גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזרח התיכון מגיע למערב התיכון, וביידן סופג סטירת לחי מצד ערבים אמריקאים במישיגן

הנשיא מנצח ללא קושי בבחירות המקדימות לנשיאות במישיגן ● אבל מבקרי מדיניותו במזה"ת יצליחו לקבל כ-120 אלף קולות, מספיק כדי להקשות על ניסיונו להיבחר בנובמבר

ג'ו ביידן / צילום: ap, Andrew Harnik
ג'ו ביידן / צילום: ap, Andrew Harnik

הנשיא ג'ו ביידן ספג אתמול (ג') סטירת לחי מצלצלת במדינת מישיגן, בצפון המערב התיכון של ארה״ב. כה מצלצלת היא הסטירה הזו שהיא צריכה להישמע הבוקר בישראל במידה ניכרת של דאגה. 

פרשנות | מחלוקת על ביציות מוקפאות באלבמה עשויה להטות את הכף בבחירות בארה"ב
פרשנות | פוטין מתקן את ההיסטוריה ומבטיח חורבן גרעיני לאויביו

כמעט 14% מן הקולות בבחירות המקדימות לנשיאות במישיגן ניתנו למועמדים "בלתי תלויים". שום מועמד כבד משקל לא התייצב נגד הנשיא, אבל מערכה קולנית לטובת "בלתי תלויים" התנהלה שם בהשראת פעילים ממוצא ערבי, תחת הסיסמא ״האזינו למישיגן״, ובסימן הקריאה "הגידו-נא לביידן, אל תכלול אותי ('אל תספור אותי') בג'נוסייד״.

כרזת בחירות של מתנגדי ביידן במישיגן קוראת להצביע לטובת ''לא-תלויים'', כדי להתנער מתמיכתו ב״ג׳נוסייד״

"ג'נוסייד" הוא כמובן האפיון שהפעילים האלה נותנים למחיר, שמלחמת ישראל בחמאס גובה מן האוכלוסייה האזרחית בעזה. הפעילים האלה תובעים לא רק ״הפסקת אש מיד״, אלא גם הפסקה מלאה של הסיוע הצבאי לישראל. 

במישיגן יש את אחד הריכוזים הגדולים בארה״ב של ערבים ממוצא אמריקאי. סביבת העיר דטרויט היא מוקד הפעילות הפוליטית הערבית באמריקה. צירת הקונגרס הראשונה ממוצא פלסטיני באה מאזור דטרויט. הצירה, רשידה טלייב, שקרובי משפחתה מתגוררים בגדה המערבית, הנהיגה את המערכה לטובת ה"בלתי תלויים", ואחותה ניהלה אותה.

אמנם ערבים מילאו תפקיד מרכזי במערכה הזו, אבל תמכו בה, במפורש או בעקיפים, גם דמויות מרכזיות בפוליטיקה של מישיגן, כולל ציר קונגרס לשעבר מאחת המשפחות היהודיות המפורסמות של הפוליטיקה המקומית. האיש, אנדי לוין, הוא בנו של ציר קונגרס ואחיינו של סנאטור מפורסם ורב-השפעה. כל אחד מהם שירת בוושינגטון כמעט 40 שנה. 

"מדינות שדה המערכה"

ה"בלתי תלויים" אינם מנסים לסכל את מינויו של ביידן למועמד המפלגה לנשיאות. לזה אין כל סיכוי. במישיגן עצמה ביידן גרף את הרוב הגדול של צירי המדינה לוועידת המינוי הדמוקרטית, שתתכנס בחודש יולי. אבל היוזמים קיוו לקבל די קולות, כדי להוכיח לביידן את שיעור פגיעותו במישיגן לקראת הבחירות הכלליות בנובמבר. 

מישיגן היא אחת מקבוצה מצומצמת של מדינות מתנדנדות. מספרן מוערך בשלוש עד שבע, ועליהן יקומו או ייפלו הבחירות. העיתונות מכנה אותן "מדינות שדה המערכה". דונלד טראמפ חב להן את נצחונו ב-2016. הפרש נצחונו במישיגן עמד על קצת יותר מ-10,000 קולות מתוך 4.5 מיליון ויותר. ביידן ניצח במישיגן ב-2020 בהפרש גדול יותר, 380 אלף קולות, אבל הסקרים רומזים שהפעם ההפרש יחזור ויצטמצם. 

ה"לא תלויים" קיוו להוכיח לביידן שאיבתם כלפיו עלולה להיות גורלית. מבוקשם ניתן להם. על פי ספירה של חצי הקולות, סמוך לשעה שתיים לפנות בוקר במישיגן (נכון לשעה תשע בבוקר בישראל), לאחר ספירת 83% של הקולות, הם קיבלו 13.8%, או 97 אלף קולות. ביידן קיבל 567 אלף קולות".

אם היחס הזה יישמר, מספר המצביעים לטובת "לא תלויים" עשוי להגיע ל-120 אלף. אילו כל 120 האלף היו נמנעים מלהצביע בנובמבר, ביידן היה מתקשה לנצח במישיגן. בהיעדר מישיגן הוא היה מתקשה להגיע אל מספר הקסם, 270, בחבר האלקטורים, שבידיו מסורה הבחירה הפורמלית של הנשיא.

