ארה"ב מתכוננת לשלוח כלי נשק לישראל במקביל למאמציו של ביידן לקדם הפסקת אש

המשלוח המוצע כולל פצצות, ערכות לדיוק הפגיעה, ומרעומים

פצצות MK-82 / צילום: Reuters, Reuters Photographer
פצצות MK-82 / צילום: Reuters, Reuters Photographer

ממשל ביידן מתכונן לשלוח פצצות וכלי נשק אחרים לישראל שיתווספו לארסנל שלה במקביל למאמצי ארה"ב להביא להפסקת אש במלחמה בעזה, כך אומרים פקידים מכהנים ולשעבר בארה"ב.

ראיון | הצבא דורש 100 מיליארד שקל? "המלחמה לא הסתיימה, מוזר שהם כבר יודעים כמה כסף הם צריכים" 
● כל המדינות שמסרבות למכור נשק לישראל 
בדרך לניקוי רפיח ישראל תפגוש את מנהרות המזומנים של חמאס 
הסודות של ימ"מ: הכירו את יחידת המשטרה שעקפה את חברותיה הצבאיות בסיבוב 

משלוח הנשק המוצע כולל בערך אלף פצצות MK-82, אלף ערכות KMU-572 JDAM המוסיפים הנחייה מדויקת לפצצות, ומרעומים מסוג FMU-139, אמרו הפקידים. שווי כלי הנשק מוערך בעשרות מיליוני דולרים. המשלוח המוצע עדיין עובר בדיקה פנימית על ידי הממשל, אמר פקיד אמריקאי, ופרטי ההצעה עשויים להשתנות לפני שממשל ביידן יודיע למנהיגי ועדות הקונגרס שאישורם נחוץ בכדי לאשר את המשלוח.

משלוח הנשק המתוכנן מגיע ברגע מכריע במלחמה בעזה, כשישראל מתכוננת לתקוף בדרום רצועת עזה ברפיח, עיירה אליה נמלטו יותר ממיליון פלסטינים בעקבות המלחמה. ישראל אמרה שהיא צריכה להרחיב את מתקפתה הצבאית באיזור כדי לחסל מחבלי חמאס שמסתתרים בין האזרחים שברחו לשם מאיזורים אחרים ברצועה.

הבית הלבן הפנה שאלות למחלקת המדינה ולמשרד ההגנה, ובשני המשרדים סירבו להגיב. במשרד הביטחון הישראלי ובמשרד ראש ממשלת ישראל לא הגיבו לבקשות הוול סטריט ג'ורנל לתגובה. בצה"ל הפנו שאלות למשרד הביטחון.

"שותפה שקופה בחקירות אמריקאיות"

בהערכה של העברת הנשק המוצעת שנוסחה על ידי שגרירות ארה"ב בירושלים ונצפתה בידי הוול סטריט ג'ורנל, נקבע שממשלת ישראל ביקשה "רכישה מהירה של פריטים להגנתה של ישראל נגד איומים איזוריים מתפתחים ומתמשכים".

בהערכה נכתב שלא היו חששות הקשורים לזכויות אדם במכירה. "ישראל נוקטת פעילות יעילה למנוע הפרות בוטות של זכויות אדם ולשמור שכוחות הביטחון שלה לא יפרו זכויות אדם. בעבר, ישראל הייתה שותפה שקופה בחקירות אמריקאיות לגבי האשמות בשימוש בציוד הגנתי באופן בלתי ראוי", נכתב בהערכה.

פקיד אמריקאי לשעבר אמר שמשלוח הנשק ימומן במסגרת חבילת הסיוע הצבאי לישראל. הרוב המכריע של רכישות כלי נשק אמריקאיים על ידי ישראל מגיעות ממיליארדי הדולרים שישראל מקבלת בסיוע אמריקאי לחיזוק הצבא שלה מידי שנה.

חימוש מדוייק יסייע לישראל לפגוע בצורה מדוייקת יותר במנהיגי חמאס ואולי לפגוע במקומות בהם כוחות איוב מחופרים מתחת לאדמה. ובעוד שלפצצות MK-82 חסר הדיוק הזה, לישראל יש ערכות שניתן להרכיב עליהן כדי לשפר את הדיוק שלהן. ישראל הטילה פצצות כאלה במלחמה בעזה, אמרו פקידים אמריקאים.

תחמושת לימים ספורים בלבד, במידה ותפתח חזית בצפון

ארה"ב סיפקה לישראל מתחילת המלחמה בקרוב ל-21 אלף פריטי חימוש מונחה מדויק, וישראל השתמשה בערך בחצי מהמלאי הזה. על פי הערכות מודיעין אמריקאיות, כלי הנשק שנותרו בידי ישראל מספיקים לעוד 19 שבועות של לחימה ממושכת בעזה. טווח הזמן הזה יתקצר לימים ספורים במידה וישראל תפתח חזית נוספת נגד חיזבאללה, ארגון הטרור בלבנון, כך אמר אדם המכיר את ההערכות האמריקאיות.

המשלוח אינו חריג במסגרת המאמץ הנרחב של ממשל ביידן להאיץ את זרימת הנשק לישראל אחרי מתקפת 7 באוקטובר על ידי חמאס, אמרו פקידים אמריקאיים. ארה"ב החלה ברכבת אווירית של משלוחי נשק לישראל זמן קצר אחרי ההתקפה, ופעמיים הפעילה חוקי חירום כדי לשלוח נשק לישראל חרף התנגדות הקונגרס.

הנשיא ביידן נעשה מתוסכל בגלל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בעת שארה"ב מנסה לרסן את המערכה הצבאית של ישראל. למרות זאת, בינתיים הממשל מסרב להציב תנאים על מכירת נשק לישראל כמנוף לכפייה של שינויים על האופן בו היא מנהלת את מלחמתה. ישראל אמרה שהיא זקוקה לכלי הנשק שביקשה כדי להשלים את מערכתה נגד חמאס בעזה.

תמונת לוויין שפורסמה בשבוע שעבר מציגה את חומת הבטון שנבנית במצרים לאורך גבולה עם רפיח לקראת המתקפה הישראלית הצפויה / צילום: Associated Press, Maxar Technologies
 תמונת לוויין שפורסמה בשבוע שעבר מציגה את חומת הבטון שנבנית במצרים לאורך גבולה עם רפיח לקראת המתקפה הישראלית הצפויה / צילום: Associated Press, Maxar Technologies

ביידן ניצב בעוז לצידה של ישראל אחרי המתקפה של חמאס ב־7 באוקטובר אבל מאז דוחק בה לצמצם את כמות ההרוגים הפלסטינים בעזה ולהסכים להסכם הפסקת אש במסגרתו ישוחררו גם החטופים הישראלים המוחזקים בידי ארגון הטרור. בשנת בחירות בה הוא מתכונן לקדנציה שנייה, ביידן ניצב מול ציבור אמריקאי שמפולג לגבי המלחמה, והמפלגה שלו עצמו נקרעת בין תומכי ישראל ומי שקוראים למגבלות על מכירת כלי נשק.

"ארה"ב שופכת דלק לסכסוך ולאחר מכן מנסה להקטין את הלהבות"

במלחמה בעזה נהרגו עד כה יותר מ־28 אלף אנשים. על פי רשויות הבריאות של חמאס, אשר לא מבדילות בין מחבלים לאזרחים, רוב ההרוגים הן נשים וילדים. המלחמה החלה לאחר שחמאס ביצע מתקפה חוצת־גבול נגד ישראל בה נרצחו 1,200 ישראלים, רובם אזרחים, בהתקפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של המדינה.

הטיוטה להסדר מגיעה גם בעת שהחששות גוברים בקורפוס הדיפלומטי האמריקאי לגבי השימוש בנשק אמריקאי בעזה. פקידים אמריקאים אמרו בשבוע האחרון שהחלו בחקירה לגבי כמה תקיפות ישראליות בעזה, כולל התקפה באוקטובר בה נהרגו 125 אנשים, לצד האפשרות לשימוש בפצצות זרחן בלבנון.

המשלוח המוצע קטן בהשוואה לקנה המידה של ההפצצות הישראליות בעזה. הערכה שבוצעה על ידי משרד המנהל למודיעין לאומי מדצמבר קבעה שישראל הטילה 29 אלף פצצות בעזה במעט יותר מחודשיים, אמרו פקידים אמריקאיים.

עם זאת, מומחי ביטחון אומרים שכל משלוח נשק נוסף יתפס על ידי ממשלת ישראל כאיתות לכך שהגיבוי האמריקאי למלחמה נמשך, ויקטין את כוח הלחץ של ארה"ב, ברגע בו הסכסוך עלול להידרדר לשלב חדש ומסוכן.

"ארה"ב שופכת דלק לסכסוך האיזורי הזה ואז מנסה להקטין את הלהבות", אמר בריאן פינוקיין, עורך דין לשעבר במחלקת המדינה וכיום יועץ בכיר ב־International Crisis Group, ארגון לפתרון סכסוכים.

ההתקפה הצפויה ברפיח, שנמצאת על גבול מצרים, גרמה לבהלה בקרב ממשלות זרות, פקידי או"ם ומנהיגים פלסטינים שחושבים שכל התקפה באיזור תגרום למוות והרס בקרב האזרחים המסתתרים שם. בימים האחרונים החלה מצרים לבנות שטח סגור בחומות בטון באיזור, בהכנה לאפשרות שעשרות אלפי פליטים פלסטיניים יימלטו למצרים, כך אמרו פקידים מצריים בשבוע האחרון.

ממשל ביידן אמר שהמתקפה לא צריכה להתקדם ללא תוכנית להגנה על האזרחים שם. ישראל לא הכריזה באופן רשמי על תוכנית לגבי האזרחים ברפיח, אבל קצינים בצה"ל אומרים שבכוונתם להעביר את האוכלוסייה האזרחית משם לאיזורים אחרים ברצועה.