שינוי מגמה בשוק העבודה: זינוק במספר המשרות הפנויות בינואר

לפי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות במשק גדל משמעותית במהלך חודש ינואר, ועומד על 126,367 משרות • הגידול הנוכחי היום יכול להצביע על התאוששות השוק וחזרתו לפעילות נורמלית

עלייה משמעותית במספר המשרות הפנויות / צילום: Shutterstock
עלייה משמעותית במספר המשרות הפנויות / צילום: Shutterstock

מספר המשרות הפנויות במשק גדל משמעותית בחודש ינואר, ועומד על 126,367 משרות, כך מפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בעלייה חדה ברמת המשרות לעומת חודש דצמבר, אז עמד על רף של 107,554 משרות בלבד.

20 טיסות בשבוע ומגורים: המכשולים בהבאת עובדים זרים 
התעשייה האווירית מגיעה לבאר שבע ועסקת הענק של סעודיה 

גם שיעור המשרות עצמו, קרי- מספר המשרות לכל 100 מועסקים גדל משמעותית, וזינק לכ-4.11 משרות לכל 100 מועסקים, קפיצה חדה מחודש שעבר (3.63). למעשה, זו הפעם הראשונה מאז אפריל אשתקד בה השיעור עומד על יחס הגבוה מ-4.

מדובר בשינוי מגמה מתקופת המלחמה ואף לפניה, שוק התעסוקה היה הדוק מאוד בשנה שעברה ושיעור המשרות הפנויות העיד על לחצי שכר היכולים לתדלק את האינפלציה כלפי מעלה. בנק ישראל ציין את שוק התעסוקה כאחד הגורמים הבעייתים החוסמים את ירידת רמת המחירים ופעל בכדי לצנן את השוק.

עם זאת, פרוץ המלחמה בעזה הביאה להוצאת מועסקים רבים לחל"ת וגררה לעלייה חדה בשיעור האבטלה, מה שפגע בפעילותו התקינה של שוק התעסוקה. הגידול הנוכחי היום יכול להצביע על התאוששות השוק וחזרתו לפעילות נורמלית, זאת אף בזמן שהמלחמה ממשיכה.

בפילוח לסקטורים מקצועיים נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שהמקצועות בהם גדלו המשרות באופן החד ביותר נמצאים בסקטור המזון: כך, בין חודשים נובמבר-לינואר חלה עלייה של 49% במשרות למלצרים ומוזגים ו-43% במשרות לטבחים, זאת בהשוואה לממוצע חודשי אוקטובר-דצמבר. בנוסף, עלייה משמעותית התרחשה בסקטור עובדי המטבח והניקיון למשקי הבית שם גדול מספר המשרות ב-24%.

מספר המשרות למהנדסים גדל רק ב-2% (8,650 משרות). מספר המשרות הפנויות להנדסאים וטכנאים גדלה ב-16%. לעומת זאת, עבור ענף הבניין חלה ירידה של 1%.