עובר לאנרגיה גרעינית: הג'וב החדש של ראש המל"ל לשעבר

ד"ר איל חולתא מצטרף לוועדה המייעצת של nT-Tao - חברת סטארט-אפ ישראלית המפתחת פתרון לייצור אנרגיה באמצעות היתוך גרעיני • חולתא כיהן בעבר כמנהל המוצר הראשי (CPO) של חברת הפינטק פאגאיה

ד''ר איל חולתא / צילום: חיים צח-לע''מ
ד''ר איל חולתא / צילום: חיים צח-לע''מ

nT-Tao, חברת סטארט־אפ ישראלית שמפתחת פתרון לייצור אנרגיה באמצעות היתוך גרעיני, מצרפת היום (ג') לוועדה המייעצת של החברה את ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי לשעבר, ד"ר איל חולתא. כך נודע לראשונה לגלובס.

איראן מקימה תחנת כוח גרעינית גדולה, וכנראה לא רק לייצור חשמל
הקרן האמריקאית שגייסה מעל ל-100 מיליון דולר להשקעה בהייטק הישראלי

nT-Tao היא שחקנית מרכזית בתחום פיתוח אנרגיית היתוך, וכבר הגיעה לפריצות דרך משמעותיות בתחום הדחיסה והחימום של פלזמה, הנדרשים ליצירת היתוך גרעיני. הפתרון שהחברה מקדמת מיועד להיות קומפקטי ונגיש למגוון אוכלוסיות. לכן, החברה פיתחה מייצב פלזמה ייחודי, המאפשר עבודה עם פלזמה בצפיפות גבוהה מפתרונות קיימים ובשילוב עם שיטת חימום מהירה ביותר. שני אלה מאפשרים תגובת היתוך גרעיני יעילה מבחינת כמות האנרגיה המופקת ביחס לכמות האנרגיה המושקעת בתהליך.

ד"ר חולתא, שכיהן בתפקיד ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי תחת ממשלת בנט־לפיד, הוביל את הפעילות נגד איראן, את פורום החשיבה האזורי עם מקבילו האמריקאי ג'ייק סאליבן, וכן את הסכם הגבול הימי עם לבנון, שנחתם באוקטובר 2020. הוא מומחה בביטחון לאומי, עם דגש על טכנולוגיה ואסטרטגיה. הוא בוגר תלפיות ומחזיק בתארים מתקדמים, הכוללים תואר ראשון בפיזיקה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במדיניות ציבורית מהרווארד ודוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת תל אביב.

עוד בטרם הצטרף למשימת פיתוח פתרון אנרגטי מסחרי בטווח זמן קצר ב-nT-Tao , חולתא כיהן בעבר כמנהל המוצר הראשי (CPO) של חברת הפינטק פאגאיה. חולתא מכהן כיום גם כשותף מחקר בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (Foundation For Defence of Democracies) בוושינגטון.

ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי לשעבר, שכיהן במשך קרוב לשני עשורים בתפקידים בכירים בקהיליית המודיעין הישראלית, אינו הדמות הביטחונית הראשונה שמשולבת בסטארט־אפ הישראלי. את החברה מוביל, לצד הפיזיקאים דורון ובועז ויינפלד, מפקד מספן הים בחיל הים ומפקד שייטת הצוללות לשעבר, תא"ל (מיל') עודד גור־לביא. החברה גייסה עד היום 28 מיליון דולר ממשקיעים כגון DK Innovation, קרן הון הסיכון של חברת האנרגיה Delek US ,Next Gear Ventures ו-Mayer Cars & Trucks Group. בין המשקיעים הנוספים נמנות: Honda, Mitsui Sumitomo J-Impact, OurCrowd וקרן Grantham.

היתוך גרעיני - אחד המענים לטיפול במשבר האקלים

בימים שבהם מדינות העולם המערבי מעוניינות להגיע לאפס פליטות פחמן נטו ב־2050, אך מפנימות אט־אט כי בקצב צמיחת האנרגיות המתחדשות הנוכחי הן לא יספיקו - ההיתוך הגרעיני נחשב בקרב רבים כמענה הנדרש לטיפול במשבר האקלים. לאנרגיה הגרעינית יש את האתגרים והסכנות שלה, אך במקומות רבים בעולם משתמשים בה עבור ביטחון אנרגטי בעל זיהום זניח. לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), כבר כיום מיוצרים כ־10% מהחשמל העולמי באמצעות אנרגיה גרעינית, כאשר במדינות מפותחות השיעור כבר מגיע ל־20%.

לפי IEA, בשנת 2022 הוכנסו לרשתות האנרגיה העולמית כ־8 ג'יגה־וואט אנרגיה גרעינית, כאשר עבור אפס פליטות פחמן נטו נדרש קצב של פי ארבעה עד 2030. לצורך ההשוואה, ההספק הכולל של אנרגיות מתחדשות בישראל ב־2022 עמד על כ־4.8 ג'יגה־וואט בלבד. "תמיכה בחדשנות באנרגיה גרעינית, כולל כורים מודולריים קטנים, תסייע להרחב אפשרויות הפליטה הנמוכה ולסייע בדרך לייצור אנרגיות עם אפס פליטות", הסבירו בסוכנות.

"אנו מברכים על הצטרפותו של ד"ר איל חולתא לוועדה המייעצת של החברה", אמר תא"ל (מיל') עודד גור לביא, מייסד שותף ומנכ"ל nT-Tao. "איל מביא עימו עשרות שנות ניסיון בתכנון, יצירת שיתופי פעולה ופיתוח פרוייקטים טכנולוגיים אסטרטגיים".

"אני גאה להצטרף לוועדה המייעצת של nT-Tao", אומר ד"ר איל חולתא. "ישראל ידעה לאורך השנים לפתח טכנולוגיות פורצות דרך שהביאו לשינוי בנושאים אסטרטגיים כגון מים, רפואה וחקלאות וגם בתחום הקריטי של ביטחון אנרגטי וקיימות חשוב שנהיה גורם מוביל. הפתרון שמקדמת nT-Tao הוא ייחודי ומעורר תקווה לפריצת דרך משמעותית בתחום ייצור אנרגיה באמצעות היתוך גרעיני".