עד 50 אלף שקל למשפחה: מה יקבל מי שיחזור לגור בעוטף?

לפי המתווה המתגבש, משפחה שתבחר לחזור לעוטף תקבל מענק של בין 10 ל־50 אלף שקל, ובמקביל יצומצם סיוע המחייה היומי שניתן למפונים ששוכרים דירה • ראש עיריית שדרות אלון דוידי הוביל דרישה להגדיל את הסכומים, ובסביבת ראש הממשלה נוטים ללכת לקראתו

מפונים במושב צופר. כך יראה מתווה החזרה לעוטף / צילום: נוגה גיבורי, הערבה התיכונה
מפונים במושב צופר. כך יראה מתווה החזרה לעוטף / צילום: נוגה גיבורי, הערבה התיכונה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמור היה להיפגש היום (ג') עם ראשי מועצות מהדרום ואנשי משרד האוצר, במטרה לאשר את מתווה החזרה לבתים של תושבי העוטף. ברגע האחרון הודיעו ראשי המועצות שלא יגיעו, וזאת לטענתם במחאה על כך ששר הביטחון, יואב גלנט, לא ישתתף בפגישה. ההסכם שגובש על ידי האוצר יציע לכל משפחה שתבחר לחזור מענק חד-פעמי בגובה שינוע בין כ-10-50 אלף שקל, בהתאם למספר הנפשות במשפחה.

החובות זינקו ב-440%: 6 מפלגות קיבלו קנסות ממבקר המדינה
פרשנות | תוכנית הדיור החדשה: בשורה קטנה למילואימניקים ואכזבה למשקיעים

כיום, משפחות מפונות מהעוטף יכולות לבחור בין שהייה במלון על חשבון המדינה, לבין קבלת מענק מחייה יומי. חלופה זו מאפשרת למפונים לשכור דירה חלופית ולקבל 100 שקל ביום לכל ילד ו־200 שקל למבוגר. המשמעות היא שכרגע, משפחה עם שלושה ילדים זכאית לכ־21 אלף שקל בחודש. זאת, בנוסף לשיפוי המלא מהמדינה בגין אובדן שכר מעבודה.

לפי המתווה החדש, מענק המחייה צפוי להתכווץ משמעותית למשפחות שיעדיפו להישאר במסלול זה. ככל הנראה, ייקבע רף עליון לתשלום המענק, שיעמוד על כ־12־14 אלף שקל למשפחה גדולה. צעד זה אמור בין השאר לתמרץ את התושבים לשוב לדרום.

מיליארד שקל מהתקציב

תחילה ביקשו במשרד האוצר לקבוע דד-ליין קצר לחזרת התושבים. התכנון המקורי היה לבטל את סבסוד הלינה במלונות ובשכר הדירה כבר ב־1 במרץ. זאת, בהתאם להנחיות פיקוד העורף בצה"ל, שיאפשרו חזרה בעיקר של יישובים בטווח של 4־7 ק"מ מהגדר עם עזה, בהם יחזרו לפעול מערכת החינוך והשירותים הציבוריים.

ראשי המועצות האזוריות בדרום התנגדו לכך וטענו שלא ניתן לחייב את התושבים לחזור מבלי לספק להם אלטרנטיבה בשעה שהמלחמה עדיין נמשכת. לבסוף התרצו באוצר להאריך את מתווה הסיוע עד ה־7 ביולי. כלומר, משפחות יוכלו לקבל סיוע כלכלי על שהייה מחוץ לבית גם בחמשת החודשים הקרובים, במקום מענק החזרה.

עלות מתווה מענקי השיבה הביתה מוערך בכמיליארד שקל מתקציב המדינה. הסכום אמור להגיע מתקציב מנהלת תקומה, שברשותה כ־2.4 מיליארד שקל לשנת 2024 לפי הצעת התקציב המעודכנת. הסכום הזה צריך להספיק גם לשיקום הפיזי של העוטף.

טונים צורמים בדיונים

אתמול (ב') בשעות הערב המאוחרות נערכה פגישה טעונה בנושא במשרד ראש הממשלה, בין מנכ"ל המשרד יוסי שלי, ראשי המועצות בדרום, נציגי האוצר וראש מנהלת תקומה, תא"ל (במיל') משה אדרי. תחילה התווכחו על פרטי המענקים לחוזרים והסכומים שיינתנו. בהמשך נרשמו הסכמות עקרוניות בין ראשי המועצות האזוריות בעוטף לבין האוצר, אבל הפגישה הגיעה לטונים צורמים כאשר ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הודיע שהוא לא מוכן לסגור לפני פגישה אישית עם ראש הממשלה נתניהו. דוידי וראשי מועצות אחרים נשארו לישון על ספות במשרד ראש הממשלה, כאקט סמלי לתושביהם שמפונים מבתיהם.

דוידי, המכהן גם כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, נחשב לבעל השפעה במפלגת הליכוד. גורמים המעורבים במתווה החזרה לעוטף אמרו שבסביבת ראש הממשלה נוטים ללכת לקראתו ולהגדיל את מתווה הסיוע. מנגד, אפילו מנכ"ל המשרד שלי, שהוא איש ליכוד בפני עצמו, העיר לדוידי במהלך הפגישה שהוא מפריז בדרישות.

המתווה מתייחס לכ־70 אלף תושבי העוטף המפונים. אולם, לממשלה ברור שהשורה התחתונה שתיקבע עבור הדרום תקבע מסמרות גם באשר למפונים מהצפון. בתרחיש של הסלמה בלחימה בחזית הצפונית, ייתכן פינוי תושבים בקנה מידה גדול בהרבה. המשמעות התקציבית תהיה גבוהה יותר במכפלות.

בתחילת המלחמה נקבע מודל מענק המחייה היומי בסכומים גבוהים, במתווה ה"100־200", מתוך חוסר הוודאות של אחרי השבעה באוקטובר. משרד הביטחון לחץ באותם ימים על האוצר לתת סיוע נדיב למשפחות מפונות שלא ישתכנו במלונות, בין היתר מתוך חשש שחדרי המלון הזמינים לא יספיקו כדי להכיל את כל פוטנציאל הפינויים שהוערך בתרחישים של ראשית המלחמה. אז דובר על פינוי לתקופה מצומצמת של מספר שבועות בלבד, והרציונל היה ששכירת דירה מרוהטת למשפחה לטווח קצר עולה יותר משכירת דירה בחוזה רגיל לשנה. אלא שמאז פרוץ הלחימה חלפו ארבעה חודשים והיד עוד נטויה.

שיטת המקל והגזר

גם אם פיקוד העורף יאשר סופית חזרה ליישובים שפונו, שאלת היכולת והרצון לחזור היא אינדיבידואלית עבור כל משפחה ומשפחה לאור המצב הביטחוני שנכפה עליהם. חלקם לא יוכלו לחזור עדיין גם אם ירצו, בעקבות נזקים לבתים ולרכוש - שמטופלים בנפרד על ידי מס רכוש. אלא שבמקביל, מענק המחייה היומי הפך לתמריץ שלילי ברמה כלכלית־נטו עבור התושבים מלחזור לבתיהם.

בדוגמה שהבאנו של פיצוי בשווי 21 אלף שקל למשפחה בת חמש נפשות בחודש, מדובר בסכום גבוה בהרבה מעלות השכירות הממוצעת. כלומר, התושבים נשארים עם עודף משמעותי בכיס בתמורה להישארותם בסטטוס של "עקורים". את זה מקווים בממשלה לשנות, תוך מתן הגזר במענק החזרה - אל מול המקל בצמצום המענק היומי. בכל אופן, משפחה שתעדיף להישאר לדור במלון תוכל לעשות זאת עד יולי, אף כי השיכון במלונות עולה למדינה כפליים מתשלום המענק היומי.