופגסוס, שתיים מהגדולות בתעבורת הנוסעים בישראל (האחראיות יחד ל-9% מתנועת הנוסעים), אינן צפויות לחזור "עד אשר ארדואן יחליט, וזה מובהק שזה פוליטי", מוסיף גורם בענף, וגם ריינאייר האירית (כ-6%) "מזפזפת וטרם חזרה". עם זאת, חברות משמעותיות אחרות - כמו וויז אייר (10%), יונייטד איירליינס (כ-2.6%), איזי ג'ט (3%) ואייר אינדיה (0.3%) - צפויות לחזור החל מתחילת חודש מרץ. דלתא איירליינס (1.5%) צפויה לשוב לישראל החל מחודש מאי.

בשוק מאמינים שמעבר לעשייה ציונית, מבצע המילואימניקים של אל על, שבמסגרתו חילקה 18 אלף כרטיסי טיסה לאנשים ששירתו במילואים יותר מ-30 יום, הוא חלק ממהלך שמטרתו להגדיל את היקף הלקוחות של החברה.