האם משרד ההתיישבות קיבל תוספת של 1.1 מיליארד שקל?

ייתכן שהקיצוץ במשרד ההתיישבות לא היה עמוק, אבל תוספות הוא לא קיבל • המשרוקית של גלובס

ח''כ אורית פרקש־הכהן, המחנה הממלכתי (הבוקר הזה, כאן ב', 8.2.24)
ח''כ אורית פרקש־הכהן, המחנה הממלכתי (הבוקר הזה, כאן ב', 8.2.24)

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מבין כל המשרדים שזכו לכינוי "המשרדים המומצאים", את מירב האש, כך נראה, סופג המשרד ששמו המעודכן כיום הוא משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. המבקרים מתמקדים בתקציבים הגדולים שמופנים למשרד הזה גם כעת, למרות הקיצוצים הדרמטיים שנדרשים על רקע המלחמה. "המשרד של (אורית) סטרוק מקבל תוספת של 1.1 מיליארד שקל", טענה לאחרונה בהקשר זה ח"כ אורית פרקש־הכהן, מהמחנה הממלכתי. גם אביגדור ליברמן דיבר על תוספת שמקבל כעת המשרד, שאצלו הסתכמה ב־400 מיליון שקל. אז איך באמת השתנה תקציב המשרד בעקבות המלחמה? ניסינו להתחקות אחר הנתונים. 

המשרוקית | האם 50% מהסחר של ישראל עובד דרך מצרי באב אל־מנדב?
המשרוקית | האם במקום להדיח את ח"כ עופר כסיף אפשר להסיר את חסינותו?

אחד המאפיינים הבולטים של המשרד הוא שנתח גדול מאוד מתקציבו מגיע מ"כספים קואליציוניים" (כלומר, כסף שלא נמצא ב"בסיס התקציב"). אלה כספים שבאופן עקרוני קשה יותר לעקוב אחריהם, או להבין מראש כיצד בדיוק הם ינותבו. כך, בתקציב המקורי של 23' הוקצה למשרד תקציב כולל של כ־815 מיליון שקל, שמתוכו כ־640 מיליון הם כספים קואליציוניים. כשהגיעה המלחמה, המשרד ספג קיצוץ, אבל רבים טענו שבהתחשב בנסיבות הוא אינו דרמטי במיוחד. גם בכלי התקשורת התפרסמו אז כל מיני נתונים בעניין.

מה אנחנו יכולים להגיד על כך כעת? פנינו למשרד האוצר, ומהנתונים שקיבלנו עולה התמונה הבאה: הכספים הקואליציוניים אומנם קוצצו בכ־200 מיליון שקל, אך במקביל הועברו למשרד "עודפים" מתוכניות אחרות שעמדו על 124 מיליון שקל, כך שסך הקיצוץ עמד בסופו של דבר על כ־70 מיליון שקל (ראו גרף). 

 

אז תקציב המשרד ל־23' לא קוצץ משמעותית, ובאופוזיציה בהחלט יכולים למתוח על כך ביקורת. אבל מאיפה מגיעות הטענות על הגדלתו? ליברמן לא השיב לפנייתנו, אבל ייתכן שהאמירה שלו ושל פרקש נובעות מטעות דומה שקשורה לתקציב 24'.

כזכור, במקור, התקציבים לשתי השנים הללו הועברו יחד בכנסת, כשלמשרד יועדו עוד 765 מיליון שקל ב-24'. כעת, בתקציב המעודכן, לפי התשובה שקיבלנו מהאוצר, תקציב המשרד יוכל להגיע לכ־410 מיליון שקל (מתוכו כ־200 מיליון שקל של כספים קואליציוניים שכבר אושרו משפטית, ועד כ־80 מיליון שממתינים לאישור כזה). כלומר, ייתכן שליברמן לא התכוון לטעון שהתקציב הוגדל ב־400 מיליון שקל, אלא שלמרות הכול, גם כעת הוא יוכל להגיע לנתון כזה ב־24'. זה, בכל אופן, ההסבר שקיבלנו מפרקש־הכהן. לדבריה, היא נקבה בנתון של 1.1 מיליארד שקל, מכיוון שזהו סך התקציב שיוקצה למשרד - למרות המלחמה - בשנים 23'־24', ולא התוספת שהוקצתה לו.

