ישראל במלחמה | סיקור שוטף

התשובה של ישראל להצעה של חמאס לעסקת חטופים

חברי קבינט המלחמה ניסחו תשובה לדרישת החמאס, נתניהו דרש שהמסמך יקבל את אישור הקבינט הגדול • על רקע הניסיון להגיע לעסקה - סינוואר עדיין מוגדר כמנותק קשר • מטח לצפון: עשרות שיגורים בוצעו ליישובי הגבול, לא היו נפגעים • תחקיר צה"ל: החטוף יוסי שרעבי נהרג כנראה מפעילות הצבא • האו"ם נגד פינוי האוכלוסייה האזרחית ברפיח  • עדכונים שוטפים

הגבול עם עזה, סמוך לקיבוץ כיסופים / צילום: Reuters, AMIR COHEN
הגבול עם עזה, סמוך לקיבוץ כיסופים / צילום: Reuters, AMIR COHEN

עדכונים שוטפים 

22:19 - דיווח ברויטרס: מחשש להסלמה - מצרים שלחה בשבועיים האחרונים 40 טנקים ונגמ"שים לאזור הגבול עם רצועת עזה.

22:04 - צה"ל פשט על בית חולים בח'אן יונס, עשרות נעצרו

סיירת גבעתי יחד עם כוחות מיוחדים פשטו על בית חולים אל-אמל במרכז ח'אן יונס, ועצרו שם עשרות מחבלים שהתחבאו כפליטים וכצוות רפואי.

21:35 - דוברת הבית הלבן על האמירה של ביידן: "שום דבר לא השתנה בעמדה שלנו"

דוברת הבית הלבן התייחסה לאמירה של נשיא ארה"ב ביידן בנוגע ל"תגובה מוגזמת" של ישראל. "שום דבר לא השתנה", אמרה, "היה ברור שהוא מדבר על התנהלות ישראל בלחימה בעזה. הם צריכים להימנע מפגיעה באזרחים".

היא הוסיפה: "הנשיא תמיד היה ברור בשיחות שלו מול נתניהו. מה שביידן אמר אתמול נאמר כבר בעבר. לישראל יש הזכות להגן על עצמה. 1200 נרצחו, זאת המציאות, אך ביידן היה ברור שהפעילות הקרקעית צריכה להתנהל בצורה מסוימת".

20:42 - הוויכוח על רפיח בין ראש הממשלה והרמטכ"ל

ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי התווכחו במהלך דיון מצומצם, כשהרקע לוויכוח הוא פעולת צה"ל ברפיח. ראש הממשלה האיץ בצה"ל למצוא פתרונות מהירים לשאלת הפעולה ברפיח, כשהוא טוען שהזמן דוחק והוא רוצה למוטט את גדודי חמאס באזור לפני רמדאן.

הרמטכ"ל השיב לנתניהו: "אנחנו מכינים תכנית אבל נדרשים תנאים מאפשרים", כשהוא מתכוון לצורך לפנות את 1.4 מיליון התושבים שנמצאים שם לפני הפעולה העצימה, אבל לא פחות מכך - כשהוא עומד על הצורך להגיע להבנות מול המצרים בנוגע לציר פילדלפי כי הרי ישראל לא רוצה להחזיק בשטח הזה.

בלשכת רה"מ אומרים שנתניהו רק ביקש לוודא שהתכניות להכרעת הגדודים הנותרים של חמאס מוכנות ושהצבא נערך לבצען, ושהכל נעשה ברוח טובה ובשיח מקצועי בין הצדדים, אבל גורמים שמעורים בפרטים טוענים: נתניהו מצפה מהרמטכ"ל לבצע תכנית לפני שישראל קיבלה החלטות מדיניות קריטיות.

20:23 - מחבלים חוסלו, מאות נעצרו: פעילות אוגדה 98 בח'אן יונס

אוגדה 98 ממשיכה בפינוי האוכלוסיה בח'אן יונס. היום התפנו מהאזור יותר מ-3,000 פלסטינים ונעצרו 50 מחבלים, לפחות 10 מהם "משמעותיים" והיו מעורבים באירועי השבת השחורה. מתחילת פעילות הכוחות במחנה הפליטים פונו 150,000 תושבים ויותר מ-600 מחבלים נעצרו. ביממה האחרונה נהרגו כ - 20 מחבלים.

