הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה במגמה מעורבת; נייס זינקה ב-9%

ת"א 35 עלה ב-1.1% ות"א 90 ירד ב-0.1% • הדולר התחזק מול השקל • במזרחי טפחות מעריכים: הורדת ריבית נוספת בישראל ביום שני הקרוב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המסחר בת"א ננעל אחר הצהריים במגמה מעורבת כשמדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ומדד ת"א ירד ב-0.1%. מדד הבנקים עלה ב-1% ומדד הטכנלוגיה הוסיף 1.2%. מנגד מדד תשתיות ואנרגיה השיל 1.3%. 

המניות שבלטו הן כאמור נייס  וגם קמטק , החברה לישראל  וזאת שבשליטתה איי.סי.אל 

בשוק החוב נרשמה עלייה בתשואות. תשואת האג"ח לעשר שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-4.23% ובדומה לתשואת האיגרת לשנתיים, 3.77%. 

כמו כן נרשם היום מחזור מסחר ער יחסית, 2.5 מליארד שקל. 

15:59

פיילוט חדש לסייברוואן , חברת הטכנולוגיה דיווחה היום על פרויקט חדש עם חברת מוטור סאפליי, חברת משאיות אמריקאית. המערכות של החברה הותקנו ב-16 משאיות של החברה והפיילוט יערך במשך כשנה, אם יצלח עשוי להתרחב לכל צי המשאיות של החברה.

סייברוואן עוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים,כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי. שווי השוק של החברה עומד על כ-60 מיליון שקל. 

14:37

המדדים המרכזיים בבורסה עברו להיסחר במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 יורד ב-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד עולה ב-1.3% ות"א בנקים 5 נסחר במגמה דומה.

בקרב מניות מדד ת"א 125 מניות חברה לישראל , נייס , טאואר , פריורטק , ואיי.סי.אל  נסחרות במגמה חיובית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + משיל מערכו 0.2%.

13:00

מניית חברת נייס , העוסקת בפיתוח וייצור תוכנות לניהול קשרי לקוחות וניהול סיכונים בגופים פיננסיים וביטחוניים, מזנקת בחדות לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון.

ההכנסות ברבעון הרביעי של 2023 גדלו ב- 10% ל- 623.2 מיליון דולר לעומת 568.6 מיליון דולר אשתקד. ההכנסות לשנת 2023 גדלו ב- 9% ל- 2,377 מיליון דולר, לעומת 2,181 מיליון דולר אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2023 גדל ב-14%, והסתכם ב-81.7 מיליון דולר לעומת 71.2 מיליון דולר אשתקד.

במקביל, נייס פרסמה את התחזיות שלה לרבעון הראשון של 2024 : סך ההכנסות ברבעון הראשון של 2024, צפוי להסתכם ב- 650 מיליון דולר עד 660 מיליון דולר, שמייצג גידול של 15% לעומת התחזית אשתקד. הרווח למניה צפוי להיות בטווח של 2.40 דולר עד 2.50 דולר, שמייצג גידול של 21% בהשוואה לתחזיות ברבעון המקביל.

12:05

מניית חברת טופ מערכות , העוסקת בפיתוח ושיווק מוצרי ושירותי תוכנה לניהול עסקים, נסחרת במגמה חיובית לאחר שדיווחה כי חתמה על הסכם רכישת פעילות חברת התוכנה ניפנדו באספקת מוצר תוכנהמבוסס SAAS, המספק למשתמשים בו פתרון כולל להליכי רכש מקוונים של רוכשי המוצר ואישור תשלומים לספקים שלהם. 

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.655 שקלים. האירו נחלש בכ-0.2% מול השקל ועומד בשעה זו על 3.966 שקלים.

10:44

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.8%.

חברת אורמת טכנולוגיות  הציגה את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. ההכנסות ברבעון הרביעי גדלו ב-17.4% לעומת אשתקד. הרווח התפעולי צמח ברבעון הרביעי ב-70.8% ובשנת 2023 ב-9.0%, בהשוואה לתקופה המקבילה.
ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי ובשנת 2023 הסתכמו ל-139.0 מיליון דולר ו-481.7 מיליון דולר, גידול של 11.5% ו-10.6%, בהתאמה, לעומת אשתקד. החברה פרסמה גם את תחזית ה- EBITDA המתואם לשנת 2024 שעמדה על 515 עד 545 מיליון דולר.

10:05

פתיחה חיובית בת"א. ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.5%. בקרב המדדים הענפיים, בולטים לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה ומדד ת"א בנקים 5 שעולים בכ-1%.

בולטות לחיוב מניות קמטק , טאואר , נובה , פועלים  וסאפיינס .

מנגד, מבנה , שטראוס , איירפורט סיטי , טבע  ובזק  נסחרות בירידות.

08:49

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח במגמה מעורבת. הדולר נחלש ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב 3.97 שקלים.

08:01

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ד'), המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ומדד ת"א 90 עלה ב-0.2%. מדד הביומד השיל 1.4% ולעומתו מדד רשתות השיווק עלה ב-1.7%. 

קבוצת דליה אנרגיה, יצרנית וספקית של חשמל פרטי דיווחה אמש (ד') על התקשרות עם קבוצת HOT בהסכם לאספקת חשמל. במסגרת ההסכם, שאורכו 10 שנים, דליה תספק חשמל להוט אנרגיה - זרוע אספקת החשמל של קבוצת התקשורת והטלוויזיה.

מניית אל על  צללה בכ-12%. זאת לאחר שרשות שדות התעופה אישרה כי חברת התעופה יונייטד תחזור לפעילות בישראל בחודש מרץ. גם חברת יונייטד אישרה את הדיווח. 

92% ממניות חברת הבנייה המסובכת קבוצת חנן מור  אמורים לעבור לנושים הגדולים שלה, כך עולה מבקשה שהגיש מנהל ההסדר, עו"ד אהוד גינדס לביהמ"ש ביום ג'. לאחר מספר שבועות בהם עמל המנהל שמונה לחברה מטעם ביהמ"ש, דודו זבידה, גובש הסדר שנועד לאפשר את פירעון החובות הרבים שצברה החברה שמסתכמים בכ-2.7 מיליארד שקל. בהמשך לדיווח, מניית חנן מור צללה אמש (ד') ב-15%.

לחברה יש חוב של 2 מיליארד שקל, הבעלים בונה וילה עם בריכה 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית. הניקיי היפני מזנק בכ-2% ושובר שיא חדש מאז שנת 1989 כאשר נסחר ברמה של 39,029. ההנג סנג עולה ב-0.8%, בורסת שנגחאי עולה בשיעור דומה והקוספי מוסיף לערכו 0.3%.

34 שנים הברוקר הזה ממתין לפריחה מחודשת במניות היפניות. אולי עכשיו זה יקרה 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בשעה זו במגמה ירוקה.

אמש (ד') בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.1% וה-S&P 500 ב-0.2%. 

ענקית השבבים אנבידיה  פרסמה את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון הרביעי לשנת 2024, ובכך סיכמה שנה לפי החלוקה הפיסקלית שלה. אנבידיה דיווחה על הכנסות של 22.1 מיליארד דולר, 22% יותר מהרבעון הקודם וב-265% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה, תחזיות האנליסטים עמדו על על 18.9 מיליארד דולר וציפו לצמיחה של יותר מ-200% בהכנסות.

בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח של 5.61 דולר למניה. תחזיות האנליסטים היתה רווח של 4.23 דולר. המניה מגיבה כעת במסחר המאוחר, והיא עולה ב-9%.

מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, הציג אמש (ד') את התוכנית עליה שקד זמן רב: אינטל פותחת באופן רשמי את מפעלי השבבים שלה - שעד כה תעדף את השבבים מתוצרת בית - גם בעבור חברות אחרות. בתוך כך בונה גלסינגר חומה סינית בין מערך הייצור למערך הפיתוח, במטרה למנוע ניגוד אינטרסים מובנה, והופך את רשת מפעלי הייצור של אינטל ליחידת רווח והפסד, הנמדדת ומתוגמלת לפי העסקאות שהביא מצדם של לקוחות חיצוניים. 

בהמשך הערב, מיקרוסופט  הודיעה אמש (ד') במהלך המסחר כי תייצר במפעלי אינטל את אחד משבביה העתידיים שצפויים לצאת לשוק בתוך שנה או שנתיים. שווי העסקה מוערך בהכנסות של כ־15 מיליארד דולר לאינטל לאורך שנות הייצור של סדרת השבבים על פני כלל תהליכי הייצור, ההרכבה, האריזה והבדיקות.

פרשנות| זו שעולה וזו שיורדת: היום הדרמטי שעבר על שתי ענקיות השבבים 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים נסחרה בעליה של נקודת בסיס אחת וב-4.19% אמש (ד'), האיגרת לשנתיים נסחרה ב-3.75%. מדדי האג"ח הקונצרניות, תל בונד 20, 40 ו-60 נסחרו ללא שינוי. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת בשעה זו על 4.3%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר הוסיף להתחזק אל מול השקל, ונסחר ביום רביעי בשער של 3.67 שקלים. ברקע, נתוני התוצר המאכזבים לרבעון הרביעי בישראל שפורסמו בתחילת השבוע. האירו התחזק לשער של 3.97 שקלים.

פער הריביות הוא משני: מה יקרה לשקל אם בנק ישראל יוריד את הריבית? 

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 83.3 דולרים.

בנק אוף אמריקה פרסם אמש (ד') התייחסות לכיוון מחירי הנפט בהתחשב לאפשרות להורדות ריבית השנה. לדברי הבנק: "מחירי האנרגיה העולמיים נמצאים במגמת ירידה כבר כמעט שנתיים. הברנט נפל משיא של 139 דולר לחבית ב-2022 לשפל של 70 דולר לחבית בסוף השנה שעברה". "עם זאת", אומרים בבנק, "מאז תחילת דצמבר, הנפט הצליח להדוף את המגמה שנצפתה בשוקי אנרגיה אחרים והתאושש על רקע קיצוצי OPEC+ ונוף גיאופוליטי מורכב".

"צעדי מדיניות של ממשל ביידן בנוגע לרוסיה, איראן וונצואלה, זינוק בתפוקת פצלי השמן בארה"ב, יחד עם מזג אוויר חם ויותר ואנרגיות מתחדשות, כמו גם העלאות ריבית חדות על ידי הפד וה-ECB, אילצו את OPEC+ לקצץ בתפוקת הנפט. קיצוצי התפוקה תורגמו לעלייה בכושר הייצור הרזרבי. הנפט נראה זול יחסית, במיוחד בהתחשב במקום שבו המלאים העולמיים עומדים כיום".

"האינפלציה אכן ירדה עם עלויות אנרגיה נמוכות יותר, אך אינפלציית הליבה, כמו גם צמיחת השכר, היו דביקות בעקשנות בארה"ב במשך זמן מה. הכלכלנים שלנו עדיין צופים הורדות ריבית משמעותיות השנה. אם המדיניות המוניטרית תוקל, אנו מאמינים שהלחץ כלפי מטה על מחירי האנרגיה שנצפה בשנתיים האחרונות צפוי להתהפך אם המשמעת של OPEC+ תחזיק מעמד". 

4. מאקרו

מפרוטוקול ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב עלה אמש (ד') שחבריה הביעו הן את שביעות רצונם והן זהירות בקשר להורדת הריבית. כזכור בהודעת הריבית לפני שבועיים החליטו חברי הוועדה הפתוחה להשאיר את הריבית על כנה והכריזו שככל הנראה יחכו עם הורדת הריבית עד שיצטברו נתונים נוספים שיבטיחו שהאינפלציה אכן יורדת. 

"חברי הוועדה סבורים שמסוכן מידי להוריד את הריבית מהר מידי וטרם שישיגו את הביטחון הנדרש לכך שהאינפלציה יורדת באופן בר קיימא אל ה-2%", מה גם שחברי הפד רואים סיכונים לעלייה מחודשת של האינפלציה, זאת לאור הפעילות הכלכלית בארה"ב, הצמיחה המתמשכת ושוק התעסוקה, שנותר חזק גם לאחר העלאות הריבית האגרסיביות.

בנוסף, החליטו חברי הוועדה להאט אמנם את קצב מכירות האג"ח, וזאת כדי לא לגרום לזעזועים בשוק, אך בכוונתם להמשיך ולצמצמם את החזקות הבנק שעומדות על לא פחות מ-7.6 טריליון דולר.

בהמשך היום (ה'), צפויים להתפרסם מדדי מנהלי הרכש במדינות שונות באירופה. במקביל, מדד המחירים לצרכן בהונג קונג צפוי להתפרסם בהמשך היום יחד עם מדד המחירים לצרכן בגוש האירו.

5. תחזית

לקראת החלטת הריבית בישראל ביום שני הבא, מתחזקות הציפיות להורדת ריבית נוספת. במזרחי טפחות, כלכלן השווקים הראשי רונן מנחם כותב כי "הנתונים האחרונים במשק מאפשרים לבנק ישראל לנקוט הורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה. בין אלה, פיחות השקל לאחרונה. תרחיש זה אמנם נראה רחוק עד לא מזמן, אך מדד המחירים לחודש ינואר, שהיה שוב נמוך מהצפוי, ונתוני צמיחת המשק לרבעון האחרון של 2023 שהפתיעו בחומרתם, השיבו אותו לשולחן".

מהפך: האם בנק ישראל מבשל הפתעה גדולה? 

בנק ישראל ישקול את החלטת הריבית בעודו ממתין לאישור תקציב 2024. "אם הריבית אכן תרד, זו תהיה הורדה שנייה המצטברת ל-0.5% מתחילת השנה, וזאת בשעה שהריביות בארה"ב ובגוש האירו לא עושות סימן בכיוון, מה שעלול לייצר לחץ על השקל. לכך נוספים גם האירועים הביטחוניים", מוסיף מנחם.

"אם אכן יבחר הבנק להוריד שוב את הריבית - על אף הגישה הזהירה שאימץ מתחילת התגברות האינפלציה - הוא יוכל לעשות שימוש בתוכנית מכירות מיתרות המט"ח שלו אם השקל יגיב באגרסיביות. תוכנית זו עשויה לבלום פיחות יתר במטבע המקומי, אך התנודתיות בשוק המט"ח תימשך", צופה מנחם.