דיווח: חברת השבבים הישראלית שמתכננת להקים מפעל בהודו

על פי דיווחים בתקשורת ההודית, אם הצעת טאואר תאושר, היא תצטרף לתוכנית ייצור השבבים מטעם הממשלה ההודית המקומית • במקרה כזה, מחצית מעלות הקמת המפעל, שעומדת על 8 מיליארד דולר, תמומן על ידי המדינה שבה היא תוקם

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

טאואר, חברת ייצור השבבים הישראלית, מתכננת להקים מפעל שבבים בהודו, בעלות של כ-8 מיליארד דולר. כך על פי פרסומים בתקשורת ההודית. במידה והצעת טאואר  תאושר על ידי ממשלת הודו, תצטרף החברה לתוכנית ייצור השבבים מטעם הממשלה המקומית, תוכנית בהיקף של 10 מיליארד דולר. במסגרת התוכנית מובטחת לחברה סובסידיה בגובה של 50 אחוז מהוצאות הקמת המפעל, כך שעלות ההקמה תעלה לטאואר בפועל 4 מיליארד דולר, זאת בנוסף למימון נוסף אפשרי במדינה שבה מוקם המפעל. 

צ'ק פוינט, מאחורייך: חברת הסייבר שהוסיפה לשוויה 1.6 מיליארד דולר בסוף שבוע אחד

על פי הפרסומים בעיתון The Indian Express, לפני מספר חודשים הגישה טאואר בקשה להקמת מפעל בקרנטקה, מדינה בדרום הודו, בשווי של 3 מיליארד דולר, זאת בשיתוף עם הקונסורציום הבינלאומי למידול קרקע ISMC. תוכנית זאת לא יצאה לפועל בשל המיזוג שהיה אמור להתרחש בין טאואר לאינטל. באוגוסט אשתקד ביטלה אינטל את רכישת טאואר, כשלפי הפרסומים, הביטול חל בעקבות אי יכולתן של החברות להשיג את האישורים הרגולטוריים להשלמת העסקה במועד. 

עוד לפי הדיווחים, שר מטעם ממשלת הודו נפגש עם מנכ"ל טאואר, ראסל אלוונגר, באוקטובר האחרון, זאת בכדי לדון על שותפות מתמשכת עם החברה בתחום השבבים. 

מדובר בהצעה ראשונית

עם זאת, לפי הערכות של גורמים בתעשייה, מדובר בהצעה ראשונית, שמטרתה העיקרית לאפשר לחברה לקדם פרויקט עתידי שכזה אם תוכל. עוד לפי הגורמים, אין המדובר כרגע בפרויקט בעל היתכנות לזמן הקרוב. 

טאואר אינה היחידה. ביוני שנה שעברה פורסם כי חברת שבבי הזיכרון האמריקאית מיקרון (Micron Technology), אישרה כי בכוונתה להשקיע עד כ-825 מיליון דולר בתעשיית השבבים כמו גם בהקמת מפעל ייצור במדינת גוג'אראט במערב הודו, מה שיהווה את המפעל הראשון של מיקרון בהודו. 

עוד פורסם כי מיקרון הצהירה שביחד עם התמיכה הממשלתית, סך ההשקעה של החברה במפעל עצמו יעמוד על 2.75 מיליון דולר. מתוך סכום זה, 50% יגיעו מהממשלה ההודית ו-20% ממדינת גוג'אראט עצמה, כך לפי רויטרס. 

עוד דווח ברויטרס בשנה שעברה, כי מיקרון הצהירה שבניית המתקן החדש בגוג'אראט צפויה להתחיל בשנת 2023, והשלב הראשון של הפרויקט יופעל בסוף 2024. באותו הדיווח נמסר גם כי השלב השני של הפרויקט צפוי להתחיל לקראת המחצית השנייה של העשור, כששני השלבים יחדיו יצרו עוד 5,000 משרות בחברה. 

חברת טאואר סמיקונדקטור הוקמה בשנת 1993 במגדל העמק. בשנת 1994 הונפקה החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב ובבורסת נסדא"ק בניו יורק. במאי 2008 הודיעה על מיזוג עם חברת ג'אז טכנולוגיות האמריקאית. לחברה מפעלי ייצור בישראל וארה"ב ומפעל בבעלות חלקית בסין. החברה מתמחה בייצור עצמאי של מעגלים משולבים ומספקת שירותי ייצור משלימים ותמיכה בתכנון. בנוסף לטכנולוגיות ייצור דיגיטליות, מפתחת טאואר פתרונות מתקדמים לייצור שבבים מעורבי אותות, מוצרי תקשורת, ניהול ספקים וחיישנים לצילום דיגיטלי.

מטאואר נמסר בתגובה כי "אם וכאשר יהיה משהו קונקרטי או מהותי החברה תדווח".