הקואליציה של אירופה נגד החות'ים: בלי "רישיון להרוג" ועם איטליה בראש

ארבע ספינות קרב אירופיות ינסו "להשיב את תחושת הביטחון" שהפרו המורדים מתימן, אך בקואליציה החדשה הבהירו שהמהלך "הגנתי בלבד" • ברקע: חשש מעימות ימי ישיר מול איראן

הספינה גלקסי לידר, שהותקפה על ידי המורדים החות'ים / צילום: ap, Houthi Media Center
הספינה גלקסי לידר, שהותקפה על ידי המורדים החות'ים / צילום: ap, Houthi Media Center

כשהוא נחוש להראות שהוא מסוגל לדאוג לעצמו, אישר השבוע האיחוד האירופי לשגר קואליציה ימית חדשה שנועדה להגן על ספינות סחר באזור הים האדום מפני התקפות המורדים החות'ים מתימן. האיחוד עשה זאת בזריזות-שיא, מבחינתו, אך בעיכוב ניכר לעומת הצרכים בשטח. הכרזת המלחמה החות'ית על ספינות - תחילה אלו המיועדות לישראל, לאחר מכן גם כאלו הקשורות לבריטניה ולארה"ב - נעשתה כבר בסוף אוקטובר. בינתיים הוקמה קואליציה ימית מקרטעת בהובלת ארה"ב ("שומר השגשוג"), קואליציה התקפית נוספת בהובלת בריטניה וארה"ב, ורק עכשיו, אחרי קרוב לארבעה חודשים, שוגרו הספינות האירופיות הראשונות לשטח. לא כולן כבר הגיעו.

יבשת בחרדת נטישה: גרמניה מקדמת יוזמה למטרייה גרעינית שתגן על אירופה
בגלל תשתיות רעועות: דרום אפריקה פספסה הזדמנות ענק במשבר בים האדום
מבוכה לחות'ים: תקפו ספינה שהייתה בדרכה לאיראן

הקואליציה החדשה, שנקראת "אספידס" (מגן ביוונית) מונה ארבע ספינות קרב מצרפת, גרמניה, איטליה ויוון שעליהן כמה מאות מלחים, סיוע אווירי בדמות מטוס אחד, תקציב של 8 מיליון אירו ומשך פעילות התחלתי של שנה. מה שאין לה, עם זאת, זה "רישיון להרוג". כבר בעת גיבושה, ובמיוחד השבוע כאשר שרי החוץ של האיחוד האירופי הודיעו רשמית על אישור המהלך, הובהר כי תהיה "הגנתית בלבד". "לא נבצע שום תקיפה קרקעית", הובהר במנדט הרשמי של הקואליציה. שלוש המשימות שאושרו לקואליציה הן "להגן", "ללוות" ו"להשיב את תחושת הביטחון".

אבל, האירופאים עלולים לגלות שהמציאות מחייבת אותם להגיב באש ולקחת חלק בקרבות, למשל אם יש ניסיון תקיפה מהים באמצעות סירות (כפי שהחות'ים עשו בעבר), שיגור טילים לעברם מקו החוף, שליחת מל"טים מתאבדים, ואפילו כלי שיט ימיים בלתי מאוישים לעברם ולעבר הספינות שעליהן הם אמורים להגן.

מנסים להנמיך להבות

מעבר לסכנה המוחשית לספינות המשתתפות במשימה ולחיילים אירופאים, הדבר עלול להציב את אירופה על מסלול התנגשות עם איראן, ספקית הנשק והטכנולוגיה של החות'ים והמממנת של הארגון, השולט בחלק גדול מתימן. בימים אלו עוברים מסרים בעניין, לפי הדיווחים, בין בריסל לבין טהרן, וניסיון להנמיך כל להבה אפשרית מראש. שר הביטחון הגרמני בוריס פיסטוריוס, שטס לכרתים השבוע כדי להשתתף בטקס הפלגת הפריגטה (אניית מלחמה קטנה) "הסן" לאזור הים האדום, ניסה לשדר מסר פייסני לאיראן. "נכון, אנחנו בעיקרון קרובים לאיראן", אמר השר, "אבל מכיוון שמדובר במשימה על טהרת ההגנה, יש לנו טיעונים טובים כדי להימנע ממתיחות (איתה)".

יוון היא זו שתארח את המשימה מבחינה פורמלית, בנמל לאריסה. את הכוח בשטח יוביל אדמירל איטלקי, שימקם את מטה הקרב שלה על אחת מהאוניות שתפליג באזור. בנוסף למדינות שהודיעו על שליחת ספינות קרב, גם דנמרק, הולנד, בלגיה ופורטוגל צפויות להשתתף. אירלנד וספרד הודיעו מראש שלא ייקחו חלק במשימה. "מדובר בתגובה הולמת לאיום מצד החות'ים", אמר השבוע שר ההגנה האיטלקי, שהתגאה בתפקיד המרכזי שממלאת ארצו בקואליציה.

"אירופה משחקת באש"

האיחוד האירופי למוד שיתופי פעולה ימיים, בין אם מדובר בבקרת גבולות במסגרת "פרונטקס" או באבטחת ספינות מול חופי סומליה (קואליציית "אטלנטה" הפועלת מאז 2008). ספינות איטלקיות שטות במצרי גיברלטר כדי לסייע לספרדים להתמודד עם הגירה הלא-חוקית, ספינות ליטאיות שטות ליד לסבוס כדי לנסות ולהרתיע מבריחי אדם טורקים השולחים מהגרים לא-חוקיים.

הפעם, כאמור, המשימה שונה לגמרי. לא מדובר ברפסודות או בסירות גומי של פליטים, אלה לא פיראטים סומלים החמושים בקלצ'ניקובים בלבד, אלא ארגון מורדים בעל מאפיינים של צבא, ובעל נשק מתוחכם יחסית. "עד כמה המשימה מסוכנת ל-240 החיילים שעל סיפון ה'הסן' ניתן ללמוד מהצהרות החות'ים", נכתב ב"שפיגל".

אלו, מצדם, התראיינו בהרחבה לכלי התקשורת בימים האחרונים ואמרו כי "אירופה משחקת באש". "אתם לא צריכים לתמוך בארה"ב ובסיוע שלה לכיבוש", אמר דובר החות'ים לתקשורת, "וכל פעולה אידיוטית מצדכם תשפיע על הספינות שלכם ועל התנועה בים האדום". בגרמניה שידרו אתמול בערוצי החדשות את התמונות מכרתים. "זו הפעם הראשונה שבה פיסטוריוס משיק מבצע של הבונדסווהר (הצבא הגרמני), ומדובר במבצע מאוד מסוכן. אם משהו ישתבש, הוא זה שיהיה אחראי".

התקפות החות'ים הן ללא ספק בעיה עולמית, עם סין (היצואנית הגדולה בעולם) ומצרים (גוזרת הקופונים מתעלת סואץ) כחלק מהנפגעות, אבל היא גם בעיה אירופית. יותר מ-40% מהסחר בין סין למדינות מפתח באיחוד נעשה עד כה באמצעות השיט בים האדום ובתעלת סואץ. בגרמניה, למשל, מפעלי ענק כמו זה של טסלה ליד ברלין הושבתו בשבועות האחרונים בשל המתנה לחלקים מהמזרח, והעובדה שנדרשים שבועיים-שלושה נוספים לאניות לעקוף את אפריקה בתנאים החדשים.

הקואליציה העצמאית מסמלת גם שאירופה לא מצטרפת בעיניים עצומות לקואליציות בהובלת ארה"ב, כמו שנעשה בעבר בסוריה ובעיראק ובאפגינסטן. ארה"ב הייתה שמחה לו המדינות היו חברות ב"שומר השגשוג", אך מסתפקים בהכרזה על שיתוף פעולה בין שתי הקואליציות שיפטרלו באזור החל מהשבוע. ארגוני ספנות בירכו על השקת הקואליציה הימית וקראו לשחרר את צוות ה"גלקסי לידר" שנחטפה לפני שלושה חודשים.