ישראל במלחמה | סיקור שוטף

תקיפות ברפיח ופיצוצים בדמשק, צרפת: חלק מהחטופים קיבלו תרופות

טיל נ"ט פגע במבנה חקלאי במטולה, אין נפגעים • צה"ל תקף שלוש מפקדות מבצעיות של חיזבאללה • דיווח: 6 הרוגים בתקיפת רכב בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה, עשרות מחבלים חוסלו בזייתון • הותר לפרסום: לוחם הנח"ל סמ"ר אברהם אובגן נפל בקרב בעזה • המחבל שביצע את הפיגוע ברעננה תכנן לרצוח את דובר צה"ל בערבית  • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

22:46 - דיווח: בריטניה שוקלת לא לייצא נשק לישראל אם תיכנס לרפיח

בגרדיאן הבריטי דווח כי ממשלת בריטניה שוקלת לאסור ייצוא נשק לישראל במקרה של מבצע צבאי ברפיח.

22:40 - בכיר חמאס: "לא סוגרים את הדלת לעסקה לפני חודש רמדאן"

בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר לאל-ג'זירה: "משלחת חמאס נמצאת בקהיר כדי לנהל משא ומתן לעסקה חדשה. אנחנו פועלים כדי להגיע להבנות במהירות. לא סוגרים את הדלתות בפני כל אפשרות לעסקה לפני חודש רמדאן".

21:59 - מתאם מתווה העברת התרופות: "ממתינים להוכחה ברורה"

פרופ' חגי לוין, שהיה המתאם של המתווה להעברת התרופות מטעם מטה המשפחות, פרסם בהודעה בתגובה על הפרסומים בצרפת שלפיהם 45 חטופים קיבלו תרופות. "אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות במשלוח שיזמנו אכן הגיעו לחלק מהחטופים", כתב לוין. "עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן הגיעו ליעדן. עדיין כולם בסכנת חיים. רק החזרת כל החטופים תבטיח חייהם"

21:03 - צה"ל: תקפנו תשתיות טרור של חיזבאללה ועמדה צבאית שממנה בוצעו שיגורים לישראל

מצה"ל נמסר כי מטוסי קרב תקפו בשעות האחרונות מטרות טרור של חיזבאללה. בין המטרות שהותקפו: עמדת תצפית במרחב אל-חיאם ועמדה צבאית במרחב הכפר זבקין שממנה בוצעו שיגורים לעבר מרחב שלומי מוקדם יותר היום

20:22 - שיתוף פעולה בריטי וירדני לסיוע לעזה

ממשלת בריטניה הודיעה שביצעה מבצע משותף עם ירדן להצנחת סיוע הומניטרי לבית חולים בצפון רצועת עזה

20:15 - מטה המשפחות בהודעה בעברית: "ממתינים להוכחה ברורה לגבי התרופות"

זמן קצר לאחר ההודעה שפורסמה לתקשורת הזרה, מטה משפחות החטופים מסר לתקשורת הישראלית: "אנו מודים לכל מי שקידם את נושא העברת התרופות לחטופים. אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות אכן הגיעו לחטופים. עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן הגיעו ליעדם".

20:08 - מטה משפחות החטופים: קיבלנו אישור מצרפת ש-45 חטופים קיבלו תרופות

מטה משפחות החטופים פרסם הודעה לתקשורת הזרה, ובה נכתב: "קיבלנו אישור ממשרד החוץ הצרפתי ש-45 חטופים קיבלו את התרופות שלהם". עוד נכתב: "אנחנו מודים אישית לנשיא עמנואל מקרון מצרפת על היוזמה המועילה שלו והמעורבות ביישום התהליך דרך קטאר. אנחנו אסירי תודה על החמלה וההומניות שהפגין נשיר צרפת בנושא, צרפת היא ידידת אמת של המשפחות ולא נשכח את תמיכתה".

19:21 - מחבל ששיגר מרגמות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל חוסל

צה"ל פרסם כי מחבל ששיגר מרגמות מאזור ג'באליה היום חוסל בתוך דקות בודדות. לאחר הזיהוי, כלי טיס חיסל אותו והשמיד את המשגר.

19:19 - צרפת מאשרת: חלק מהחטופים קיבלו תרופות

צרפת מאשרת הערב את הודעת קטאר: "יש בידינו מידע שחלק מהחטופים קיבלו את התרופות". גורם רשמי מסר כי פריז עודכנה על כך לפני הפרסום שיצא מדוחא אתמול. בצרפת הדגישו כי כ-45 חטופים קיבלו תרופות. לדברי הגורם, עדיין מתנהל שיח עם הקטארים על אימות או ראיות. בימים הקרובים צפוי ביקור של אמיר קטאר באליזה.

19:15 - השר גנץ: סימנים ראשוניים לאפשרות להתקדם לעסקת חטופים

"יש ניסיונות בימים אלו לקדם מתווה חדש, וסימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם", הצהיר השר בני גנץ במסיבת עיתונאים בקריה. "אנחנו לא נפסיק לחפש את הדרך, נהפוך כל אבן". עוד התייחס לנושא עליית ערביי ישראל להר הבית ברמדאן ואמר: "נפעל רק מול מי שיסכן את הביטחון, נשמור על חופש דת".

18:15 - ארה"ב לנשיא ברזיל: לא מסכימים עם ההשוואה לשואה

גורם בכיר במשרד החוץ של ארה"ב עדכן כי שר החוץ אנתוני בלינקן ונשיא ברזיל לולה שוחחו בפתיחות על ההערות האחרונות של לולה בנוגע לעזה. בלינקן הבהיר 'שאנחנו לא מסכימים' על הערה המשווה לשואה מצידו של לולה.

17:48 - המטח לגליל המערבי: עשרה שיגורים, חלקם יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים, ללא נפגעים. בצהל משיבים אש

17:30 - האזעקות בגליל המערבי: זוהו מספר שיגורים מלבנון. לא דווח על נפגעים או נפילות

17:19 - אזעקות בחניתה, בשלומי, במצובה וביערה בגליל המערבי

17:14 - אזעקה בשתולה

 17:02 - דיווח בתימן על שלוש תקיפות אמריקניות באזור חודידה 

17:00  מנהרה שימשה בכירים בחמאס הושמדה: תיעוד פעילות לוחמי יחידת יהל"ם ברצועת עזה 

דובר צה"ל פרסם היום תיעוד של לוחמי יחידת יהל"ם ברצועת עזה. בדיווח צוין כי "מתחילת המלחמה יחידת יהל"ם פועלת ברחבי רצועת עזה מעל ומתחת לקרקע. היחידה מתמקדת ברשת המנהרות המהווה חלק מרכזי בשיטת הפעולה של חמאס וכוללת מרכזי כובד מהותיים ואסטרטגיים של הארגון. הלוחמים נלחמים במקצועיות בקרבות פנים אל פנים, חושפים ומשמידים מנהרות ותוואים תת-קרקעיים ומגיעים להישגים משמעותיים".

עוד נכתב כי "כעת צה"ל חושף תוואי מנהרה נוסף ששימש את הבכירים והושמד. כוחות יהל"ם ויחידות נוספות תחת פיקוד אוגדה 98 פשטו על תוואי תת-הקרקע במרחב חאן יונס. עם כניסתם לתוואי, נתקלו הלוחמים בדלתות הדף וחסימות שהציבו המחבלים על מנת למנוע את כניסת הכוחות למנהרה. הלוחמים פרצו את החסימות וזיהו מחבלים במנהרה, באמצעים מיוחדים ובקרבות פנים אל פנים המחבלים. התוואי נחקר ונסרק מודיעינים, חדרי שינה ותשתיות חשמל ומים". אורכה של המנהרה מעל לקילומטר והושקעו בה מיליוני שקלים.

 16:56 - הקצין הבכיר שאותו תכנן מבצע הפיגוע ברעננה לרצוח - דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי. 

דובר צה''ל בערבית אביחי אדרעי / צילום: דובר צה''ל
 דובר צה''ל בערבית אביחי אדרעי / צילום: דובר צה''ל

16:00 - בעזה מדווחים: צה"ל תוקף בשכונת זייתון

14:00 - התרעה לראשונה היום: אזעקה במטולה; נבדק אם בוצע יירוט בטבריה

אזעקה הופעלה במטולה שבאצבע הגליל. הפרטים בבדיקה. במקביל, בטבריה וביישובי עמק הירדן תושבים רבים דיווחו על קול נפץ עז בשמיים, כעת נבדק אם מדובר ביירוט שבוצע באזור.

13:31 - צה"ל תקף שלוש מפקדות מבצעיות של חיזבאללה בדרום לבנון

דובר צה"ל עדכן כי לפני זמן קצר מטוסי קרב תקפו שלוש מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון. עוד נמסר כי משעות הבוקר בוצע ירי ארטילרי להסרת איום למרחבים עלמא א-שעב וא-דהירה. מוקדם יותר היום דווח כי צה"ל תקף בכפרים אל-ח'יאם וחולא שדרום המדינה.