מלשכת ח"כ אורית פרקש־הכהן נמסר: "המספר שהוזכר על ידי חברת הכנסת התייחס לכלל העלות התקציבית של המשרד, שבמקום להיות מקוצץ בימי מלחמה זינק לסכום שיא של מעל למיליארד שקל. המשרד, שתקציבו המקורי עמד על כ130 מיליון שקל בשנה, קיבל כמעט 800 מיליון שקל תוספות קואליציוניות, בתקציב שאמור להיות מותאם לימי מלחמה, וזינק בסה"כ למעל למיליארד שקל. בדיוני התקציב שמתקיימים בימים אלה, הסתבר כי סכום הכספים הקואליציוניים למשרד זה צפוי עוד לגדול - שכן סכומים נוספים חונים בסעיפי רזרבה לתקציב מיועדים לעבור למשרד, לאחר שיקבלו את אישור הייעוץ המשפטי".

בשורה התחתונה: דבריה של פרקש־הכהן לא נכונים ברובם. תקציב משרד ההתיישבות לא זכה לתוספת של 1.1 מיליארד שקל, ולמעשה הוא אף עבר קיצוץ מסוים בעקבות המלחמה. יחד עם זאת, גם לאחר הקיצוץ, יעמוד תקציבו בשנים 23'־24' על כ־1.1 מיליארד שקל - הנתון שהוזכר על ידה.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אורית פרקש הכהן
מפלגה: המחנה הממלכתי
תוכנית: הבוקר הזה
ציטוט: "[המשרד של סטרוק] מקבל עוד תוספות… תוספת של 1.1 מיליארד שקלים"
תאריך: 8.2.24
ציון: לא נכון ברובו

במסגרת דיוני התקציב, אחת הסוגיות שחוזרות ועולות בשיח הציבורי היא התקציב המוקצה למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות השרה אורית סטרוק. כך, למשל, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, טען שבתקציב יש "כל מיני ניסיונות להסתיר כספים קואליציוניים ולסדר למקורבים" - וציין ש"המשרד למשימות לאומיות מקבל תוספת של 400 מיליון שקל". גם ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתיׂ) התבטאה בעניין תקציב משרד ההתיישבות, ואמרה כי "המשרד של סטרוק מקבל תוספת של 1.1 מיליארד שקלים". אם כן, בדקנו מהו תקציב משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות השרה אורית סטרוק.

ההחלטה הראשונה הנוגעת לתקציב משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, התקבלה בפברואר 2023. אז קיבלה הממשלה את החלטה מספר 137, שעסקה בהעברת שטחי פעולה למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. בין היתר, הועברה למשרד "מנהלת זהות יהודית" שהייתה לפני כן במשרד לשירותי דת - מה שגרר גם העברת התקציב הייעודי למשרד. מספר חודשים לאחר מכן, השינוי התקציבי הובא לוועדת הכספים - מה שהקצה למשרד ההתיישבות כ-45 מיליון שקלים בשנת 2023.

ההחלטה הבאה שנוגעת למשרד ההתיישבות היא החלטת ממשלה 511 שעוסקת בהקצאת כספים קואליציוניים. החלטה זו פירטה מספר הקצאות של כספים קואליציוניים למשרד ההתיישבות - שמסתכמות בכ-636 מיליון שקלים בשנת 2023.

כשבוע לאחר מכן, אושר בכנסת חוק התקציב לשנת 2023, במסגרתו הוקצו למשרד ההתיישבות כ-134 מיליון שקלים בבסיס התקציב.

לסיכום ביניים: ב"נקודת הפתיחה" של משרד ההתיישבות ב-2023, הוקצו לו בסך הכל כ-815 מיליון שקלים - שמגיעים משלושה מקורות: בסיס התקציב (כ-134 מיליון שקלים), כספים קואליציוניים (כ-636 מיליון) והעברת פעילות מהמשרד לשירותי דת (כ-45 מיליון שקלים).

אלא שבמהלך השנה נערכו מספר שינויים תקציביים, בין היתר על רקע המלחמה שפרצה. אז כמה הוקצה למשרד ההתיישבות בפועל ב-2023? פנינו למשרד האוצר, ומשם הסבירו לנו כי סכום הכספים הקואליציוניים המוקצים למשרד ההתיישבות ב-2023 קטן - ובמקום כ-636 מיליון שקלים שהוקצו במקור, הוקצו 443 מיליון שקלים. לפי משרד האוצר, בחישוב תקציב משרד ההתיישבות שהוקצה בפועל ב-2023, צריך להוסיף גם עודפים שהועברו מתוכניות תקציביות אחרות - ושהסתכמו בכ-124 מיליון שקלים.