20:15 - סינוואר עדיין מוגדר כמנותק קשר

זה היום ה-11 שמנהיג חמאס סינוואר מוגדר כמנותק קשר. ישראל ביקשה מקטאר ומצרים שמתווכות במשא ומתן להפעיל לחץ על חמאס לבחור גורם אחר מולו אפשר יהיה לעבוד. גורם ביטחוני בכיר הבהיר: "לא נצא מח'אן יונס וחמאס צריכים להבין זאת. התשובות שקיבלנו לא טובות מספיק, רק שינוי עמדת חמאס יאפשר להתקדם".

20:05 - התשובה של ישראל להצעה של חמאס לעסקת חטופים

בדיון אמש בקבינט המלחמה דנו ראש הממשלה, השרים וגורמי המקצוע בתשובה הישראלית שתוגש למתווכות לנוכח העמדה הקשה של חמאס. בחדר הסגור השרים היו תמימי דעים ואלו העקרונות שקבעו:

חזרה למסגרת של "הבנות פריז" - כלומר, להוציא מהמסמך את כל הדרישות של חמאס שאינן קשורות לנושא, אלו שנוגעות להר הבית או למצב האסירים בבתי הכלא בישראל.
התעקשות ישראלית על "מפתחות שחרור" הומניטריים בשלב הראשון.
דחיית השחרור של האסירים הכבדים לשלבים הבאים של העסקה - כלומר, כאשר יגיע השלב שבו מחזירים חיילים יהיה אפשר לדבר על אסירים שהם רבי מרצחים.

 בחלק האחרון של הדיון התגלע ויכוח בתוך הקבינט: השרים גנץ ואיזנקוט ביקשו להעלות את הדברים אל הכתב ולשלוח למתווכות את התשובה מהר ככל האפשר, אבל אז ראש הממשלה נתניהו אמר: "לפני שנמסור את העמדה הרשמית שלנו כתובה - אני רוצה להעביר את זה שוב דרך הקבינט הגדול". 

 19:48 - דובר האו"ם: "אנחנו לא רוצים לראות עקירה המונית ברצועת עזה"

דובר האו"ם התייחס למצב ברצועת עזה והבהיר כי יש להגן על האזרחים באזור מעבר רפיח. על רקע הדיווחים כי נבחן מעבר של אוכלוסייה מהאזור אמר: "אנחנו לא רוצים לראות עקירה המונית של אזרחים".

19:17 - צה"ל זיהה והשמיד את אחד המשגרים מהם בוצע הירי לצפון

במטח לצפון זוהו עשרות שיגורים לעבר מרחב רמת הגולן. לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה שיגורים רבים, לא היו נפגעים. כוחות צה"ל זיהו את אחד המשגרים מהם בוצע הירי וכלי טיס השמיד את המשגר.

18:45 - שרון אלוני-קוניו ששוחררה מהשבי: "חוששת שבעלי כבר לא יחזור"

אלוני-קוניו האשימה בשידור "חדשות 12": "אין שום עסקה באופק. האם פשוט יקריבו את החטופים למוות? אז שיגידו לנו: 'ויתרנו על בעלך, וויתרנו על כולם'". היא הוספה: "אני מתה מפחד שזה לא יקרה, שפשוט לא יהיה את מי להחזיר. לאט-לאט אני רואה איך החלום שבעלי יחזור אליי הולך ונמוג".

17:51 - עשרות רקטות נורו לשטח ישראל, חלקן נפלו בשטחים פתוחים. לא ידוע על נפגעים בגוף או על נזק. 

17:44 - יו"ר הכנסת ביטל פגישה עם מזכ"ל האו"ם גוטרש

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ביטל פגישה עם מזכ"ל האו"ם גוטרש בשל ההתבטאויות האחרונות שלו נגד ישראל, בהן האשמת ישראל בהפרת החוק הבין-לאומי. "ביטול הפגישה לא הגיע בוואקום", עקץ אוחנה. "התכוונתי לנסות ולשכנע, אך יש גם מקרים אבודים וקווים אדומים. לא אלבין את גוטרש".

17:20 - מטוסי קרב תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בלבנון

דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר אתר צבאי שבו פעלו מחבל ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, הותקפו שלושה מבנים צבאיים של הארגון בדרום לבנון. בשעות האחרונות זוהו מספר שיגורים לעבר ישראל, לא היו נפגעים וצה"ל תקף את מקורות הירי.

16:40 - תחקיר צה"ל: החטוף יוסי שרעבי ז"ל נהרג בסבירות גבוהה מתקיפה צה"ל

תחקיר מותו של החטוף יוסי שרעבי ז"ל הוצג היום למשפחתו. על פי ממצאיו, שרעבי נהרג ככל הנראה מתקיפת חיל האוויר על מבנה שסמוך למקום בו הוחזק בעזה. עם זאת, לא ניתן לשלול כי נפגע ונרצח על ידי חמאס. מהתחקיר עולה כי בצה"ל לא ידעו ששרעבי נמצא באזור התקיפה.

באותו המבנה בו שהה שרעבי הוחזקו גם החטופים נועה ארגמני ואיתי סבירסקי ז"ל. כמה ימים לאחר התקרית נרצח סבירסקי על ידי שוביו. בעקבות התחקיר הופקו לקחים הנוגעים לתהליכי אישור תקיפות והשיח הנדרש בין כלל הגורמים הרלוונטיים לאישור התקיפה.

16:24 - לשכת נתניהו: אי אפשר לחסל את חמאס ולהשאיר את גדודי הארגון ברפיח

ראש הממשלה נתניהו הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תוכנית כפולה - לפינוי האוכלוסייה האזרחית ברפיח ולמיטוט גדודי חמאס באזור. "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח", נמסר מלשכת נתניהו. "מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה".

16:20 - שר ההגנה האמריקני שוחח עם שר הביטחון גלנט

השיחה של לויד אוסטין וגלנט התרחשה אתמול, ושר ההגנה האמריקני העלה את נושא ה"יום שאחרי" בעזה, ודן בצורך בהגברת הסיוע ההומניטרי ובמאמצי ייצוב המצב באיו"ש. אוסטין חזר על הצורך להגן על אזרחים ברצועת עזה והשניים דנו גם בתגובת ארה"ב להתקפות נגדה על ידי מיליציות פרו-איראניות.

16:03 - בתימן מדווחים על תקיפה אמריקנית נוספת באזור חודידה

15:43 - נ"ט נורה לעבר הר דב, לא ידוע על נפגעים. בצה"ל השיבו בארטילריה

15:21 - הסורים טוענים: יירטנו שני כטב"מים שהגיעו מהגולן

בתקשורת הסורית דווח כי שני כטב"מים יורטו מוקדם יותר היום באזור דמשק. בדיווח נטען כי כלי הטיס הגיעו מכיוון הגולן.

15:16 - ועדת המשנה למודיעין של הכנסת קיימה דיון בהשתתפות הרמטכ"ל בקריה בתל אביב

14:15 - מפקד פיקוד הצפון: ממשיכים להיערך להרחבה של המלחמה - ויציאה להתקפה

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש היום עם ראשי הרשויות שפונו במפקדת הפיקוד שבצפת. "המטרה שלנו - שינוי המצב הביטחוני בצפון באופן שיאפשר לנו להחזיר את התושבים בביטחון ובתחושת ביטחון", אמר גורדין. "אנו נחושים לשנות את המציאות הביטחונית שמשתנה כבר בימים אלה וממשיכים להיערך להרחבה של המלחמה ויציאה להתקפה - זו משימתנו".

עוד הוסיף אלוף גורדין: "נמשיך לממש את קרב ההגנה, לפגוע בחיזבאללה ולשלול את יכולותיו. המשימה שלנו היא הגנה על תושבי ויישובי הצפון. הדרך שאנחנו פועלים בה ואני מתכוון להתמיד בה היא שותפות, שותפות מלאה איתכם ועם התושבים. תושבי הצפון הם הכוח שלנו להמשיך, הם הרוח הגבית שמאפשרת את ההישגים שהגענו אליהם עד כה בצפון".

13:33 - דיווחים בסוריה: מערכות ההגנה האווירית הופעלו בעקבות תקיפה באזור דמשק

13:00- דיווח: המשא ומתן להשלמת עסקת החטופים תקוע

ברשת אל-ערביה דיווחו שהמשא ומתן לעסקת חטופים בין חמאס לישראל תקוע. לפי הדיווח, תגובת חמאס למתווה שהוצע הביכה את המצרים. כזכור, נתניהו כינה את תשובת חמאס "הזויה", וגם ביידן קרא להצעה "מוגזמת".

בנוסף, ברשת דיווחו שבעקבות תשובת חמאס, המתווכות בעסקה ארה"ב וקטאר זועמות ו"בוחנות גירוש של הבכירים מדוחא" שבקטאר.

אתמול חשפה דנה ויס בחדשות 12 שישראל סירבה לשלוח נציגות לשיחות המשא ומתן בקהיר. גורם ביטחוני בכיר מסר שכל עוד סינוואר לא מעורב רשמית בתגובה, אין באמת טעם לנהל את המו"מ.

12:11 - אזעקות ביישובים רבים בגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות נשמעו ביישובים ערב אל-עראמשה, אדמית, שומרה, אילון, אבן מנחם, גורנות הגליל, חניתה, זרעית, יערה, שתולה, גורן, אבירים, נטועה, פסוטה ואלקוש.

09:48 - מעבר ניצנה נחסם על ידי מפגינים

פעילי תנועת צו 9 חוסמים את מעבר ניצנה ומונעים ממשאיות הסיוע והאספקה להיכנס לרצועת עזה. "גאים ונרגשים שהנחישות של העם הזה מנצחת. אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר", נמסר מהארגון.

09:37 - פיצוץ חזק נשמע באזור חיפה: שוגר מיירט לעבר מטרה חשודה במפרץ

צה"ל יירט מטרה אווירית חשודה מעל הים באזור חיפה. לא הופעלה אזעקה לפי מדיניות.

09:29 - גם לאחר ההודעה הלילה של צבא ארה"ב - בתימן מדווחים על תקיפות נוספות באזור אל-חודיידה 

03:31- ארצות הברית תקפה שוב מטרות של החות'ים בתימן

פיקוד המרכז של ארצות הברית ביצע 7 מתקפות נגד ספינות לא מאוישות של החות'ים ונגד טילים נגד ספינות שעמדו לשמש את החות'ים ברחבי הים האדום. צבא ארה"ב דיווח על התקיפות וכינה אותן מתקפות של "הגנה עצמית"

03:15 - הנשיא ביידן בהצהרה לתקשורת האמריקנית: התגובה של ישראל בעזה מוגזמת, אני דוחף נמרצות כדי להשיג "עצירה ממושכת" בלחימה

עוד הוסיף ביידן כי הוא שוחח עם נתניהו וגם עם הנשיא א-סיסי כדי להכניס סיוע הומניטרי לעזה וגם פעל להגדלתו. בנוסף אמר כי הוא "פועל כדי להביא לשחרור החטופים ולהפסקת אש ארוכה".

01:26 - מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש: "הדיווחים לפיהם צה"ל מתכוון לפעול ברפיח - מדאיגים"

22:58 - אזעקות בגליל העליון

אזעקות הופעלו ביישובים קדיתא, דלתון וכרם בן זמרה שבגליל העליון. בצה"ל אומרים כי במטח שוגרו כ-30 רקטות מלבנון - כולן נפלו בשטח פתוח.

22:45 - המודיעין האמריקני: "ישראל עוד רחוקה מהשמדת חמאס"

גורמי מודיעין בארה"ב אמרו בתדרוך סגור שהתקיים השבוע לחברי קונגרס על המלחמה בעזה שעל אף שישראל הצליחה לפגוע ביכולות הלחימה של חמאס - היא עדיין לא קרובה להשמיד את ארגון הטרור. כך דווח אמש ב"ניו יורק טיימס" מפי מקורות אמריקניים המעורים בפרטים.

באותו כינוס, גורמי המודיעין העלו ספקות באשר לאפשרות שחיסול חמאס הוא יעד ריאלי, בהתחשב בעובדה שמדובר בארגון טרור שמאופיין ב"לוחמת גרילה" ושמתחבא במנהרות שקשה לחדור אליהן. על כן, העריכו אותם אנשי מודיעין אמריקניים, שמטרה ריאלית יותר תהיה רק החלשה של חמאס - ולא השמדתו.

התדרוך הסגור לא כלל עדכון של חברי הקונגרס על כמות מחבלי חמאס שחוסלו במלחמה, וגם לא הערכות על העזתים הבלתי-מעורבים שנפגעו במלחמה. הסיבה שלא היה עדכון היא טענה של המודיעין האמריקני, שלפיה ההערכות על כמות מחבלי חמאס הן "לא מדויקות" ו"לא משמעותיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר השבוע שישראל מוטטה 18 גדודי חמאס מתוך 24, אך לפי הדיווח הזה בניו יורק טיימס, גורמים אמריקניים סבורים שהמספר נמוך יותר - ושאולי רק שליש ממחבלי חמאס חוסלו. העיתון האמריקני מציין הערכה ולפיה הכוח הלוחם של חמאס היה 20-25 אלף איש בתחילת המלחמה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12