פרשת רונאל פישר: המשפט מתנהל כבר 9 שנים והשופט קבע רק דיון אחד לחודש

השופט משה סובל קבע רק ארבעה דיונים עד לפגרת הקיץ שמתחילה ביולי • השלב הבא במשפט הוא פרשת ההגנה, שצפויה להתחיל לכל המוקדם בספטמבר השנה

רונאל פישר / צילום: יוסי זמיר
רונאל פישר / צילום: יוסי זמיר

פרשת התביעה במשפטו של עורך הדין רונאל פישר הסתיימה בתום קרוב לתשע שנים מאז הוגש כתב האישום נגדו. פישר מואשם כי העביר ללקוחותיו מידע מחקירות משטרתיות עבור תשלום במספר פרשיות.

בעקבות חנינת נשיא המדינה: דניאל בירנבאום ריצה 23 ימי מאסר בלבד
יזם נדל"ן חשוד בעבירות מס בהיקף 5.2 מיליון שקל

השופט משה סובל, נשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים, קבע תוכנית להמשך המשפט עד לסוף שנת המשפט הנוכחית, כך שיתקיימו ארבעה דיונים בלבד בחודשים אפריל מאי ויוני. באותם דיונים עורכי דינו של פישר יציגו טענות בנוגע לפסילת ראיות והגנה מן הצדק והפרקליטות תשיב.

השלב הבא במשפט הוא פרשת ההגנה, ובו מעידים הנאשמים, והוא צפוי להתחיל רק בשנת המשפט הבאה, בספטמבר 2024. ההערכה היא שעדות פישר תימשך למעלה מעשרה דיונים, ויכולה להגיע לעשרות דיונים. אם קצב המשפט ימשיך להיות דיון בחודש, התיק לא יסתיים גם בשנה הבאה.

טענות של הגנה מן הצדק

טענות של הגנה מן הצדק הן טענות מקדמיות שנטענות ככלל בתחילת ההליך, אך במקרים המתאימים גם במהלך ההליך ולאחר שמיעת הראיות. במהלך השנים ההגנה טענה במשך שעות ארוכות טענות מסוג זה, נגד התנהלות גורמי החקירה בתיק, כולל היעדר תיעוד של גיוס עדי המדינה.

טענות של הגנה מן הצדק מופנות נגד אופן ניהול ההליך הפלילי על ידי התביעה כך שבית המשפט יכול לקבוע כי לא יתנהל הליך נגד נאשם מטעמים של צדק והגינות, אך מקרים אלו הם חריגים ביותר.

לאחרונה סיים את עדותו במשפט חבר הכנסת משה סעדה, שכיהן כסגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים והיה אחראי על החקירה. סעדה העיד במשך 17 ישיבות וטענות ההגנה מן הצדק צפויות להתייחס גם להתנהלותו בטיפול בחקירה.

"הטיעונים יובאו בעל פה"

קצב ההתקדמות האיטי שאפיין את המשפט נמשך גם בשנה האחרונה. המשפט ידע אינספור עיכובים, שחלקם נבעו ממחדלים של התביעה, בקשות לחומרי חקירה וטענות חדשות של עד המדינה.

הפרשה נחשפה עם מעצרו של פישר בשנת 2014, עם הניסיון המתועד לקבל שוחד מיו"ר ועד נמל אשדוד אלון חסן ששיתף פעולה עם המשטרה. יחד עם פישר הועמדו לדין פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר עו"ד רות דוד, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין, המואשמת בחלק קטן מהאישומים, הקבלן יאיר ביטון באישום אחד ושי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה, כי "לטובת קיצור לוחות הזמנים וייעול קצב שמיעת ההליך, קבע בית המשפט, בהסכמת הצדדים, כי במקום שיוגשו טיעונים בכתב בסעדים שזכאית לבקש ההגנה, דבר שהיה מאריך מאוד את ההליך, יישמעו הטיעונים בעל פה, בארבעה מועדים שנקבעו, זאת בשים לב לפרק הזמן הנחוץ להכנה לכל אחד מהדיונים לאור היקפו של התיק".

***כל הנאשמים בתיק לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות