ח"כ עמית הלוי, הליכוד (שבע תשע, 103 FM, 18.2.24) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
האם המתקפות הימיות של ארגון החות'ים פגעו עד כה בצורה מהותית בכלכלת ישראל? לטענת ח"כ עמית הלוי, התשובה לכך חיובית. כחלק מהסבר שסיפק על הסיבות שבגללן יש להרחיב את הממשלה, ולצרף אליה גם את לפיד וליברמן, הוא אמר כי "...ישראל נמצאת תחת חרם אנטישמי במצרי באב אל־מנדב מזה כבר כמה חודשים. אין אונייה אחת שעוברת… ו(מדובר) על מעל ל־50% מהסחר של ישראל". האם זה נכון?
מצר באב אל־מנדב מקשר בין ים סוף בצפון למפרץ עדן שבאוקיינוס ההודי בדרום, והוא נכלל בנתיב שעוברות אוניות שמספקות סחורות לישראל ומגיעות בעיקר מאזור "המזרח הרחוק". מאז 7 באוקטובר מסלימות המתקפות שמבצע באזור ארגון הטרור החות'י התימני, מתוך מטרה לפגוע באוניות שהיעד שלהן הוא ישראל. כמה נזק הם מצליחים להסב לכלכלה שלנו?
ישנן שתי שיטות למדוד את היקף הסחר שבו מדובר: במונחים כספיים או במונחים של נפח / משקל. הלוי הפנה אותנו תחילה למשרד הכלכלה, שפרסם בפברואר סקירה בעניין. הסקירה הזאת בוחנת את השאלה דרך השיטה הראשונה, ועל פי הניתוח שמופיע בה, נכון ל־2022, במונחים דולריים, מדובר ב־16.2% מסך היבוא ו־3.2% מסך היצוא של ישראל שחשופים לבעיות בשל פעילות החות'ים. כלומר, רחוק מהנתון של "מעל 50%", שהזכיר הלוי. "גם בתרחיש השבתה מלאה מדובר בשיעור מוגבל (גם אם לא זניח) מהסחר של ישראל", כותבים עוד במשרד הכלכלה.
חזרנו לח"כ הלוי. הוא הציע שהנתון שאליו התייחס נוגע רק לשיעור הרלוונטי מתוך סך הסחר הימי (כלומר, ללא הסחורות המוטסות). ללמ"ס ישנם נתונים שמפלחים את היבוא והיצוא לישראל לפי סוג ההובלה, ומהם עולה כי ב־2022 הסחר בים האדום היווה כ־28% מכלל הסחר הימי. כלומר, גם כאן אנחנו רחוקים מאותו נתון שהזכיר הח"כ.
עברנו לשיטה השנייה שהזכרנו. "אם רוצים לשקף את הבחינות המעשיות של ההובלה הימית, נכון יותר למדוד אותן ביחידות של נפח או משקל ולא במונחי שווי כספי", הסביר לנו רב־חובל יגאל מאור מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). אז מה מלמדים הנתונים הללו על הטענה הנבדקת? "המידע שיש בעניין הסחר במונחים פיזיים הוא כללי בלבד", מסביר מאור. ובכל זאת, הוא מעריך כי בחישוב כזה "מדובר בסדר גודל של כ־20% מכלל הסחר". כלומר, שוב רחוק מהנתון של ח"כ הלוי.
בדומה לעמדה שהציג משרד הכלכלה, גם מאור סבור כי באופן כללי גם כיום "תנועת המכולות (לישראל) פועלת ללא בעיות משמעותיות - חוץ מהארכת זמן המשלוח בממוצע של כשלושה שבועות - כשיבוא המכולות, שעד דצמבר כ־30% ממנו עבר בים האדום, ממשיך ברמה כזו או אחרת דרך נמלי חיפה ואשדוד".
בשורה התחתונה: דבריו של הלוי לא נכונים. במונחים כספיים, במצר באב אל־מנדב עוברים כ־16% מסך היבוא הישראלי וכ־3% מסך היצוא הישראלי, או כ־28% מתוך ההובלה הימית בלבד. במונחים של נפח או משקל, אין נתונים רשמיים, אך על פי הערכות, בבדיקה כזאת מדובר על כ־20% בלבד מכלל הסחר של ישראל, שעובר דרך הים האדום.
תחקיר: יובל אינהורן