״פיגוע כלכלי״: למה חברות התעופה הזרות לא שבות לטוס?

מתי נחזור לראות בישראל את חברות התעופה הזרות? כרגע, נראה שעוד לא מעט זמן: וירג'ין אטלנטיק ואמריקן איירליינס הכריזו שיחזרו לפעילות בארץ בעוד יותר מחצי שנה, וגם ענקית הלואו-קוסט ריאנאייר הודיעה על ביטולים • "המדינה מעצימה את הבידוד שכופים עליה, אין עם זה שום היגיון אסטרטגי", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת

נמל התעופה בן גוריון, נובמבר האחרון / צילום: kathy bernstein
נמל התעופה בן גוריון, נובמבר האחרון / צילום: kathy bernstein

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל מול ארגון הטרור חמאס, הפעילות בשדה התעופה נתב"ג ירדה דרמטית. שוק התעופה נכנס להלם ממה שקרה, מה שהוביל לכך שהחברות הבינלאומיות עצרו את הטיסות לישראל. בשבועות האחרונים יוצאות הודעות מטעם חברות שונות על חזרה לפעילות ועל ביטולים נוספים, ואי-הוודאות בולטת במיוחד. מתי נראה שוב בישראל את חברות התעופה הזרות?

התוכנית החדשה של בן סלמאן למשוך תיירים: הקמת מלון מפואר בתוך רכבת 
המילואימניקים משתחררים, וענף התיירות רושם עלייה של כ־30% בפעילות 

"הקבינט הכלכלי צריך להתייחס לזה כפיגוע כלכלי"

נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן, המייצגת עשרות חברות תעופה זרות ומעניקה להן שירותי קרקע, אומרת כי "מרבית החברות הזרות שפועלות בנתב"ג לא חזרו לפעילות, חלקן הודיעו שיחזרו לקראת סוף השנה וחלקן לא ציינו מועד חזרה. אלו שחזרו פועלות במתכונת של 40% בלבד". לדבריה, "הקבינט הכלכלי בראשות שר האוצר סמוטריץ' חייב להתייחס להחלטות של חברות התעופה שלא לחזור כפיגוע כלכלי לכל דבר ולנקוט בפעולה כלפיו. זאת הדרך היחידה לשכנע את חברות התעופה לחזור לפעול בישראל. על הקבינט להקים בהקדם גוף שיבחן מתן מענה מיידי לחברות התעופה הזרות ויקל עליהם את החזרה לפעילות גם אם זה במתכונת מצומצמת".

רונן משתפת כי קבוצת ממן נמצאת בקשר שוטף עם עשרות החברות שהיא מייצגת, ופועלת על מנת לשכנע אותן לחזור. "אמצעי השכנוע שלנו מוגבלים - ללא תמיכה של הממשלה, כלל לא ברור האם אותן חברות יחזרו לפעול בישראל. אם חברת תעופה החליטה לוותר על הסלוט של המטוסים שלה ליעד מסוים לתקופה ממושכת - היא מעבירה באופן מיידי את המטוסים שפעלו על הקו ליעד אחר, רווחי יותר, מה שהופך את מאמצי החזרה שלהם לישראל לכמעט בלתי אפשריים". לראיה, היא מצביעה על חברות הלגאסי כמו אמריקן איירליינס, אמירייטס, וירג'ין אטלנטיק ויונייטד: "כל עוד הן לא מודיעות על לוח טיסות הקיץ שלהן, הפעם הבאה שנראה אותן בישראל תהיה רק בחורף הבא".

נחמה רונן, יו״ר קבוצת ממן / צילום: יוני רייף
 נחמה רונן, יו״ר קבוצת ממן / צילום: יוני רייף

לפי הפרסומים על הקווים החדשים ועל הביקושים, נראה כאילו שוק התעופה פועל כסדרו. "בסופו של דבר יש רק כ-20 אלף אנשים שיוצאים ונכנסים מישראל, אלו מספרים בהם החברות שפועלות בנתב"ג לא באמת יכולות להרוויח. חברות התעופה מחזיקות מצבת עובדים מלאה סתם", מסבירה רונן.

הבעיות מצד המדינה - הסברה והיעדר תמריצים

הפגיעה היא ברורה - לא רק בחברות התעופה, אלא בכל ענף התיירות והמלונאות. התעשייה הזו חוותה הפסקת פעילות כמעט מוחלטת של חברות רבות, מה שהוביל את בעלי העסקים לדרוש מהממשלה פתרונות כדי להצליח לשרוד. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, קורא לממשלה לעודד את חברות התעופה הזרות: "אנחנו לא מקבלים את היחס בהתאם כענף הייצוא הרביעי במדינה. תיירות נכנסת מתארגנת ארבעה חודשים מראש, אף אחד לא באמת עולה על מטוס כשיש טיסות. המשמעות היא שאנחנו יורדים מהמדפים של משווקי התיירות בחו"ל. הם מבטיחים את היעדים בלעדינו".

לדברי פתאל, יש שתי בעיות מרכזיות: ההסברה הישראלית כלפי חוץ והיעדר תוכנית מצד הממשלה. "לגבי ההסברה - משרד החוץ מעדיף לשווק את הזוועות, ולא לספר גם שאפשר לטייל בירושלים, ים המלח, מדבר יהודה ונצרת. זה מוביל את חברות הביטוח לסרב לבטח את התיירים. למעשה, בלי הקשר הזה עם העולם, המדינה שלנו מעצימה את הבידוד שכופים עליה ואין עם זה שום היגיון אסטרטגי", הוא אומר.

"במידה מסוימת אנחנו משדרים שאין ביטחון לחברות להגיע. אני מקצין קצת, אבל זה שלא עוזרים לפתוח את השערים - זה נותן יתרונות לאויבים שלנו והם מצליחים לבודד אותנו. ההתנהלות של המדינה הופכת למכפיל נזק. על הממשלה לתת שיקוף נאמן למה שקורה פה, לא רק להראות את מה שהיה, אלא מה שקורה", הוסיף פתאל. לדבריו, "אפשר לתת הנחות עם מיסי הנמל, אפשר לתמרץ את החברות להגיע לכאן ולא לנתק את כולם מפה. הממשלה צריכה לפעול בכיוון הזה".

"כמובן שלצד הפעילות שהמדינה צריכה לקיים כדי להבטיח את חזרת התיירים לישראל, בכל הנושא של התקציב והמשימות הלאומיות שיש אין יותר חשוב מהשבת החטופים הבייתה ולהמשיך לפעול למענם ללא לאות, והדברים אינם תלויים וקשורים", הוא מוסיף.

מספר חברות הודיעו לאחרונה על חזרה לפעילות ועל ביטולים. ענקית הלואו קוסט Wizz Air  הודיעה על חידוש הטיסות לישראל מחודש מרץ הקרוב, כשהיא מתכננת לטוס לשישה יעדים בשלוש טיסות שבועיות לכל יעד. עם זאת, רק בימים האחרונים חברת אמריקן איירליינס הודיעה שהיא דחתה את טיסותיה לאוקטובר, וחברת וירג'ין אטלנטיק הודיעה שהיא דוחה אותן לספטמבר. גם חברת ריאנאייר הכריזה על ביטולים - החברה הודיעה שהיא חוזרת לפעילות בארץ במהלך פברואר, אך מאז הספיקה לבטל את כל הטיסות לאפריל, כביכול בשל מחלוקת על מיסי נמל.

יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", אמר לגלובס כי "ביטול טיסות ריאנאייר הוא מהלך מצער שיוביל להתייקרות נוספת בכרטיסי הטיסה של כולנו. מאכזב מאוד לשמוע שמשרד התחבורה ורשות שדות התעופה לא הצליחו למצוא פתרון שיאפשר לחברות הלואו-קוסט לחזור לטוס מנתב"ג בעלויות מיסי הנמל הנמוכות אליהן הורגלו כאשר טרמינל 1 היה פתוח".

חוץ מחברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע, יש כמה חברות שכבר חזרו לפעול בישראל. לפי מעקב "טיסות סודיות", חברות נוספות שטסות לישראל כרגע הן אוזבקיסטן איירוייז, אוסטריאן איירליינס, אייגאן איירליינס, אייר פראנס, אתיופיאן איירליינס, אזימוט, איתיאחד, בלו בירד, היי-סקיי, טארום, טוס איירוויז, טראסנסאביה, לוט, לופטהנזה, סוויס, סמארטווינג, פליי דובאי, רד ווינגס ועוד.

בהיעדר טיסות, נוצר חוסר יציבות 

איטה, אייר אינדיה, אייר אירופה ואייר סיישל הן חברות שצפויות לחזור לפעילות מהארץ בחודש הקרוב. יחד עם זאת, רשימת החברות שעצרו את טיסותיהן לישראל ארוכה בהרבה, ועומדת על למעלה מ-40 חברות. לפי מעקב "טיסות סודיות", אלה חלק מהחברות שביטלו את הטיסות לארץ (לפי א'-ב'): אזרביג'ן איירליינס, איבריה, איזיג'ט, אייר באלטיק, אייר מלטה, אייר סרביה, אייר קנדה, איסלנדאייר, אמירייטס, אמריקן איירלינס, אנטר אייר, בולגרייה אייר, בראסלס איירליינס, בריטיש איירוויז, ג'אורג'יאן איירליינס, גאלף אייר, דלתא אייליינס, היינאן איירליינס, וויולינג, טאפ אייר פורטוגל, טורקיש איירליינס, יונייטד, נאוס, סאן אקספרס, סייפרוס איירוייז, פגסוס איירליינס, פינאייר, פליי וואן, קיי אל אם, קוריאן אייר, קתאי פסיפיק, ראיינאייר (עד אפריל), רויאל ג'ורדניאן ורויאל אייר מארוק.

ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בחברת קשרי תעופה, מסביר לגלובס כי "ביטולי הטיסות של טורקיש ורינאייר, וכן העובדה שחלק מהחברות הזרות לא צפויות לחזור בזמן הקרוב - מצמצמת מאד את היצע הטיסות אל מול הביקושים. הדבר יגרום לעלייה במחירי הטיסות בדגש על תאריכי הפיק כמו פסח ויולי אוגוסט". כלומר, לקראת החגים, אנשים צפויים לראות כי אין להם טיסות, ואם כן ימצאו כרטיסים - הם יהיו יקרים מאוד.

"גם האמון של הצרכנים יורד בחברות הזרות, מה שעשוי להקשות על חזרתן. לא מתבצעות הזמנות עתידיות, כך שהדבר עשוי להקשות עוד יותר את החזרה לעונת התיירות כולה. כך או כך, ברור שהיצע הטיסות יהיה קטן משמעותי משנה שעברה. ככל שנתקרב לפסח מחירי הטיסות ימשיכו לטפס וכך גם מחירי הטיסות לקיץ", מוסיף מזור. 

לדבריו, "העובדה שחברות התעופה משדרות חוסר יציבות מעוררת לעיתים חשש מצד הצרכנים לכך שטיסתם תבוטל, וכתוצאה מכך כל החופשה תינזק. כך יכולים להיווצר הפסדים, למשל במלונות או ברכיבים אחרים בחופשה כמו כרטיסים להופעות, רכבים ועוד. הניסיון גם מלמד שגם הליכי הזיכוי במקרה של ביטול לא תמיד היו חלקים מצד חברות הלואו-קוסט, דבר שרק מקשה על ביצוע הזמנות עתידיות. בנושא הזה, הנהנות העיקריות הן כמובן החברות הישראליות, אלו שהתמידו לטוס לאורך המלחמה ואלו שעצרו לתקופה קצרה בלבד כמו פלאיי דובאי ואיגאן היוונית".