אתמול, כוחות האיסוף של יחידה 869 והמודיעין של אוגדה 91 זיהו מספר מחבלים שנכנסו למבנה צבאי במרחב הכפר יארון שבדרום לבנון. בשיתוף פעולה מהיר הוזנקו מטוסי קרב שתקפו את המבנה ואת המחבלים בזמן ששהו במקום.

13:15 - דיווח על פיצוץ נוסף בדמשק

בערוץ אל-מיאדין דווח על פיצוץ עז שנשמע בדמשק, שעות אחרי שכלי תקשורת בסוריה טענו כי ישראל תקפה בניין מגורים בבירה. לפי שעה טרם התקבל דיווח על מקור הפיצוץ.

12:15 - בלוג המודיעין אינטלי טיימס: התקיפה בדמשק בוצעה סמוך לשורה של נכסים השייכים לכוח קודס 

לפי בלוג המודיעין אינטלי טיימס, התקיפה בדמשק בוצעה מול החניון שבו חוסל עימאד מורנייה וסמוך לשורה של נכסים השייכים לכוח קודס - ובהם בית הספר האיראני ומשרדי יחידה 840. התקשורת באיראן מעדכנת כי אין הרוגים איראנים בתקיפה. 

12:05 - דיווח: ישראל בונה נתיב סלול החוצה את עזה

לכתבה המלאה: ישראל בונה כביש החוצה את עזה לקראת השלב הבא במלחמה 

בכדי להקל על הפעולות הצבאיות ועל השליטה באזור, צה"ל סלל "כביש ביטחוני" שחוצה את מרכז עזה - כך מסרו גורמי ביטחון לוול סטריט ג'ורנל. המסדרון מדרום לעיר עזה, המשתרע על כ-8 קילומטרים מהגבול הישראלי לחוף, מחלק את עזה לשניים, לאורך רצועת אדמה שנשלטת בידי צה"ל מאז תחילת המלחמה. 

על פי הדיווח, השליטה בתוואי תאפשר לצה"ל להמשיך לנוע במהירות לאורך נתיב מאובטח, גם לאחר שרוב הכוחות יצאו מהרצועה. הבנייה והרחבת הכביש נערכות במקביל לכך שצה"ל בונה אזור חיץ של כקילומטר אחד ממש בתוך הגבול של עזה עם ישראל, שבו תיאסר כניסת פלסטינים. 

11:45 - "חוצה את הרף הפלילי": האזהרה של הפרקליטה הצבאית מהתנהלות לוחמים בעזה

הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, שלחה איגרת שבה התייחסה למקרים ולמעשים של חיילי צה"ל במהלך הלחימה, שחוצים לדבריה את הרף הפלילי. תומר-ירושלמי ציינה כי הלחימה בשטח הרצועה "מתבצעת במרחב אורבני מאוכלס, שצפיפותו היא מהגבוהות בעולם" והוסיפה כי בעת הלחימה נתקלו בצה"ל ב"מקרים פסולים החורגים מערכי צה"ל ומן הפקודות - התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות".

11:31 - צה"ל תקף באל-חיאם שבדרום לבנון

09:33 - כוחות הביטחון עצרו כ-40 מבוקשים באיו"ש והבקעה, צה"ל פרסם תיעוד פגיעה במחבלים מהאוויר בג'נין

דובר צה"ל הודיע שכוחות של צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר 40 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים: לוחמי דובדבן, סיירת חרוב ומג"ב עצרו בהכוונת שב"כ 14 חשודים, חיסלו 3 מחבלים בסיוע מהאוויר ופגעו בנוספים.

בקבלאן שבשומרון עצרו הלוחמים 3 מבוקשים, באל פאציל שבבקעה עצרו 3 מבוקשים נוספים, בקיביא עצרו 4 מבוקשים וברנתיס החרימו כספי טרור. בחברון נעצרו 5 מבוקשים, פעילים בתא הסטודנטים של חמאס ובעין מצבאח נעצר מבוקש המשויך לתא הסטודנטים של חמאס. בצה"ל אמרו שמתחילת המלחמה נעצרו כ-3,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כשמעל ל-1,350 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס. 

09:13 - דיווחים: משלחת ישראלית תגיע לקהיר, ארה"ב תציג הצעה חדשה

בערוץ א-שרק הסעודי דיווחו מפי מקורות דיפלומטיים כי ישנה התקדמות בדיונים שמצרים מקיימת עם חמאס בקהיר לגבי עסקת חטופים וכי ארגון הטרור ריכך את עמדותיו. משלחת ישראלית צפויה להגיע לקהיר בשעות הקרובות, מצרים פועלת להביא לגמישות דומה מולה.

