ישראל במלחמה | סיקור שוטף

שר הביטחון גלנט: "חטיבת ח'אן יונס הוכרעה, בחמאס מחפשים מחליף לסינוואר"

בדיון הוחלט להגביל עליית ערביי ישראל להר הבית ברמדאן, טרם הוחלט לגבי פלסטינים • "חמאס ניסה לטשטש ראיות": תיעוד - התרופות לחטופים שנמצאו בח'אן יונס • חוסל מבוקש בכיר במבצע מעצרים בטולכרם, לוחם מג"ב נפצע קשה • ארה"ב בתגובה על החלטת הממשלה: נמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות • עדכונים שוטפים

שר הביטחון יואב גלנט ביחידת האמש״ט של אגף המודיעין / צילום: אלעד מלכה
שר הביטחון יואב גלנט ביחידת האמש״ט של אגף המודיעין / צילום: אלעד מלכה

עדכונים שוטפים

21:35 - דיווח באל-ג'זירה: ה"עיתונאי" אסמאעיל אבו עמר, שתיעד את הטבח בניר עוז ב-7 באוקטובר - הגיע לדוחה כדי לקבל טיפול רפואי, לאחר שבשבוע שעבר נפצע בתקיפת צה"ל ברפיח ורגלו נקטעה

21:06 - בדרג הביניים של חמאס גוברות הקריאות למצוא לסינוואר חלופה

בדרג הביניים של חמאס גובר השיח על מצבו של יחיא סינוואר ועל כך שאולי צריך למצוא לו חלופה. מודיעין ומסרים שישראל מקבלת מכמה מדינות ידידות חושפים כי סינוואר לא מתקשר עם פקודיו ולא עם הנהגת חמאס בחו"ל.

20:46: נתניהו: "קטר יכולה ללחוץ על חמאס כפי שאף גורם לא יכול"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים ואמר כי "קטר יכולה ללחוץ על חמאס כפי שאף גורם אחר לא יכול. אני קורא גם לכם לקרוא לקטר ללחוץ על חמאס כדי שיותר מבני הערובה שלנו ישוחררו".

19:47: הפלסטינים מדווחים: צה"ל תוקף במרכז רצועת עזה

19:39 - בדיון הוחלט להגביל עליית ערביי ישראל להר הבית ברמדאן, טרם הוחלט לגבי פלסטינים

בניגוד לעמדתם הנחרצת של ראשי מערכת הביטחון ושר הביטחון, שחושבים שאין הגיון בהגבלת עליית ערביי ישראל להר הבית, נתניהו החליט ללכת עם עמדת המשטרה ובן גביר, ולהגביל את כניסת ערביי ישראל להתפלל בהר הבית בתקופת רמדאן.  

19:00 - "חמאס ניסו לטשטש ראיות": התרופות לחטופים שנמצאו בח'אן יונס

צה"ל פרסם הערב תיעוד מתוך בית החולים נאצר בח'אן יונס. לחדשות 12 נודע כי אחד הארגזים שאותר בפעילות צה"ל הועבר בידי צרפת בתיאום עם קטר - ואינו משתייך למשלוח שארגנו המשפחות: גם הארגז הזה נותר סגור ולא הועבר לחטופים. 

18:51 - בניגוד לבן גביר: במערכת הביטחון חושבים שיש לאפשר עלייה של חלק מהמתפללים להר הבית

עמדת מערכת הביטחון, אל מול המשטרה, היא שצריך להגביל את המתפללים בהר הבית לבני 60 ומעלה ועם היתר ביטחוני, קרי שקיבלו אישור או עברו בידוק של שב"כ. לכן, במערכת הביטחון חושבים שצריך לאפשר עליית מתפללים, ולא למנוע זאת לחלוטין כפי שרוצים במשטרה וכפי שדרש השר לביטחון פנים איתמר בן גביר.

18:11 - ארה"ב עונה לישראל: "נמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות"

בתגובה על החלטת הממשלה להתנגד בהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, דובר במשרד החוץ האמריקני מסר כי "הדרך הטובה ביותר לסיים את המשבר בעזה ולהשיג שלום וביטחון לישראלים ולפלסטינים זו המחויבות ארוכת השנים שלנו למדינה פלסטינית. ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות ולהתנגד למדיניות שתסכן את האפשרות הזו או תסתור ערכים ואינטרסים אלה". 

17:45 - שר הביטחון גלנט: "חטיבת ח'אן יונס הוכרעה, בחמאס מחפשים מחליף לסינוואר"

שר הביטחון יואב גלנט קיים היום הערכת מצב בפיקוד הדרום, שם הוצגה בפניו ההתקדמות המבצעית של הכוחות ברצועת עזה בדגש על הפעילות במרחב בית החולים נאצר. בסיכום הדיון אמר שר הביטחון: "חמאס מחפשים מחליף לסינוואר, יש מכרז מי יהיה הגורם שולט - תחנת עזה של חמאס לא עונה. כניעתם של מאות המחבלים בבתי החולים בח'אן יונס מוכיחה כי חטיבת ח'אן יונס הוכרעה, והמחבלים מפחדים להילחם".

לדברי גלנט, "ההעמקה של הפעולה בח'אן יונס ממשיכה להוכיח את עצמה. יש 200 מחבלים שנכנעו בבית החולים נאסר, עשרות מחבלים בבית חולים אמל, המשמעות היא אובדן רוח הלחימה. אנשים שהיו עם RPG, אמצעי לחימה ורובים, הגיעו לרגע האמת - ולא נלחמו. זה מעיד משהו על הבנתם את יחסי הכוחות, על זה שהם הבינו שגורלם יהיה כניעה או מוות, אין אפשרות שלישית".

17:05: ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בצומת ראם נאטם

המשטרה הודיעה כי בוצע איטום לביתו של המחבל ממחנה הפליטים שועפאט, שביצע את הפיגוע בצומת ראם ביום שישי האחרון - שבו נרצחו שני ישראלים. "מפקד מחוז ירושלים הנחה לקדם מול הגורמים הרלוונטיים במהירות האפשרית את ההליך הנדרש שיאפשר בהמשך את הריסת בית המחבל", נמסר.

16:30 - לפיד: יש עתיד מתנגדת כל השנים לכל צעד חד-צדדי בעניין הכרה במדינה פלסטינית

יש עתיד מסרה היום כי רה"מ נתניהו פנה לראש האופוזיציה לפיד כדי שיתמוך בהחלטת הממשלה בעניין ההכרה החד-צדדית במדינה פלסטינית. לפיד מסר בתגובה כי "מדובר בניסיון שקוף להסיט את הדיון מהחזרת החטופים ומחוק ההשתמטות. לעניין עצמו - יש עתיד מתנגדת כל השנים לכל צעד חד-צדדי".

16:15 - דיווחים בלבנון: צה"ל תקף בעיתרון שבדרום המדינה

16:11 - נשיא ברזיל במתקפה: "ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים. כמו היטלר"

נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה השווה בין פעילות ישראל ברצועת עזה לשואה וטען כי היא "מבצעת רצח עם בפלסטינים, כמו היטלר". שר החוץ ישראל כ"ץ זימן את שגריר ברזיל בישראל לשיחת נזיפה שתיערך מחר.

בעקבות ההתבטאות החמורה של לולה, ראש הממשלה נתניהו תקף אותו בחזרה: "הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה. ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. ישראל נלחמת למען הגנתה והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט והיא עושה זאת תוך שמירה על הדין הבין-לאומי".

15:13 - שני טילי נ"ט נורו לעבר הכניסה למושב שתולה, שני נפגעי חרדה במקום. צה"ל מגיב בארטילריה

14:48 - לוחם מג"ב נפצע קשה מירי מחבלים בפעילות בטול-כרם - מבוקש בכיר חוסל

מסתערבי מג"ב איו"ש, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ובשיתוף עם כוחות צה"ל פעלו למעצרו של אחמד עופי, מבוקש בכיר בטול כרם שבחטיבת מנשה. לפי הודעת הגופים, עופי היה מעורב בפיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ויישובים ישראלים, וכן חשוד כמעורב ברציחת תושבי טול כרם החשודים בשיתוף פעולה עם כוחות ביטחון ישראליים.

לאחר חילופי אש עם הכוחות והפעלת נוהל "סיר לחץ" חוסל המבוקש והוחרם נשק שנמצא עליו. במהלך הפעילות הלוחמים ירו ופגעו במחבלים חמושים שפתחו בירי וזרקו מטענים לעברם, מחבל אחד חוסל. במהלך חילופי האש נפצע לוחם מג"ב באורח קשה מירי המחבלים על הכוח. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

מבוקש בכיר נוסף מחמאס נעצר במהלך הלילה בפעילות בעיר רמאללה. בבלאטה שבשכם עצרו לוחמי צה"ל שני מבוקשים נוספים וברחבי חטיבת יהודה הכוחות תחקרו מספר חשודים. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.

14:20 - לפני זמן קצר נפילה אחת בשטח פתוח במרחב קיבוץ יפתח. אין נפגעים

14:00 - אלוף פיקוד צפון: "אם נגיע להתקפה, זה יהיה בעוצמה גדולה"

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין נפגש במהלך סוף השבוע עם רכזי הביטחון של יישובי הצפון. "אם נגיע לצורך לצאת להתקפה, זה יהיה עם עוצמה גדולה", אמר בפגישה. "ההגנה של כיתות הכוננות על היישובים שלכם, הן המפונים והן הלא מפונים, היא חלק מתפיסת ההגנה, אתם לא רק תושבים - אתם הכוח המגן וחלק בלתי נפרד מהמערך המגן שלנו".

הוא הוסיף: "הערכה רבה מאוד על העשייה ועל ההגנה עד עכשיו, על השותפות בדרך להשגת המטרה - שינוי המציאות הבטחונית בצפון על מנת להחזיר את התושבים בביטחון ובתחושת ביטחון. אבל, עוד יותר מזה הערכה קדימה על מה שעוד תעשו. תמשיכו לאפשר את החיבור המאוד מיוחד הזה שיש למדינת ישראל בין ההתיישבות - בין התושבים, לבין הצבא". 

13:00 - מנהל מטה משפחות החטופים איש התקשורת רונן צור יפסיק לנהל את המטה לבקשת חלק מהמשפחות

צור, ממקימי המטה יחד עם עו"ד דודי זלמנוביץ ואיש התקשורת חיים רובינשטיין. צור כתב בחשבון הטוויטר שלו כי במפגש שהתקיים הבוקר "הובע חשש כבד של משפחות החטופים מפני תגובות של גורמים פוליטיים בקואליציה על מעורבותי בניהול המטה". עוד הוסיף "ברגע הקשה והכואב הזה של המשפחות, אין בכוונתי לאפשר לאף גורם פוליטי לאיים במישרין או במרומז על משפחות החטופים ולהפוך אותן לבנות ערובה של גורמים פוליטיים חסרי מצפון ומוסר. הוחלט בהסכמה מלאה שהחל מעכשיו יוביל צוות משפחות שייבחר על ידן את פעילות המטה, וצוות המתנדבים ייעץ למשפחות".

12:24 - נתניהו: "יש ניסיון לכפות על ישראל באופן חד צדדי מדינה פלסטינית"

רה"מ נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה לאפשרות של הקמת מדינה פלסטינית והבהיר: "בעקבות הדיבורים שנשמעים לאחרונה בקהילה הבין-לאומית על ניסיון לכפות על ישראל באופן חד-צדדי מדינה פלסטינית, אני מביא היום לאישור הממשלה החלטה הצהרתית בנושא הזה. אני בטוח שהיא תזכה להסכמה רחבה מאוד".

ההצהרה שהביא נתניהו לאישור הממשלה נכתב: "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בין-לאומיים בעניין הסדר הקבע עם הפלסטינים. הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים. ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזאת, בעקבות הטבח של 7 באוקטובר, תעניק פרס עצום לטרור, פרס שלא היה כדוגמתו, ותמנע כל הסדר עתידי לשלום".

11:50 - דיווח: בצל מבצע עתידי ברפיח - מתווכים מצריים יצרו קשר עם בני גנץ

דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי: המתווכים המצריים יצרו קשר עם השר בני גנץ במהלך הימים האחרונים, כחלק מהמאמצים לקיום עסקה. נטען כי השיחות שניהלו מצרים וגורמים אזוריים עם גנץ עוררו את זעמו של נתניהו, שחש שיש "ניסיונות לדחוף את גנץ לקדמת הבמה"

לפי הדיווח, כחלק מהמאמצים של קהיר בעת הנוכחית, היא יצרה קשר עם חיזבאללה בלבנון, לנוכח ההסלמה בחזית הצפונית, כדי "להרגיע את העימות" ולמנוע את התרחבותו להסלמה כוללת. המקור ציין כי במצרים הבטיחו לגורמים בחיזבאללה "להמשיך ללחוץ על ישראל" כדי למנוע ממנה להיכנס לרפיח ואת הרחבת העימות בחזית הצפונית

11:45 - צה"ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה במרחב יארון

דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב תקפו במהלך הבוקר תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב יארון. בנוסף, כוחות צה"ל ביצעו ירי ארטילרי להסרת איום במרחב עלמא א-שעב ובמרחב א-דהירה.

11:38 - אחרי לחץ משפחות החטופים: נתניהו ייפגש איתן מחר בערב

ראש הממשלה נתניהו ייפגש מחר בערב עם משפחות החטופים, לאחר שלחצו להיפגש עימו ואף שלחו לו מכתבים בבקשה להיפגש עם חברי הקבינט.

11:01 - ראש הממשלה הפלסטיני: "אם חמאס יהיה חלק מאש"ף הוא חייב לאמץ את הקווים הפוליטיים שלנו"

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה בוועידת הביטחון במינכן: "אנחנו יודעים שמצרים לא תאפשר לפליטים לחצות את ציר פילדלפי למרות הדיווחים על הכנות לקליטתם. לישראל יש תוכנית ברורה להוציא את הפלסטינים מעזה ולכן המטרה שלנו זה לדחוף את ישראל לאפשר החזרת פליטים לבתיהם, לסיים את הזוועות ולהחזיר את החטופים".

"לגבי פתרון שתי המדינות, ישראל תמיד אמרה שלהם אין פרטנר, אני יכול להגיד עכשיו בביטחון שלנו אין פרטנר", הוסיף. "יש קונצנזוס בעולם על פתרון שתי מדינות. הפלסטינים מסכימים לזה, אפילו החמאס, הקהילה הבין-לאומית, דיברנו על הפתרון הזה כבר 33 שנים, צריכים לעבור מדיבורים למעשים. אם חמאס יהיה חלק מאש"ף הוא חייב לאמץ את הקווים הפוליטיים שלנו. חמאס הוא חלק מהזירה הפוליטית הפלסטינית והוא צריך לקבל את המסגרת המדינית שלנו. אסור לנו להמשיך להתמקד במה שקרה ב-7 באוקטובר".

09:48 - בלבנון מדווחים כי צה"ל תוקף בכפר יארון שבדרום המדינה

09:31 - דיווח: הופסקו רוב התקיפות של המליציות הפרו-איראניות נגד כוחות צבא ארצות הברית, בעקבות הוראת מפקד כוח קודס

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הפסיקו כמעט לחלוטין את התקיפות נגד כוחות צבא ארה"ב בעקבות ביקור בבגדאד של אסמעיל קא'אני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוף ינואר - שבו העביר הוראה ישירה לעצור את התקיפות.

מקורות שונים אמרו שקא'אני הזהיר את המיליציות מפני תקיפות אמריקניות שעלולות לעלות בחיים בכירים במיליציות, השמדת תשתיות אסטרטגיות ואפילו תקיפה ישירה באיראן. הביקור אירע 48 שעות לאחר שארה"ב הודיעה על מות שלושת החיילים בתקיפת כטב"ם בירדן, ויממה לאחר מכן הודיעו גדודי חיזבאללה בעיראק על עצירת התקיפות.

08:48 - צה"ל: לוחמי עוצבת הקומנדו ממשיכים לפעול בבית החולים נאצר

כוחות אוגדה 98 ממשיכים לפעול במערב ח'אן יונס שבדרום הרצועה וביממה האחרונה פשטו על תשתיות טרור, חיסלו מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה רבים במרחב, כך לפי הודעת דובר צה"ל. לוחמי צוות הקרב החטיבתי 7 איתרו אמצעי לחימה וחיסלו ביממה האחרונה כ-20 מחבלים במרחב העיר ח'אן יונס באמצעות ירי טנקים. בנוסף, הכווינו כלי טיס שחיסלו מחבלים במרחב. הכוחות פשטו על מבנים צבאיים ואיתרו אמצעי לחימה ביניהם מטענים ומספר טילי RPG שיועדו לשימוש נגד כוחות צה"ל.

"לוחמי עוצבת הקומנדו ממשיכים לפעול בבית החולים נאצר ובמרחבים הסמוכים לו ואיתרו אמצעי לחימה. לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו מספר מחבלים, איתרו כספות והחרימו אמצעי לחימה במבנה צבאי של חמאס", נמסר מדובר צה"ל.

מרכז האש של אוגדה 98 בשיתוף פעולה עם חיל האוויר ביצעו רצף של תקיפות בח'אן יונס שכללו חיסול של כ-15 מחבלים, ביניהם שישה מחבלים שיצאו מתשתית טרור והשמדת מחסן אמצעי לחימה - כך לפי דובר צה"ל. במרכז הרצועה, צוות הקרב של חטיבת הנח"ל חיסל יותר מעשרה מחבלים לאורך היממה האחרונה. באחת הפעילויות, זוהתה חוליית מחבלים מעמיסה אמצעי לחימה על עגלה ונעה בגזרת הכוחות, שהכווינו כלי טיס מאוייש מרחוק שתקף וחיסל מספר מחבלים.

22:30 - א-סיסי בשיחה עם מקרון: "פעולה ישראלית ברפיח - קטסטרופה"

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי והנשיא עמנואל מקרון שוחחו ודנו על "הסכנה של הסלמה צבאית ברפיח בשל ההשלכות ה'קטסטרופליות' שלה". מקרון ציין שפעולה כזו עשויה להביא ל"אסון הומניטרי".

22:00 - שר החוץ המצרי בוועידה במינכן: רפיח - קו אדום

שר החוץ המצרי בוועידה במינכן: "אמרנו לישראלים ושותפינו שנושא רפיח הוא קו אדום. עקירת תושבים היא דבר בלתי נסבל. השלכותיה מהוות איום גדול על ביטחונה הלאומי של מצרים ומותחות את יחסינו עם ישראל".

20:30 - הרצוג חשף במינכן את "ספר התורה" של חמאס להשמדת היהודים: "הנאצים? מגדלור חשוב וראוי"

הנשיא שמשתתף בוועידת הביטחון חשף את הספר "קץ היהודים", התורה להשמדת העם היהודי שחוברה על ידי אחד ממייסדי ארגון הטרור חמאס מחמוד א-זהאר. הספר אותר בבית בשכונת אל-פורקן בעזה. "הספר 'קץ היהודים' מהווה הוכחה נוספת לשנאה התהומית, שמטרתה המוצהרת היא מחיקת העם היהודי מעל פני האדמה; שנאה המשתקפת יותר מכל במעשיו הרצחניים של ארגון הטרור חמאס", אמר הנשיא.

20:00 - 2 הפגנות מתקיימות בתל אביב - נגד הממשלה ועצרת זעקות למען השבת החטופים

ברחבת מוזיאון תל אביב ("כיכר החטופים") נערכת גם הערב הפגנה גדולה בקריאה להשבת 134 החטופים בעזה כבר 134 ימים. השנייה, ברחוב קפלן, מתנגדת לממשלה וקוראת ל"בחירות עכשיו". עם זאת, ההפגנה ברחוב קפלן אינה מאושרת ע"י המשטרה - בגלל ההפגנה המקבילה.

19:55 - רה"מ נתניהו: "כשחמאס יירד מדרישותיו ההזויות נוכל להתקדם במו"מ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים שכינס הערב בירושלים: "עד לרגע זה הדרישות של חמאס הזויות ומשמעותן אחת - תבוסה לישראל, ברור שלא נסכים לכך. כשהוא יירד מהדרישות ההזויות הללו נוכל להתקדם. איננו שוכחים ולו לרגע את המחויבות שלנו להשבת כל החטופים".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12