כלומר, לפי נתוני האוצר, בסך הכל למשרד ההתיישבות הוקצו בשנת 2023 כ-746 מיליון שקלים: 134 מיליון מבסיס התקציב, 45 מיליון מהעברת הפעילות מהמשרד לשירותי דת, 443 מיליון מכספים קואליציוניים ו-124 מיליון מעודפים תקציביים. אם נשווה את "נקודת הסיום" של 2023 ל"נקודת הפתיחה", הרי שמדובר בהפחתה של כ-69 מיליון שקלים.

אז מדוע ליברמן דיבר על תוספת של 400 מיליון שקלים? ייתכן שהנתון אותו ציין התקבל מההפרש בין הסכום הנקוב בתקציב המעודכן ל-2023 (שהתקבל בדצמבר) לבין התקציב המקורי לשנה זו (שהתקבל במאי). בתקציב המעודכן, התקציב הנקוב למשרד ההתיישבות הוא 543 מיליון שקלים, בעוד שכאמור, בתקציב המקורי הסכום עמד על כ-134 מיליון שקלים - פער של כ-409 מיליון שקלים.

אולם, מהפירוט שהבאנו עולה שזה אינו חישוב מדויק: מצד אחד, הסכום בתקציב המקורי כולל רק את בסיס התקציב - ולא כולל תוספות תקציביות אחרות שסוכמו בסמוך; מצד שני, הסכום בתקציב המעודכן כן כולל סכומים נוספים שאינם רק הסכומים בבסיס התקציב. לכן בעוד שבפועל הייתה הפחתה של התקציב, על פי חישוב זה מתקבלת כביכול הגדלה של התקציב.

ומה לגבי שנת 2024? במקור, למשרד היו אמורים להיות כ-765 מיליון שקלים (כ-134 מיליון בבסיס התקציב ועוד כ-631 מיליון שקלים בכספים קואליציוניים). אלא שבהצעת התקציב המעודכן לשנת 2024 (שבינתיים עברה בקריאה ראשונה בכנסת), צוין שלמשרד ההתיישבות מוקצים כ-331 מיליון שקלים. במשרד האוצר ציינו בפנינו כי זהו סכום של בסיס התקציב של המשרד שעומד על כ-127 מיליון שקלים ועוד 204 מיליון שקלים של כספים קואליציוניים שקיבלו אישור משפטי והוכנסו לתקציב. חוץ מזה, הוסבר לנו, יש עוד כ-82 מיליון שקלים שטרם קיבלו אישור משפטי ולכן הם עדיין לא משתקפים בתקציב המשרד - ואותם 82 מיליון שקלים יועברו רק לאחר קבלת חוות דעת משפטית בהתאם להנחיית היועמ"ש. כלומר, נכון לעכשיו, תקציב משרד ההתיישבות יוכל לעמוד ב-2024 על עד כ-413 מיליון שקלים.

אם מחברים את תקציב משרד ההתיישבות שניתן בפועל ב-2023 לתקציב המתוכנן ל-2024, רואים שהתקציב שבשנתיים אלה ביחד, התקציב עמד על כ-1.159 מיליארד שקלים - בדומה למספר אותו הזכירה פרקש הכהן.

מלשכת ח"כ אורית פרקש הכהן נמסר: "המספר שהוזכר על ידי חברת הכנסת התייחס לכלל העלות התקציבית של המשרד, שבמקום להיות מקוצץ בימי מלחמה זינק לסכום שיא של מעל למיליארד שקלים. המשרד, שתקציבו המקורי עמד על כ130 מיליון ש״ח בשנה, קיבל כמעט 800 מיליון ש״ח תוספות קואליציוניות, בתקציב שאמור להיות מותאם לימי מלחמה, וזינק בסה״כ למעל למיליארד ש״ח. בדיוני התקציב שמתקיימים בימים אלה, הסתבר כי סכום הכספים הקואליציוניים למשרד זה צפוי עוד לגדול - שכן סכומים נוספים חונים בסעיפי רזרבה לתקציב מיועדים לעבור למשרד, לאחר שיקבלו את אישור הייעוץ המשפטי".

לסיכום: במקור, הוחלט להקצות למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, בראשות השרה אורית סטרוק, כ-815 מיליון שקלים בשנת 2023. בפועל, בשנה זו הוקצו לו כ-746 מיליון שקלים - הפחתה של כ-69 מיליון שקלים. נכון לעכשיו, בשנת 2024 מתוכנן להקצות למשרד עד כ-413 מיליון שקלים. לכן דבריה של פרקש הכהן לא נכונים ברובם.