"היו שנים מדהימות, הגענו לכל הישג אפשרי": גיל שויד פורש מתפקיד המנכ"ל, כשצ'ק פוינט שווה פי 40 מאשר בהנפקתה ב-96'

אחרי למעלה מ-30 שנים בתפקיד מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, גיל שויד יפנה את מקומו למנכ"ל חדש ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל • שווי השוק של צ'ק פוינט עומד כיום על 18.8 מיליארד דולר, כשהמניה נסחרת קרוב לשיא כל הזמנים שלה • שויד: "אני מרגיש שזה הזמן הנכון עבורי להתמקד בקפיצה של צ'ק פוינט לשלב הבא"

גיל שויד, מייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

אחרי למעלה מ-30 שנים בתפקיד מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט , גיל שויד יפנה את מקומו למנכ"ל חדש ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל - כך הודיע היום (ג') שויד עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה.

שויד הקים את צ'ק פוינט ב-1993 יחד עם שלמה קרמר ומריוס נכט, וניהל אותה לאורך כל התקופה - כסטארט-אפ צעיר, חברה שהונפקה בוול סטריט וכזו שבמשך תקופה ארוכה הייתה החברה הישראלית הגדולה ביותר. כיום שווי שוק של צ'ק פוינט הוא 18.8 מיליארד דולר, כשהמניה נסחרת קרוב לשיא כל הזמנים שלה.

החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים 
קבוצת משקיעים רוסית רכשה 95% מעסקי יאנדקס בחצי המחיר

"ב-2023 צ'ק פוינט ציינה 30 שנים להיווסדה. 30 שנים בהן הצלחנו לייצר צמיחה, והשנה הגענו לשיא בכמעט כל פרמטר", מסר שויד. "יש לנו פלטפורמת הגנה חזקה באופן יוצא דופן, צוות חזק במיוחד מסביב לעולם וביצועים מוכחים. אני מרגיש שזה הזמן הנכון עבורי להתמקד בקפיצה של צ'ק פוינט לשלב הבא שלה.

"אני מתכוון לעבור לתפקיד יושב-ראש פעיל של החברה, בו אוכל להתמקד בעתיד של צ'ק פוינט ושל תעשיית הסייבר בכללותה. אנחנו מתניעים תהליך מציאת מחליף לתפקיד המנכ"ל, ולאחר שהוא יושלם, אני אעבור לתפקיד היו"ר הפעיל. אני נרגש להיכנס לשנת 2024 עם תחזית טכנולוגית מצוינת וצוות גלובלי מלא באנרגיה לייצר את העתיד הבטוח והחיובי ביותר עבור לקוחותינו". 

"מקווה שיהיה מנכ"ל ישראלי" 

בשיחה עם עיתונאים אמר שויד: "התחלתי בדיוק השבוע לפני 31 שנה את המסע הארוך להקמת צ'ק פוינט. לאורך השנים השגנו הישגים מדהימים, כולל ליצור שוק לאבטחה של האינטרנט. היום, ברמת שיא, זאת הזדמנות טובה לעבור לשלב הבא, אך אמשיך להקדיש את כולי לחברה".

לדבריו, "המודל של מנכ"ל ויו"ר פעיל מקובל. אני רוצה להתמקד בדור הבא ופחות בעשייה היומיומית. לעסוק בפיתוח טכנולוגיות עתידיות, להבין מלקוחות מה הם צריכים, ואילו המנכ"ל שנמצא יעסוק בניהול היומיומי, אבל אני מקווה שמי שיהיה מנכ"ל יהיה גם איש חזון ונעבוד בשותפות. אני יודע לעבוד עם שותפים - עבדתי עם שותפים בתחילת ימי צ'ק פוינט - ואני גם יודע לעבור שלבים בקריירה ולתת לאנשים לעבוד".

שויד הוסיף כי חשוב לו שהמנכ"ל יהיה אדם שאוהב "לצאת החוצה, לצאת לעולם ללקוחות" וכן עם תשוקה לאבטחה ובעל ניסיון בארגונים גדולים.

החיפוש אחר מנכ"ל חדש יהיה חיפוש גלובלי, אך שויד אומר כי "כחברה שהמטה שלה בישראל, נרצה שהמנכ"ל יהיה בישראל, ואני מקווה שישראלי". גם מועמדים מתוך החברה יישקלו, ושויד מעריך כי התהליך ייקח בין חצי שנה לשנתיים. 

"הגענו לכל הישג אפשרי" 

שויד נשאל איך הוא מסכם את שלושת העשורים שחלפו בתפקיד ואמר: "היו שנים מדהימות. הגענו לכל הישג אפשרי, יצרנו תעשייה חדשה, השתתפנו בדבר הזה שנקרא אינטרנט שהפך למרכז החיים של רבים מאיתנו. הצגנו 30 שנה עקביות של גידול, דבר שכמעט אין לו אח ורע בעולם הטכנולוגיה, ויצרנו מודל שמראה שחברות ישראליות יכולות לגדול ולהוביל בתעשייה - היום יש המון חברות שהצליחו לחצות את תקרת הזכוכית".

