הסירוב השתלם: רמי לוי שילם כמעט 30% יותר בתמורה למניות קופיקס

בעלת השליטה בחברת קופיקס, רשת המזון רמי לוי, רכשה את החזקות חברת הביטוח הפניקס, בעלת העניין השנייה בגודלה בקופיקס • רמי לוי שילמה בעסקה פרמיה של 18% על מחיר השוק של המניה ובסה"כ שילמה לקרנות הפניקס 8.15 מיליון שקל

רשת בתי קפה קופיקס / צילום: יח''צ
רשת בתי קפה קופיקס / צילום: יח''צ

מניית חברת בתי הקפה והמרכולים קופיקס  זינקה בכ-18% במהלך המסחר ביום ב' ומשקפת לחברה שווי של כ-116 מיליון שקל. זאת לאחר שבעלת השליטה, רשת המזון רמי לוי , רכשה את החזקות חברת הביטוח הפניקס , בעלת העניין השנייה בגודלה בקופיקס (7.2% מהמניות, באמצעות קרנות הנאמנות שלה).

"תוציאו את הכסף מהעו"ש. זה אפיק ההשקעה המעניין היום" 
תעלומה: מדוע זינקה מניית הפינטק הישראלית בכ־40% מתחילת 2024 

רמי לוי שילמה בעסקה פרמיה של 18% על מחיר השוק של המניה (טרם העלייה היומית) - 3.68 שקלים למניה, ובסה"כ שילמה לקרנות הפניקס 8.15 מיליון שקל. כעת מחזיקה רמי לוי בכ-72.3% מהמניות בקופיקס. הרכישה הנוכחית מגיעה אחרי כישלון של הצעת רכש שהגיש רמי לוי מחודש דצמבר האחרון לכלל מניות הציבור בקופיקס. באותה הצעה נקב לוי במחיר של 2.88 שקל למניה - שהיווה פרמיה של 5% על מחיר השוק דאז. בהתאם לכך רק 2% מבעלי המניות בקופיקס הסכימו למכור לו את מניותיהם. מחיר הרכישה מהפניקס גבוה בכ-28% מזה של הצעת הרכש שכשלה. מעניין יהיה לראות אם כעת יציע לוי מחיר דומה גם ליתר בעלי מניות המיעוט בקופיקס באמצעות הצעת רכש נוספת.

דעיכה מתמשכת

את קופיקס הקים אבי כץ (מייסד רשת כפר השעשועים וקרן הגשמה שקרסה לאחרונה), בשנת 2013. הרשת התיימרה לתת מענה ליוקר המחיה עם מחירים זולים, אך גילתה שזה לא כל כך פשוט. בתחילת הדרך היא מכרה מוצרים בחמישה שקלים לפריט. ב-2017 נאלצה להעלות את המחירים לשישה שקלים, והיום המוצרים נמכרים במחירים שמתחילים ב-8 שקלים לכוס קפה ומגיעים עד 22 שקלים למאפים וכריכים. החברה נימקה זאת בהתייקרות דמי השכירות, שכר העובדים, חומרי הגלם ועוד.

מי שניסה לחלץ את החברה מדעיכתה העסקית, מצויד ברקורד של קמעונאי מצליח, היה רמי לוי שהפך לבעל השליטה בקופיקס במהלך שנת 2018, באמצעות רשת הקמעונות שנושאת את שמו. אלא שגם לוי לא הצליח עד כה במאמצי השיקום, ומספר בתי הקפה של החברה בישראל נחתך ב-60% לאורך השנים - ל-52 סניפים (מתוכם 42 בזכיינות), נכון לדוחות הרבעון השלישי של 2023, לעומת 126 סניפים ב-2018.

לצד אלו החברה מפעילה 35 סניפי מרכולים תחת המותגים "סופר קופיקס", "רמי לוי בשכונה" ו"שוויצריה הקטנה". גם היום החברה הפסדית ומנייתה מציגה ביצועים חלשים. מאז השיא האחרון שאליו הגיעה בתחילת 2022, המניה איבדה יותר מ-50% מערכה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2023 הציגה קופיקס עלייה קלה בהכנסות ל-231 מיליון שקל (רובן המכריע מרשת המרכולים). בשורה התחתונה עמד ההפסד של הרשת על 8.2 מיליון שקל, למול הפסד של 7.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022.