מסתמן: מצנח זהב של 14 מיליון שקל לאיציק אברכהן ואורי וטרמן בשופרסל

האחים אמיר מעוניינים בכניסה חלקה לקומת ההנהלה בשופרסל, כדי שיוכלו להיכנס לתפקידי היו"ר והמנכ"ל במקום צמד הבכירים המכהנים בתפקיד • לשם כך הואצו המגעים, ונשקלת בהסכמת המוסדיים הבשלה מהירה של הסכמי האופציות שהוענקו לאברכהן ולוטרמן

אורי וטרמן ואיציק אברכהן / צילום: תמר מצפי
אורי וטרמן ואיציק אברכהן / צילום: תמר מצפי

שני בכירי רשת הסופרמרקטים שופרסל , היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, צפוים ליהנות מ"מצנח זהב" בהיקף שמתקרב ל-14 מיליון שקל. ההסכם נמצא בשלבי גיבוש בין הגורמים השונים, כאשר יש רצון טוב מצד בעלי הבית החדשים, האחים יוסי ושלומי אמיר, לראות את אברכהן ווטרמן מתוגמלים היטב לצורך כניסה חלקה שלהם לתפקידי הניהול ברשת.

הערכות בשוק: בתוך שבוע האחים אמיר ייכנסו לתפקידי מנכ"ל ויו"ר שופרסל
הזינוק במניית שופרסל: האחים אמיר כבר מרוויחים "על הנייר" 
"אל תעשו פעולות משמעותיות": הדרישה של האחים אמיר מדירקטוריון שופרסל
ניתוח | לידיעת אברכהן: זו התוכנית של האחים אמיר לשופרסל

במידה רבה ההשתלטות של האחים אמיר על שופרסל סייעה ליו"ר הפורש אברכהן ולמנכ"ל הפורש וטרמן לראות את האופציות שלהם מתמלאות בערך, שכן מחיר המניה של שופרסל  זינק בחדות מאז הקרב על השליטה בה. מחיר המניה עומד כיום על 25.3 שקל, והוא עמד על 19.68 שקל ערב ההצעה של האחים אמיר - כלומר, זינוק של 28% במחיר המניה. האופציות לאברכהן ולוטרמן ניתנו בחיר מימוש של כ-23 שקל למניה, כך שזינוק המניה הכניס את האופציות "לכסף" ושיחק לידי אברכהן ווטרמן במשא-ומתן שהם מנהלים על תנאי פרישתם.

האופציות הוענקו לאברכהן ולוטרמן בקיץ 2022, כאשר המנה הראשונה (מתוך ארבע) כבר הבשילה. כעת, כחלק מהמגעים לסיכום על סיום תפקידם לצורך כניסת האחים אמיר לעמדות הניהול במקומם, נשקלת "האצה של הבשלת האופציות" - כלומר, מתן כל האופציות ברגע הפרישה.

על כל פנים, רצונם של האחים אמיר וגם של הגופים המוסדיים הגדולים שהסכימו למהלך ההשתלטות, הוא כניסה חלקה ככל הניתן של האחים לתפקידי הניהול. לכן המוסדיים ככל הידוע נותנים אור ירוק למנגנון פיצוי מוסכם ויעיל לשם כך.

אחד מהמהלכים שנשקלו בשבועיים האחרונים הוא השארה של אברכהן ווטרמן בשופרסל כיועצים בשכר מזערי, אבל בדרך שתאפשר את קיומן של האופציות לעוד תקופה עד לסיום הבשלתן. מנגנון כזה בוצע בזמנו בחברת מבנה, שהעסיקה את המנכ"ל הפורש דודו זבידה כיועץ למשך תקופה שסייעה לשמר את האופציות שברשותו. אולם יש גם אפשרות אחרת ומוחשית יותר, והיא פשוט חישוב מהיר של שווי האופציות לפי הדרך שבה ניתנו - ומתן מענק כספי חליפי.

10 מיליון שקל לאברכהן, כ-4 מיליון שקל לוטרמן 

בשנת 2022, לרגל מינויו של אברכהן לתפקיד יו"ר שופרסל ב-80% משרה, אושרה לו משכורת חודשית של 127.3 אלף שקל, הוא זכאי כחלק מעזיבתו לשנת שכר, שמורכבת מחצי שנה של תקופה בגין הודעה מוקדמת ועוד חצי שנה להסתגלות (2.29 מיליון שקל). הסכם האופציות של אברכהן הוערך בשווי של 10.4 מיליון שקל, כאשר מנה אחת הבשילה כאמור. לכן שווי היתרה שלו, לפי החישובים ב-2022, מוערך ב-7.5 מיליון שקל. יחד עם תנאי השכר והאופציות שווי "מצנח הזהב" של אברכהן מוערך כיום בכ-10 מיליון שקל.

למנכ"ל וטרמן אושרה ב-2022 משכורת חודשית של 125 אלף שקל, כאשר עלות השכר (המשכורת) השנתית עמדה על 2.25 מיליון שקל לפי החישובים שהוצגו לבעלי המניות. כמו כן ניתנו לוטרמן 4 חודשי הודעה מוקדמת בגין עזיבה. לכן מדובר בשכר בעלות של 750 אלף שקל שלו הוא זכאי על העזיבה. לכך יש לצרף את הסכם התגמול ההוני שהוענק לו, בדומה למנכ"ל שקדם לו עופר בלוך (שלא הספיק להנות מהאופציות). מדובר בהסכם של 933 אלף אופציות למניות שופרסל, שיבשילו בארבע מנות.

הסכם האופציות של וטרמן הוערך ב-2022 בשווי כולל של כ-4.2 מיליון שקל. נותרו ממנו גם כן, בדומה לאברכהן, שלוש מנות להבשלה שוות כ-3.15 מיליון שקל, ולכן שווי "מצנח הזהב" שלו עומד על כ-3.9 מיליון שקל.