עם זאת, שויד הודה כי "יכולנו לגדול יותר ולהיות יותר אגרסיביים בשיווק ומכירות. אני מקווה שבעשור הבא נגיע לקצבי גידול יותר גבוהים ונמשיך להתרחב - למרות שהתרחבנו לא מעט וקנינו 20 חברות עד היום".

לשאלה למה החליט לעזוב עכשיו את התפקיד, השיב: "שואלים אותי כבר 27 שנה מה הצעד הבא שלי. התחלתי את המסע בפברואר 1993, עבר הרבה זמן מאז, הייתי איש צעיר בן 24, ועברתי הרבה עם צ'ק פוינט. אני חושב שעכשיו זה הזמן, בייחוד על רקע תוצאות הרבעון האחרון, התזמון טוב כשהחברה בטרנד חיובי, התוצאות מדהימות, ואני חש ביטחון במוצרים שלנו. אפילו המניה בשיא". 

השווי קפץ יותר מפי 40

צ'ק פוינט הונפקה ב-1996 בנאסד"ק לפי שווי של 460 מיליון דולר, ואילו היום שווי החברה 18.8 מיליארד דולר, יותר מפי 40. שויד מחזיק (לפי הדיווח האחרון) כ-23.3% ממניות צ'ק פוינט, בשווי נוכחי של כמעט 4.7 מיליארד דולר, והוא בעל המניות הגדול בחברה. לאורך השנים שיעור ההחזקה שלו עלה על רקע הקצאת תגמול הוני שקיבל, ומנגד צמצום מספר המניות הכללי בשל רכישה עצמית של מניות שהחברה מבצעת.

שויד ויתר כבר לפני למעלה מעשור על שכר, למעט שכר מינימום. מאז 2014 (השנה בו החברה חויבה לדווח) ועד 2022 עלות שכרו של שויד שכמעט כולה תגמול הוני הסתכמה בכ-297 מיליון דולר.

נזכיר כי מהלך דומה של החלפת מנכ"ל היה בשנה שעברה בחברת אבטחת סייבר ישראלית נוספת, סייברארק, שבה המייסד והמנכ"ל אודי מוקדי עבר לתפקיד היו"ר הפעיל לאחר 18 שנה בתפקיד. 

"רבעון שיא בכל הפרמטרים"  

צ'ק פוינט פרסמה במקביל כאמור את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2023 כולה. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים ואת תחזית הרווח שמסרה בעבר בעצמה, עם הכנסות רבעוניות של 664 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 2.57 דולר למניה. השנה כולה הסתיימה עם צמיחה של כ-4% בהכנסות ליותר מ-2.4 מיליארד דולר ועם רווח נקי Non-GAAP של 8.42 דולר למניה, עלייה של 14% ביחס ל-2022.

ההכנסות ברבעון מהוות צמיחה של 3.9% לעומת הרבעון המקביל. צ'ק פוינט הציגה ברבעון הרביעי רווח נקי של 249 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ירידה של 7.7%, ועל בסיס Non-GAAP נרשם רווח נקי של 299 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל. בסיכום שנתי הרווח הנקי Non-GAAP התקרב למיליארד דולר והסתכם ב-997 מיליון דולר, עלייה של 6.7% מ-2022.

בסוף השנה היו לצ'ק פוינט בקופה כ-3 מיליארד דולר, לאחר ששילמה 484 מיליון דולר נטו על רכישת חברות ב-2023 והמשיכה לרכוש מניות של עצמה. 

שויד הזכיר כי השנה התחילה באופן די קשה ומסתיימת היטב: "היה לנו רבעון שיא בכל הפרמטרים. השנה התחילה די קשה עם סביבה כלכלית קשה, וקצת בעזרת הכלכלה והרבה בעזרת העובדים שלנו הגענו לתוצאות שיא ברבעון".

שויד ציין כי בישראל, אחד מתוך 20 ארגונים הותקף במתקפות כופרה (ransomware), 80% מעל הממוצע העולמי, ובמלחמה מספר קבוצות תוקפים, כולל איראנים ומהחיזבאללה, תקפו יעדים בישראל, כשלדבריו אפשר להתגונן מפני התקפות כאלה.

בנוסף צ'ק פוינט פירסמה תחזית לרבעון הראשון ולשנת 2024. החברה צופה ברבעון הכנסות של 575-610 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.95-2.05 דולר למניה, כשאמצע טווח התחזית מעט נמוך מתחזית האנליסטים. בשנה כולה הצפי הוא לצמיחה של כ-6% להכנסות של 2.475-2.625 מיליארד דולר, ורווח נקי של 8.7-9.3 דולר למניה. באמצע טווח התחזית, ההכנסות מעט גבוהות יותר מתחזית האנליסטים והרווח מעט נמוך ממנה.