אין זאת אומרת שכך יקרה. הרוב הגדול של המוחים נגד ביידן אינם רוצים לראות את טראמפ בבית הלבן. אבל המסר ממישיגן יהדהד במסדרונות המפלגה הדמוקרטית, מחוף אל חוף.

קבוצות לחץ, לא דעת קהל

ראש הממשלה אמנם ציטט ביום ג' נתונים מסקר דעת קהל חדש בארה״ב, המראה תמיכה של 82% בישראל מול חמאס. אבל הוא יודע מנסיונו הענף באמריקה, שעל מהלך המדיניות האמריקאית מבית ומחוץ משפיעות קבוצות לחץ פעילות, לא דעת קהל ערטילאית.

זה היה במשך שנים סוד כוחה של ישראל בארה״ב. היא ניזונה מן האינטנסיביות של פעולת השדולה הפרו-ישראלית (אייפא״ק) ומתרומותיהם המסיביות של "ועדי פעולה פוליטיים" יהודיים. הם אלה שהגביהו במרוצת השנים את הפרופיל הפוליטי במידה שהשפיעה על נשיאים ועל חברי קונגרס. חלקם של היהודים באוכלוסיית המצביעים מעולם לא היה גדול מ-2%.

מצב העניינים הזה תיסכל את יריבי ישראל. הם אפילו ניסו בשנות השמונים להפליל את איסוף הכספים של ועדי הפעולה היהודיים. במשך שנים, שדולות פרו-ערביות, כמו "המכון הערבי אמריקאי", חרשו את התלמים בזירה המקומית, ועודדו צעירים ערבים אמריקאים להתמודד על כהונות פוליטיות בכל הרמות. 

הם התקדמו לאיטם. אבל מלחמת עזה הזניקה אותם בן לילה הרחק מעבר ליעדיהם המקוריים. הם מרחיבים את שורותיהם לא רק מתוך הקהילה הערבית, אלא בפעם הראשונה גם מפלח דמוגרפי מכריע בחשיבותו: הצעירים.

הצעירים בין פוליטיקה לפתולוגיה

ראש הממשלה נמנע ביום ג' מלצטט את המספרים האיומים מסקריו של אותו מכון עצמו, האריס, בשותפות עם אוניברסיטת הרווארד. בחודש דצמבר עורכי הסקר שאלו את מרואייניהם אם הם מאמינים ש״היהודים הם מעמד מדכא, ויש לנהוג בהם בתור שכאלה״. עצם השאלה הייתה כמעט מוטרפת, אבל התשובה עליה היתה מוטרפת שבעתיים. בעוד ששלושה רבעים של האוכלוסייה הכללית השיבו בשלילה, שני שלישים של בני 18 עד 24 השיבו בחיוב. 

אנחנו מדברים אפוא לא על פוליטיקה בלבד, אלא גם על פתולוגיה. כאשר שתי אלה מצטרפות, מתעוררת בעיה חמורה. השפעה אלקטורלית וכלים פוליטיים מעניקים משקל חסר תקדים לבעלי הפתולוגיה. 

התוצאות במישיגן אינן פתולוגיות. הן פוליטיות, בלתי נעימות כאשר יהיו. אבל הן ניזונות במישרים מתחושה גוברת של מאיסה בישראל בין צעירים אמריקאים. הסקר החיובי שציטט ראש הממשלה מראה כי כוחה העיקרי של ישראל נובע מאהדתם של אמריקאים מבוגרים או ישישים. ישראל רשאית להתברך בתמיכתם, אבל בוודאי לא להסתמך עליה. 

במשך שנים, ישראל הייתה פרה קדושה בפוליטיקה האמריקאית. היא עדיין נהנית מאהדה ציבורית ומתמיכה בקונגרס. אבל ברור למדי שהיא חדלה להיות פרה קדושה. 

פוליטיקאים מזהים חולשות. זה עניין של להיות או לחדול בשבילם. חולשותיה של ישראל מתרבות והולכות, גם במזרח התיכון שלנו וגם במערב התיכון האמריקאי. לידידי ישראל בארה״ב אין עוד מונופול על שרירים אלקטורליים. 

ישראל נהנתה במידה רבה מפסיביות של רוב האמריקאים. המזרח התיכון לא עניין אותם. אגב, הוא מוסיף לא לעניין אותם. הסקר המצוטט למעלה שאל את מרואייניו שורה ארוכה של שאלות פרטניות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לבסוף, בנפרד, המכון ביקש ממרואייניו לדרג תשעה נושאים על פי סדר החשיבות ״האישי״ שלהם. אינפלציה קיבלה 42%, הגירה - 18%, וכן הלאה. ישראל קיבלה אחוז אחד ויחיד.

אלה היו תמיד פני הדברים. הרוב העצום של האמריקאים מעולם לא התעניינו בענייני חוץ. הם לא השפיעו על התנהגותם הפוליטית, אלא בנקודות קריטיות במיוחד של המלחמה הקרה עם ברית המועצות. פסיביות של ההמונים מקילה על קבוצות לחץ של מיעוטים פוליטיים להשיג את מבוקשן. זה שירת את ישראל הרבה שנים, וזה עשוי עכשיו לשרת את אויביה ואת מבקריה. 

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים