הישראליות שאכזבו: סולאראדג' ופאלו אלטו צללו בחדות לאחר הדוחות

עונת הדוחות בוול סטריט נכנסת לישורת האחרונה • סולאראדג' הציגה תחזית צמיחה מאכזבת לרבעון הראשון של 2024 וצללה בכ-14% • גם פאלו אלטו הציגה תחזיות חלשות להמשך וירדה ב-20%

צילומים: שירי חביב ולדהורן, shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
צילומים: שירי חביב ולדהורן, shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2023 בוול סטריט נכנסת לישורת האחרונה. אמש, שתי חברות ישראליות פרסמו את תוצאותיהן הכספיות בבורסת ניורק וצללו בחדות לאחר דוחות מאכזבים.

המנכ"ל האופטימי של טבע מודה: ייקח עוד שנים עד שתחזור למעמד של "מניית העם" 
לפני הדוחות: הכוכבת של וול סטריט מחקה 78 מיליארד דולר והשוק בלחץ 
ב־300 מיליון דולר: עסקת הענק של אלביט באירופה 

סולאראדג' הציגה תחזית חלשה לרבעון

החולשה בתוצאות סולאראדג'  צפויה להימשך גם ברבעון הראשון של 2024, והתחזית שפורסמה אתמול (ג') הפילה את מניית סולאראדג' ב-11.4% במסחר המאוחר. סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, הפסידה פחות מהצפוי ברבעון הרביעי של 2023 אך ההכנסות היו נמוכות מתחזיות השוק, והתחזית קדימה הייתה חלשה משמעותית מהצפי של האנליסטים.

החברה מצפה להציג ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 175-215 מיליון דולר, לעומת 944 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023 ובהשוואה ל-316 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023. האתגר שמלווה את סולאראדג' כבר מספר רבעונים עדיין נמשך: היקף המלאי של מוצריה אצל המפיצים עדיין גבוה ולכן היקף המכירות שלה יורד, כל עוד המלאי לא חוזר לרמות נורמליות. במקביל גם הביקוש הכללי נמוך יותר אך הדינמיקה צפויה להשתפר ברבעונים הבאים של השנה. ברבעון הראשון סולאראדג' אף צופה עלייה קלה בהיקף המלאים. ברבעון הרביעי, ימי המלאי שלה עלו ל-386 לעומת 169 ברבעון השלישי, והם ימשיכו לעלות ברבעון הראשון. המגמה צפויה להערכת החברה להתהפך ברבעון השני של השנה.

לפי תחזית החברה, ברבעון הראשון צפוי שיעור רווח גולמי Non-GAAP שינוע בין 1%- ל-3%, כשהתחום הסולארי יציג שיעור רווחיות גולמית Non-GAAP של 1%-5% על הכנסות של 160-200 מיליון דולר. ההוצאות התפעוליות Non-GAAP יסתכמו ב-122-130 מיליון דולר.

הפסד נקי של 162 מיליון דולר תוך רבעון

סולאראדג' סיכמה את שנת 2023 שהתחילה טוב והסתיימה עם חולשה משמעותית, עם ירידה של כ-4% בהכנסות שהסתכמו כמעט ב-3 מיליארד דולר, מתוכן 316 מיליון דולר ברבעון הרביעי, ירידה של 64.5% לעומת הרבעון המקביל. הרבעון הסתיים עם הפסד נקי של 162 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ובנטרול הוצאות חשבונאיות שונות ובהן עלויות הפסקת פעילות מסוימת, תגמול הוני לעובדים והוצאות רה-ארגון, ההפסד הסתכם ב-52.5 מיליון דולר שהם 92 סנט למניה, בעוד שבשוק ציפו להפסד גבוה יותר של 1.33 דולר למניה. בסיכום שנתי סולאראדג' הציגה רווח נקי GAAP של 34.3 מיליון דולר, לעומת 93.8 מיליון דולר ב-2022. על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי השנתי הגיע ל-248 מיליון דולר, לעומת 351 מיליון דולר ב-2022.

סולאראדג' "שרפה" 180 מיליון דולר ב-2023, רובם ברבעון הרביעי, ובסוף השנה היו לה בקופה מזומנים והשקעות בסך 1.27 מיליארד דולר, לעומת חוב לטווח ארוך למחזיקי אג"ח להמרה בסך 627 מיליון דולר. בשיחת הוועידה שערכה הנהלת החברה לאחר פרסום הדוחות עלתה השאלה האם החברה תיאלץ לגייס הון בהמשך אם המצב לא ישתנה, והתשובה הייתה שבשלב זה הם אינם רואים צורך כזה.

נזכיר שסולאראדג' דיווחה לאחרונה על פיטורי 900 עובדים (16% ממצבת העובדים שלה), מתוכם 550 בישראל, במטרה להתאים את מבנה העלויות שלה למצב השוק המשתנה.

צבי לנדו, מנכ"ל החברה, מסר עם פרסום הדוחות: "למרות האתגרים שעמדו בפנינו במחצית השנייה של שנת 2023, סיכמנו את השנה עם הכנסות של 3 מיליארד דולר, מעט מתחת לרמות של 2022. המחצית הראשונה של 2023 כללה שיאים בהתקנות וציפיות להמשך צמיחה, ובמחצית השנייה חל שינוי לשוק חלש יותר בשל הריביות הגבוהות יותר ומחירי חשמל נמוכים יותר, דבר שהוביל לתוצאה של בניית מלאים שהאטו את המשלוחים שלנו. יחד עם זאת, אנחנו מאמינים שאנחנו נמצאים בעמדה טובה לקראת מחזור הצמיחה הבא בתעשייה שלנו בזכות פורטפוליו המוצרים הנרחב, והצעדים שנקטנו בהם להפחתת עלויות".

לאחר הירידה במסחר המאוחר סולאראדג' נסחרת בנאסד"ק בשווי של 4.27 מיליארד דולר. מניית החברה איבדה 77% מהשיא אליו הגיעה ב-2021.

פאלו אלטה צנחה בכ-20% לאחר הדוחות

המניה של ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס  , שהוקמה על ידי הישראלי ניר צוק, צנחה בכ20% אתמול (ג'), זאת לאחר פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון השני בשנת הכספים הפיסקאלית של החברה, בהן כלולות התחזיות שלה לרבעון הקרוב. 

למרות שהחברה דיווחה על רבעון מוצלח, היא פרסמה תחזיות לצמיחה איטית יותר משנה לשנה בסך הכולל של הרווחים וההכנסות. כמו כן, התחזיות לרבעון הקרוב של החברה נמוכות יותר מהציפיות בוול סטריט.

בסיכום הדוח הכספי של הרבעון השני, החברה דיווחה החברה על רווח של 1.46 דולר למניה, ובכף עקפה את תחזיות האנליסטים שהעריכו כי הרווח למניה יעמוד על 1.30 דולר. כמו גם בשורת ההכנסות, החברה דיווחה על הכנסות בגובה של 1.98 מיליארד דולר,מה שעקף גם כן את התחזיות, שהעריכו כי גובה ההכנסות יעמוד על 1.97 מיליארד דולר, כך לפי יאהו פיננס. 

כאמור, למרות סיכום רבעוני חיובי, הנמכת התחזית של החברה כלפי הרבעון הקרוב והמשך השנה כולה, היו אלו שהבהילו את המשקיעים. 

במבט על השנה כולה, דיווחה החברה כי היא  צופה  שההכנסות ינועו בין 7.95 ל-8 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לתחזיות קודמות שעמדו על על 8.15 עד 8.2 מיליארד דולר, כך לפי יאהו פיננס.  החברה צופה כעת צמיחה כוללת בהכנסות במהלך השנה הקרובה שנעה בין 15% ל-16%, נמוך יותר מהתחיזות הקודמות שהציגו צמיחה שנעה בין 18% ל-19%, כך לפי CNBC .

הירידה הדרמטית במחיר המניה, עומדת בניגוד לצמיחה שהציגה החברה במהלך השנה הנוכחית, בה זינקה מניית החברה בכ-27%, כשבמבט של שנה שלמה אחורה, זינקה המניה בכ-120%. 

הצניחה הדרמטית מגיעה לאחר שבסיכום השנה של החברות הישראליות בוול סטריט, פאלו אלטו נטוורקס הגיעה למקום הראשון בתור חברת הסייבר בעלת שווי השוק הגבוה ביותר. החברה נסחרת לפי שווי של 94.4 מיליארד דולר.