גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי הערים רק נבחרו וכבר עומדים לאבד סמכויות בתחום הדיור

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בהפיכת הוותמ"ל לוועדה קבועה ● לאורך השנים ראשי ערים השמיעו ביקורת רבה על "הדורסנות" של הוועדה, שלשיטתם מתעלמת מהצרכים המקומיים ● רגע אחרי הבחירות, כמה סמכויות באמת יישארו להם?

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

יום לאחר הבחירות המקומיות מתברר, כי בעוד התושבים חושבים שבחרו בשריף שלהם, בממשלה פועלים להפוך את ראשי הרשויות לזרוע ביצועית בשרשרת התכנון הלאומית.

הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות
זה נראה כמו ההפסד הצורב ביותר אי־פעם לראש עיר מכהן

ביום רביעי נדון במועצה הארצית לתכנון ובנייה תזכיר החוק לקידום הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). מטרתו: לתת מעמד קבע לוועדה, שכיום פועלת מכוח הוראות שעה שמתחדשות מפעם לפעם. בד בבד, החוק מקבע בפועל את עולם הגרלות הדירות כחזית מדיניות הדיור הממשלתית, וזאת משום שתוכניות הותמ"ל מהוות חלק משמעותי מהדירות שמוגרלות במסגרת תוכניות הדיור המסובסד השונות, נוסח מחיר למשתכן.

הוועדה נהגתה ב־2014, ע"י מי שכיהן אז כשר אוצר וכיום כיו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד. אלא שבעוד לפיד ייעד אותה לאיתור ותכנון מתחמים לבניית דירות להשכרה ארוכת טווח, אצל מי שהחליפו בתפקיד, משה כחלון, היא שימשה כתחנה בפס ייצור עצום של יחידות דיור.

 

הפס הזה החל בהסכמי גג שנחתמו בין משרדי הממשלה לבין רשויות מקומיות, שבמסגרתם התחייבה הממשלה לממן הקמת תשתיות במאות מיליוני שקלים ובתמורה הסכימו ראשח הרשויות שלא להערים קשיים על תוכניות לאלפי יחידות דיור שקודמו אצלם באמצעות הותמ"ל. בתחנה שלאחר מכן שווקו הקרקעות הללו ע"י רמ"י ליזמים פרטיים, ולאחר מכן הוגרלו לזוכים.

תוכנית אחת - ועדה אחת

הותמ"ל עבדה קשה. מאז הקמתה אישרה 360 אלף יחידות דיור, שהן כ־30% מכלל יחידות הדיור שאישרו ועדות התכנון והבנייה המחוזיות והארציות; במהלך אותה תקופה. יותר מ־100 אלף דירות הוגרלו במהלך התקופה במסגרת "מחיר למשתכן" והתוכניות שהמשיכו אותה וחלקן הגדול, במיוחד בשנים האחרונות, הוא על אדמות שתוכננו ע"י הוועדה הזו.

מהם יתרונות הותמ"ל? בניגוד לתוכניות רגילות, שבהן הדיונים מתחילים בוועדות המקומיות, ולאחר מכן עולים לוועדות המחוזיות ולעתים אף לוועדות ארציות, במסגרת הליכים שיכולים לארוך שנים - הותמ"ל פועלת בהפוך: הליך התכנון של הותמ"ל מתחיל בהכרזת מתחם כמתחם מועדף ע"י הממשלה, שגם קובעת את מספר יחידות הדיור שיתוכננו בו, ומשום עובר הלאה לטיפול הוועדה.

היא עומדת בכלל "תוכנית אחת - ועדה אחת". היא מבטיחה התגייסות כלל ממשלתית להקצאת משאבים ופתרון חסמים, היא אינה מוגבלת בתוכניות קיימות ויכולה לאשר תוכניות שסותרות תוכניות נקודתיות ואף מתאריות ברמה מקומית, מחוזית ואף ארצית. כל זה מבטיח, שקידום תוכניות גדולות ייעשה לעתים בפחות משנה, בעוד שבוועדות האחרות זה יכול היה לקחת חמש שנים ויותר.

ואולם, היתרונות של הותמ"ל מהווים גם חסרונות ובמה לביקורת קשה. זו טוענת ביסודה, כי מטרת העל של הותמ"ל היא להגדיל את היצע הדירות בישראל, וככזו, היא פועלת כזרוע ממשלתית תוך התעלמות, או מתן עדיפות נמוכה לצרכים מקומיים, לטובת כמויות של דירות שהיא מאשרת.

