החלה הקמתו של קיבוץ בארי הזמני בקיבוץ חצרים

לאחר שבחנו את החלופות שהוצעו להם על ידי מנהלת תקומה, החליטו קהילות בארי וחצרים על הקמת הקיבוץ הזמני בחלקו המערבי של קיבוץ חצרים שבנגב • בפרויקט יעבדו בשיתוף פעולה שורה של קבלנים, בעצימות גבוהה ובלוח זמנים צפוף

עבודות על קיבוץ בארי הזמני בקיבוץ חצרים מטעם מנהלת ''תקומה'' / צילום: אלדד מרקוס, כאן הפקות קיבוץ חצרים
עבודות על קיבוץ בארי הזמני בקיבוץ חצרים מטעם מנהלת ''תקומה'' / צילום: אלדד מרקוס, כאן הפקות קיבוץ חצרים

טרקטורים מטעם מנהלת "תקומה" החלו להכשיר את השטח בחלקו המערבי של קיבוץ חצרים שבמועצה האזורית בני שמעון, שם אמורים להשתכן תושבי קיבוץ בארי המפונה. זאת במסגרת מודל ראשון מסוגו בישראל, של "קהילת שכנות בארי-חצרים" שייושם עד שיוכלו תושבי בארי לשוב לביתם בבטחה.

בלעדי | מינהלת תקומה מציגה: כך תיראה התוכנית לשיקום עוטף עזה 
עד 50 אלף שקל למשפחה: מה יקבל מי שיחזור לגור בעוטף? 
בלעדי | הקבלנים או המדינה: מי יפצה את הרוכשים על איחורים במסירת הדירות 

לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, ולאחר שבחנו את החלופות שהוצעו להם על ידי מנהלת תקומה, החליטו קהילות בארי וחצרים על הקמת הקיבוץ הזמני בחלקו המערבי של קיבוץ חצרים שבנגב, עד שאלו יוכלו לשוב לביתם בבטחה.

בנוסף, החליטו תושבי הקיבוץ על יצירת מגורים במודל חדשני של "קהילות שכנות" - שתי קהילות שיגורו בנפרד, אך בשכנות צמודה, כך שיווצר חיבור בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת, תוך שמירה על הזהות העצמאית של כל קהילה.

המתחם שצפוי לאכלס את קיבוץ בארי הזמני יתפרס על 200 דונם, שעליו יוקמו 250 יחידות דיור של 60-120 מ"ר - כולן עם ממ"ד פנימי ולכל יחידת דיור תהיה חצר אישית. בליבו של הקיבוץ הזמני יוקם חדר אוכל ולצידו מדשאה רחבת היקף, מתחם גני ילדים ומתקנים לניהול המרחב הקיבוצי.

עבודה בעצימות גבוהה ובלוח זמנים צפוץ

את ה"קיבוץ הזמני" תכנן יובל יסקי, אדריכל הקיבוץ ואדריכל הפרויקט. בפרויקט יעבדו בשיתוף פעולה שורה של קבלנים, בעצימות גבוהה ובלוח זמנים צפוף של 2-3 משמרות עבודה בכל יום, כדי לאפשר לקהילת בארי לעבור למגוריהם בקיבוץ הזמני מוקדם ככל האפשר.

משה אדרי, ראש מנהלת תקומה מסר כי: ״מנהלת תקומה חרטה על דגלה כבר מהיום הראשון לספק מענה פרטני ואישי לכל קהילה וקהילה. הייחודיות של בארי כקיבוץ שיתופי גדול שנפגע פגיעה קשה מאוד, דרש מאיתנו להתאים מספר מענים עבורו ואנחנו שמחים כי הקהילה קיבלה בסופו של דבר החלטה שהיא שלמה איתה. נמשיך לתמוך ולספק לאנשיה את כלל המשאבים הנדרשים במקביל למאמצי השיקום והבנייה מחדש של היישוב בחבל העוטף״.

עמית שלוי, יו"ר הכלכלי של קיבוץ בארי אמר בהקשר זה: "קהילת בארי מודה לקהילת חצרים על הרצון הטוב בשיתוף הפעולה ובהצעת מקום מגורים זמני בעת שהקהילה שלנו משתקמת ובונה את עצמה מחדש. קהילת בארי היא קהילה עצמאית וחזקה - כולנו יחד בכאב וכולנו יחד, כולל החטופים שעוד נמצאים בשבי החמאס ושאנו פועלים ללא לאות להחזרתם, נשוב הביתה בביטחון בהקדם האפשרי".

יגל דויטש, מנהל תחום הבינוי במנהלת "קהילות שכנות" של קיבוץ חצרים הגיב: "זהו רגע מרגש, שמסמל את תחילת הבנייה המחודשת מתוך השבר הגדול. קיבוץ חצרים התגייס כולו, פה אחד, לעמוד לצד קהילת בארי ולאפשר לה לבנות מרחב בטוח ומותאם, תוך כדי תהליך עבודה משותף של הקשבה ומענה לצרכיהם בשטח ובקהילה. אנחנו גאים לקחת חלק במאמץ הלאומי והקיבוצי ולהיות מקום המשכן הזמני עבור תושבי בארי, עד שישובו לביתם בבטחה״.