כמו כן, בעיתון אל ערבי אל ג'דיד דיווחו כי שליחו של ביידן למזה"ת יגיע לקהיר עם הצעה להפסקת אש ברמדאן תמורת שחרור חטופים, בהם 6 אמריקנים.

08:59 - דיווחים בסוריה: ישראל תקפה באזור דמשק

בתחנת רדיו המזוהה עם משטר אסד דיווחו שעל לפי מידע ראשוני - ישראל תקפה באזור דמשק. בטלוויזיה הסורית דיווחו שכמה טילים שוגרו בתקיפה הישראלית לעבר שכונת כפר סוסה.

08:42 - איראן מאשימה רשמית: ישראל עומדת מאחורי פיצוץ צינורות הגז בשבוע שעבר

08:40 - באל-ג'זירה מדווחים: 6 הרוגים בתקיפת רכב בדיר אל-בלח

08:30 - צה"ל: חיסלנו עשרות מחבלים בצפון הרצועה ביממה האחרונה

דובר צה"ל עדכן שצוות הקרב של חטיבה 401 פעל ביממה האחרונה בשכונת זייתון שמדרום לעיר עזה, וחיסל עשרות מחבלים בהיתקלויות על הקרקע ובאמצעות הכוונת כלי טיס. הלוחמים טיהרו את המרחב ופשטו על מבנים חשודים, ובמהלך הפעילות איתרו הלוחמים אמצעי לחימה, RPG וקלצ'ניקוב בתוך בית מגורים.

במקביל, כוחות של אוגדה 98 מעמיקים את הלחימה ב'חאן יונס: לוחמי צוות הקרב החטיבתי של גבעתי תקפו מרחבים חדשים במזרח ח'אן יונס ובמהלך לחימתם חיסלו ביממה האחרונה מחבלים רבים, ולוחמי צוות הקרב החטיבתי של הצנחנים ולוחמי עוצבת הקומנדו מתקדמים ומרחיבים את ההתקפה במערב.

06:00 - הותר לפרסום: סמ"ר אברהם אובגן נפל בקרב בצפון רצועת עזה

סמ"ר אברהם אובגן, בן 21 מנתיבות, לוחם בגדוד 932 של חטיבת הנח"ל נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בנוסף, כמה לוחמים נפצעו קשה בקרבות בצפון הרצועה ופונו לטיפול רפואי.

אברהם אובגן, חלל צה''ל שנפל בקרב בעזה / צילום: דובר צה''ל
 אברהם אובגן, חלל צה''ל שנפל בקרב בעזה / צילום: דובר צה''ל

04:45 - החות'ים תקפו ספינה בבעלות אמריקנית שהייתה בדרכה לתימן

פיקוד המרכז של ארצות הברית הודיע כי החות'ים שיגרו שני טילים לעבר ספינה יוונית בבעלות אמריקנית, שהייתה בדרכה לנמל עדן בתימן. אחד מהטילים התפוצץ סמוך לספינה וגרם לנזק קל.

02:41 - סנאטורים דמוקרטים לרויטרס: "מקווים שתהיה הפסקה הומניטרית בעזה לפני הרמדאן"

הסנאטורים הדמוקרטים ריצ'רד בלומנטל וכריס קונס, שקיימו שיחות עם מנהיגים ישראלים וערבים, אמרו כי "הם מקווים שניתן יהיה להגיע להסכם המאפשר הפסקה הומניטרית במלחמה בעזה לפני חודש הרמדאן המוסלמי".

01:10 - לראשונה בצפון הרצועה: עזתים קיימו הלילה הפגנה נגד חמאס במחנה הפליטים ג'באליה וקראו: "יא סינואר, יא הניה - העם הוא הקורבן. להפיל את חמאס"

00:08 - דיווח בתימן על תקיפות אמריקניות באזור חודידה

כמה שעות קודם לכן, החות'ים טענו כי שיגרו טילים לעבר "ספינת משא ישראלית של חברת צים" במפרץ עדן, סמוך לכניסה לים סוף - טענה שלא זכתה לאישור רשמי. דובר הצבא החות'י גם טען כי שוגרו כלי טיס מופעלים מרחוק לעבר ספינות מלחמה אמריקניות בים סוף - וגם לעבר אילת: במערכת הביטחון לא התקבל דיווח על אירוע חריג באילת. חברת אבטחה ימית בריטית טענה מנגד כי הספינה שהותקפה נשאה את דגל ליבריה והייתה בדרכה לסומליה.

פורסם לראשונה ב-N12