גימוד התנגדויות

עניין נוסף הוא המהירות שבה מתקבלות ההחלטות שלה. זו מושגת לא רק באמצעות עבודה ממשלתית טובה יותר בפתרון חסמים, אלא גם בגימוד התנגדויות שמוגשות לתוכנית.

לפני כשש שנים דחה בג"צ עתירות שהוגשו נגד טיפול הותמ"ל בתוכנית מתחם סירקין בפתח תקווה, אך השופטים שדנו בתיק, יצחק עמית (יו"ר ההרכב), דפנה ברק ארז ויוסף אלרון, לא היו רגועים. "החוק נועד לקצר עד מאוד את לוחות הזמנים של התכנון, אך ההיסטוריה (ויש שיאמרו ההיסטריה) הנוגעת למשברי דיור קודמים ולחוקים דומים בעבר מלמדת כי לצד המהירות וקיצור ההליכים יש להישמר מפני פרוייקטים שעלולים להתברר כבכייה לדורות.

"דווקא בשל חשיבותו ותכליתו של החוק והכלים "הכבדים" שהעניק המחוקק ליישומו ולביצועו, נוכח הרכב הצוות המייעץ, נוכח הרכב הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, ונוכח הרכב ועדת המשנה להתנגדויות שבכולם יש רוב מובהק ומוחלט לנציגי הממשלה - בהינתן כל אלה, ניתן להבין את חשש העותרות כי מספר יחידות הדיור שנקבע בהכרזת קבינט הדיור הוא נתון קשיח שהתכנון העתידי והמפורט ייעשה בכפוף אליו", כתבו בהחלטתם.

"בהיבט זה יש להכרזה משמעות גורלית, פשוטו כמשמעו, להתפתחותם ולצביונם של יישובים ושל אזורים רבים ברחבי הארץ. מכאן החשיבות של קבלת החלטה מושכלת גם בשלב המקדמי של ההכרזה, ודומה כי לרשות המקומית הרלוונטית תפקיד חשוב בשלב זה, בבחינת שיתוף מינימלי של הציבור בהליך קבלת ההחלטה על ההכרזה. לשם כך, גם אם אנו מקבלים את גישת המשיבים שאין מקום להליך סדור ומקיף של טיעון טרם קבלת החלטת ממשלה כגון דא, לא מצאנו טעם של ממש מדוע טרם התכנסותו של קבינט הדיור למתן הכרזה, לא תינתן הודעה פרק זמן סביר מראש לרשויות המקומיות שההכרזה אמורה ליפול בשטחן". כלומר למהירות והיעלות של הוועדה יש מחיר, והוא כולו מקומי.

מחירי הדירות לא ירדו

רק לפני כשלושה שבועות יצא ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים, באמצע ישיבת ותמ"ל שהתקיימה בנושא שטח בשכונת בית אליעזר בעיר, בדיוק משום שטען, כי נוספו לתוענית המקורית כ־1,200 דירות שלא ידע על קיומן. בסופו של דבר, כשבוחנים מספרית את מידת הצלחת "פס הייצור" של כחלון להוריד מחירי דירות, התוצאות ידועות, ורק בשלוש השנים האחרונות שבהן הוועדה אישרה 100 אלף דירות, המחירים עלו ב־27%.

ועל אף זאת, על פי ההסבר לתזכיר החוק, קיבוע הוועדה נחוץ "הן לאור התמשכות משבר הדיור והצורך במוסד תכנון ארצי קבוע שיעסוק בתכנון יחידות דיור לצד הוועדות המחוזיות, והן בשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים, לוועדה למתחמים מועדפים לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו - הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות".

עיון בביצועים של הוועדות המחוזיות מורה על שיפור הביצועים שלהן במידה ניכרת בשנים האחרונות, במיוחד ב־2022 ו־2023. במינהל התכנון טוענים, שזו תוצאה של "התחרות שהכניסה הותמ"ל", אך עולם ועדות התכנון אינו אמור להיות תחרותי, ואף לא כזה שמבוסס רק על כמויות וזמנים קצרים.

נראה, כי הממשלה רוצה שהתכנון בישראל, כולל של ערים ויישובים - יגיע בעיקרו מהממשלה, ולא מהרשויות המקומיות. המשמעות של חוק הותמ"ל היא שהממשלה רואה בראשי הרשויות זרוע ביצועית לקידום יעדי התכנון הממשלתיים, ולא כראשי גופים מקומיים שצריכים לפעול לפי הצרכים של תושביהם.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים